Negojen/diojen digitointi
-
Negojen/diojen digitointi
tervehdys,
olen rakentamassa systeemiä negojen (35 ja 6x6) digitointiin. Hankinnassa Kaiserin standi, pitimet ja valolähde jo hyllyssä. Runkona täyskoko Nikon ja kysymys kuuluu, 60 vaiko 105 mm mikrolasi ? Tuleeko ensinmainittu liian lähelle kohdetta?
olen rakentamassa systeemiä negojen (35 ja 6x6) digitointiin. Hankinnassa Kaiserin standi, pitimet ja valolähde jo hyllyssä. Runkona täyskoko Nikon ja kysymys kuuluu, 60 vaiko 105 mm mikrolasi ? Tuleeko ensinmainittu liian lähelle kohdetta?
-
- Viesti:
Re: Negojen/diojen digitointi
Micro-Nikkor 60mm toimii 35mm digitointiin. Sitä esim. suositellaan Nikon ES-2 -pidikkeen kanssa täyskennolla 35mm-formaatin digitointiin. Käytän itse tuota settiä ja toimii.
6x6 en tiedä, mutta en näe ongelmaksi.
6x6 en tiedä, mutta en näe ongelmaksi.
-
Mikäli edessä on paljon hankintoja, eikö silloin vain suoraan ostaisi filmi-/diaskannerin?
-
- Viesti:
Paljon skannanneena, siis laakafilmejä flatbedillä, en kyllä suosittele sitä lainkaan jos on vähänkin digirungossa resoluutiota käytössä ja hyvä makro + valopöytä. Skannerin kanssa menee järki ja hermot pidemmän päälle + pölyttää vielä filmitkin siinä samalla. Skannaussoftatkin on melko hitaita ja datan siirto skannerista samoin isolla tarkkuudella.
-
Olen käyttänyt vanhempaa ES-1tä Canonilla ja 50mm optiikalla kroppikennoisella. Mutta ES-1:n ja optiikan väliin piti laittaa stepup rengas, jotta sain koko dian kennolle. Ja negojen kanssa olisi hyvä olla softa, joka osaa käännön positiiviksi.
-
Kiitokset kaikille vastauksista. Skanneri on mutta se on hidasta hommaa ja haluan kunnon laatua. Kamerassa jotain 45 MB joten siitä ei jää kiinni.Eniten pohdituttaa kumpi olisi fiksumpi, 60 vai 105 mm . Jälkimmäisellä voisi kuvata luontohommia läheltä ilman omaa varjoa. Dioja ja negoja on hyvin paljon, alkaen 1967 joten prosessi pitää saada vikkeläksi.
-
- Viesti:
Micro-Nikkor 60mm f/2.8 AF-D on yksi käytettyjen markkinoiden parhaista valinnoista. Suhteellisen halpa ja todella hyvä.
-
Mulla on ollut projekti meneillään jo useita vuosia (suunnittelua, osien hommaamista ja testailua), mutta en ole varsinaiseen "tuotannolliseen" kuvaamiseen vielä päässyt.
Negatiivien digitointi
Mä testasin aikoinaan El-Nikkor 50mm suurennus-objektiivia sekä Canonin 100mm makroa ja päädyin 100mm objektiiviin. Se jättää hyvin työtilaa valopöydän ja objektiivin väliin ja oli kuvanlaadultaan aavistuksen parempi kuin El-Nikkor. Tosin jossain vaiheessa päätin tuon työtilan peittää pimennyskankaalla - voi olla ettei sitä tarvi, jos valoaukkoon ei tule maitolasia.
Myös objektiivin kuvatason korjaus tasoon mietitytti: luulen 100mm polttovälin korjauksen olevan helpompi kuin puolta lyhyemmän (yksinkertaisempaa, halvempaa valmistaa).
Tässä mun valopöytä rakennusvaiheessa ja kuvanottotestissä:
Kamerana on tuossa jokin Canon, mutta itse tuotantokuvauksen teen 50 megasenselin tyypillä.
En ole oikein tyytyväinen tuohon mun valovalintaan, vaikka salamoiden värilämpötila on hyvä, niin niiden polttimot taitavat kulua mun projektissa loppuun ja vaihto ei taida olla ilmaista eikä edes tehtävissä noin vain.
