Sivu 1/4
Samyang T-S 24mm 1:3.5 ED AS UMC
Lähetetty: Syys 09, 2012 9 : 09
Kirjoittaja Jappee
Samyangilta on tulossa perspektiivin korjauksella varustettu 24mm objektiivi:
http://www.dpreview.com/news/2012/09/07 ... shift-lens
Tulee tarjolle useammille bajoneteille, joten muutkin kuin Canon ja Nikon käyttäjät pääsevät käyttämäään T+S ominaisuuksia.
Canon "leiriläisten" vastaava on aika kallis, joten tämä voi olla hyvä vaihtoehto arkkitehtuurikuvaukseen harrastelijoille. Varsinkin jos hinnoittelu on Samyangin muiden objektiivien tasolla. Tosin T&S mekanismi ja isompi piirtoympyrä varmasti nostaa objektiivin hintaa.
Lähetetty: Syys 09, 2012 15 : 10
Kirjoittaja JPQ
Nikonin vastaavat ei ole halpoja nekään ja kiintoisa tuote sinänsä. joihinkin käyttöihin joskin polttovälin hyödyllisyys cropissa on kysymysmerkki.
Kirjoittajan huomio: Canon-suodatus päällä.
Lähetetty: Syys 10, 2012 7 : 28
Kirjoittaja itu
Vanhempaa kaksnelosta saa käytettynä alta kahdeksansadan, joten tuo saisi olla hyvin edullinen tai merkittävästi parempi. Kivahan tuollaisen kanssa on näprätä.
Lähetetty: Syys 10, 2012 9 : 27
Kirjoittaja viertis
Tämä uudempi on kuitenkin T-S, joten ei voi verrata vanhaan
kaksneloseen, ainakaan hinnan suhteen.
Lähetetty: Syys 10, 2012 21 : 42
Kirjoittaja itu
viertis kirjoitti:Tämä uudempi on kuitenkin T-S, joten ei voi verrata vanhaan
kaksneloseen, ainakaan hinnan suhteen.
Vanhemman Canon TS-E 24/3.5 L:n hinta on ollut pitempään käytettynä luokkaa 700 - 800 €. Palstallakin näytti olevan yksi myynnissä.
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=742&tab=3
Lähetetty: Tammi 10, 2013 10 : 41
Kirjoittaja Avokid
Lähetetty: Tammi 10, 2013 16 : 24
Kirjoittaja Undian
Tämä on kyllä mielenkiintoinen tapaus, jos hinta reilusti alle tuon tonnin. Mutta mutta, toisaalta perspektiivi on helppoa nykyään korjata jälkikäsittelyssä, tietty osittain kuvakoon kustannuksella ja hiukka laadunkin. Efektitkin voi toteuttaa postissa. Ovatko nuo seikat 'luomuna' toteutettavissa lähes tonnin, hidaskäyttöisyyden ja ison möhkylän kantamisen arvoisia. Siinäpä kysymys.. Tuskin monellekaan (poislukien ammattilaiset / tosihifistelijät), varsinkaan siinä vaiheessa kun alkuinnostus on laantunut.
Lähetetty: Tammi 10, 2013 19 : 01
Kirjoittaja Avokid
Maisemakuvaajat. Etenkin tihepäpikselisillä kennoilla f16 alkaa olemaan aika suttua siihen mitä f8:lla saisi aikaan. Siinä esiin nousee kysymys Samyangin värien toistosta, koska käsittääkseni monissa Samyangin laseissa on väriongelmia.
Lähetetty: Tammi 10, 2013 19 : 24
Kirjoittaja antonow
Lähetetty: Tammi 10, 2013 19 : 38
Kirjoittaja PekkaSav
Avokid kirjoitti: käsittääkseni monissa Samyangin väreissä on väriongelmia.
Jotain muitakin lähteitä, kuin Muntin sekoilut?
Lähetetty: Tammi 10, 2013 19 : 56
Kirjoittaja Avokid
PekkaSav kirjoitti:Avokid kirjoitti: käsittääkseni monissa Samyangin väreissä on väriongelmia.
Jotain muitakin lähteitä, kuin Muntin sekoilut?
No silloin aikoinaan mää niitä kävin läpi ja kyllä toi ongelma on vähän liian voimakkaasti sanottu, mutta kyllä se piirtää värit vähän eri tavalla kuin esim. Nikonin lasit.
Kyllä minä joka tapauksessa tuota Samyangia harkitsen vakavasti. Nikonin oma 24/3.5 on vähän alisuoriutuja D800:n kanssa.
Lähetetty: Tammi 10, 2013 20 : 04
Kirjoittaja nomad
Avokid kirjoitti:PekkaSav kirjoitti:Avokid kirjoitti: käsittääkseni monissa Samyangin väreissä on väriongelmia.
Jotain muitakin lähteitä, kuin Muntin sekoilut?
No silloin aikoinaan mää niitä kävin läpi ja kyllä toi ongelma on vähän liian voimakkaasti sanottu, mutta kyllä se piirtää värit vähän eri tavalla kuin esim. Nikonin lasit.
Niin mutta ovat Zessitkin eri oloisia kuin Nikkorit. Ja samoin vanhat Nikkorit, osa niistä jopa radikaalisti erilaisia. Jopa AF-D sukupolven Nikkorien värintoistossa on melkoista vaihtelua.
Näitä väriasioita voi johonkin rajaan saakka pitää myös objektiivin luonnekysymyksinä.
