Sivu 1/3

Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 04, 2017 22 : 40
Kirjoittaja aikaarska
Edellisen kuukauden (syyskuu) klassikko löytyy täältä:

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12750129" onclick="window.open(this.href);return false;

***

Olisiko kenelläkään ehdotusta Lokakuun klassikoksi? Tähän vain rohkeasti esittelyä jos mielessä olisi jotakin!

Olisi mukavaa muistella hyviä uudempia tai vanhempiakin objektiiveja joissa on jotakin "sitä jotakin" erinomaista spesiaalia, mitkä erottavat ne valtavirran objektiiveista.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 04, 2017 23 : 47
Kirjoittaja Maffer
Mä voin raapustaa Canon 90mm TS-E:stä tähän. Aivan liian unohdettu helmi joka riittää silti tän päivän 50MP kinokennolle. Huomenna varmaan ehdin.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 04, 2017 23 : 55
Kirjoittaja aikaarska
Maffer kirjoitti:Mä voin raapustaa Canon 90mm TS-E:stä tähän. Aivan liian unohdettu helmi joka riittää silti tän päivän 50MP kinokennolle. Huomenna varmaan ehdin.
Loistavaa! Varataan Canon 90mm TS-E sitten lokakuun objektiiviksi. Itseasiassa kiinnostaakin kuulla siitä juttua.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 1 : 02
Kirjoittaja Maffer
Muutama sananen Canonin unholaan jääneestä helmestä, 90mm TS-E f/2.8, josta ei tarinoita kuule paljoakaan kerrottavan. Täysin syyttä, sillä se on vieläkin monikäyttöisin kinokameraan saatavilla oleva 90mm optiikka eikä häpeä lainkaan tämän päivän putkille, olkoot kyseessä sitten Canon, Nikon, Sony, Leica, Zeiss tai mikä tahansa muu 90mm vaihtoehto. Putkella ei ole edes L-mallisarjan punaista rinkulaa mikä on melkein surkuhupaisaa, sillä Canonilla ei montaa modernia L-lasia ole mikä tälle pärjäisi. Olettavasti juuri julkaistu MK2-versio (tällä kertaa L-lasi) objektiivista on vähintään samalla tasolla teknisesti.

Kyseessä siis tämän näköinen pensseli:

Kuva

Kuvassa 90mm TS-E adaptoituna Sony A7R2-kameraan Metabones MKIV-T Adapterilla. Lasilla ei ole minkäänlaista sääsuojausta vaan silti se kesti matkassani monen monituista kuvausreissua sydäntalven pakkasmaisemissa ja keskikesän helteissä.

Speksejä

Polttoväli: 90mm
Suodinrinkula: 58mm
Kallistus: +-8 astetta
Siirto: +-11mm
Siirto ja kallistusakselit lukittu 90-asteen kulmaan toisistaan

Kyseessä siis toisin sanoen T/S kakkula, jonka erityisominaisuuksien käyttö vaatii hieman ajattelua ja pysähtymistä paikalleen.

Mekaaninen laatu

Objektiivi on täysin manuaalisesti operoitava pl. aukonsäätö joka tapahtuu sähköisten kontaktien kautta rungosta käsin. Tarkennusrenkaan tuntuma on hyvin pidetyssä yksilössä kuin paraskin Zeiss tai Leica, mutta sillä erotuksella että tuntuma on vieläkin parempi. Minkäänlaista klappia ei ehjässä yksilössä ole käännettäessä tarkennuksen suuntaan ja tarkennus on täysin äänetön sekä silkinpehmeä lipsumatta kuitenkaan paikaltaan jos kameraa kallistaa ylös/alas. Asiansa osaava manuaalitarkentaja voi tehdä tällä ihmeitä videopuolen käytössä, luulisin, sillä videopuolen tekemiset eivät itseä kuitenkaan kiinnosta.

Tilt ja Shift -säätöjen lukkonupit ovat hieman ankeita käyttää pakkasessa, jolloin kannattaakin varautua vaikka mekaanikon käsineillä joiden päällä pilkkihansikkaat, tai oikeastaan kynsikkäät. Nupit ovat pieniä ja saattavat jäätyä kiinni mikäli ilmassa on tarpeeksi kosteutta.
Niinpä lämpötilan huidellessa -30 asteessa kannattaa säätöjä räpeltää väliajoin jäätymisen estämiseksi. Mikäli lukkonuppi jumittaa, panikointi voi rikkoa lukituksen. Nimittäin joskus voi käydä niin että luulee lukon olevan kiinni kun tosiasiassa se onkin täysin auki ja nupin saa vapautettua kiristämällä sitä vs. yrittämällä löysentää mikä tod.näk. rikkoo mekanismin jos käyttää liikaa voimaa. ADHD-Petterille tämä objektiivi ei siis missään nimessä sovi. Tämä lukituspalapeli pätee myös Canonin uudempiin TS-E objektiiveihin ml. 17mm ja 24mm TS-E mk2.

