Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: Touko 24, 2006 23 : 01
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro
Moikka!
Onko kenelläkään kokemusta kuinka Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro toimii croppirungossa?
Itse olen aiemmin käyttänyt vain täysikennoisessa, joten en tiedä lainkaan, aiheuttaako pienempi kennokoko sen, että objektiivista ei saa kaikkea potentiaalia käyttöön.
Vai olenko peräti väärässä kun luulen mm. tarkennusetäisyyden muuttuvan kennon koon myötä ja rajoittavan jatkuvan valon käyttöä lyhentyvän etäisyyden vuoksi.
Tällä hetkellä en omista objektiivia enkä Canonin runkoa, eikä 5D MK II:a ole kovin edullisesti myynnissä. Yksi ehto on, että kuvaaminen onnistuu jatkuvatarkenteisena pc-monitorin kautta, johon vanhemmat Canonit eivät käsittääkseni mitenkään pysty. (kerroskuvaus) Eikö 5D MK II ollut ensimmäinen Canonin näytön kautta tarkennettava täysikennoinen kamera.
Onko kenelläkään kokemusta kuinka Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro toimii croppirungossa?
Itse olen aiemmin käyttänyt vain täysikennoisessa, joten en tiedä lainkaan, aiheuttaako pienempi kennokoko sen, että objektiivista ei saa kaikkea potentiaalia käyttöön.
Vai olenko peräti väärässä kun luulen mm. tarkennusetäisyyden muuttuvan kennon koon myötä ja rajoittavan jatkuvan valon käyttöä lyhentyvän etäisyyden vuoksi.
Tällä hetkellä en omista objektiivia enkä Canonin runkoa, eikä 5D MK II:a ole kovin edullisesti myynnissä. Yksi ehto on, että kuvaaminen onnistuu jatkuvatarkenteisena pc-monitorin kautta, johon vanhemmat Canonit eivät käsittääkseni mitenkään pysty. (kerroskuvaus) Eikö 5D MK II ollut ensimmäinen Canonin näytön kautta tarkennettava täysikennoinen kamera.
Kuvailen myös kirjoittaessani
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
MP-E 65mm toimii croppirungossa aivan samoin kuin ff rungossa, mutta runko rajaa kuvasta käyttöön vain keskustan. Tarkennusetäisyys ei muutu, mutta suurennussuhteeseen tulee se 1.6 kertoimeksi, jos lähtökohdaksi otetaan se valmis kuva.
Jos ja kun miettii kuvaamista MP-E:llä ja croppirungolla, niin kannattaa heti alkuun ymmärtää diffraktiorajoitteet, eli esim 5DmkII kanssa ei kannata käyttää pieniä aukkoja, jos haluaa terävyyttä. Joku 7D unohtaisin samantien, kun sen kenno tuntuu suttaavan kuvaa normikamoillakin, joten MP-E lienee paha lasi sille.
Tuon 5DmkII FF rungon kanssa ei kannata käyttää yli 3x suurennoksia lainkaan, koska niiden laatu kärsii liikaa. Tavallaan croppi ja 3x taitaa olla maksimi ja tällöin aukkona korkeintaan 4. Tehollinen aukkohan on jo tosi pieni. Tuolla yhdistelmällä voi tehdä vielä kerroskuvaa, mutta enempään se ei pysty. Lopultakin pikselien lisäämisestä ei ole MP-E:n kanssa mielestäni mitään hyötyä, vaan joku 40D pitäisi pelata sen minkä lasi kykenee.
..
Jos ja kun miettii kuvaamista MP-E:llä ja croppirungolla, niin kannattaa heti alkuun ymmärtää diffraktiorajoitteet, eli esim 5DmkII kanssa ei kannata käyttää pieniä aukkoja, jos haluaa terävyyttä. Joku 7D unohtaisin samantien, kun sen kenno tuntuu suttaavan kuvaa normikamoillakin, joten MP-E lienee paha lasi sille.
Tuon 5DmkII FF rungon kanssa ei kannata käyttää yli 3x suurennoksia lainkaan, koska niiden laatu kärsii liikaa. Tavallaan croppi ja 3x taitaa olla maksimi ja tällöin aukkona korkeintaan 4. Tehollinen aukkohan on jo tosi pieni. Tuolla yhdistelmällä voi tehdä vielä kerroskuvaa, mutta enempään se ei pysty. Lopultakin pikselien lisäämisestä ei ole MP-E:n kanssa mielestäni mitään hyötyä, vaan joku 40D pitäisi pelata sen minkä lasi kykenee.
..
-
- Viestit: 2532
- Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
- Paikkakunta: Suur-Sawo
MP-E:hän kai tarkennetaan liikuttelemalla kameraa kohteen suhteen eli tuo suunniteltu tarkennuksen ohjaus ei koneelta onnistu. Ellet virittele jotain Stackshot-härdelliä ja tarkenna sillä.
Ja tosiaan, diffraktio tappaa terävyyden noin pienillä pikseleillä nopeaan. Olen nähnyt 5DII:llä (vastaa noin 10MP:n APS-C-runkoa pikselin koon puolesta) ja MP-E:n maksimisuurennuksella otettuja kuvia joissa on optista resoluutiota ehkä megapikselin verran jos sitäkään.
