SonyFE2860 by
Aika Arska, on Flickr
Joo, no onhan tuo siis ainakin naurettavan pieni...Ja jos on valmis hyväksymään vaatimattoman valovoiman, niin lohdutukseksi voin sanoa, että kuvanlaatu on hyvää täydestä aukosta lähtien.
Tässä on Dpreviewn galleria, otettuna 61mp Sony A7RIV kameralla:
https://www.dpreview.com/sample-galleri ... 4836355863
Etupää ei pyöri tarkentaessa, eikä zuumatessa, joten helppo käyttää filttereitä. Siinä on 40.5mm etukierteet. Itse olen käyttänyt 49mm filsuja 40.5-49mm step-up rinkulan avulla.
Oikeastaan ainoa pieni miinus menee tämän objektiivin vähän erikoisesta mekaniikasta, liittyen "kuljetusasentoa". Jos objektiivin haluaa kääntää täysin kasaan, niin se täytyy kiertää 28mm asetuksen yli "lukuitus" asentoon. Tässä lukitusasennossa objektiivi ei toimi. Eli jos objektiivi on kasassa lukittuna kamerassa, ja sen haluaa nopeasti käyttöön, niin objektiivi täytyy kiertää lukitusasennosta takaisin 28mm asentoon. Ei iso juttu ollenkaan, mutta hektisessä tilanteessa saattaa vähän ärsyttää.
Kyllä minä sanoisin, että FE 28-60mm on sen 399€ arvoinen, ja se johtuu pienestä koosta ja hyvässä kuvanlaadusta. Ja siitä, että siinä on hyvä AF varsinkin minunlaiselle Sony kuvaajalle jolla ei ole liikaa natiiveja moderneja FE mountin laseja joilla saisi kaikki irti Sonyn AF systeemistä, videointi mukaanlukien. Tällä pienellä objektiivilla onnistuu.