Vanhat venäläiset linssit – sutta vai sekundaa?
Lähetetty: Joulu 27, 2013 20 : 51
Olisi kiinnostavaa kuulla, onko teillä vanhoja Neuvostoliiton aikaisia objektiiveja - ja jos on, millaisia kokemuksia teillä niiden käytöstä on. Itse ostin joulun alla sopuhintaan laukullisen niitä eräältä vanhahkolta mieheltä Virossa. Laukussa oli viisi linssiä: Helios 44M, Industar 61L/3-MC, Mir-1B, Jupiter 37A ja Jupiter 21M. Nämä kaikki sopivat omiin kamerarunkoihini (Sony A77 ja A300) M42-adapterilla. Kuvat seuraavissa osoitteissa.
http://bengt.kuvat.fi/kuvat/Ven%E4l%E4i ... mg1280.jpg
http://bengt.kuvat.fi/kuvat/Ven%E4l%E4i ... mg1280.jpg
En varhemmin tiennyt näistä neuvostoaikaisista linsseistä oikeastaan mitään, mutta perehdyttyäni aiheeseen olen huomannut, että hyvin monet niistä ovat itse asiassa jokseenkin tarkkoja kopioita Carl Zeissin ja muiden itäsaksalaisten valmistajien objektiiveista toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta.
Objektiivit on tehty metallista ja lasista hyvin vankoiksi. Niitä on esimerkiksi Ebayssa runsaasti tarjolla ja enimmäkseen hyvin halvalla. Niiden laatu saattaa kuulemma vaihdella tuotantosarjoittain ja yksilöittäinkin. Niinpä minua vähän jännitti, millainen on ostamieni linssien laatu.
Alustavien testausten perusteella olen iloisen yllättynyt: kaikki ovat ilman muuta laatulaseja, tarkkoja linssejä, jotka tuottavat jokainen omanlaisensa miellyttävän värimaailman.
Esittelen seuraavassa lyhyesti kunkin linssin (tiedot ovat peräisin lukuilta englannin- ja venäjänkielilisiltä sivustoilta). Teknisiin yksityiskohtiin en tässä juuri puutu. Myöhemmin saatan esitellä linssit vähän tarkemmin blogissani.
Helios 44M (58mm F2)
Kopio Biotar 58/2 Carl Zeis Jena -linssistä.
On saatavina monina versioina, joissa tyyppimerkinnän perässä lukuja 2-7.
Yleisesti kittilinssinä käytetty, hyvä optinen laatu, soveltuu henkilö-, maisema- ja makrokuvaukseen.
Pehmeä, miellyttävä bokeh, jossa on täydellä aukolla kuvatessa pyörteitä.
Tuotettu 1950-luvulta 1990-luvulle saakka.
Industar 61L/3-MC (50mm F2.8)
Muistuttaa täsmälleen Carl Zeiss Jena Tessar 50/2.8 –objektiivia.
Erittäin terävä objektiivi, jossa linssi on hyvin syvällä objektiivin sisällä.
Ensimmäinen venäläinen objektiivi, jonka lasissa käytettiin harvinaista, lievästi radioaktiivista lantaania.
Sopii erinomaisesti luonto- ja makrokuvaukseen mutta on ehkä turhankin tarkka muotokuvaukseen.
Objektiivilla on ainutlaatuinen ”star”-bokeh: sen aukko on erityisesti f5.6-arvolla tähden muotoinen. Outo muoto mutta hyvät tulokset.
Mir-1B (37mm F2.8)
Objektiivi on tehty Zeiss Flektogonin pohjalta. Sille annettiin Brysselin näyttelyssä v. 1958 Grand Prix –kunniamaininta.
Tämä linssi jakaa käyttäjien mielipiteet: toiset ylistävät, toiset haukkuvat sitä.
Suurimmalla aukolla terävyys on kohtalaisen hyvä, mutta 5.6:sta eteenpäin veitsenterävä.
Tuottaa hyvin pirteitä värisävyjä, vahvan kontrastin ja hieman karhean bokehin, jossa on kirkkaita kohtia.
Ideaali linssi arkkitehtuurin kuvaamiseen ja makrokuvaukseen
Mir-1B on ns. preset-linssi. Siinä on kaksi rengasta aukonvalintaa varten: toisella valitaan minimiaukko ja toisella, portaattomasti kierrettävällä, hienosäädetään lopullinen aukkoarvo. Esimerkiksi videokuvauksessa hyödyllinen toiminto.
