Sivu 1/2

ND64 vai ND400 pannaukseen 2.8 aukolla?

Lähetetty: Touko 17, 2013 13 : 02
Kirjoittaja Sanr
Valokuvaan ratamoottoripyöriä Sigma 70-200 mm f/2.8 -objektiivilla. Pilvisellä säällä valotuksen ollessa 1/80 täytyy aukon olla 7.1 tai 8. Haluaisin kuvata auringossakin aukolla 2.8 (tai ainakin päästä kokeilemaan sitä).

Tuotekuvauksien mukaan ND64 pimentää 6 aukon verran ja ND400 noin 8,5 aukkoa.

Veikkaan, että ilman filtteriä 1/80 valotusajalla aukon pitäisi aurinkoisella säällä olla 11, 13 tai 14. En osaa arvioida tarkasti, koska sekä runko että objektiivi ovat vaihtuneet sitten viime kesän ja nyt ensimmäisellä ratapäivällä oli koko päivän pilvinen sää.

Näyttää siis siltä, että aurinkoisella säällä en pääsisi tavoiteaukkoon edes ND400 filtterillä? Valotusaikaa voisi lyhentää 1/100 tai 1/125, mutta viimeisin alkaa olla lyhin mahdollinen. Vaikea arvioida lyhyen syväterävyyden sekä pannauksen yhteisefektiä (miltä siis näyttää), joten nämä ovat vain veikkauksia. Sitten taas pilvisellä säällä ND400 saattaisi olla liikaa, jolloin ISOa tarvitsisi nostaa ja sitä en tietenkään halua tehdä.

Onko tähän jotain kaavaa miten näitä laskea? Eli jos nyt 1/80 ja 7.1 tuottaa toivotun valotuksen niin mikä aukko pitäisi olla 1/125 ajalle samoissa olosuhteissa kuvatessa? Haen vastausta siihen saisinko ND400 filtterillä suurennettua aukkoa arvoon 2.8 valotusajan silti säilyessä tarpeeksi pitkänä, jotta pyöriä voi pannata. Taustalle tarvitsisi saada viiva-efekti.

72 mm kierteille kumpikin noista maksaa n. 70 €.

Lähetetty: Touko 17, 2013 13 : 24
Kirjoittaja Avokid
Ihan sama mikä runko on ollut. Aukot ovat samat joka tapauksessa.
Aukot menee f2.8, f4, f5.6, f8, f11, f16, f22 jne. Eli jos pilvisellä on f8 ilman suodinta, niin saat f2.8:lla kuvattua ND8 suotimella.
Tuossa tulee suurimmaksi ongelmaksi tarkennuksen toimiminen. ND400:lla ei kovin monen kameran tarkennus enää toimi lainkaan ja jos toimii niin tuskasen hitaasti vaikka olisi minkälainen auringonpaiste. Eli jospa vaikka aloitat sillä ND8:lla.

Pyydät sitä mopoa ajamaan kovempaa, niin ei tarvitse niin pitkää valotusaikaa ;)

Lähetetty: Touko 17, 2013 13 : 35
Kirjoittaja Sanr
Tässä menee aukot 2.8, 3.2, 3.5, 4, 4.5, 5, 5.6, 6.3, 7.1, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 22.

Siksi olen nyt vähän hämmentynyt, että miten nuo filtterit toimii. Eli joka kolmas noista olisi ns. oikea aukko, jota tuossa tarkoitetaan sillä kun sanotaan, että pimentää esim. 6 aukon verran?

Lähetetty: Touko 17, 2013 13 : 35
Kirjoittaja tupica
Avokid kirjoitti:Pyydät sitä mopoa ajamaan kovempaa, niin ei tarvitse niin pitkää valotusaikaa ;)
Tämä oli hyvä :D

Lähetetty: Touko 17, 2013 13 : 39
Kirjoittaja Avokid
Sanr kirjoitti:Tässä menee aukot 2.8, 3.2, 3.5, 4, 4.5, 5, 5.6, 6.3, 7.1, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 22.

Siksi olen nyt vähän hämmentynyt, että miten nuo filtterit toimii. Eli joka kolmas noista olisi ns. oikea aukko, mitä tuossa tarkoitetaan, kun sanotaan, että pimentää esim. 6 aukon verran?
Nuo eivät ole kokonaisia aukkoja. Siinä on myös osa-aukkoja mukana. Eli aukkojako näyttäisi menevän 1/3 aukon suhteella. Tämäkin on useimmissa kameroissa valittavissa.
Kannattaa lukea hieman valokuvaamisen teoriaa, niin ymmärrät paremmin asian. Nuo mainitsemani aukot ovat kokonaisia aukkoja ja niiden perusteella voit laskea valotuksen. Mutta kuten sanoin, kokeile ensin ND8:lla, että riittääkö tarkennuksen nopeus ja herkkyys senkään käyttöön.