Ja tosiaan, diffraktio tappaa terävyyden noin pienillä pikseleillä nopeaan. Olen nähnyt 5DII:llä (vastaa noin 10MP:n APS-C-runkoa pikselin koon puolesta) ja MP-E:n maksimisuurennuksella otettuja kuvia joissa on optista resoluutiota ehkä megapikselin verran jos sitäkään.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Tuo kerroskuvaus kannattaisi tehdä niin, että mekaanisesti jollain laitteella siirretään sitä kohdetta ja kamera pysyy paikallaan. Eli joku äärimmäisen tarkasti sähköisesti ohjattu liikkuva dolly ja salamalla sarjatulella homma himaan.
Ja diffraktiosta mulla oli joku sarja tehtynä aiemmin. Kuvasin aukolla 5.6 viissatasen hologrammia ja sen yksityiskohtia.
Tässä alla muutama kuva sarjasta.
Ekassa 5:1 original (kuva-ala 7.2mmx4.8mm) aukolla 5.6 / tehollinen suhteellinen aukko 33,6:
Tässä samasta 5:1 kuvasta 100% croppi aukolla 5.6 / 33,6
Kuvassa on valkoinen pallukka sen ylimmän kaaren oikeassa reunassa, eli kuvan keskellä keskikohdan yläpuolella. Katsokaa itse, repeämä näkyy originaalissakin heikosti:
Tässä 5:1 100% croppi aukolla 11 / tehollinen suhteellinen aukko 66!!:
Tuossa näkyy melko hyvin, että himmentäminen on turhaa, kun diffraktio syö terävyyden.
(valonmittauksessa on pieni ero, kun 5DmkII ei ole tajunnut ohjata salamaa oikein aukolla 66)
..
Ja diffraktiosta mulla oli joku sarja tehtynä aiemmin. Kuvasin aukolla 5.6 viissatasen hologrammia ja sen yksityiskohtia.
Tässä alla muutama kuva sarjasta.
Ekassa 5:1 original (kuva-ala 7.2mmx4.8mm) aukolla 5.6 / tehollinen suhteellinen aukko 33,6:
Tässä samasta 5:1 kuvasta 100% croppi aukolla 5.6 / 33,6
Kuvassa on valkoinen pallukka sen ylimmän kaaren oikeassa reunassa, eli kuvan keskellä keskikohdan yläpuolella. Katsokaa itse, repeämä näkyy originaalissakin heikosti:
Tässä 5:1 100% croppi aukolla 11 / tehollinen suhteellinen aukko 66!!:
Tuossa näkyy melko hyvin, että himmentäminen on turhaa, kun diffraktio syö terävyyden.
(valonmittauksessa on pieni ero, kun 5DmkII ei ole tajunnut ohjata salamaa oikein aukolla 66)
..
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: Kesä 21, 2006 21 : 21
- Paikkakunta: Pori
Toimii kroppirungossakin hyvin. Mutta ei kannata ottaa mitään pikselihirmua, niinkuin täälläkin on todettu jo. Diffraktio tulee herkästi ongelmaksi. Itse olen kuvannut 40D:llä ja 50D:llä. FF kameraan verrattu Canonin kroppirunko leikkaa 60% pikseleistä pois eli näiltä osin "kasvattaa suurennosta". Suurennoshan pysyy tietysti samana mutta pienempi osa maailmaa rajautuu kuvan reunojen sisään eli pienempi kohde näyttää isommalta, kuin vastaavan kokoisessa FF-kennoisella otetussa kuvassa. Makroilussahan haetaan monesti (ainakin MP-E:llä) maksimaalista suurennusta, niin mielestäni kroppirunko sopii nimenomaan jopa paremmin ämppärin seuralaiseksi. Tulee valmiiksi kroppailtua ylimääräiset reunat pois.
"Tarkennus" toimii ihan vastaavalla tavalla kuin FF rungoillakin, eli koko pakettia liikuttelemalla. Tarkennusetäisyys on objektiivin ominaisuus, eikä riipu siitä minkä kokoinen kenno/filmi/muu_datan_keräin lasin takana on (kunhan se on oikealla etäisyydellä objektiivin polttopisteestä ;) ).
Ämppärillä ja lähinnä kroppirungoilla otettuja kuvia löytyy kuvasivuiltani: http://mikongalleria.kuvat.fi
Osittain aihetta sivuavaa juttua on joskus tullut näpyteltyä:
http://mikonjuttuja.blogspot.fi/2011/08 ... uksen.html
Tuolla vanhassa blogistoorissa on eri suurennossuhteilla otettuja fotoja (40D + MP-E). Tarkempi exiffeja ei ole esillä, mutta näkee nyt ainakin kuveja:
http://mikonjuttuja.blogspot.fi/2011/01 ... kuvaa.html
Pari esimerkkifotoa vielä alle. LR3 hukkaa suurennossuhde tiedot, joten niistä ei ole tarkempaa infoa, enkä jaksa nyt lähteä kaivelemaan raweista. Mutta kyllä yli 1:1 ollaan suurimmassa osassa ainakin.
