Olympuksen M.Zuiko kiinteät objektiivit

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Anie Mist

Olympuksen M.Zuiko kiinteät objektiivit

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

Olympuksen kiinteä objektiivivalikoima on loistava. Olen vuoden kuvaillut E-M1:llä ja zoom-putkella 12-40mm PRO, joka on hyvä ja laadukas yleiskäyttöinen objektiivi, ja sääsuojattu kuten runkokin. Mutta olen aiemmin tottunut kuvaamaan nimenomaan kiinteillä laseilla, ja Olympukselta löytyy mahtavia valovoimaisia primejä tähän tarkoitukseen. Laukusta löytyy tällä hetkellä 25mm f1.8, 45mm f1.8 ja 75mm f1.8 (kinovastaavuudet 50mm, 90mm, 150mm). Myös 17mm f1.8 on hankinnassa.

Mikä tekee näistä niin hyviä ja mielenkiintoisia? Optinen laatu on mielestäni todella hyvää, jossain tapauksessa jopa briljanttia (75mm!), mutta myös se että m4/3-järjestelmä mahdollistaa fyysisesti pienikokoiset objektiivit. Ne ovat todella pieniä ja kevyitä. 25mm kakkula painaa 137g, ja 45mm vieläkin vähemmän vain 116g painollaan. Myöskin 17mm lasi on pienikokoinen ja kevyt 120g painoisena. Ainoastaan 75mm on hieman isompi ja painavampi, mutta sekin on vain 306g. Ne eivät kameralaukussa paljoa paina, eivätkä vie sen puoleen tilaakaan.

Hintakin on näillä primeillä pääosin melko maltillinen. Viimeisimpänä ostoksena Rajalan tarjouksesta hain tuon 45mm lasin hintaan 189e, joka oli enemmän kuin kohtuullinen. Vastaavasti taas 75mm on hieman arvokkaampi jossain 850e tietämillä. Muut asettuvat sitten näiden väliin suunnilleen 400-500e tietämille.

Oikeastaan ainoa negatiivinen asia mikä tulee mieleen, on sääsuojauksen puute. Se on harmillista, mutta sen kanssa pitää vain elää. Ja tarpeen vaatiessa kameran nokalle lentää sääsuojattu PRO-zoomi. No joo, onhan sekin kurjaa että vastavalosuoja tulee ainoastaan 25mm lasin mukana, muihin sen joutuu ostamaan erikseen.

Onko muilla kokemuksia näistä tai muista M.Zuiko kiinteistä objektiiveista? Mikä on suosikkilasinne?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Suosikkiprime on 25/1.8 ja erityisesti tykkäsin kun siinä tuli mukana vvs. Tuolla on kyllä mukavan huoletonta kuvata kun voi laittaa aukon levälleen ja tykittää menemään ilman että syväterävyys loppuu juuri koskaan kesken :) Laadunkaan takia ei paljon tarvi himmennellä (siis sellaisessa kuvauksessa missä tätä käytän).

Tilasin myös Rahalan alesta 45/1.8:n mutta siinä ei käsittääkseni tule näitä kilkkeitä mukana. Se on vähän synkkää :/
rauer

Viesti Kirjoittaja rauer »

Minulla ei ole (E-M5:ssä) käytössä tuon 12-40 mm tasoista zoomia vaan ainoastaan se pimeä kittiputki. Ehkä osittain siitä syystä tulee varmaan puolet kaikesta kuvaamisesta tehtyä tuolla 25 mm f/1.4 PanaLeicalla, joka on kyllä mukava objektiivi. Tykkään myös 45 mm f/1.8:sta, mutta jotenkin sitä tulee kuvakulmansa vuoksi käytettyä aika vähän.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

omille aiheille usein riittäisi halvalla tuohon saatavat primet. tosin 12mm hinta sellainen että hommat karutuu osin siihen joskus tuntu että 14mm olisi jo liian tele jota ei edes ainakaan verkkokaupassa näy ja sitten uutusu 15mm ihan liian tele. ps. en kuvaa Olympuksella mutta seuraan sitäkin puolta. joku 12,25,45 sarja kattaisi ison osan kuvistani. uskoisin.
mixdown

Viesti Kirjoittaja mixdown »