Jupiter 37A (135mm F3.5)
Kopio Carl Zeiss Sonnar 135/3.5-linssistä.
Pidetään hyvin yleisesti yhtenä parhaimmista muotokuvaobjektiiveista polttovälillä 85-135. Sopii mainiosti myös maisemakuvaukseen.
Erittäin terävä jo täydellä aukolla.
Kauniit, miellyttävät värisävyt ja kermaisen pehmeä bokeh.
Tällä linssillä on myös preset-toiminto, johon kuitenkin käytetään vain yhtä rengasta. Se vedetään ensin taakse ja asetetaan halutun minimiaukon kohdalle. Sen jälkeen rengas on vapaasti kierrettävissä lopullisesti valittavan aukkoarvon kohdalle.
Jupiter 21M (200mm F4)
Monet sanovat tämän olevan hyvä vaihtoehto Carl Zeiss Sonnar 180/2.8 tai 200/2.8 -objektiiville. Sen sanotaan voittavan tarkkuudessa ja kuvanlaadussa Minolta Beercanin. Se ei käsittääkseni ole kuitenkaan minkään objektiivin tarkka kopio.
Ei kovin nopea linssi mutta tuottaa tarkkoja, värikylläisiä kuvia täydestä aukosta lähtien, hieno pehmeä bokeh.
Erittäin jämerää mutta kauniisti muotoiltua tekoa, painaa miltei kilon.
Kuten todettua ensi vaikutelmat ovat hyvin myönteiset. Jos minun pitäisi nimetä linsseistä suosikkini, niin se olisi Jupiter 37A. Ostamani yksilöt on tehty 1980-luvun alussa (tosin Helioksen valmistusvuosi ei minulle selvinnyt). Kaikki olivat oikein hyvässä kunnossa ja puhtaita, mutta Jupiter21M:n etulinssin sisäpuolella on jonkin verran ikään kuin sumua; kuvanlaatuun sillä ei näytä olevan mitään vaikutusta. Sain kaupan myötä myös täysin toimivan Zenit TTL –kameran sekä loittorenkaat. Seuraavaksi haaveilen hankkivani vielä ainakin Jupiter 9 (85mm F2) -linssin, jolla on myös erinomainen maine muotokuvalinssinä.
Olisi mukava kuulla mielipiteitänne vanhoista venäläisistä linsseistä. Voitte myös kaikin mokomin oikaista minua, jos olen käsittänyt jotkin asiat väärin.
http://bengt.kuvat.fi/kuvat/Ven%E4l%E4i ... mg1280.jpg
http://bengt.kuvat.fi/kuvat/Ven%E4l%E4i ... mg1280.jpg
En varhemmin tiennyt näistä neuvostoaikaisista linsseistä oikeastaan mitään, mutta perehdyttyäni aiheeseen olen huomannut, että hyvin monet niistä ovat itse asiassa jokseenkin tarkkoja kopioita Carl Zeissin ja muiden itäsaksalaisten valmistajien objektiiveista toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta.
Objektiivit on tehty metallista ja lasista hyvin vankoiksi. Niitä on esimerkiksi Ebayssa runsaasti tarjolla ja enimmäkseen hyvin halvalla. Niiden laatu saattaa kuulemma vaihdella tuotantosarjoittain ja yksilöittäinkin. Niinpä minua vähän jännitti, millainen on ostamieni linssien laatu.
Alustavien testausten perusteella olen iloisen yllättynyt: kaikki ovat ilman muuta laatulaseja, tarkkoja linssejä, jotka tuottavat jokainen omanlaisensa miellyttävän värimaailman.
Esittelen seuraavassa lyhyesti kunkin linssin (tiedot ovat peräisin lukuilta englannin- ja venäjänkielilisiltä sivustoilta). Teknisiin yksityiskohtiin en tässä juuri puutu. Myöhemmin saatan esitellä linssit vähän tarkemmin blogissani.
Helios 44M (58mm F2)
Kopio Biotar 58/2 Carl Zeis Jena -linssistä.
On saatavina monina versioina, joissa tyyppimerkinnän perässä lukuja 2-7.
Yleisesti kittilinssinä käytetty, hyvä optinen laatu, soveltuu henkilö-, maisema- ja makrokuvaukseen.
