Mikä suodin
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Maalis 09, 2008 19 : 16
Mikä suodin
Mitä eroa on suotimilla, miten ne vaikuttavat kuvaan?
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Maalis 09, 2008 19 : 16
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
Mitä muuta haluaisit tietää? Ei noista oikein enempää pysty kertomaan kuin mitä tuolla wikipediassa on. Eli objektiivin eteen ruuvataan, jotkut vähentävät valoa, jotkut vähentävät tietyssä kulmassa tulevaa valoa, jotkut suojaavat, jotkut blokkaavat tietyn aallonpituuden pois...
Ja osa kuvaajista tykkää käyttää niitä syystä tai toisesta, osa taas ei.
Ja osa kuvaajista tykkää käyttää niitä syystä tai toisesta, osa taas ei.
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Ketjun avaaja varmaankin haluaisi tietää mitä erilaisilla suotimilla tehdään. Siltä osin tuosta wikistä pääsee varmaan jonkun verta kärryille.
Sellainen huomio aiheeseen että digimaailmassa lähestulkoon kaikki suotimet voidaan simuloida jälkikäsittelyssä. Kuitenkin ainakin yksi poikkeus on, nimittäin harmaasuodin.
Sellainen huomio aiheeseen että digimaailmassa lähestulkoon kaikki suotimet voidaan simuloida jälkikäsittelyssä. Kuitenkin ainakin yksi poikkeus on, nimittäin harmaasuodin.
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Kyllä harmaasuotimenkin voi simuloida - ainakin johonki rajaan saakka. Mitään parin auko nd-suotimia digitouhussa ei tarvita.kebax kirjoitti:Ketjun avaaja varmaankin haluaisi tietää mitä erilaisilla suotimilla tehdään. Siltä osin tuosta wikistä pääsee varmaan jonkun verta kärryille.
Sellainen huomio aiheeseen että digimaailmassa lähestulkoon kaikki suotimet voidaan simuloida jälkikäsittelyssä. Kuitenkin ainakin yksi poikkeus on, nimittäin harmaasuodin.
Polarisaatiosuorimen simuloimista pidän vaikeampana.
Tai mitä simuloimisella nyt tarkoitetaan?
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Käyttötapaus "pitkä suljinaika" voi olla melko hankala järjestää jälkikäsittelyssä. ;)nomad kirjoitti:...
Tai mitä simuloimisella nyt tarkoitetaan?
Riipppuu varmaan polasta. Oon nähny jotain fotarille tehtyjä ohjeita virittää tavallinen pola. Tiijä sitten miten toimii. Mutta värillinen pola voi olla jo aika akrobatiaa.nomad kirjoitti: Polarisaatiosuorimen simuloimista pidän vaikeampana.
-
- Viestit: 4834
- Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
- Paikkakunta: Jkl
lopputulosta voi yrittää simuloida mutta niin kauan kun kamerana ei ole mikään lytro niin polaa ei pysty korvaamaan missään jälkikäsittelyssä.kebax kirjoitti:Riipppuu varmaan polasta. Oon nähny jotain fotarille tehtyjä ohjeita virittää tavallinen pola. Tiijä sitten miten toimii. Mutta värillinen pola voi olla jo aika akrobatiaa.nomad kirjoitti: Polarisaatiosuorimen simuloimista pidän vaikeampana.
mutta taas ennen suositut värisuotimet varsinkin mustavalkokuvauksessa on jääneet ihan turhiksi nykykameroiden myötä koska se mustavalkokuva tehdään joka tapauksessa kuvasta jossa on kaikki saatavilla olevat värit tallessa...
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
No herranjestas. Yksi aukko tulee siitä kun pudotetaan herkkyyttä perusherkyydestä, vaikka ISO200->ISO100. Toinen aukko tulee kun himmennät aukon. Siinä simulaatiota. Ja valotusaikakin pysyy entisellään, vaikkei tässä siitä puhutakaan.Guzmo kirjoitti:Minäkin olen kovin kiiinnostunut näkemään esimerkikuvia miten 2-3 aukon ND suotimen voi "simuloida" kuvankäsittelyssä.