Panan GH3:ssa näppäilyssä toimivia laseja on lumixin 14 ja 20 milliset ja erikoisen huippu 45 Olympus jota käytän pääosin täydellä aukolla Se on terävä ja kaunis bokeh. Hinta-laatusuhteessa naurettavan halpa. Kuvia tuossa blogissani.
Videolinssien ei tartte olla niin rajuja joten laitan 14 milliseen Panasonicin laajakanttijatkeen jolloin siitä tulee jotain 11 millinen. Olympuksen 12-50 ja Pana 45-150 vakaajalla toimivat myös videolle hienosti. Pitempi zoomi myös stillikuvauksessa tosi terävä. Kaikenlaisia muitakin linssejä tulee käytettyä. M42/ 50millisiä on koko joukko ja viimeisin ostos Primotar 50/3,5 ja 135/3,5 on hulluja bokehistaan ja käyvät myös täyskennocanoniin.
Hakusassa olis 10 millinen mutta niitä ei järkeviä pikkulaukkuun mahtuvia ole. 12 millinen Samyangi vois olla kiva mutta pikkusen pitkä. Olympuksen 9-18 ei innosta huonon valovoiman ja hinnan vuoksi. "Vakavampaan" kuvaukseen kuitenkin käytän täyskennoa. Ja raahaan ratakiskon pätkää toistaiseksi. Tosin suunniteltu olympuksen D-rungon hankinta saattaa olla viimenen naula täyskennosen arkkuun.
Täyden aukon kuvausta jos ajattelee niin 75 ja 25 Olympus tuntuisivat seuraavilta hankinnoilta. Ok miksei leicakin mutta jotenkin tuo pikkuolympus on "seksikkäämpi"
Viimeksi muokannut mixdown, Marras 04, 2014 16 : 25. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Valitettavasti tuota 14mm ei näytä enään saavan.:( eikä kait 20mm lasiakaan jos oikein katselin. siis verkkokauppa.comista.
mixdown

JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

toivotaan että jollekin iloa en itse siis kuvaa Olympuksella olen vain kiinnostunut aina niinä hetkinä kun kevyempää kalustoa mietin mutta kun muistaa että kaipaisi myös parempaa kuvanlaatua niin unohtuu mietteet.ps. en tykkää Olympuksen väritoistosta kovin paljoa tosin kyllä se silti Canon värit voittaa.
mixdown

Mulle näille eri formaateille on omat käyttötarkoituksensa. Täyskennonen maisemiin, M43 lähikuvaukseen ja omaan kivaan näppäilyyn. Enemmänkin "taidekuvaukseen" missä ei viitti parin kilon murikkaa käyttää. pikkukennonen on mahtava vääntää "vanhanaikasta" mustavalkoista kun ei tartte niin paljon välittää kohinoista. Hyvät lasit korvaa muun. Tuossa on mukavia mv-kuvia 800-1600 asoilla. 45 Olympuksella ja tietenkin täydellä aukolla.

https://www.flickr.com/photos/66108635@N05/
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

mixdown kirjoitti:Mulle näille eri formaateille on omat käyttötarkoituksensa. Täyskennonen maisemiin, M43 lähikuvaukseen ja omaan kivaan näppäilyyn. Enemmänkin "taidekuvaukseen" missä ei viitti parin kilon murikkaa käyttää. pikkukennonen on mahtava vääntää "vanhanaikasta" mustavalkoista kun ei tartte niin paljon välittää kohinoista. Hyvät lasit korvaa muun. Tuossa on mukavia mv-kuvia 800-1600 asoilla. 45 Olympuksella ja tietenkin täydellä aukolla.

https://www.flickr.com/photos/66108635@N05/
Mun valokuvaus budjetilla ei ole varaa pitää montaa merkkiä kun jo yhdelle oikeasti laadukas lasi kattaus on hankalaa. edes tyyliin kolme tärkeintä polttoväliä kiinteinä tai laadukkaana zoomina.
mixdown