Pehmeä, miellyttävä bokeh, jossa on täydellä aukolla kuvatessa pyörteitä.
Tuotettu 1950-luvulta 1990-luvulle saakka.
Industar 61L/3-MC (50mm F2.8)
Muistuttaa täsmälleen Carl Zeiss Jena Tessar 50/2.8 –objektiivia.
Erittäin terävä objektiivi, jossa linssi on hyvin syvällä objektiivin sisällä.
Ensimmäinen venäläinen objektiivi, jonka lasissa käytettiin harvinaista, lievästi radioaktiivista lantaania.
Sopii erinomaisesti luonto- ja makrokuvaukseen mutta on ehkä turhankin tarkka muotokuvaukseen.
Objektiivilla on ainutlaatuinen ”star”-bokeh: sen aukko on erityisesti f5.6-arvolla tähden muotoinen. Outo muoto mutta hyvät tulokset.
Mir-1B (37mm F2.8)
Objektiivi on tehty Zeiss Flektogonin pohjalta. Sille annettiin Brysselin näyttelyssä v. 1958 Grand Prix –kunniamaininta.
Tämä linssi jakaa käyttäjien mielipiteet: toiset ylistävät, toiset haukkuvat sitä.
Suurimmalla aukolla terävyys on kohtalaisen hyvä, mutta 5.6:sta eteenpäin veitsenterävä.
Tuottaa hyvin pirteitä värisävyjä, vahvan kontrastin ja hieman karhean bokehin, jossa on kirkkaita kohtia.
Ideaali linssi arkkitehtuurin kuvaamiseen ja makrokuvaukseen
Mir-1B on ns. preset-linssi. Siinä on kaksi rengasta aukonvalintaa varten: toisella valitaan minimiaukko ja toisella, portaattomasti kierrettävällä, hienosäädetään lopullinen aukkoarvo. Esimerkiksi videokuvauksessa hyödyllinen toiminto.
Jupiter 37A (135mm F3.5)
Kopio Carl Zeiss Sonnar 135/3.5-linssistä.
Pidetään hyvin yleisesti yhtenä parhaimmista muotokuvaobjektiiveista polttovälillä 85-135. Sopii mainiosti myös maisemakuvaukseen.
Erittäin terävä jo täydellä aukolla.
Kauniit, miellyttävät värisävyt ja kermaisen pehmeä bokeh.
Tällä linssillä on myös preset-toiminto, johon kuitenkin käytetään vain yhtä rengasta. Se vedetään ensin taakse ja asetetaan halutun minimiaukon kohdalle. Sen jälkeen rengas on vapaasti kierrettävissä lopullisesti valittavan aukkoarvon kohdalle.
Jupiter 21M (200mm F4)
Monet sanovat tämän olevan hyvä vaihtoehto Carl Zeiss Sonnar 180/2.8 tai 200/2.8 -objektiiville. Sen sanotaan voittavan tarkkuudessa ja kuvanlaadussa Minolta Beercanin. Se ei käsittääkseni ole kuitenkaan minkään objektiivin tarkka kopio.
Ei kovin nopea linssi mutta tuottaa tarkkoja, värikylläisiä kuvia täydestä aukosta lähtien, hieno pehmeä bokeh.
Erittäin jämerää mutta kauniisti muotoiltua tekoa, painaa miltei kilon.
Kuten todettua ensi vaikutelmat ovat hyvin myönteiset. Jos minun pitäisi nimetä linsseistä suosikkini, niin se olisi Jupiter 37A. Ostamani yksilöt on tehty 1980-luvun alussa (tosin Helioksen valmistusvuosi ei minulle selvinnyt). Kaikki olivat oikein hyvässä kunnossa ja puhtaita, mutta Jupiter21M:n etulinssin sisäpuolella on jonkin verran ikään kuin sumua; kuvanlaatuun sillä ei näytä olevan mitään vaikutusta. Sain kaupan myötä myös täysin toimivan Zenit TTL –kameran sekä loittorenkaat. Seuraavaksi haaveilen hankkivani vielä ainakin Jupiter 9 (85mm F2) -linssin, jolla on myös erinomainen maine muotokuvalinssinä.
Olisi mukava kuulla mielipiteitänne vanhoista venäläisistä linsseistä. Voitte myös kaikin mokomin oikaista minua, jos olen käsittänyt jotkin asiat väärin.