Sivu 1/1

Canon EF-S 10-22mm ja "nodal point"

Lähetetty: Tammi 26, 2006 20 : 33
Kirjoittaja Jasca
Tuli ostettua tuo Canonin laajis ja sille panoraamapää. Nyt kamera pitäisi asettaa siten, että linssin "nodal point" on panoraamapään pyörimisakselilla. Mitenkähän tuon "nodal point" -kohdan voisi helposti määrittää kun linssin tuottama kuva on laajimmassa asennossaan (10mm)?

Lähetetty: Tammi 26, 2006 20 : 39
Kirjoittaja kohan

Re: Canon EF-S 10-22mm ja "nodal point"

Lähetetty: Tammi 28, 2006 12 : 39
Kirjoittaja jameli
Jasca kirjoitti:Tuli ostettua tuo Canonin laajis ja sille panoraamapää.
Minkälaisen panoraamapään valitsit ja mistä sen löysit ?
Kun saat otoksia onnistumaan, pistä näkyville...

Itsellä sama objektiivi + 350D ja tarkoitus keväällä aloittaa panoraamojen kuvaus, kunhan sopiva pää jalustaan löytyy, joten mielenkiintoisena näkisi tuloksia jo etukäteen.

Lähetetty: Tammi 28, 2006 12 : 55
Kirjoittaja MattiH
http://www.worth1000.com/tutorial.asp?sid=161123
How to Build a Panoramic Tripod Head for $10

Lähetetty: Tammi 28, 2006 13 : 59
Kirjoittaja jameli
MattiH kirjoitti:http://www.worth1000.com/tutorial.asp?sid=161123
How to Build a Panoramic Tripod Head for $10
Juurikin tällaisia kaipasin... enää täytyy löytää Tampereen seudulta pystyvä metallipaja ja teettää vastaava esim. alumiiniprofiilista.

Onko vinkkejä, kannattaako alumiinin päälle tulostuttaa tarrat (kääntöasteikko ja etäisyydet) vai pystyykö niitä jollain konstin maalaamaan tai muuten työstämään suoraan metallin pintaan, aivan kuten ammattimaisissa tuotteissa (esim. kotikutoisen oloinen Panosaurus http://gregwired.com/pano/Pano.htm ) ?

Lähetetty: Tammi 28, 2006 14 : 31
Kirjoittaja fan
MattiH kirjoitti:http://www.worth1000.com/tutorial.asp?sid=161123
How to Build a Panoramic Tripod Head for $10
huomasko muut onko tuossa pikku virhe tässä kohti? VIRHE?

tarkotan tuota alatason reijän kohdan mittaa linssin keskeltä kameran pohjaan. eikös siinä pitäisi otaa huomioon tuon kiinnitys varren pakuus? näkeehän tuon loppukuvassakin että linssi ei ole keskellä tuota reikään.

Lähetetty: Tammi 30, 2006 8 : 33
Kirjoittaja Jasca
Ostin Panosauruksen. Mukana tuli varsin hyvät englanninkieliset ohjeet ja laite oli yllättävän jämäkän oloinen. En ole vielä ehtinyt kuvaamaan ensimmäistäkään panoraamaa, mutta kun työkiireet hellittävät...

Lähetetty: Tammi 30, 2006 13 : 36
Kirjoittaja hkm
"Nodal point" on polttovällin etäisyydellä kuvatasosta. Sieltä se löytyy...

Hannu Määttänen

Lähetetty: Tammi 30, 2006 15 : 21
Kirjoittaja Jasca
Eli käytännössä tarkoittaa, että linssin ollessa laajimmillaan (10mm), "nodal point" on 10mm etäisyydellä kameran kennosta? Kennon kohta on muistaakseni merkitty kameran runkoon, joten siitä on helppo mitata sentti eteen päin.

Lähetetty: Tammi 30, 2006 17 : 22
Kirjoittaja fotom
Jasca kirjoitti:Eli käytännössä tarkoittaa, että linssin ollessa laajimmillaan (10mm), "nodal point" on 10mm etäisyydellä kameran kennosta? Kennon kohta on muistaakseni merkitty kameran runkoon, joten siitä on helppo mitata sentti eteen päin.
Toimiiko logiikka kaikissa objektiiveissa? Peilitelet poisluettuna tuetenkin.