Canon EOS 50D, f/8, 1/200, ISO 640
Canon EOS 50D, f/8, 1/200, ISO 640
Canon EOS 50D, f/13, 1/160, ISO 500
Canon EOS 50D, f/8, 1/250, ISO 500
Canon EOS 40D, f/16, 1/500, ISO 500
Canon EOS 40D, f/8, 1/250, ISO 500
"Tarkennus" toimii ihan vastaavalla tavalla kuin FF rungoillakin, eli koko pakettia liikuttelemalla. Tarkennusetäisyys on objektiivin ominaisuus, eikä riipu siitä minkä kokoinen kenno/filmi/muu_datan_keräin lasin takana on (kunhan se on oikealla etäisyydellä objektiivin polttopisteestä ;) ).
Ämppärillä ja lähinnä kroppirungoilla otettuja kuvia löytyy kuvasivuiltani: http://mikongalleria.kuvat.fi
Osittain aihetta sivuavaa juttua on joskus tullut näpyteltyä:
http://mikonjuttuja.blogspot.fi/2011/08 ... uksen.html
Tuolla vanhassa blogistoorissa on eri suurennossuhteilla otettuja fotoja (40D + MP-E). Tarkempi exiffeja ei ole esillä, mutta näkee nyt ainakin kuveja:
http://mikonjuttuja.blogspot.fi/2011/01 ... kuvaa.html
Pari esimerkkifotoa vielä alle. LR3 hukkaa suurennossuhde tiedot, joten niistä ei ole tarkempaa infoa, enkä jaksa nyt lähteä kaivelemaan raweista. Mutta kyllä yli 1:1 ollaan suurimmassa osassa ainakin.
Canon EOS 50D, f/8, 1/200, ISO 640
Canon EOS 50D, f/8, 1/200, ISO 640
Canon EOS 50D, f/13, 1/160, ISO 500
Canon EOS 50D, f/8, 1/250, ISO 500
Canon EOS 40D, f/16, 1/500, ISO 500
Canon EOS 40D, f/8, 1/250, ISO 500
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: Touko 24, 2006 23 : 01
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kiitos kaikille vastauksista. En tosiaankaan ole ihan tuore macroilija, sillä pääasiassa kuvaan sekä eläviä, että kokoelmaluteita. Iso osa niistä on 2 - 5 mm mittaisia.
Tajusin itsekin myöhemmin, ettei kennon koko muuta objektiivin ominaisuuksia. Mutta hyvä kun siihenkin asiaan tuli kommentteja. Auttaa ehkä muita pähkäilijöitä.
Tietokoneen näyttöä käytän kameran livenäytön asemesta. Kamera on tukevasti kolmijalassa, jossa on noin 10 kg:n lisäpaino. Tällä hetkellä käytän macrokiskoa tarkennukseen, vaikka se ei paras vaihtoehto olekaan. Siksi olenkin tukenut kameran ja objektiivin vakaasti macrokiskoon L-kiskolla ja muovisella viemäriputkikiinnikkeellä.
Kuvauskohteesta (lude) otan 4 - 7 kuvaa jotka yhdistän Combine ZP-ohjelmalla.
Valaistus on päivänvalolampuilla ylhäältä ja sivuilta, ja kuvauskohde itse rakennetun valkopintaisen lieriön päälle asetetulla uv-suotimella. Lieriö on valaistu ylhäältäpäin rengasledivalaisimella ja pohjalla on harmaa tausta noin 10cm etäisyydellä.
Muntin ehdotus kohteen liikuttamisesta stabiiliin kameraan nähden on ajatuskopassa pyörimässä. Mikrometrikaran avulla valmistinkin jo yhden, mutta toistaiseksi en tiedä kuinka saisin asian kuvauskohteen kiertymisen estetyksi. (kokeilin erilaisia tapoja)
Tämä menee jo sivuun varsinaisesta kysymyksestäni, johon sainkin hyviä vastauksia. MP-E + 5DII jättivät vain niin lähtemättömän vaikutuksen, että niitä on hieman ikävä. Niin, miksi sitten myin kyseisen kombon? Rakensin Canon-tarvikkeista saamillani rahoilla rivitaloasuntomme takapihan sellaiseksi kivipihaksi.
P.S. Hei MKi! Onko sinulla lainkaan lajinimiä noille hyönteiskuville? Ainakin siellä on hämähäkit Misumena vatia, Araneus diadematus. Paarma on mahdollisesti Hybomitra nitidifrons.
Tässä on linkki hyönteiset. net-foorumille, jos ei ole aiemmin tuttu:
http://hyonteiset.net/foorumi/
P.P.S. Korjasin aitoristihämähäkin nimestä kirjoitusvirheen. (A. diedematus -> A. diadematus)
Tajusin itsekin myöhemmin, ettei kennon koko muuta objektiivin ominaisuuksia. Mutta hyvä kun siihenkin asiaan tuli kommentteja. Auttaa ehkä muita pähkäilijöitä.
Tietokoneen näyttöä käytän kameran livenäytön asemesta. Kamera on tukevasti kolmijalassa, jossa on noin 10 kg:n lisäpaino. Tällä hetkellä käytän macrokiskoa tarkennukseen, vaikka se ei paras vaihtoehto olekaan. Siksi olenkin tukenut kameran ja objektiivin vakaasti macrokiskoon L-kiskolla ja muovisella viemäriputkikiinnikkeellä.