Toivoa saattaa, että Canon on korjannut lukitusnuppien operoinnin uusissa 50mm, 90mm ja 135mm TS-E objektiiveissaan jotka juuri julkaistiin. Täydellinen tämä vanha versio siis ei mekaanisesti kuitenkaan ole ja vaatii hieman harkintaa käyttäjältään.

Optinen suorituskyky

Tässä huomioita erilaisilla rungoilla vuosien varrelta:

-Canon 6D ja 5DMk2: Terävä läpi kuvan ilman T/S säätöjä täydeltä aukolta alkaen. Shift-mekanismin kanssa vaatii himmentämisen f/5.6 käytettäessä kohtuullisia lukemia (1-6mm) ja f/8 äärilaidan asteikkoa. Tiltin yhdistämisen shiftiin ei juurikaan lisähimmentämistä tarvi.
-Sony A7r1 ja A7r2: Suuri resoluutio vaatii himmentämistä f/4 luokkaan R1:llä ja f/5.6 arvolle R2:lla ilman T/S mekanismeja jos halutaan laidasta laitaan terävää kuvaa. Shift + tilt vaatii f/8, mieluiten f/11 mikäli halutaan säilyttää veitsenterävä kuva säätöjen jälkeen.
-Canon 5Dsr: Vaativin kamera tälle objektiiville, mutta samat säädöt pätevät kuin Sony A7r-runkojen tapauksessa.

Objektiivilla voi kuvata voimakkaaseen vastavaloon, jolloin kontrasti putoaa jonkin verran, mutta terävyys säilyy ilman suurempia heijastumia. VV-suoja takaa parhaan lopputuloksen.

Väritoistoltaan objektiivi on hyvin neutraali. Mikrokontrasti ja yleinen kontrasti todella korkeat millä tahansa kinorungolla f/5.6 alkaen. Äärettömän päässä on oltava tarkkana tarkennuksen kanssa sillä tarkennuskierä on optimoitu lähelle tarkentamiseen. Kuvanlaatu ei teknisesti kuitenkaan kärsi vaikkapa maisemakuvauksessa tarkennuksen huidellessa äärettömän suunnalla.

Erikoisominaisuudet

Tilt, Shift sekä Tilt+Shift mihin lasi on tarkoitettu loppupelissä. "Semi"-makro 0.29x suurennossuhteella kuvanlaadun pysyessä korkeana aivan minimietäisyyksille asti.

Kuvia viime vuosilta

Aloitetaan helposta tapauksesta ilman T/S mekanismeja. Maisemakuva myöhäisillan valossa Kotkasta. Lopputulos kahden kuvan focus-stack etualan laiturista ja taka-alan tehtaasta.

Kuva

Otetaan käyttöön sivuttainen kääntö, eli ts. Swing jolloin tarkennustaso käännetään vinoon liukumaan etualan tolppia myöten taustalla häämöttävään tehtaaseen.

Kuva

Käytetään lasin nostomekanismia lähietäisyydeltä ja otetaan kolme päällekkäin olevaa kuvaa, joista yhdistetään yksi suuren resoluution pystypanoraama. Saavutetaan uniikki lopputulos ja kohde irtoaa taustasta kauniisti vaikka himmennys on tehty f/5.6 aukolle saakka.

Kuva

Fiellun putous Kevolla pystypanoraamana:

Kuva

Kevon kanjoni sivuttain shiftattuna panoraamana:

Kuva

Tiimalasiputous kolmen kuvan pystypanoraamana:

Kuva

Yhdistetään pystypanoraamaan tilt ja siirrytään tämän lasin tarjoamiin erityismahdollisuuksiin.

Kuva

Kuvan on terävä kauttaaltaan lumijöllien muodostaman jonon osalta mutta bokeh pehmeää terävyysalueen ulkopuolella. Saavutetaan 4x5" kameran syväterävyyden hallinta ja tunnelma kuvassa.