Mie oon yli 30 vuotta kuvannu työkeikkoja ja varsinkin viime vuosina oon huomannu, että näppäilijöille ei riitä lähimainkaan sellanen kalusto millä ammattimies kuvaa. Kaverini tekee hää- ja muita kuvauksia Nikonin pikkukennosella. Katteet kohallaan. Miun täyskennokalustoa ei ottas surkeinkaan digikamerasivuston aktiivifoorumilainen. Silti sillä on töitä tehtävä.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

mixdown kirjoitti:Mie oon yli 30 vuotta kuvannu työkeikkoja ja varsinkin viime vuosina oon huomannu, että näppäilijöille ei riitä lähimainkaan sellanen kalusto millä ammattimies kuvaa. Kaverini tekee hää- ja muita kuvauksia Nikonin pikkukennosella. Katteet kohallaan. Miun täyskennokalustoa ei ottas surkeinkaan digikamerasivuston aktiivifoorumilainen. Silti sillä on töitä tehtävä.
Jaa oletko varma? ps. minä haluan kunnon tarkennusta ja usein vaikea valo puoltaa isoa kennoa tosin myös että kevyempi kiinteä setti onnistuisi luulisin täyskennoiseen kun laajakulmapään huomoin ja en välitä muista kuin merkin laseista.
mixdown

Nykysin rakastelee kuvaa eikä vehkeitä
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

mixdown kirjoitti:Nykysin rakastelee kuvaa eikä vehkeitä
Ainakin mulle kokoajan sisältö ollut tärkein ja mieluiten silti tallentaa sen mahdollisimman nätisti.
mixdown

Nätti ei oo tärkeintä. Rumakin kuva saattaa olla hyvä. Ja rumuudessa on enemmän sielua.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mixdown kirjoitti:Nätti ei oo tärkeintä. Rumakin kuva saattaa olla hyvä. Ja rumuudessa on enemmän sielua.
Mutta sinun kuvat on kyllä hyvin kauniita???
mixdown

se on vtun paradoksi, kun ite rakastaa rumuutta mutta kuvaa kaunista. Hei. On kuitenkin hyvä, että tekee edes jotakin. Sanon kuitenkin valokuvajan ammattia haaveileville. Jos et ole todella erikoinen niin unohda koko homma. Mie oon vääntäny 30 vuotta täyttäpaskaa.
Undian

Viesti Kirjoittaja Undian »

Olympuksen
17mm 1.8
60mm 2.8 Macro
12-40mm 2.8

Todella tyytyväinen kaikkien yllämainittujen kakkuloiden kuvanlaatuun OMD EM1:llä. Kauttaaltaan terävää täysaukoista lähtien, CA minimaalista tai olematonta ja bokehi pehmeetä.

Tarkennus napsuu noilla nopeasti, hiljaisesti ja nätisti kohdilleen hämärässäkin sekä AFC (+ AFC tracking) tuntuu pelaavan mainiosti. Mielenkiinnolla odotan 40-150mm 2.8 & 1.4x jatketta saapuvan jolloin afc pääsee tositoimiin/testiin.

Myöhemmin julkaistaviin 7-14mm 2.8 & 300mm 4 :siin kovat odotukset. Jos ne täyttyvät, kuten olettaa saattaa, on kinomillit 14-600(840/5.6) katettuna kevyessä paketissa. Oh-Yes!

Kokemukset heijastuvat Nikon D800/D7100:iin ja kasaan, nyt niin painavilta tuntuvia, Nikonin obiskoja.
Runkojakakkuloita...
Turmio

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Olen tyytyväinen omiin 17mm 1.8 ja 45mm 1.8. Myöskin panan 100-300 on yllättävän skarppi.

Itseä polttelis tuo 75mm 1.8, mutta mietin vaan onko se hintansa arvoinen. Monessa paikassa kyllä tarve pitemmälle polttovälille isolla aukolla.
Mutta mutta, seurataan josko käytettynä löytyisi.
Matero

Viesti Kirjoittaja Matero »

Turmio kirjoitti: Itseä polttelis tuo 75mm 1.8, mutta mietin vaan onko se hintansa arvoinen. Monessa paikassa kyllä tarve pitemmälle polttovälille isolla aukolla.
Mutta mutta, seurataan josko käytettynä löytyisi.
Riippuu tietenkin mitä kuvaa mutta sanoisin että on hintansa arvoinen. Todella herkullinen polttoväli huomaamattomaan kuvaukseen esim. perhejuhlissa joissa kameran ja salaman käyttö saa porukat halvaantumaan.

Ja tietenkin kaikkeen muuhunkin sopii jos haluaa erotella kohteen taustasta bokeh:lla
Vastaa Viestiin