Kuvauskohteesta (lude) otan 4 - 7 kuvaa jotka yhdistän Combine ZP-ohjelmalla.
Valaistus on päivänvalolampuilla ylhäältä ja sivuilta, ja kuvauskohde itse rakennetun valkopintaisen lieriön päälle asetetulla uv-suotimella. Lieriö on valaistu ylhäältäpäin rengasledivalaisimella ja pohjalla on harmaa tausta noin 10cm etäisyydellä.
Muntin ehdotus kohteen liikuttamisesta stabiiliin kameraan nähden on ajatuskopassa pyörimässä. Mikrometrikaran avulla valmistinkin jo yhden, mutta toistaiseksi en tiedä kuinka saisin asian kuvauskohteen kiertymisen estetyksi. (kokeilin erilaisia tapoja)
Tämä menee jo sivuun varsinaisesta kysymyksestäni, johon sainkin hyviä vastauksia. MP-E + 5DII jättivät vain niin lähtemättömän vaikutuksen, että niitä on hieman ikävä. Niin, miksi sitten myin kyseisen kombon? Rakensin Canon-tarvikkeista saamillani rahoilla rivitaloasuntomme takapihan sellaiseksi kivipihaksi.
P.S. Hei MKi! Onko sinulla lainkaan lajinimiä noille hyönteiskuville? Ainakin siellä on hämähäkit Misumena vatia, Araneus diadematus. Paarma on mahdollisesti Hybomitra nitidifrons.
Tässä on linkki hyönteiset. net-foorumille, jos ei ole aiemmin tuttu:
http://hyonteiset.net/foorumi/
P.P.S. Korjasin aitoristihämähäkin nimestä kirjoitusvirheen. (A. diedematus -> A. diadematus)
Viimeksi muokannut Tomslow, Tammi 02, 2013 21 : 57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvailen myös kirjoittaessani
-
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
- Viesti:
6 kuvaussession kokemuksella pitäs olla hiljaa.Viime kesänä tosiaan pitkän harkinnan jälkeen hommasin tämän todellisen makron.Tajuttoman haastava ja onnistuessaan palkitseva objektiivi.Tosi namu.Tästä en luovu koskaan!
Noita Mikon ottamia kuvia kun katsoo niin... vau!
Itse kuvaan jääräpäisesti ilman jalustaa ja salamaa(vaikka molemmat on).Olen koittanu pärjätä vallitsevalla valolla.Viimeisimmän terävyyden tietenkin menettää kuvistaan kun käsivaralta kuvailee,mutta sekään ei ole vieny iloa työskennellä kesän lämmössä tällä objektiivilla :)
Selasin nuo viime kesän makrot.Oli niin kuin muistelinkin.En ottanu yhtään kuvaa 60D:llä.Asiantuntijoita uskominen niin hyvä niin.Kaikki MP-E:llä ottamani kuvat on otettu 5Dmk2.
60D:n kans käytin Sigma 150+ 1.4x.Kuvanlaatu riittää itselle ja se riittäköön...
http://jarkko.1g.fi/#/kuvat/11+Makromaailma/
Noita Mikon ottamia kuvia kun katsoo niin... vau!
Itse kuvaan jääräpäisesti ilman jalustaa ja salamaa(vaikka molemmat on).Olen koittanu pärjätä vallitsevalla valolla.Viimeisimmän terävyyden tietenkin menettää kuvistaan kun käsivaralta kuvailee,mutta sekään ei ole vieny iloa työskennellä kesän lämmössä tällä objektiivilla :)
Selasin nuo viime kesän makrot.Oli niin kuin muistelinkin.En ottanu yhtään kuvaa 60D:llä.Asiantuntijoita uskominen niin hyvä niin.Kaikki MP-E:llä ottamani kuvat on otettu 5Dmk2.
60D:n kans käytin Sigma 150+ 1.4x.Kuvanlaatu riittää itselle ja se riittäköön...
http://jarkko.1g.fi/#/kuvat/11+Makromaailma/
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Ilman salamaa menetetään terävyyden lisäksi kontrastia. Ei makrokuvaus 1:1-5:1 alueella luonnonvalossa ja käsivaralta ole kovin järkevää, vaikka toisinaan kuvaaja saattaakin tehdä ihmeitä juuri siksi.jka71 kirjoitti: Itse kuvaan jääräpäisesti ilman jalustaa ja salamaa(vaikka molemmat on).Olen koittanu pärjätä vallitsevalla valolla.Viimeisimmän terävyyden tietenkin menettää kuvistaan kun käsivaralta kuvailee,mutta sekään ei ole vieny iloa työskennellä kesän lämmössä tällä objektiivilla :)
Suosittelen yhden salaman (+OC-E3 johdon) ja pienen softboxin taktiikkaa.
Se valon laatu tulee juuri siitä, että valitaan valon suunta oikein ja käytetään sitä pientä softaria kuten jättimäistä tasovaloa studiossa.
Toiset ovat tehneet myös niin, että tuo pienin 270EX ruuvataan vastavalosuojaan tai MP-E:ssä putkeen kiinni teipillä ja saadaan kompakti maastokelpoinen paketti käsivarakuvaukseen. Hakusanoilla macro set up löytyy googlen kuvahaulla satamäärin asiallista kuvaa salamasysteemeistä.
http://tinyurl.com/b43dtpe
..