Lähetetty: Tammi 30, 2006 18 : 01
Kirjoittaja fan
fotom kirjoitti:
Jasca kirjoitti:Eli käytännössä tarkoittaa, että linssin ollessa laajimmillaan (10mm), "nodal point" on 10mm etäisyydellä kameran kennosta? Kennon kohta on muistaakseni merkitty kameran runkoon, joten siitä on helppo mitata sentti eteen päin.
Toimiiko logiikka kaikissa objektiiveissa? Peilitelet poisluettuna tuetenkin.
voikos tuo Nodal Point olla objektiiivin ulkopuolella?
jos tuo logiikka pitäs paikkaansa niin ainaskii monissa teleissä rapsahtas putken ohi aika reilusti.

EDIT: näyttäshän tuo voivan olla.
Kuva

Re: Canon EF-S 10-22mm ja "nodal point"

Lähetetty: Tammi 30, 2006 22 : 40
Kirjoittaja TPA
Jasca kirjoitti:Tuli ostettua tuo Canonin laajis ja sille panoraamapää. Nyt kamera pitäisi asettaa siten, että linssin "nodal point" on panoraamapään pyörimisakselilla. Mitenkähän tuon "nodal point" -kohdan voisi helposti määrittää kun linssin tuottama kuva on laajimmassa asennossaan (10mm)?
Pakko kai sitten vastata...

Panoraama kuvia ottaessasi ei tarvita tietoa "nodal point":in sijainnista. Sitä paitsi linssillä (ja objektiivilla) on kaksi nodal pointia, kumpaa niistä olet etsimässä?

Useasta kuvasta yhteenliittämällä valmistettua panoraamakuvaa varten sinun tulee tietää objektiivin "entrance pupil".
[url=http://doug.kerr.home.att.net/pumpkin/Pivot_Point.pdf]The Proper Pivot Point for Panoramic Photography Douglas A. Kerr, P.E.[/url] kirjoitti:When doing panoramic photography with a conventional camera, multiple,
slightly-overlapping shots of the overall scene are taken by pivoting the camera in
steps, and the images are joined to make a single large-scope image. In order to be
able to properly join the images, we must avoid parallax shift between them. To do
so, the camera must be pivoted about the camera’s center of perspective, which
turns out to be the center of the entrance pupil of the lens.


It is widely, but incorrectly, said that the proper pivot point is “the nodal point” of
the lens.
Linkissä olevasta pdf:stä löytyy ohjeet entrance pupil:in hakemiseksi.

Lähetetty: Tammi 30, 2006 23 : 00
Kirjoittaja ttv
Joo nodaali pisteestä sitä puhutaan melkee joka paikassa, no aina oppii uutta :)

Tuo kyseinen piste, eli onko se sitten linssit perspektiivin keskipiste vai mikä onkin, niin 10-22:ssa 10mm asennossa se on siinä aika edessä, ite olen kuvannu niin että piste on ollu about 1-2cm etulinssistä kameraan päin, ja aika hyvin tuolla meni yhteen, toki en kovin tiukissa ympäristöissä testannut...

Lähetetty: Tammi 30, 2006 23 : 32
Kirjoittaja jameli
ttv kirjoitti:ite olen kuvannu niin että piste on ollu about 1-2cm etulinssistä kameraan päin, ja aika hyvin tuolla meni yhteen, toki en kovin tiukissa ympäristöissä testannut...
Niimpä, se on melko paljolti kiinni mitä kuvaa ja mihin käyttötarkoitukseen...
Itse muutama vuosi sitten kuvailin kiinteistövälitykseen paljonkin olohuoneista sylinteripanoraamoja Canon G3:lla ihan normaalin jalustan kiinnityspisteen ympäri kääntäen (~ keskellä kameraa, ei linssin linjalla), kunnes mielenkiinto heräsi ja aloin asiaan tutustumaan lisää.

Kun sylinteripanoraamojan tuohon tarkoitukseen tein G3:n aputoiminnolla, 10-14 kuvaa yhdistyivät mukana tulleella Canon PhotoStitch ohjelmalla lähes ongelmitta.

Käyttötarkoituksensa mukaisesti Etuovi.com palvelussa kuvat olivat nähtävillä, ilman että niiden laadulta kovin suurta laatua pystyi odottamaan, yleensä n. kuukauden kerralaan. Kun silloin vielä täytyi huomioida modeemikäyttäjienkin mukavuutta, niin 300 pikseliä korkea kuva ja tiedostokooltaan 60kt-kokoon pakkaamalla ahdettu Jpeg sietää melkoisia yhdistämisvirheitä, ennen kuin ne aidosti haittaavat asunnonetsijää. Näissä tapauksissa kuitenkin "virtuaaliesittely" saa olla melko surkea, ennen kuin se on huonompi kuin ei esittelyä lainkaan...