Lähetetty: Touko 17, 2013 13 : 46
Kirjoittaja Sanr
Kiitokset! Kannatti kysyä!

Lähetetty: Touko 17, 2013 19 : 55
Kirjoittaja Isosceles
Ei mitään hyötyä/eroa kuvata f2.8 sen f/8 sijasta. Veikkaan että etäisyydet on suht pitkiä joten eroa syväterävyydessä ei tule nimeksikään. Ja kohteen pannauksessa se tausta on muutenkin "blurria".

Pidennät suljinaikaa ja harjoittelet lisää.

Lähetetty: Touko 17, 2013 20 : 06
Kirjoittaja loratsu
2.8 ja 8 ero on melkoinen, ei aina. Frendi kuvaa minimoto/supermotoa/crossia ja nähny eri kuvia 30" näytöltä. 2.8 eri näköistä, mutta sekin kuten sanottu riippuu taustasta. Sillä on eri nd suotimia mut 400 kyll kuulostaa pimiältä? Ite kokeilin nd400 f/1,4 kanssa salaman kaa ja suljin 80, riippuu säästä. Osta eri suotimia, säät kuitenki vaihtelee.. Onko kamerassa iso50.. Helpottaa kummasti.

Lähetetty: Touko 17, 2013 20 : 08
Kirjoittaja kunijo-1
Tuota lystiä useamman vuoden Motoparkissa tehneenä voin vahvistaa Isoscelesin mielipiteen. Et saa mitään merkittävää hyötyä (kuvissa näkyvää) tuolla täyden aukon tavoittelulla. Jos tavoittelet taustan mahdollisimman voimakasta blurraantumista, pääset siihen treenaamalla kuvaamista mahdollisimman läheltä ja pitkällä valotusajalla.

Lähetetty: Touko 17, 2013 20 : 12
Kirjoittaja Sanr
Kuvaan melko läheltä radan reunaa. Uskon, että syväterävyyteen tulisi radikaali ero 2.8 aukolla. Tausta on suttua sivusuunnasta otetuissa pannauskuvissa, mutta jos kuvaan mutkassa minua kohti tulevaa moottoripyörää niin tausta ei ole tarpeeksi suttua f/8:lla. Pitkä valotusaika näkyy kohti ajavissa pyörissä lähinnä renkaissa, jarrulevyissä ja ketjuissa.

Kuvaan lähinnä Alastarossa ja siellä on melko vaikeaa taikoa hyvännäköistä taustaa, koska maastossa on paljon tylsää hiekkaa sekä mäntypuita. Siellä on myös kaikkea rojua, aitoja, roskiksia yms. joita tarvitsee vältellä. Sutumpi tausta auttaisi. Haluaisin kuvata pyöriä melko läheltä maata, jotta perspektiivi on mielenkiintoisempi, mutta nyt joudun kuvaamaan seisaaltaan, jotta saan taustasta siistimmän.

Ahveniston rata onkin täynnä hyviä paikkoja, mutta siellä käyn vain kerran-pari kesässä.

Mutta kuten sanoin jo aloituksessa niin haluaisin ainakin päästä kokeilemaan 2.8 aukkoa. :)

Lähetetty: Touko 17, 2013 20 : 13
Kirjoittaja Avokid
Laitatko pari esimerkkikuvaa? Kyllähän Alastarohan on niin tasainen, että kun kuvaa matalalta niin ei pitäisi olla ongelmaa sen taustablurraamisen kanssa?

Lähetetty: Touko 17, 2013 20 : 35
Kirjoittaja Sanr
Täällä on tiistailta kuvia: http://sannar.kuvat.fi/kuvat/Alastaro+14.5.2013/

Nyt seuraa kauheasti selittelyä: Tiedän ettei kuvissa ole yhtenäinen valkotasapaino, kuvat ovat pimeitä, osassa kuvia on liikaa terävöitystä yms. Ja kaikki kuvat eivät edes ole tarkkoja. Tuossa galleriassa on tarkoituksena sekin, että kaikista ajajista olisi edes yksi kuva. Ei se, että pistän pelkästään parhaat, koska silloin näkyvillä olisi todennäköisesti vain 1 tai 2 kuvaa. Toivottavasti ette ihan lyttää. :D

Vissiin kaikki kuvat on otettu 1/80 ajalla, pitäisiköhän tavoitella vieläkin pidempää valotusaikaa? Onko teillä muita vinkkejä?