-
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
- Viesti:
Kuten kirjoitin niin mulla on salama, MT-24EX .Tuon ostin käytettynä varmaan jo 5-6 vuotta sitten(kaiken varalta).Sigman kans joskus muutaman kuvan ottanu,mutta en oo päässy sinuiksi.Pitää ottaa ens kesänä projektiksi opetella salaman käyttöä.Munt kirjoitti:Ilman salamaa menetetään terävyyden lisäksi kontrastia. Ei makrokuvaus 1:1-5:1 alueella luonnonvalossa ja käsivaralta ole kovin järkevää, vaikka toisinaan kuvaaja saattaakin tehdä ihmeitä juuri siksi.jka71 kirjoitti: Itse kuvaan jääräpäisesti ilman jalustaa ja salamaa(vaikka molemmat on).Olen koittanu pärjätä vallitsevalla valolla.Viimeisimmän terävyyden tietenkin menettää kuvistaan kun käsivaralta kuvailee,mutta sekään ei ole vieny iloa työskennellä kesän lämmössä tällä objektiivilla :)
Suosittelen yhden salaman (+OC-E3 johdon) ja pienen softboxin taktiikkaa.
Se valon laatu tulee juuri siitä, että valitaan valon suunta oikein ja käytetään sitä pientä softaria kuten jättimäistä tasovaloa studiossa.
Toiset ovat tehneet myös niin, että tuo pienin 270EX ruuvataan vastavalosuojaan tai MP-E:ssä putkeen kiinni teipillä ja saadaan kompakti maastokelpoinen paketti käsivarakuvaukseen. Hakusanoilla macro set up löytyy googlen kuvahaulla satamäärin asiallista kuvaa salamasysteemeistä.
http://tinyurl.com/b43dtpe
..
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Mullakin on MT-24EX.jka71 kirjoitti:Kuten kirjoitin niin mulla on salama, MT-24EX .Tuon ostin käytettynä varmaan jo 5-6 vuotta sitten(kaiken varalta).Sigman kans joskus muutaman kuvan ottanu,mutta en oo päässy sinuiksi.Pitää ottaa ens kesänä projektiksi opetella salaman käyttöä.
Ostin sen melkein uutena, avasin postipaketin ja ojensin käden suoraksi niin pitkälle, kun sen tästä penkiltä ylettää ja tuossa hyllyssä se on nyt muutaman vuoden kerännyt pölyä... ;D
Tuon MT-24EX kanssa pelaaminen vaatii ihan omat softarit, joiden tekemisestä on lisää täällä:
http://nocroppingzone.blogspot.fi/
Nuo sivut kannattaa laittaa suosikkeihin ja lukea hartaasti ja tutkia myös videoita.
..
-
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
- Viesti:
Pitääpä tutustua,jos alkas hifistelemään...mikä nyt on aika epätodennäköistä.Munt kirjoitti:Mullakin on MT-24EX.jka71 kirjoitti:Kuten kirjoitin niin mulla on salama, MT-24EX .Tuon ostin käytettynä varmaan jo 5-6 vuotta sitten(kaiken varalta).Sigman kans joskus muutaman kuvan ottanu,mutta en oo päässy sinuiksi.Pitää ottaa ens kesänä projektiksi opetella salaman käyttöä.
Ostin sen melkein uutena, avasin postipaketin ja ojensin käden suoraksi niin pitkälle, kun sen tästä penkiltä ylettää ja tuossa hyllyssä se on nyt muutaman vuoden kerännyt pölyä... ;D
Tuon MT-24EX kanssa pelaaminen vaatii ihan omat softarit, joiden tekemisestä on lisää täällä:
http://nocroppingzone.blogspot.fi/
Nuo sivut kannattaa laittaa suosikkeihin ja lukea hartaasti ja tutkia myös videoita.
..
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: Kesä 21, 2006 21 : 21
- Paikkakunta: Pori
Ajattelinkin että olen sinuun "törmännyt" makroilukeskusteluissa täällä. Pitäisi itsekin jaksaa harjoitella tuota "labramakroilua" vakaissa olosuhteissa :D Tarvisi vain hankkia välineitä sitä varten. Tulee aina heiluttua vain käsivaralta ulkona heiluvassa heinikossa :D Oletko vertaillut Combine ZP:tä ja Serene Stackeriä keskenään? Kumpi on kampi eli toimivampi? Saako Photarin (CS5) stackkaus toiminnolla mitään noihin verrattavaa aikaiseksi? Olen joskus muutaman kerran kokeillut, mutta aihiot ovat olleet niin huonoja etten tiedä onko huono lopputulos niistä vai ohjelmasta kiinni?Tomslow kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista. En tosiaankaan ole ihan tuore macroilija, sillä pääasiassa kuvaan sekä eläviä, että kokoelmaluteita. Iso osa niistä on 2 - 5 mm mittaisia.
Tajusin itsekin myöhemmin, ettei kennon koko muuta objektiivin ominaisuuksia. Mutta hyvä kun siihenkin asiaan tuli kommentteja. Auttaa ehkä muita pähkäilijöitä.