Nykyisin kamerana tuohon käyttöön palvelee edelleen iki-ihana G3, mutta yhdistelystä ja säätämisestä olen luopunut ja kuvaaminen tapahtuu www.0-360.com puljun "one-shot" optiikalla. Tarkoitus on kyllä ryhtyä myös kuvailemaan pallopanoraamoja Eos-350D + EF-S 10-22:lla, mutta menetelmänä se ei tule ikinä pärjäämään asuntoja kuvatessa tuolle 0-360:n one-shot peilipallolle, joka on paitsi melko helppo kuljettaa ja kasata, niin kuvausvaiheessa nimensä mukaisesti todella yksinkertainen... 10 sekunnin välein vaan siirtää huoneesta toiseen, toimistolle palatessa kuvat kamerasta ja "levittää" muutamalla napinpainalluksella kuvat panoraamoiksi. Ulko- ja aluekuvaukset onkin sitten eri asia, niissä pallopanoraama pääsee oikeuksiinsa, kunhan sopivan jalustapään saan aikaiseksi.

Kuvanlaadullisesti menetelmässä on tietysti miinuksensa, kun G3:n 4 megapikseliä on käytettävissä vain kertaalleen koko lieriön alalle, jolloin käytännössä valmiin panoraaman suurin kuvakoko on kovin paljon vaatimattomampi kuin esim. yhdiställä 6 kpl 8 megapikselin kuvaa. Muotokaan ei ole koko palloa vaan lieriö, mutta melko harvoin esiintyy asuntoja kuvatessa tilannetta, että olisi mitenkään järkevää 2,5m korkeassa tilassa kuvata suoraan ylös tai alaspäin.

Lähetetty: Tammi 31, 2006 0 : 31
Kirjoittaja hkm
Hieman yksinkertaistaen: objektiivin polttoväli on takasolmupisteen ja kuvan välinen etäisyys.

Tämä määritelmä pätee kaikkiin objektiiveihin. Myös peiliteleihin. Normaaliobjektiiveissa solmupiste on yleensä objektiivin sisässä, laajakulmilla objektiivin takana ja teleillä objektiivin etupuolella - peiliteleillä hyvinkin kaukana kakkulasta.

Linssillä tai linssisysteemillä on myös etusolmupiste, joka löytyy vastakkaisesta suunnasta tulevaa valoa tarkastelemalla. Nuo solmut voivat käytännössä olla linssissä missä järjestyksessä tahansa.

Solmupisteiden avulla voidaan objektiivia tarkastella laatikkona, jossa valo poistuu takimmaisesta solmupisteestä samassa suunnassa missä se etusolmupisteeseen saapuu.

Etenkin pokkareilla tarkkaa panoraamaa tehtäessä pitää kiertokeskiö hakea kokeilemalla. Lisävaikeutta todella tulee, jos jalustakierre ei ole objektiivin alla.

Hannu Määttänen

Lähetetty: Tammi 31, 2006 8 : 37
Kirjoittaja asm
Alussa oli jo linkki (Kohan) asialliseen ohjeeseen sen kiertoakselin paikan hakemiseksi. Melkein kaikilla kokeilemillani zoomeilla se on muutaman sentin etulinssin edessä; kamera sijoittuu siis jalustalla aika taakse. Olympushan oikein mainostaa sitä objektiiviensa "telesentristä" rakennetta, mutta tässä suhteessa näytävät muutkin olevan samantyyppisiä.

Lähetetty: Tammi 31, 2006 16 : 08
Kirjoittaja TPA
hkm kirjoitti:Hieman yksinkertaistaen: objektiivin polttoväli on takasolmupisteen ja kuvan välinen etäisyys.
Hannu Määttänen
Tarkennuksena vielä: Polttoväli on yhtä suuri kuin takasolmupisteen ja kuvan etäisyys silloin kun objektiivi on tarkennettu äärettömään.
Lähemmäksi tarkennettaessa objektiivia siirretään kauemmaksi kuvasta (1:1:ssä etäisyys on 2*f).

Lähetetty: Helmi 01, 2006 8 : 06
Kirjoittaja asm
TPA kirjoitti:Tarkennuksena vielä: Polttoväli on yhtä suuri kuin takasolmupisteen ja kuvan etäisyys silloin kun objektiivi on tarkennettu äärettömään.
Lähemmäksi tarkennettaessa objektiivia siirretään kauemmaksi kuvasta (1:1:ssä etäisyys on 2*f).
Jos vieläkin tarkennetaan, niin polttoväli ei tietenkään tarkennuksista riipu. Kaukana olevan kohteen kuva syntyy poltovälin etäisyydelle takasolmupisteestä - se on sitten toinen juttu, onko siinä kohden filmi/kenno vai ei.