Valopöydän päällä oleva ruuveilla kiinnitettävä alumiinikisko on negatiivikehyksen siirtoa varten: Seuraavaan ruutuun pääsee kehystä tarkasti käsin kiskoa vasten liutttamalla seuraavan kuvan kohdalle, jolloin vain sivusuunta on asemoitava kameraan nähden kohdalleen.
Negatiivikehyksiä hankin kolmea erilaista ruutukokoa varten:
Maitolasin korvaajaksi saatan käyttää tällaista mataksi hiottua lasia:
Meinasin tehdä itse negatiivien käsittelyä varten ohjelman, mutta projektin valmisteluvaiheessa ehti tulla ainakin yksi, joka vaikuttaa tosi hyvältä työkalulta mun käyttöön:
Negative Lab Pro https://www.negativelabpro.com/
Kikkailua ja hienosäätöä
Dioja mulla on jokunen sata, jotka aion saada kuvatiedostoiksi tällä Pentaxin systeemillä.
En kehuis kauheesti, jos halutaan nopeutta, kun dian vaihto on mitä on. Eikä tuo ole rakenteeltaankaan erityisen vakaa värinöiden suhteen.
Saattaa olla, että kuvaan diatkin tuolla mun valopöydällä.
Negatiivien digitointi
Mä testasin aikoinaan El-Nikkor 50mm suurennus-objektiivia sekä Canonin 100mm makroa ja päädyin 100mm objektiiviin. Se jättää hyvin työtilaa valopöydän ja objektiivin väliin ja oli kuvanlaadultaan aavistuksen parempi kuin El-Nikkor. Tosin jossain vaiheessa päätin tuon työtilan peittää pimennyskankaalla - voi olla ettei sitä tarvi, jos valoaukkoon ei tule maitolasia.
Myös objektiivin kuvatason korjaus tasoon mietitytti: luulen 100mm polttovälin korjauksen olevan helpompi kuin puolta lyhyemmän (yksinkertaisempaa, halvempaa valmistaa).
Tässä mun valopöytä rakennusvaiheessa ja kuvanottotestissä:
Kamerana on tuossa jokin Canon, mutta itse tuotantokuvauksen teen 50 megasenselin tyypillä.
En ole oikein tyytyväinen tuohon mun valovalintaan, vaikka salamoiden värilämpötila on hyvä, niin niiden polttimot taitavat kulua mun projektissa loppuun ja vaihto ei taida olla ilmaista eikä edes tehtävissä noin vain.
Valopöydän päällä oleva ruuveilla kiinnitettävä alumiinikisko on negatiivikehyksen siirtoa varten: Seuraavaan ruutuun pääsee kehystä tarkasti käsin kiskoa vasten liutttamalla seuraavan kuvan kohdalle, jolloin vain sivusuunta on asemoitava kameraan nähden kohdalleen.
Negatiivikehyksiä hankin kolmea erilaista ruutukokoa varten:
Maitolasin korvaajaksi saatan käyttää tällaista mataksi hiottua lasia:
Meinasin tehdä itse negatiivien käsittelyä varten ohjelman, mutta projektin valmisteluvaiheessa ehti tulla ainakin yksi, joka vaikuttaa tosi hyvältä työkalulta mun käyttöön:
Negative Lab Pro https://www.negativelabpro.com/
Kikkailua ja hienosäätöä
- Koska negatiivit ei asetu täysin suoraksi tasoksi kehyksiin (tahtovat hieman kupruilla) ajattelin koostaa parhaat kuvat useasta kuvasta, kukin tarkennettuna eri alueisiin - siis makrokuvauksen periaatteilla kasvattaa tarkennusaluetta.
- En tiedä riittääkö kameran dynamiikka kaikkiin negatiiveihin, mutta ainahan voi valitut ruudut kuvata eri valotusajoilla ja yhdistää.
- Noi 110 koon negatiivit taitaa mennä vähemmälläkin kuin 50 megapikselillä.
- Mulla on pajalla valmistumassa myös 6x9 negatiiveja tuottava kamera, jota varten joutunen laajentamaan valopöydän aukkoa niillekin sopivaksi
Dioja mulla on jokunen sata, jotka aion saada kuvatiedostoiksi tällä Pentaxin systeemillä.