Lähetetty: Touko 17, 2013 20 : 45
Kirjoittaja Avokid
Sanr kirjoitti:Täällä on tiistailta kuvia: http://sannar.kuvat.fi/kuvat/Alastaro+14.5.2013/


Vissiin kaikki kuvat on otettu 1/80 ajalla, pitäisiköhän tavoitella vieläkin pidempää valotusaikaa? Onko teillä muita vinkkejä?
Kuvaa alempaa.

Lähetetty: Touko 17, 2013 20 : 52
Kirjoittaja Sanr
Kuvaisin, mutta silloin tulee kaikki rojut taustalle niin kuin selitin tuossa aikaisemmin. :S

Lähetetty: Touko 17, 2013 22 : 14
Kirjoittaja loratsu
ihan hyviä kuvia noi on, sopivan matalalla.. kiinittäisin huomioon kuvankäsittelyyn, tai no jos vähän valosammaksi kuvat jo tykitys vaiheessa;) (tuli taas prätkä kuume ja varsinki radalle) googlaa eri moto kuvia netistä ja kato miten itse haluut ottaa vaihdellen kuvakulmia jne ja ehkä laajempaa??, joskus tosissaa näkee ihan hemmetin matalalta otettuja kuvia. ja ota huomioon et joissain kuviin on lisätty myös motion blurria photarissa. frendillä on viel tuikut mukana kun haluu ottaa vähän monimutkasempaan. niin ja tiedät varmaankin et 1/80 ajalla lyhkäsemmäksi jo varmaa vaikuttaa jo terävyyten sen verran et loppu potku menee? en tiiä minkälainen sigun vakaaja on.

Lähetetty: Touko 17, 2013 23 : 29
Kirjoittaja iikkoo
Hyviä kuvia minunkin mielestä. Jos kuvaat f/2,8, tulee helposti kuskista ja pyörästä epäteräviä, syväterävyys on kovin lyhyt niinkuin loratsu sanoi.
Mun mielestä pannaat hyvin, vauhtia on eikä "seisovaa" liikettä.

Lähetetty: Touko 18, 2013 8 : 58
Kirjoittaja nomad
iikkoo kirjoitti:Hyviä kuvia minunkin mielestä. Jos kuvaat f/2,8, tulee helposti kuskista ja pyörästä epäteräviä, syväterävyys on kovin lyhyt niinkuin loratsu sanoi.
Mun mielestä pannaat hyvin, vauhtia on eikä "seisovaa" liikettä.
Pannatessa syväterävyys saa olla vaikka kuinka suuri sillä tausta menee joka tapauksessa viirusutuksi.

Lähetetty: Touko 18, 2013 9 : 23
Kirjoittaja kribe
En ymmärrä minkä takia pitäisi tuolla suljinajalla kuvata täydellä aukolla? Et sä sitä taustaa ole noissakaan saanut sumennettua, eikä sillä ole merkitystä, koska se menee viiruiseksi jokatapauksessa. Paremmin se vauhti noissa kuvissa näkyy, kun syväterävyys on niin suuri että taustakin nousee esille. Jos syväterävyys on niin kapea, että tausta menee kermaiseksi, niin ei siinä myöskään näy vauhti.

Ps. Miksi tuolla oli Ducatimiesten ajopäivillä Japanin ja Saksan kamaluuksia?

Lähetetty: Touko 18, 2013 11 : 31
Kirjoittaja Avokid
kribe kirjoitti:
Ps. Miksi tuolla oli Ducatimiesten ajopäivillä Japanin ja Saksan kamaluuksia?
Koska mukana oli myös wannabe-Ducatistit? :)

Lähetetty: Touko 18, 2013 13 : 21
Kirjoittaja Sanr
Olisin halunnut ainakin kokeilla täydellä aukolla kuvaamista! Millä sen muuten tietää millaista jälkeä tulee ellei kokeile? Paitsi nyt kun kerroitte. :)

Mutta auttaisi se sumeampi tausta noissa kohti tulevissa pyöräkuvissa, joissa tausta ei ole viirua, koska sivuttaissuunnassa ei tapahdu liikettä tarpeeksi paljon.