Vastaavalla tekniikalla toteutettuja muita kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Tämän objektiivin pitäisi kuulua jokaisen ajattelevan Canonistin ja/tai Sonistin laukkuun mikäli kärsivällisyyttä löytyy pysähtyä miettimään kuvaa hieman turistia kauemmin. Lasi toimii Suomen kesässä ja talvessa lämpötilasta riippumatta muistamalla että mereen sitä ei kannata kuitenkaan pudottaa. Jos haluaa ison formaatin kuvaa pikkukameralla, tällä lasilla se onnistuu. Joten unohtakaa suosiolla automaattitarkennuksen helppous ja pysähtykää hetkeksi miettimään.

Yli 50% kaikista luuriskuvista on kuvattu Canon 90mm TS-E:llä ja Sony A7R2:lla. Lopullinen tuomioni tälle lasille 6/5 tähteä. Kyllä, lisätähti täydelliselle objektiiville tulee siitä että se kannustaa ajattelemaan kuvia sitä helpointa vaihtoehtoa pidemmälle tarjomalla järkevän kuvasuhteen kinokameran käyttäjälle erilaisten panoraamojen muodossa. Objektiivi opettaa myös ajattelemaan lopputulosta kaikkien säätöjen summana ja näkemään yli etsimen/takanäytön rajojen.

Kuva

Tarkennusalue kopsahtaa kallosta kattilaan kädenkäänteessä :O T/S-objektiivit opettivat minulle miten tarkennusaluetta ja kuvasuhdetta hallitaan kohteen korostamisessa. Nykyisin nämä säädöt löytyvät ykköskamerastani suoraan rungosta. Matkani käy siis päin vastoin kohti menneisyyttä digitaalisen opetuslaitteiston kautta. Mahdollinen paluu digin käyttön ykköslaitteena ei tule koskaan tapahtumaan ilman tämän kaltaista objektiivia.

Lopuksi, tämäkin kuva olisi jäänyt ottamatta ilman shiftin ja tiltin yhteispeliä. Onnea vaan yritykselle fokus stackia tekemään keskellä ajoväylää päiväsaikaan samasta perspektiivistä ;)

Kuva

Kyseessä hankalin kombinaatio, eli sivuttain käännetty kamera jossain tilt mahdollistaa tarkan kuvan etualasta kirkkoon asti ja shift kolmen kuvan ottamisen samalla tilt-säädöllä panoraamaa varten. Lasin kakkosversiolla tämä onnistuu helpommin kahden kuvan pystypanoraamana kamera oiken päin, koska kakkosversiossa tilt ja shift akselit ovat vapaasti käännettävissä toisiinsa nähden.

Huomioitavaa on, että paljon parjattu Canon on ainoa joka tarjoaa nykypäivän vaatimusten mukaisen kattavan lasivalikoiman hitautta arvostavalle käyttäjälle: 17mm, 24mm, 45mm, 50mm, 90mm ja 135mm on valikoima millä laitetaan luu jokaisen kilpailijan kurkkuun. Nämä siis T/S objektiiveja eikä mitään tusinaturistikakkuloita.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 1 : 16
Kirjoittaja kohan
Mielenkiinnolla odotan milloin nämä on FE mountilla saatavilla ettei tarvitse EF17 TS-E hommata.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 1 : 24
Kirjoittaja Maffer
FE-kiinnityksellä oleva T/S sarja voisi olla sellainen syy, että harkitsisin Sonyn järjestelmää uudelleen. En usko että peliliikkeitä aivan heti tapahtuu sillä saralla kun teletkin on vielä kesken.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 1 : 31
Kirjoittaja kohan
Maffer kirjoitti:FE-kiinnityksellä oleva T/S sarja voisi olla sellainen syy, että harkitsisin Sonyn järjestelmää uudelleen. En usko että peliliikkeitä aivan heti tapahtuu sillä saralla kun teletkin on vielä kesken.
Ennustaminen on vaikeaa mutta aika nopeaan tahtiin uusia optiikoita on tullut. Toisaalta houkuttelee 17 T/S jos sen tyylistä ei piakkoin ilmesty.
OIkeastaan tuo 17 T/S on joka kiinnostaa...

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 1 : 39
Kirjoittaja Maffer
Ole sitten varovainen sen kanssa. Varaudu ostamaan useampi MB-adapteri jotta löydät paksuudeltaan vääränlaisen (hitusen liian paksu), speksien mukaan tehty ei toimi oikein kuin A7r1:lla ja muilla 1-sarjan a7-rungoilla. Tai sitten laitat shimmejä sinne adapterin väliin että rekisterietäisyys saadaan vastaamaan Canon-runkoa Sonyn BSI-sensorilla. Poltin hihani tämän kombinaation takia.

