Mikä suodin
Lähetetty: Maalis 26, 2012 11 : 55
Mitä eroa on suotimilla, miten ne vaikuttavat kuvaan?
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003
https://digicamera.net/keskus/
Kyllä harmaasuotimenkin voi simuloida - ainakin johonki rajaan saakka. Mitään parin auko nd-suotimia digitouhussa ei tarvita.kebax kirjoitti:Ketjun avaaja varmaankin haluaisi tietää mitä erilaisilla suotimilla tehdään. Siltä osin tuosta wikistä pääsee varmaan jonkun verta kärryille.
Sellainen huomio aiheeseen että digimaailmassa lähestulkoon kaikki suotimet voidaan simuloida jälkikäsittelyssä. Kuitenkin ainakin yksi poikkeus on, nimittäin harmaasuodin.
Käyttötapaus "pitkä suljinaika" voi olla melko hankala järjestää jälkikäsittelyssä. ;)nomad kirjoitti:...
Tai mitä simuloimisella nyt tarkoitetaan?
Riipppuu varmaan polasta. Oon nähny jotain fotarille tehtyjä ohjeita virittää tavallinen pola. Tiijä sitten miten toimii. Mutta värillinen pola voi olla jo aika akrobatiaa.nomad kirjoitti: Polarisaatiosuorimen simuloimista pidän vaikeampana.
lopputulosta voi yrittää simuloida mutta niin kauan kun kamerana ei ole mikään lytro niin polaa ei pysty korvaamaan missään jälkikäsittelyssä.kebax kirjoitti:Riipppuu varmaan polasta. Oon nähny jotain fotarille tehtyjä ohjeita virittää tavallinen pola. Tiijä sitten miten toimii. Mutta värillinen pola voi olla jo aika akrobatiaa.nomad kirjoitti: Polarisaatiosuorimen simuloimista pidän vaikeampana.
Voihan sitä valottaa pidempään ilman suodintakin. ISO 50 ja pieni aukko. Ja odottaa iltaa. Siinä sinulle nd-suotimen simulaatio :-)kebax kirjoitti:Käyttötapaus "pitkä suljinaika" voi olla melko hankala järjestää jälkikäsittelyssä. ;)nomad kirjoitti:...
Tai mitä simuloimisella nyt tarkoitetaan?
No herranjestas. Yksi aukko tulee siitä kun pudotetaan herkkyyttä perusherkyydestä, vaikka ISO200->ISO100. Toinen aukko tulee kun himmennät aukon. Siinä simulaatiota. Ja valotusaikakin pysyy entisellään, vaikkei tässä siitä puhutakaan.Guzmo kirjoitti:Minäkin olen kovin kiiinnostunut näkemään esimerkikuvia miten 2-3 aukon ND suotimen voi "simuloida" kuvankäsittelyssä.
Taitaa käytännön kokemus ND-suotimen käyttömahdollisuuksista uupua kun tuollaista väität? Sitä kun voi käyttää maisemakuvauksen lisäksi myös salamakuvauksessa ulkona tai studiossa jolloin lähtökohtaisesti ISO on jo säädetty minimiin. Tämän jälkeen suotimen avulla pystytään kuvaamaan 2-3 aukkoa normaalivalotusta (siis ilman suodinta) suuremmalla aukolla. Mikä on kuvissa jo näkyvä ja merkittävä ero.nomad kirjoitti: No herranjestas. Yksi aukko tulee siitä kun pudotetaan herkkyyttä perusherkyydestä, vaikka ISO200->ISO100. Toinen aukko tulee kun himmennät aukon. Siinä simulaatiota. Ja valotusaikakin pysyy entisellään, vaikkei tässä siitä puhutakaan.
En tosiaankaan näe digikamerassa kahden aukon nd-suodin tarpeelliseksi. Filmillä on tietysti vähän eri asia kun "kennon" herkkyytä ei ihan joka ruudun välillä voi vaihtaa. Mutta kyllä kaksi aukkoa on siinäkin touhussa aika vähän.
Onko siellä studiossa(kin) ihan pakko kuvata täydellä aukolla? Eiks siellä ole taustat?Guzmo kirjoitti:Taitaa käytännön kokemus ND-suotimen käyttömahdollisuuksista uupua kun tuollaista väität? Sitä kun voi käyttää maisemakuvauksen lisäksi myös salamakuvauksessa ulkona tai studiossa jolloin lähtökohtaisesti ISO on jo säädetty minimiin. Tämän jälkeen suotimen avulla pystytään kuvaamaan 2-3 aukkoa normaalivalotusta (siis ilman suodinta) suuremmalla aukolla. Mikä on kuvissa jo näkyvä ja merkittävä ero.nomad kirjoitti: No herranjestas. Yksi aukko tulee siitä kun pudotetaan herkkyyttä perusherkyydestä, vaikka ISO200->ISO100. Toinen aukko tulee kun himmennät aukon. Siinä simulaatiota. Ja valotusaikakin pysyy entisellään, vaikkei tässä siitä puhutakaan.
En tosiaankaan näe digikamerassa kahden aukon nd-suodin tarpeelliseksi. Filmillä on tietysti vähän eri asia kun "kennon" herkkyytä ei ihan joka ruudun välillä voi vaihtaa. Mutta kyllä kaksi aukkoa on siinäkin touhussa aika vähän.
Taustan sumentamista voi toki myös yrittää simuloida kuvankäsittelyllä, mutta lopputulokset ovat yleensä hyvin tökeröitä ja muutenkin Photarin lens blur on yksi raskaammista filttereistä ajaa = kestää = huono vaihtoehto jos kuvia on enemmän kuin 1-2.
Mielestäni ND suodin on paras suodin mitä salamoilla kuvaava ja digikameraa käyttävä voi hankkia. UV-suotimien käyttäminen on taas enemmän makukysymys. Joko ne jo löytyy valmiina kaikista linsseistä tai sitten ei :)
Miten studion taustoilla on tekemistä sen kanssa millä aukolla haluaa kuvata? Jos haluaa lyhyen syväterävyyden, kuvauspaikasta riippumatta, niin sitten kuvataan isolla aukolla. Ja miksi ostaa f1.4 linssejä jos niitä ei koskaan käytä täydellä aukolla? :)nomad kirjoitti: Onko siellä studiossa(kin) ihan pakko kuvata täydellä aukolla? Eiks siellä ole taustat?
Ok, eli tuttua hommaa sinullekkin. Ei tarvitse edes kuvata noilla f1.4 tuntumilla, sillä kyllähän esim. F8->F2.8 (kolme aukkoa) muutoksessa on jo eroa lopputuloksessa.Olen kyllä paljonkin käyttänyt nd-suodinta, mutta just tuota parin aukon himmennystä en ole osannut digikameraan kaivata. Ehkä joskus harvoin kun on auringonpaisteisena päivänä pitänyt peippailla 1.4 aukolla.