Tietokoneen näyttöä käytän kameran livenäytön asemesta. Kamera on tukevasti kolmijalassa, jossa on noin 10 kg:n lisäpaino. Tällä hetkellä käytän macrokiskoa tarkennukseen, vaikka se ei paras vaihtoehto olekaan. Siksi olenkin tukenut kameran ja objektiivin vakaasti macrokiskoon L-kiskolla ja muovisella viemäriputkikiinnikkeellä.
Kuvauskohteesta (lude) otan 4 - 7 kuvaa jotka yhdistän Combine ZP-ohjelmalla.
Valaistus on päivänvalolampuilla ylhäältä ja sivuilta, ja kuvauskohde itse rakennetun valkopintaisen lieriön päälle asetetulla uv-suotimella. Lieriö on valaistu ylhäältäpäin rengasledivalaisimella ja pohjalla on harmaa tausta noin 10cm etäisyydellä.
Muntin ehdotus kohteen liikuttamisesta stabiiliin kameraan nähden on ajatuskopassa pyörimässä. Mikrometrikaran avulla valmistinkin jo yhden, mutta toistaiseksi en tiedä kuinka saisin asian kuvauskohteen kiertymisen estetyksi. (kokeilin erilaisia tapoja)
Tämä menee jo sivuun varsinaisesta kysymyksestäni, johon sainkin hyviä vastauksia. MP-E + 5DII jättivät vain niin lähtemättömän vaikutuksen, että niitä on hieman ikävä. Niin, miksi sitten myin kyseisen kombon? Rakensin Canon-tarvikkeista saamillani rahoilla rivitaloasuntomme takapihan sellaiseksi kivipihaksi.
P.S. Hei MKi! Onko sinulla lainkaan lajinimiä noille hyönteiskuville? Ainakin siellä on hämähäkit Misumena vatia, Araneus diadematus. Paarma on mahdollisesti Hybomitra nitidifrons.
Tässä on linkki hyönteiset. net-foorumille, jos ei ole aiemmin tuttu:
http://hyonteiset.net/foorumi/
P.P.S. Korjasin aitoristihämähäkin nimestä kirjoitusvirheen. (A. diedematus -> A. diadematus)
Kiitos tunnistuksesta. Noita hämähäkkejä olen joskus googlen perusteella tunnistellutkin ja päätynyt suurin piirtein noihin. Paarman olen pienessä mielessäni nimennyt hevospaarmaksi (niiksi meillä on noita epeleitä mökillä aina sanottu). Tuota hyönteisfoorumia olen joskus jopa lueskellut, mutten ole koskaan kirjautunut sivustolle. Voisihan sitä koittaa aktivoitua ja tuupata pikselimössöä sinne suuntaakin ;) opastetaanko siellä tällaista uuvattia lajituntemuksessa vai saako tietämättömät korvilleen? ;)
(PS. onko tuolla muuten määritykset sinne päinkään http://mikonjuttuja.blogspot.fi/2011/12 ... kkeja.html)
Kiitos. Samaa mieltä tämän klasin suomista elämyksistä, vaikeudesta ja palkitsevuudesta. Itsekin kuvaan vallan käsivaralta, koska en osaa käyttää jalustaa, eikä mulla edes olekaan makroiluun soveltuvaa jalustaa (Slikin 400Dx kinopäällä ei todellakaan ole sellainen =) ). Käytän vaihtelevasti salamaa ja joskus myös vallitsevaa luonnonvaloa riippuen tilanteista. Salaman (MT-24) kanssa on jos jonkinlaista viritelmää, softaria ja muuta tullut kokeiltua. Seuraavanlainen softari tuli joskus värkkäiltyä: http://mikonjuttuja.blogspot.fi/2011/09 ... amaan.html. Olen myös käyttänyt 550EX ja MR14 rengassalamaa makroilussa. Rengassalamaa on suoraviivainen käyttää, mutta jättää tietynlaisissa kohteissa isot valokääret kiiltäviin pintoihin (kuten ötököiden silmiin).jka71 kirjoitti: Noita Mikon ottamia kuvia kun katsoo niin... vau!
Itse kuvaan jääräpäisesti ilman jalustaa ja salamaa(vaikka molemmat on).Olen koittanu pärjätä vallitsevalla valolla.Viimeisimmän terävyyden tietenkin menettää kuvistaan kun käsivaralta kuvailee,mutta sekään ei ole vieny iloa työskennellä kesän lämmössä tällä objektiivilla :)
Piti oikein tutustua tohon suurennuskertoimen hukkumiseen EXIF-tiedoista Lightroomia käytettäessä. Itse asiassa se pätee myös photariin. Adobe jättää törkeästi tuon (ainakin minulle) mielenkiintoisen tiedon pois tuotteillaan käsitellyistä kuvista. Törkiää. Alkuperäisissä EXIF-tiedoissahan se on mukana.