En kehuis kauheesti, jos halutaan nopeutta, kun dian vaihto on mitä on. Eikä tuo ole rakenteeltaankaan erityisen vakaa värinöiden suhteen.
Saattaa olla, että kuvaan diatkin tuolla mun valopöydällä.
-
Kiitokset. El-Nikkor 50 mm on hyllyssä mutta taidanpa kallistua 105 mm suuntaan.
-
Olen pähkäillyt samojen asioiden kanssa ja nyt olen digitoinut n. 9.000-10.000 negaa ja diaa. Kokeilin sitä ja tätä, alla on minulle toimivimmiksi osoittautuneet tavat.
DIAT. Projektorista objektiivi pois, diakelkan (pitimen) ja lampun väliin palanen kopiopaperia tasoittamaan valoa, kameraan makrolinssi + jalusta + piuhalla tietokoneeseen kiinni, kuvaus kohti projektorin kuvaporttia ja tallennus suoraan tietokoneeseen. Laatu RAW, ISO100, F10 tai suurempi, tarkennus aina ennen kuvanottoa. Todella nopeaa kun ei tarvitsen asetella dioja, pölyt kannattaa ensi puhaltaa pois kasetissa olevista dioista paineilmatölkillä. Parhaimmat yksttäiset diat sitten huolellisemmin. Jälkikäsittely Lightroomilla.
NEGAT. Kokeilin kuvata makrolla, mutta värinegojen sävyjensäätö ei kovankaan väännön jälkeen onnistunut jonkin oranssikalvon vuoksi. Päädyin skannaamaan valokannellisella tasoskannerilla (Canon 8800F). Suht helppoa, värit tuli heti oikein, kaikki skannerin esikäsittelysuodattimet pois ja jälkikäsittely Lightroomilla. Pölyt ja naarmut on ongelma, kannattaa puhaltaa pölyt etukäteen. 6X9 negojen skannaus suurella tarkkudella, 35mm vähemmällä. Nuo isot 120 filmit on oikea aarre, niitä oli n. 800 negaa. Sitten kaikki negat taskuihin uusien vaurioiden estämiseksi https://www.filmipuoti.fi/tuote/negatii ... e-100-kpl/
Vielä pitäisi keksiä miten digitoin kaitafilmit fiksummin. Nyt olen vain hätäisesti kuvannut suoraan kankaalta.
DIAT. Projektorista objektiivi pois, diakelkan (pitimen) ja lampun väliin palanen kopiopaperia tasoittamaan valoa, kameraan makrolinssi + jalusta + piuhalla tietokoneeseen kiinni, kuvaus kohti projektorin kuvaporttia ja tallennus suoraan tietokoneeseen. Laatu RAW, ISO100, F10 tai suurempi, tarkennus aina ennen kuvanottoa. Todella nopeaa kun ei tarvitsen asetella dioja, pölyt kannattaa ensi puhaltaa pois kasetissa olevista dioista paineilmatölkillä. Parhaimmat yksttäiset diat sitten huolellisemmin. Jälkikäsittely Lightroomilla.
NEGAT. Kokeilin kuvata makrolla, mutta värinegojen sävyjensäätö ei kovankaan väännön jälkeen onnistunut jonkin oranssikalvon vuoksi. Päädyin skannaamaan valokannellisella tasoskannerilla (Canon 8800F). Suht helppoa, värit tuli heti oikein, kaikki skannerin esikäsittelysuodattimet pois ja jälkikäsittely Lightroomilla. Pölyt ja naarmut on ongelma, kannattaa puhaltaa pölyt etukäteen. 6X9 negojen skannaus suurella tarkkudella, 35mm vähemmällä. Nuo isot 120 filmit on oikea aarre, niitä oli n. 800 negaa. Sitten kaikki negat taskuihin uusien vaurioiden estämiseksi https://www.filmipuoti.fi/tuote/negatii ... e-100-kpl/
Vielä pitäisi keksiä miten digitoin kaitafilmit fiksummin. Nyt olen vain hätäisesti kuvannut suoraan kankaalta.