Sivu 1/2

EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

Lähetetty: Elo 23, 2004 22 : 16
Kirjoittaja mikko
Mitäs mieltä pojat ovat tästä uutuudesta, steven sivuilla on siitä paljon juttua. IS kolme steppiä, mitenkähän kuvan laatu verattuna 17-40 L putkeen taitaa olla heikkoa mutta onhan zoomi alakin tuplat.

Re: EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

Lähetetty: Elo 24, 2004 7 : 04
Kirjoittaja piksi
mihinkäs ne 135mm f/2.0 L sekä D-Motor jäivät?

Lähetetty: Elo 25, 2004 11 : 52
Kirjoittaja Alpine
Kiinnostavalle kyllä vaikuttaa ja on harkinnassa. Tosiaan tuo 17-40L on myös vaihtoehto, mutta saattaa tuo zoomin alue olla vähän rajoittavana tekijänä tietyissä tilanteissa. Hintaa tuolla uudella EF-S putkella on kuitenkin sen verran, että luulisi sen olevan suhteellisen laadukas.

Lähetetty: Elo 25, 2004 13 : 10
Kirjoittaja spege
Alpine kirjoitti:Hintaa tuolla uudella EF-S putkella on kuitenkin sen verran, että luulisi sen olevan suhteellisen laadukas.
Muistakaa kuitenkin että Canon kyllä merkitsee punaisella renkaalla ne objektiivit, jotka ovat oikeasti laadukkaita!

Lähetetty: Elo 25, 2004 13 : 16
Kirjoittaja SPK
spege kirjoitti: Muistakaa kuitenkin että Canon kyllä merkitsee punaisella renkaalla ne objektiivit, jotka ovat oikeasti laadukkaita!
Eikö tää L-sarjan ylihehkutus ikinä lopu?

Lähetetty: Elo 25, 2004 13 : 41
Kirjoittaja spege
SPK kirjoitti:Eikö tää L-sarjan ylihehkutus ikinä lopu?
Ei tämä ole mitään ylihehkutusta. Muistutan vain ihmisiä siitä, että ellei Canonin lasissa ole punaista (tai vihreää) rengasta eivät ne edusta huippulaatua, poislukien jotkut lyhytpolttoväliset kiinteät objektiivit. Tämä on vain tosiasia, joka SPK:kin on hyväksyttävä.

Lähetetty: Elo 25, 2004 14 : 05
Kirjoittaja SPK
En väitä etteikö L-sarjalaiset olisi laadukkaita.
Mutta kyllä mä näkisin että L-sarjalaisia aikalailla ylihehkutetaan.

Ei ne sitä teknisesti *sensuroitu* kuva miksikään muuta. Vielä vähemmän ne auttaa jos kuvaaja pilaa kuvat huonolla jälkityöllä.

Lähetetty: Elo 25, 2004 15 : 16
Kirjoittaja mikko
No enhän mä tarkoittanut että L korvataan, mutta tuollaiseksi monikäyttözuumiksi ajattelin.
Zoomi alue on varsin hyvä.

Lähetetty: Elo 25, 2004 15 : 40
Kirjoittaja spege
Mutta milloin mikko ne D-Motor -projektin kuvat on nähtävillä? Etkös luvannut ne syyskuuksi?

Lähetetty: Elo 25, 2004 15 : 57
Kirjoittaja SPK
Ihan vaan muistutan tähän väliin:
mikko kirjoitti:sanotaan nyt se sitten, eniten täällä ottaa päähän foorumille tulleet naperot ja uudet jäsenet (viestejä alle 200) jotka luulevat saavansa arvostusta yhtymällä kokeneiden jäsenten huulenheittoon ja kunnon sanomiseen.

heille on oma topic "Aloitteleva digikuvaaja kysyy" sieltä kannattaa aloittaa ja kun luulee jotain tietävänsä vastauksia muillekin topiceille.
Tuli vaan mieleen:)

Lähetetty: Elo 26, 2004 13 : 47
Kirjoittaja mappe
Kannattaa spege muistaa Canonin 100mm makro, kaikinpuolin huippukakkula. Milloinhan ymmärtäisivät tehdä edes jonkin makron kuvanvakaimella, hinta tosin saattaisi olla "korkeahko"

Lähetetty: Elo 26, 2004 13 : 55
Kirjoittaja teemupii
spege kirjoitti:
SPK kirjoitti:Eikö tää L-sarjan ylihehkutus ikinä lopu?
Ei tämä ole mitään ylihehkutusta. Muistutan vain ihmisiä siitä, että ellei Canonin lasissa ole punaista (tai vihreää) rengasta eivät ne edusta huippulaatua, poislukien jotkut lyhytpolttoväliset kiinteät objektiivit. Tämä on vain tosiasia, joka SPK:kin on hyväksyttävä.
Ei yleisten arvioitten mukaan punainen rengaskaan Canon lasissa merkitse huippulaatua, taikka sitten toisilla valmistajilla huippulaatu merkitsee jotakin muuta kuin Canonilla.

Lähetetty: Elo 26, 2004 15 : 00
Kirjoittaja mikko
spege kirjoitti:color=blue]D-Motor[/color] Etkös luvannut ne syyskuuksi?
Kyllä, syyskuu on vasta ensi kuukausi.

Lähetetty: Elo 26, 2004 15 : 07
Kirjoittaja piksi
mikko kirjoitti:
spege kirjoitti:color=blue]D-Motor[/color] Etkös luvannut ne syyskuuksi?
Kyllä, syyskuu on vasta ensi kuukausi.
koska kerran syyskuuksi lupasit, niin tässä on vielä kuun alkuun kuusi päivää, odotamme innolla tuloksia.