Lähetetty: Tammi 10, 2013 22 : 30
Kirjoittaja Maffer
Undian kirjoitti:Tämä on kyllä mielenkiintoinen tapaus, jos hinta reilusti alle tuon tonnin. Mutta mutta, toisaalta perspektiivi on helppoa nykyään korjata jälkikäsittelyssä, tietty osittain kuvakoon kustannuksella ja hiukka laadunkin. Efektitkin voi toteuttaa postissa. Ovatko nuo seikat 'luomuna' toteutettavissa lähes tonnin, hidaskäyttöisyyden ja ison möhkylän kantamisen arvoisia. Siinäpä kysymys.. Tuskin monellekaan (poislukien ammattilaiset / tosihifistelijät), varsinkaan siinä vaiheessa kun alkuinnostus on laantunut.
Meni vähän ohi?
Softalla korjattu "perspektiivi" tuhoaa kaiken resoluution kuvasta jos vähänkin enemmän yrittää oikoa. Lisäksi kuvan reunat saavat todella kyytiä tarvittavan kroppauksen muodossa. Siirto ylös alas tai sivulle antaa mahdollisuuden rajata kuva oikein ottohetkellä.
Efekti? Tilttihärö on vaan yks monista tarjolla olevista mahdollisuuksista. Softalla ei kallisteta tarkennustasoa kameran edestä horisonttiin. Tämän lasin alkuinnostus on ainoastaan alku ihan erilaiselle kuvaustyylille, josta ei kovin helposti enää luovu. Hidaskäyttöisyys on lasin paras ominaisuus.
Lähetetty: Tammi 11, 2013 9 : 23
Kirjoittaja PekkaSav
Avokid kirjoitti:
No silloin aikoinaan mää niitä kävin läpi ja kyllä toi ongelma on vähän liian voimakkaasti sanottu, mutta kyllä se piirtää värit vähän eri tavalla kuin esim. Nikonin lasit.
nomad kirjoitti:Niin mutta ovat Zessitkin eri oloisia kuin Nikkorit. Ja samoin vanhat Nikkorit, osa niistä jopa radikaalisti erilaisia. Jopa AF-D sukupolven Nikkorien värintoistossa on melkoista vaihtelua.
Näitä väriasioita voi johonkin rajaan saakka pitää myös objektiivin luonnekysymyksinä.
Mä olen ollut huomaavinani, että isoimmat erot objektiivien värientoistossa tulevat siitä, että runko mittaa wb:n eri tavalla lasista riippuen.
Tuossa 90-luvun Nikkor, 2010-luvun Sigma ja Samyang sekalaisessa järjestyksessä. Wb asetettu samaan lukemaan acr:ssa.
Siitä sitten arpomaan, mikä on mikäkin. ;)
Lähetetty: Tammi 11, 2013 10 : 03
Kirjoittaja nomad
PekkaSav kirjoitti:
Mä olen ollut huomaavinani, että isoimmat erot objektiivien värientoistossa tulevat siitä, että runko mittaa wb:n eri tavalla lasista riippuen.
Onhan se toki niin, että raw kuvasta voi vääntää värit melkein minkälaisiksi tahansa. Niin "pieleen" kuin myös "oikeiksi".
Lähetetty: Tammi 11, 2013 10 : 19
Kirjoittaja kribe
Keskimmäinen on sigma? Ainakin oikean alareunan suttu on sigmamaista. Tai sitten se on vanha Nikkori. Mikään Samyang ei taida ihan noin suttu olla.
Värien perusteella ei voi kyllä sanoa yhtään mitään.
Lähetetty: Tammi 11, 2013 10 : 48
Kirjoittaja Avokid
nomad kirjoitti:PekkaSav kirjoitti:
Mä olen ollut huomaavinani, että isoimmat erot objektiivien värientoistossa tulevat siitä, että runko mittaa wb:n eri tavalla lasista riippuen.
Onhan se toki niin, että raw kuvasta voi vääntää värit melkein minkälaisiksi tahansa. Niin "pieleen" kuin myös "oikeiksi".
Eniten kyllä häiritsee värien tasapaino. Joissakin laseissa korostuu jotkin värit. Olisko mun vanhassa 180/2.8:ssa korostunut magenta tms. siten, että en saanut millään värejä sellaisiksi kuin halusin.
Lähetetty: Tammi 11, 2013 10 : 53
Kirjoittaja PekkaSav
nomad kirjoitti:Onhan se toki niin, että raw kuvasta voi vääntää värit melkein minkälaisiksi tahansa. Niin "pieleen" kuin myös "oikeiksi".
Joo, mutta näitä ei olekaan väännelty muuten kuin wb:n osalta. Värikanavien ruuvailu erikseen olisikin ihan eri juttu.
kribe kirjoitti:Keskimmäinen on sigma? Ainakin oikean alareunan suttu on sigmamaista. Tai sitten se on vanha Nikkori. Mikään Samyang ei taida ihan noin suttu olla.
Värien perusteella ei voi kyllä sanoa yhtään mitään.
Suttu ei johdu lasista, vaan huolimattomasta kuvaajasta. :) Otettu aukolla 2,5, joko 135mm tai 150mm polttovälillä ja kohde oli hieman vinossa. Vääntelin perspektiivit kohdalleen photarissa, joka suttasi entisestään.
Lähetetty: Tammi 11, 2013 14 : 12
Kirjoittaja Isosceles
PekkaSav kirjoitti:
Siitä sitten arpomaan, mikä on mikäkin. ;)
Mun tän päivän arpa sanoo samyang, nikkor, sigma. Ylhäältä alas.
Lähetetty: Tammi 11, 2013 15 : 47
Kirjoittaja Beatsi
Ite arvaisin Nikon, Sigma ja Samyang. :F