Kiitos Munt tosta No cropping zone blogi -linkistä. Riittää taas luettavaa vähäksi aikaa. :D
-
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
- Viesti:
Opastetaan.Ei saa huutia tietämättömyydestä.Minä olen aikankin tuon kautta oppinu enemmän kuin mitä olisi ikinä pystyny kirjoista lukemalla.MKi kirjoitti: Tuota hyönteisfoorumia olen joskus jopa lueskellut, mutten ole koskaan kirjautunut sivustolle. Voisihan sitä koittaa aktivoitua ja tuupata pikselimössöä sinne suuntaakin ;) opastetaanko siellä tällaista uuvattia lajituntemuksessa vai saako tietämättömät korvilleen? ;)
Samaa mieltä tämän klasin suomista elämyksistä, vaikeudesta ja palkitsevuudesta. Itsekin kuvaan vallan käsivaraltajka71 kirjoitti: Itse kuvaan jääräpäisesti ilman jalustaa ja salamaa(vaikka molemmat on).Olen koittanu pärjätä vallitsevalla valolla.Viimeisimmän terävyyden tietenkin menettää kuvistaan kun käsivaralta kuvailee,mutta sekään ei ole vieny iloa työskennellä kesän lämmössä tällä objektiivilla :)
Loi uskoa että minäkin voisin joskus käsivaralta saavuttaa tuollaista(ainakin teoriassa).
-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 7 : 27
- Paikkakunta: Nurmijärvi, Klaukkala
- Viesti:
Täällä myös yksi MP-E:llä ja 24EX:llä makroilua harrastava ilmoittautuu...
Tämä kuva on koottu Photarin stack -toimintoa käyttäen. Mielestäni ihan mukiinmenevää jälkeä syntyy joskin kuvia otettaessa saa olla tarkkana, että kaikki osat tulevat terävinä mukaan. Nyt tuossa esim. käpälien kärkiä on hiukan epäterävinä eikä niille teräviä lähtötiedostoja löydy :(MKi kirjoitti:Saako Photarin (CS5) stackkaus toiminnolla mitään noihin verrattavaa aikaiseksi? Olen joskus muutaman kerran kokeillut, mutta aihiot ovat olleet niin huonoja etten tiedä onko huono lopputulos niistä vai ohjelmasta kiinni?
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: Touko 24, 2006 23 : 01
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Moikka.
Hommasin käytetyn MP-E 65-obiskan ja Muntin ehdottaman Canon 40D-kameran. Kerroskuvaus on opetteluvaiheessa, joskin jälki on toisinaan jo kohtuullista.
Yllätyin positiivisesti kun huomasin, ettei minun tarvinnut ostaa mitään muita tarvikkeita. Useamman metrin mittainen USB-jatkojohto toimii siirtokaapelina, ja Canonin Photo Professionalin kautta hoituu kuvaus ja kameran säädöt hiiren avulla. Hienoa!
Kun vielä lopuksi tajusin, kuinka saan liikuteltua kuvattavaa kohdetta kameran asemesta, niin vot vot. Eli jo aiemmin miettimäni mikrometrikaran avulla tapahtuva tarkennus onnistui apinoimalla lievästi niitä kaupallisia ja kalliita tarkennuskiskoja. Nyt ei tarvitse jokaista kuvaa syynätä ja miettiä onko se oikealla korkeudella, vaan mittaan matkan ylimmäisen ja alimmaisen kuvan välillä. Sitten esimerkiksi 3mm korkeasta kuvasta 10 tai 15 otosta tasavälein... ja joskus jopa onnistuu.
Täytyy antaa tässä yhteydessä erityiskiitokset nimimerkeille raumajan hyvästä kamerasta ja Muntille, kun ehdotti kyseisen kameramallin hankintaa. Kuvien käsittely on yllättävän nopeaa, kun pixeleitä on riittävästi, mutta ei liikaa.
Ketjussa oli mukavaa juttua toki muidenkin osalta.
Hommasin käytetyn MP-E 65-obiskan ja Muntin ehdottaman Canon 40D-kameran. Kerroskuvaus on opetteluvaiheessa, joskin jälki on toisinaan jo kohtuullista.
Yllätyin positiivisesti kun huomasin, ettei minun tarvinnut ostaa mitään muita tarvikkeita. Useamman metrin mittainen USB-jatkojohto toimii siirtokaapelina, ja Canonin Photo Professionalin kautta hoituu kuvaus ja kameran säädöt hiiren avulla. Hienoa!
Kun vielä lopuksi tajusin, kuinka saan liikuteltua kuvattavaa kohdetta kameran asemesta, niin vot vot. Eli jo aiemmin miettimäni mikrometrikaran avulla tapahtuva tarkennus onnistui apinoimalla lievästi niitä kaupallisia ja kalliita tarkennuskiskoja. Nyt ei tarvitse jokaista kuvaa syynätä ja miettiä onko se oikealla korkeudella, vaan mittaan matkan ylimmäisen ja alimmaisen kuvan välillä. Sitten esimerkiksi 3mm korkeasta kuvasta 10 tai 15 otosta tasavälein... ja joskus jopa onnistuu.
Täytyy antaa tässä yhteydessä erityiskiitokset nimimerkeille raumajan hyvästä kamerasta ja Muntille, kun ehdotti kyseisen kameramallin hankintaa. Kuvien käsittely on yllättävän nopeaa, kun pixeleitä on riittävästi, mutta ei liikaa.
Ketjussa oli mukavaa juttua toki muidenkin osalta.