Lähetetty: Elo 26, 2004 18 : 51
Kirjoittaja Sampo
spege kirjoitti:
Alpine kirjoitti:Hintaa tuolla uudella EF-S putkella on kuitenkin sen verran, että luulisi sen olevan suhteellisen laadukas.
Muistakaa kuitenkin että Canon kyllä merkitsee punaisella renkaalla ne objektiivit, jotka ovat oikeasti laadukkaita!
Ei, vaan ne objektiivit joiden joissakin linsseissä sattuu olemaan jotain tiettyä tököttiä. Laadun kanssa tällä ei ole tekemistä.

Lähetetty: Elo 26, 2004 21 : 40
Kirjoittaja askomiko
Tuo otsikon putki on 28-135:n versio 1.6 cropille. Odottelen esikuvansa kaltaista laatua, eli jees muttei hifi. 10-22 kertaa 1.6 on 16-35.. Näinköhän olisi sama putki pienoiskoossa. :)

Lähetetty: Elo 26, 2004 21 : 45
Kirjoittaja tuaminen
No mutta. Mihin tarvitaan enää mitään laitearvosteluja tai mielipiteen tiedusteluja, kun universaalin totuuden pajastava MTF-käppyrä on nähtävissä:

http://www.canon-sales.co.jp/camera/ef/ ... f4_56.html

On se muuten kumma,etteivät saa suoraa ykköskäyrää aikaan.

Lähetetty: Elo 26, 2004 22 : 37
Kirjoittaja fotom
Vähän kummia käyriä ovat mutta tarkoittaakos nuo että 16-35 on huonompi kuin 17-40... :)

Lähetetty: Elo 26, 2004 22 : 43
Kirjoittaja Autiokari
spege kirjoitti:Muistakaa kuitenkin että Canon kyllä merkitsee punaisella renkaalla ne objektiivit, jotka ovat oikeasti laadukkaita!
Jösses. Taannoin kun Ilmestyit tänne päätin Pyhästi että en koskaan lue yhtäkään messuasi ja siitä seurasi sellainen valtavan suuren vapauttavan tunteen tuottava korollaari että en niihin koskaan vastaakaan. Kyllä ahistaa.

Sanoisin että Tamron 28-75mm/2,8 pesee kuvanlaadussa mennen tullen kaikki vastaaavassa mm luokassa olevat Canon linssit. Ihan kaikki, olisi sitten prime tahi zoomi. Näin siis D60 kanssa ainakin.

Varsin hämmästyttävä mutta pakko se on ollut niellä. Ero on suorastaan järkyttävin suuri.

Luulen että johtuu siitä että Canonin linssit, L linssit etenkin, ovat suunniteltu filmille. Niiden spektraanen taitekerroin on sovitettu siten että eri värit (spektrin eri osat) taipuvat erilailla. Filmillä punaisen, vihreän ja sinisen herkistyskerrokset (Sensitizing Dye Layers) ovat eri tasoissa, siis focal length on hieman eripituinen eri väreille ja Canon linssit siis taivuttavat nämä spektrin osat siten että lopputulos on mahdollisimman kompatiibeli filmin kanssa. Mutta kuvailmaisimilla kaikki värit ilmaistaan samalla tasolla.

Tuo oli yksi Canon vahvoista mainosargumenteista takavuosina, nyttemmin ovat kyllä siivonneet sen tasan tarkkaan pois.

Luulenpa että lopulta löydän jostain arkistojeni pölyistä mainoslehtisiä joissa Canon selittää tätä sivukaupalla, panen ne sitten skannaten webbin. Mutta jos jollakulla olisi ko asiaa kehuvia mainosläpysköitä käden ulottuvilla niin helpottaisi jonkin verran.

Timo Autiokari

Lähetetty: Elo 26, 2004 23 : 39
Kirjoittaja TPA
Autiokari kirjoitti:Niiden spektraanen taitekerroin on sovitettu siten että eri värit (spektrin eri osat) taipuvat erilailla. Filmillä punaisen, vihreän ja sinisen herkistyskerrokset (Sensitizing Dye Layers) ovat eri tasoissa, siis focal length on hieman eripituinen eri väreille ja Canon linssit siis taivuttavat nämä spektrin osat siten että lopputulos on mahdollisimman kompatiibeli filmin kanssa. Mutta kuvailmaisimilla kaikki värit ilmaistaan samalla tasolla.
Timo Autiokari
Varsin jännittävä ajatus.

Tällöin filmin valmistajien vain pitäisi sopia yhdessä filmillä olevien värikerrosten järjestys ja paksuus, sekä tietysti filmin kokonaispaksuus yhdessä standardiksi. Tämän kaltainen ratkaisu myös huonontaisi mustavalkofilmille tallentuvan kuvan kontrastia, siis valon eri aallonpituuksien tarkoituksellinen tarkentaminen eri paikkaan.

Nyt kun ei ole paperilla muita ja en jaksa netistä kaivaa, niin filmipohjan paksuudet 35mm:ssä liikkuvat jo samalla valmistajalla huomattavasti esim. Kodak T-max 0,13mm ja TechnicalPan 0,10mm. Minkä päälle tulevat värikerrokset, jotka kuitenkin ovat kokonaispaksuudesta murto-osa. Tämä johtaa siihen että jos tosiaan objektiivien väritoisto olisi optimoitu värikerrosten mukaan olisi objektiivit kalibroitava jokaiselle filmille erikseen.

Mukavia artikkeleita objektiivien värikorjailusta:
Chormatic aberrations, sieltä varsinkin otsikon "Remedies" kohdalla varsin selkeitä kuvaajia.
Camera Lens News no12, ja linkki "Achromat, Apochromat, Superachromat"