En tosiaankaan näe digikamerassa kahden aukon nd-suodin tarpeelliseksi. Filmillä on tietysti vähän eri asia kun "kennon" herkkyytä ei ihan joka ruudun välillä voi vaihtaa. Mutta kyllä kaksi aukkoa on siinäkin touhussa aika vähän.
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
-
- Viestit: 868
- Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Hei!
Jos yrittäisin vastata, välillä kysyjän kysymykseenkin - ellen pahasti häiritse keskusteluanne jostain, niin mistä?
Nykyään on ilmeisesti neljä erilaista ryhmää suotimia, joilla on merkitystä:
- polarisaatiosuotimet, jotka vähentävät heijastuksia
-harmaasuotimet, joilla voi kuvata kirkkaalla ilmalla virtaavaa vettä, niin, että se muistuttaa piimää
-puoliharmaasuotimet, joilla voi estää taivaan puhki palamisen, jos kuvaa jotain tummaa kohdetta alempana
-erikoissuotimet, joilla saa aikaan erikoisefektejä.
Niin ja viides ryhmä on ne, jotka laitetaan suojaamaan linssiä pölyltä yms. Näiden käytön suhteen on kaksi vastakkaista koulukuntaa. Toiset puoltavat niitä ja toiset ehdottomasti kieltävät niiden käytön turhina ja kuvan laatua heikentävinä.
Kaikkia suotimia on monen hintaisia. Sitä en tiedä nouseeko laatu hinnan mukana.
Mikko
Jos yrittäisin vastata, välillä kysyjän kysymykseenkin - ellen pahasti häiritse keskusteluanne jostain, niin mistä?
Nykyään on ilmeisesti neljä erilaista ryhmää suotimia, joilla on merkitystä:
- polarisaatiosuotimet, jotka vähentävät heijastuksia
-harmaasuotimet, joilla voi kuvata kirkkaalla ilmalla virtaavaa vettä, niin, että se muistuttaa piimää
-puoliharmaasuotimet, joilla voi estää taivaan puhki palamisen, jos kuvaa jotain tummaa kohdetta alempana
-erikoissuotimet, joilla saa aikaan erikoisefektejä.
Niin ja viides ryhmä on ne, jotka laitetaan suojaamaan linssiä pölyltä yms. Näiden käytön suhteen on kaksi vastakkaista koulukuntaa. Toiset puoltavat niitä ja toiset ehdottomasti kieltävät niiden käytön turhina ja kuvan laatua heikentävinä.
Kaikkia suotimia on monen hintaisia. Sitä en tiedä nouseeko laatu hinnan mukana.
Mikko
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Maalis 09, 2011 21 : 52
- Viesti:
Tossa hyvä blogi suotimista (ja aika paljon muustakin) http://singhray.blogspot.com/
-
- Viestit: 2055
- Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
- Paikkakunta: Narnia
Taitaa käytännön kokemus ND-suotimen käyttömahdollisuuksista uupua kun tuollaista väität? Sitä kun voi käyttää maisemakuvauksen lisäksi myös salamakuvauksessa ulkona tai studiossa jolloin lähtökohtaisesti ISO on jo säädetty minimiin. Tämän jälkeen suotimen avulla pystytään kuvaamaan 2-3 aukkoa normaalivalotusta (siis ilman suodinta) suuremmalla aukolla. Mikä on kuvissa jo näkyvä ja merkittävä ero.nomad kirjoitti: No herranjestas. Yksi aukko tulee siitä kun pudotetaan herkkyyttä perusherkyydestä, vaikka ISO200->ISO100. Toinen aukko tulee kun himmennät aukon. Siinä simulaatiota. Ja valotusaikakin pysyy entisellään, vaikkei tässä siitä puhutakaan.
En tosiaankaan näe digikamerassa kahden aukon nd-suodin tarpeelliseksi. Filmillä on tietysti vähän eri asia kun "kennon" herkkyytä ei ihan joka ruudun välillä voi vaihtaa. Mutta kyllä kaksi aukkoa on siinäkin touhussa aika vähän.