Sinähän saat halvemmallakin 17mm shiftin sillä Laowan 12/2.8 lasilla ja magic shift -konvertterilla Sonyyn. Mielestäni shift on tossa laajiksessa se juttu mikä sen käyttöön kannustaa.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 1 : 44
Kirjoittaja kohan
Maffer kirjoitti:Ole sitten varovainen sen kanssa. Varaudu ostamaan useampi MB-adapteri jotta löydät paksuudeltaan vääränlaisen (hitusen liian paksu), speksien mukaan tehty ei toimi oikein kuin A7r1:lla ja muilla 1-sarjan a7-rungoilla. Tai sitten laitat shimmejä sinne adapterin väliin että rekisterietäisyys saadaan vastaamaan Canon-runkoa Sonyn BSI-sensorilla. Poltin hihani tämän kombinaation takia.

Sinähän saat halvemmallakin 17mm shiftin sillä Laowan 12/2.8 lasilla ja magic shift -konvertterilla Sonyyn. Mielestäni shift on tossa laajiksessa se juttu mikä sen käyttöön kannustaa.
Muistelin noita juttuja siltä ajalta. Mulla on 0.05 shimmejä jos tarttee säätää.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 11 : 22
Kirjoittaja aikaarska
Erinomainen kirjoitus Maffer! Kiitoksia.
Ei pelkästään hyvä objektiivi arviointi, mutta samalla hyödyllinen johdatus T&S valokuvauksen tekniikkaa.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 12 : 39
Kirjoittaja talonherra
Nyt oli Maffersson loistava esitys loistavasta objektiivista!! Lisää tällaisia!

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 16 : 40
Kirjoittaja Maffer
Voin kirjoitella jotain läpänderiä noista laajisserkuista jos jengiä kiinnostaa. Ehkei tässä ja nyt mutta kuitenkin. Toimittakaa mulle runko ja 90mm MK2 versio niin teen siitä kattavan katsauksen mikä on muuttunut ja mikä ei.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 16 : 51
Kirjoittaja hkoskenv
Noissa jossain kuvissa tarkennustaso oli huomattavan vino, melkein suoraan poispäin kamerasta. Kääntääkö objektiivin 8 asteen kallistus tarkennustasoa niin paljon vai onko tuossa joku muu kikka?

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 17 : 01
Kirjoittaja Maffer
Kyllä kääntää. Se efekti on todella suuri jo asteen pari käännöllä ja pidemmällä polttiksella sekä tätä korostaa tommosen panoraaman teko kun luodaan yksi suuri kuva missä jokainen osa on tiltattu. Tommosella puupöntöllä saa sitten aikaiseksi helposti 30 asteen tiltin ja sillä saa sellaisen hauskan suoran tarkennuskiilan luotua :)

Laajis T/S -obiskalla saa myös tuollaisen kiilan tehtyä kun laittaa maksimikäännön kehään:

Kuva

Tuossa 17mm obiskalla täydellä aukolla. Kiilan leveyttä säädellään sitten himmentämällä lasia.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 18 : 21
Kirjoittaja mirrored
Maffer kirjoitti: Käytetään lasin nostomekanismia lähietäisyydeltä ja otetaan kolme päällekkäin olevaa kuvaa, joista yhdistetään yksi suuren resoluution pystypanoraama. Saavutetaan uniikki lopputulos ja kohde irtoaa taustasta kauniisti vaikka himmennys on tehty f/5.6 aukolle saakka.
En ihan ymmärtänyt miten 11mm siirrolla voisi tehdä panoraaman tai vaikuttaa paljoakaan terävyysalueeseen koska voi kuvata lähempää. Minkä korkuinen tuo mallisi on?

Muutkin "panoraamoiksi" nimeämäsi hämmensivät kun en näe merkittävää yhteyttä siihen objektiivin 11mm siirtoon. Vai onko kokonaisliike 22mm, jolloin ruudun pituus tavallaan kasvaa joko 24+22mm tai 36+22mm? Tai vaikka olisi 11mm kaikkiaan siirtoa, kuinka sen nyt voisi visualisoida että millainen se vaikutus oli noissa... minkälaisia olivat ne yksittäisaet ruudut joista koostaminen tapahtui?