Kuvailen myös kirjoittaessani
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Kiitos kehuista. Huomasin kuitenkin, että sut pitää saada mukaan varustelukierteeseen, joten ehdotan MP-E:n vastavalosuojan hankkimista:
http://www.telefoto.fi/tuote/193/1354/c ... a-3431b001
Salamat sijoitetaan usein niin, että se valo heijastuu suoraan etulinssiin ja aiheuttaa huntua kuviin. Tuo vastis, joka on siis metallia, tuotenumero 3431B001, blokkaa sen hajavalon ja lisää kontrastia. Näin jossain foorumilla aikanaan mallikuvat rinnakkain vastiksella ja ilman ja tulin siihen tulokseen, että hankinpa tuon.
Tämän kanssa linssinsuojus ei enää sovi, joten pikapeitoksi kannattaa hommata OP tech hood hat.
http://www.maitolaituri.tv/product_info ... ts_id=3128
Jos siis linssi tarvitsee suojan. Tuo koko taisi olla 80mm, joten sen kokoiseen sopiva neopreenikuppi passaa. Ja tietenkin näitä saa ebaysta paljon halvemmalla, kuten kaikkea pikkusälää.
MP-E 65mm vastis ebaysta 14 eurolla suoraan kotiin, tosin tarvikeversio, mutta onkohan tällä suurta merkitystä? ;)
http://www.ebay.de/itm/Metal-Lens-Hood- ... 3f2191432c
..
http://www.telefoto.fi/tuote/193/1354/c ... a-3431b001
Salamat sijoitetaan usein niin, että se valo heijastuu suoraan etulinssiin ja aiheuttaa huntua kuviin. Tuo vastis, joka on siis metallia, tuotenumero 3431B001, blokkaa sen hajavalon ja lisää kontrastia. Näin jossain foorumilla aikanaan mallikuvat rinnakkain vastiksella ja ilman ja tulin siihen tulokseen, että hankinpa tuon.
Tämän kanssa linssinsuojus ei enää sovi, joten pikapeitoksi kannattaa hommata OP tech hood hat.
http://www.maitolaituri.tv/product_info ... ts_id=3128
Jos siis linssi tarvitsee suojan. Tuo koko taisi olla 80mm, joten sen kokoiseen sopiva neopreenikuppi passaa. Ja tietenkin näitä saa ebaysta paljon halvemmalla, kuten kaikkea pikkusälää.
MP-E 65mm vastis ebaysta 14 eurolla suoraan kotiin, tosin tarvikeversio, mutta onkohan tällä suurta merkitystä? ;)
http://www.ebay.de/itm/Metal-Lens-Hood- ... 3f2191432c
..
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: Touko 24, 2006 23 : 01
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Moikka Munt!
Mulla ei ole käytössä salamoita, vaan päivänvalolamput. Niiden valon saaminen on muutenkin vaikeahkoja, mutta mielestäni vastis vaikeuttaa sitä lisää.
Tietysti otan asian harkintaan, koska kuvattavan kohteen taustavalaistus tapahtuu rengasledivalolla. Voinhan ohjata valon valkoisilla heijasteilla pienemmälle alueelle, joten kiitos vinkistä.
Mulla ei ole käytössä salamoita, vaan päivänvalolamput. Niiden valon saaminen on muutenkin vaikeahkoja, mutta mielestäni vastis vaikeuttaa sitä lisää.
Tietysti otan asian harkintaan, koska kuvattavan kohteen taustavalaistus tapahtuu rengasledivalolla. Voinhan ohjata valon valkoisilla heijasteilla pienemmälle alueelle, joten kiitos vinkistä.
Kuvailen myös kirjoittaessani
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
FF rungolla MP-E 65mm:n maksimisuurennos on sen noin 3X, jolla voi oikeasti kuvata. Tuon jälkeen alkaa olla siinä ja sama croppaako 3X suurennoksesta vai loitontaako lisää, kun laatu tippuu. Käytännössä diffraktio tekee kuvaamisesta tuon jälkeen aika turhaa, mutta kerroskuvaus onnistuu, jos kamat on tarpeeksi tarkat.DanielB kirjoitti: Jos kesän vielä kuvais perus 1:1-2:1 makroja ja ihmettelis...
Kannattaa huomata, että cropilla suurennosta saa lisää terävyysalueen lyhentymättä, mikä ei ole yhtään huono asia. Homma muuttuu kuitenkin työlääksi aina siellä 3X suurennoksen jälkeen.
Itse mietin tästä lasista luopumista, koska homma tuntuu postimerkkeilyltä ja valokuvaukselta kaipaa juuri niitä asioita, joita saa ulkona luonnossa liikkuessa. Sadepäivinä ihan kiva värkki, mutta vaatii mielikuvistusta saada kuviin jotain uutta. Toki saahan siinä aikaa kulumaan, kun sihtailee jotain satiaista tuntikaupalla, mutta harva niitä jaksaa montaa viikkoa kytätä... ;)
..
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Ainiin, se huumoriosasto:
Test Chart for Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro Lens
Size 9” X 12”
http://www.ebay.de/itm/Test-Chart-for-C ... 3f0a86078c
..
Test Chart for Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro Lens
Size 9” X 12”
http://www.ebay.de/itm/Test-Chart-for-C ... 3f0a86078c
..