Taustan sumentamista voi toki myös yrittää simuloida kuvankäsittelyllä, mutta lopputulokset ovat yleensä hyvin tökeröitä ja muutenkin Photarin lens blur on yksi raskaammista filttereistä ajaa = kestää = huono vaihtoehto jos kuvia on enemmän kuin 1-2.
Mielestäni ND suodin on paras suodin mitä salamoilla kuvaava ja digikameraa käyttävä voi hankkia. UV-suotimien käyttäminen on taas enemmän makukysymys. Joko ne jo löytyy valmiina kaikista linsseistä tai sitten ei :)
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Onko siellä studiossa(kin) ihan pakko kuvata täydellä aukolla? Eiks siellä ole taustat?Guzmo kirjoitti:Taitaa käytännön kokemus ND-suotimen käyttömahdollisuuksista uupua kun tuollaista väität? Sitä kun voi käyttää maisemakuvauksen lisäksi myös salamakuvauksessa ulkona tai studiossa jolloin lähtökohtaisesti ISO on jo säädetty minimiin. Tämän jälkeen suotimen avulla pystytään kuvaamaan 2-3 aukkoa normaalivalotusta (siis ilman suodinta) suuremmalla aukolla. Mikä on kuvissa jo näkyvä ja merkittävä ero.nomad kirjoitti: No herranjestas. Yksi aukko tulee siitä kun pudotetaan herkkyyttä perusherkyydestä, vaikka ISO200->ISO100. Toinen aukko tulee kun himmennät aukon. Siinä simulaatiota. Ja valotusaikakin pysyy entisellään, vaikkei tässä siitä puhutakaan.
En tosiaankaan näe digikamerassa kahden aukon nd-suodin tarpeelliseksi. Filmillä on tietysti vähän eri asia kun "kennon" herkkyytä ei ihan joka ruudun välillä voi vaihtaa. Mutta kyllä kaksi aukkoa on siinäkin touhussa aika vähän.
Taustan sumentamista voi toki myös yrittää simuloida kuvankäsittelyllä, mutta lopputulokset ovat yleensä hyvin tökeröitä ja muutenkin Photarin lens blur on yksi raskaammista filttereistä ajaa = kestää = huono vaihtoehto jos kuvia on enemmän kuin 1-2.
Mielestäni ND suodin on paras suodin mitä salamoilla kuvaava ja digikameraa käyttävä voi hankkia. UV-suotimien käyttäminen on taas enemmän makukysymys. Joko ne jo löytyy valmiina kaikista linsseistä tai sitten ei :)
Olen kyllä paljonkin käyttänyt nd-suodinta, mutta just tuota parin aukon himmennystä en ole osannut digikameraan kaivata. Ehkä joskus harvoin kun on auringonpaisteisena päivänä pitänyt peippailla 1.4 aukolla.
-
- Viestit: 2055
- Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
- Paikkakunta: Narnia
Miten studion taustoilla on tekemistä sen kanssa millä aukolla haluaa kuvata? Jos haluaa lyhyen syväterävyyden, kuvauspaikasta riippumatta, niin sitten kuvataan isolla aukolla. Ja miksi ostaa f1.4 linssejä jos niitä ei koskaan käytä täydellä aukolla? :)nomad kirjoitti: Onko siellä studiossa(kin) ihan pakko kuvata täydellä aukolla? Eiks siellä ole taustat?
Ok, eli tuttua hommaa sinullekkin. Ei tarvitse edes kuvata noilla f1.4 tuntumilla, sillä kyllähän esim. F8->F2.8 (kolme aukkoa) muutoksessa on jo eroa lopputuloksessa.Olen kyllä paljonkin käyttänyt nd-suodinta, mutta just tuota parin aukon himmennystä en ole osannut digikameraan kaivata. Ehkä joskus harvoin kun on auringonpaisteisena päivänä pitänyt peippailla 1.4 aukolla.