Nyt o niin tuuhea määrä viiskytmillisiä että tuo pitää nähdä.

Vähänpä iloa siitä on mulle, että näkisin tuon kaiken vaivan. Hommasin taannoin jopa Contaxin 50mm laseista vähän eri versioita, koska niissä on eri aikoina erilainen pinnoite ja uusissa ei ole samanlaista utuista flarea, joka pelaa ehkä lähikuvissa ja videokuvauksessa, mutta ei esim maisemakuvissa (aina). Mulla on nyt ne aivan ensimmäiset ja viimeisenä tehdyt. Zeissin ZE classic 50 1.4 taas joutui hävitykseen, vaikka se on omiaan täydenaukon kasvikuviin, mutta tarkennustaso ei ole missään kohtaa niin suora, että sillä voisi ottaa yhtään maisemakuvaa. Lasihan on ihan täyttä roskaa nykystandardeilla ja vanhat Zeissit hakkaa sen satanolla. Suurin osa laseista on vanhoja mf laseja ja en ole toisaalta koskaan testannut esim jotain uudempaa 50mm makroa, että millainen kuva siitä tulee vs vanhat ja hyvät.
Tässä on tyypillinen tarina, kun vanha tusinaputki vaihdetaan uuteen tusinaputkeen. Terävyys lisääntyy hiukan, koska lasit kehittyy koko ajan. Näiden telezoomien laatu on kuitenkin aika heikko verrattuna laatuprimeihin.Redtagfly kirjoitti: ↑Tammi 09, 2024 14 : 43 Noh, minä vaihdoin juuri ennen joulua vuonna 2017 ostamani 100-300 millisen putken eri merkkiseen vuonna 2020 julkaistuun valovoimaltaan vastaavaan, mutta selkeästi terävämpään ja nopeammin tarkentavaan 100-400 milliseen. Lisäksi uudemmassa putkessa on muutamia vanhemmasta puuttuvia ominaisuuksia. Uudempi putki on paremmin
tehty ja sen sen zoomaus sekä tarkennusrenkaat toimivat sulavasti vanhempaan verrattuna. Joten en nähnyt mitään perustetta säilyttää sitä vanhempaa objektiivia turhana painolastina.
Mutta kukin tyylillään.
Helioksen 44, 58mm ja 40, 85mm on molemmat legendaarisia valokuvaus- ja videokuvausvälineitä ja niiden sorsiminen valmistusmaan (CCCP) perusteella kertoo ainoastaan kommentin kirjoittajan omasta tietämättömyydestä ja kyvyttömyydestä ymmärtää mistä valokuvauksessa on laajemmin kyse.Redtagfly kirjoitti: ↑Tammi 09, 2024 14 : 53 "Samoin noissa on eroja flaren suhteen siten, että esim 58mm Helios värit muuttuu keltaiseksi, kun valo osuu etulasiin ja sähkön siniseksi, kun ei osu."
Ai sinulla on Helios objektiivi ja jopa käytät sitä.
Minä olen koko ikäni (62 vuotta) ollut erittäin allerginen kaikille itärajan takaisille asioille ja tuotteille, enkä ole koskaan omistanut tai käyttänyt minkäänlaisia sellaisia. En koe jääneeni mistään paitsi asenteeni vuoksi.
Viime vuosien tapahtumien perusteella olen varma siitä, että asenteeni ei varmasti tule muuttumaan jatkossakaan.
Mutta tässäkin asiassa kukin tyylillään.
Vai pitäisi uniikkia jälkeä tekevä Helios heittää roskikseen sen vuoksi, jos kasakka rajan tuolla puolen varastaa kaiken mikä ei ole "täkkipulteilla betonissa kiinni"Redtagfly kirjoitti: ↑Tammi 09, 2024 14 : 53 Ai sinulla on Helios objektiivi ja jopa käytät sitä.
Minä olen koko ikäni (62 vuotta) ollut erittäin allerginen kaikille itärajan takaisille asioille ja tuotteille, enkä ole koskaan omistanut tai käyttänyt minkäänlaisia sellaisia. En koe jääneeni mistään paitsi asenteeni vuoksi.
Viime vuosien tapahtumien perusteella olen varma siitä, että asenteeni ei varmasti tule muuttumaan jatkossakaan.
Mutta tässäkin asiassa kukin tyylillään.
Hinta ei kerro lasista yhtään mitään. Sitäpaitsi jokainen 100-400mm zoomi on kompromissi, tusinaputki. Mikään niistä ei tee millään tavalla uniikkia jälkeä.
Helios on hyvä juuri siksi, että se on niin huono. Jälki on todellakin uniikkia.
Kerro ny vielä montako putkea ja mitä laatua. Oot kumminkin avautunut tähän ketjuun, mutta pääosin asian vierestä.Redtagfly kirjoitti: ↑Tammi 09, 2024 16 : 01 Jokaisen kuvaajan pitäisi tietää, että joskus tulee tilanteita jolloin telezoom on joustavuutensa ansiosta hyvä valinta kompromisseistään huolimatta.
Kompromissien välttämiseksi minulla on myös niitä primejä. Itse asiassa vain kaksi objektiiveistani on zoomeja ja loput ovat erilaisia primejä.
Sen laadun määrittelee kukin itse omien preferenssiensä mukaan.Redtagfly kirjoitti: ↑Tammi 09, 2024 15 : 31 "Vai pitäisi uniikkia jälkeä tekevä Helios heittää roskikseen sen vuoksi, jos kasakka rajan tuolla puolen varastaa kaiken mikä ei ole "täkkipulteilla betonissa kiinni"
Mutta onko se uniikki laadukasta?
Onko itärajamme takaa ylipäätään koskaan tullut laatua mitään elämän osa-aluetta koskien?
En kyllä tiedä että niin olisi päässyt käymään.
Tässä yhteydessä ei kannata verrata itärajan takaista aluetta yhteenkään länsimaahan eikä edes Kiinaan.
Tää on tämmöstä lapsellista lässytystä ja ymmärtämätöntä puhetta taas. Sulla ei oo hajuakaan mitä kaikkea siellä on historian saatossa tehty ja mitä sieltä edelleen tuodaan. En minäkään vasemmistopelleistä tykkää, mutta neuvostoliittolaisella valokuvauskamalla on pitkä historia ja Kiev kamerat tai Horizont, Lomo, Helios, Jupiter, niissä on aina joukossa tiettyjä helmiä ja klassikoita. Jo pelkästään noiden syntytarina on opiskelun arvoista tietoa, mutta äkkiäkös tuon voi kuitata jollain tyhjänpäiväisellä höpinällä itärajan takaa tulevasta kuonasta.Redtagfly kirjoitti: ↑Tammi 10, 2024 15 : 26 "Ja jos päällimäisenä ehdottumuutena mielessä on se, että kaikki mikä liittyy itärajan tuolle puolen, on "tuomittavaa", niin valinta on mitä on..."
Aika moni suomalainen ajattelee nykyään juuri niin ja aivan hyvästä syystä.
En usko että olisin hankkinut itselleni huonompilaatuisia tuotteita kun olen aina välttänyt kaikkea itärajan takaa tulevaa. Se pätee valokuvauksen ohella aivan kaikkeen muuhunkin.
Ja mitä ideologiaan tulee, niin olihan meilläkin varsinkin takavuosina sitä kansanosaa, jolle itärajan takainen alue oli varsinainen onnela sekä ihanuuksien ihmemaa. Taisivat ne ihmiset suosia sieltä tulevia asioita sekä tuotteita jokapäiväisessä elämässäänkin.