Tai voiko sen ajatella niin, että jos vaikka on ruudut otettu niin, että yhteensä kinokenno tavallaan kasvaa sen 11mm valittuun suuntaan, syntyy tästä ikäänkuin keskikoon (kroppi)kenno? vaikkapa 11+24= > 35mm x 36mm

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 18 : 37
Kirjoittaja Maffer
Siis täysi siirto ylös ja alas ja niistä kolme ruutua sitten ääriasennoista ja keskeltä. Eli kuvataan siten että yksi ruutu kattaa vain osan koko kohteen korkeudesta. Pahoittelen sekaannusta. Laajiksella tosta tule erityisen kiintoisaa, saa aikas mielenkiintoisia yhdistelmiä. Voi änkeä melkein lasin kiinni kohteeseen ja silti saada koko kohteen talteen.

Kuva

Pelkkä 11mm siirtokin on reipas siirto ja sehän näkyy pitkälläkin polttovälillä. 11mm molempiin suuntiin on siitä sit vielä asteen tuuheampi. Tuo vastaa kunnon keittiöjakkaraa 90mm polttiksella ja tikkaita laajiksella.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 18 : 40
Kirjoittaja aikaarska
mirrored kirjoitti:
Maffer kirjoitti: Käytetään lasin nostomekanismia lähietäisyydeltä ja otetaan kolme päällekkäin olevaa kuvaa, joista yhdistetään yksi suuren resoluution pystypanoraama. Saavutetaan uniikki lopputulos ja kohde irtoaa taustasta kauniisti vaikka himmennys on tehty f/5.6 aukolle saakka.
En ihan ymmärtänyt miten 11mm siirrolla voisi tehdä panoraaman tai vaikuttaa paljoakaan terävyysalueeseen koska voi kuvata lähempää. Minkä korkuinen tuo mallisi on?

Muutkin "panoraamoiksi" nimeämäsi hämmensivät kun en näe merkittävää yhteyttä siihen objektiivin 11mm siirtoon. Vai onko kokonaisliike 22mm, jolloin ruudun pituus tavallaan kasvaa joko 24+22mm tai 36+22mm?
Sillä siirrolla on hirveä iso merkitys, vaikka vaikuttaisi niin pieneltä kameran päässä.
Kuvittele vaikkapa APS-C ja Kino-kennon kokoero...Ero mitataan milleissä, vaikkapa n. 12mm leveys-suunnassa, mutta ero on iso kun katsoo kullakin järjestelmällä otettua kuvaa, jos objektiivi on sama. ... 17mm kino-objektiivi vastaa APS-C kamerassa 26mm objektiivia kuvakulmaltaan jne. 90mm objektiivi 135mm lasia APS-C kamerassa. Tämä siis vain esimerkikki joka auttaa ehkä kuvittelemaan tuota merkitystä.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 18 : 43
Kirjoittaja mirrored
Jep, kiitos. Taisinkin päästä jyvälle kirjoittaessani ja ehdin lisäillä edelliseen juttuuni näin:
mirrored kirjoitti: Tai voiko sen ajatella niin, että jos vaikka on ruudut otettu niin, että yhteensä kinokenno tavallaan kasvaa sen 11mm valittuun suuntaan, syntyy tästä ikäänkuin keskikoon (kroppi)kenno? vaikkapa 11+24= > 35mm x 36mm
Nyt tässä vieläpä siis se meneekin molempiin suuntiin 11mm eli syntyisi tavallaan 46x36mm kenno.

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 19 : 59
Kirjoittaja jopisalo
tervehdys.
Parhaat kiitokset erinomaisesta tietoiskusta ja mainioista kuvista! Heräsi melkoinen hinku päästä kokeilemaan jotain tuontapaista. Ajankohta esityksellisesti on mitä mainioin, sain juuri kesän/syksyn fiskarsin etukuormaajaprojektin päätökseen ja uhkasi iskeä hetken tyhjiö, mitäs nyt. Vaan rupespahan raksuttamaan,verstaalla on tarpeeton suurennuskoneen palje, ylimääränen t2 sovite ja lähilinssikokeiluun riisuttu konica heksanon 40mm, pitääpä funtsia saisiko niistä olyn nokalle jotain...

Re: Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017

Lähetetty: Loka 06, 2017 20 : 11
Kirjoittaja Maffer
No sepä mukava kuulla että näistä saa jotain inspiraatiota. Laitahan matskua jakoon jos saat setupin toimimaan.