Suodin paikallaan:

..ja tässä suodin poissa:

Kuvat on otettu asetuksilla ISO 200, f/2.8, 1/2000s @ 70mm.
Osaatteko kertoa, miksi suodin tekee kuvista puuroa?
No jopas on hassu ilmiö. Lasi itsessään on varmaan puhdas kun kerran kysyt tuollaista. En osaa sanoa mikä tuossa on vialla. Oliko kamera MF ja jalustalla?--Hannu kirjoitti:Olen tässä tovin kummastellut kuvissani esiintyvää utuisuutta. Kuvausvarustuksena on ollut 10D, Canon 24-70 2.8 L ja Hoya Super HMC Pro1 UV-suodin. Tänään kokeilin sitten ottaa suotimen pois objektiivin päästä, ja näppäsin muutaman koeotoksen. Avot! Mielenkiintoisia eroja (kuvat 100% croppeja):
Kuvat on otettu asetuksilla ISO 200, f/2.8, 1/2000s @ 70mm.
Osaatteko kertoa, miksi suodin tekee kuvista puuroa?
En mennyt noin hienouksiin; oli ihan AF ja käsivaralta. Suljinaika oli kuitenkin aikasta nopea, eikä näissä käsissä ole kamera tärissyt aikaisemminkaan. Sen verran monta kuvaa otin sekä ilman suodinta että suotimen kanssa, että olen varma tästä ilmiöstä.seppot kirjoitti:Oliko kamera MF ja jalustalla?
itselleni tuli ensimmäisenä mieleen, että jos olet kuvan ulkona ottanut auringonpaisteessa, kyseinen valkoinen lampunhärpäke voi sirottaa uv-säteilyä valon tapaan aika moneen suuntaan, jolloin kyseinen "loiste" voisi syntyä.--Hannu kirjoitti:En mennyt noin hienouksiin; oli ihan AF ja käsivaralta. Suljinaika oli kuitenkin aikasta nopea, eikä näissä käsissä ole kamera tärissyt aikaisemminkaan. Sen verran monta kuvaa otin sekä ilman suodinta että suotimen kanssa, että olen varma tästä ilmiöstä.
Jeps, mutta ilman suodinta loistetta ei tullut, vaan ainoastaan suotimen kanssa! Suodin on silmämääräisesti putipuhdas, ja vain joitain kuukausia vanha, kuten objektiivikin.piksi kirjoitti:kyseinen valkoinen lampunhärpäke voi sirottaa uv-säteilyä valon tapaan aika moneen suuntaan, jolloin kyseinen "loiste" voisi syntyä.
No enpä sanonut missään välissä, että suodin olisi toiminut aikaisemmin ongelmitta. :-) Ostin tosiaan tuon objektiivin kanssa samaan aikaan suotimen, ja varovainen kun olen, laitoin suotimen heti kiinni. Tämä taisi olla toinen kerta, kun olen suotimen poistanut. Ja heti kuvat paranivat! Aikaisemmin luulin, että tämän L-sarjalaisen tarkkuus on ihan huhupuhetta, mutta mahtaako vika ollakin vain suotimessa..piksi kirjoitti:ehkä suodin itsessään olisi sirottanut uv-valoa, mutta jos kerta se on ennen toiminut mainiosti niin epäilen suotimen laadun sijaan kahta edellistä syytä.