Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

OskuK kirjoitti:
JPQ kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:
4% heitto polttovälissä? Ei pitäisi olla helposti huomattavissa...???
ei muulloin paitsi jos rajaat kuvan suoraan kuvatessa. (mä mieluiten
teen näin tai yritän aina omista syistäni)
Sehän on ihan sama onko polttoväli 28mm vai 280mm jos kerran rajaa valmiiksi sen mitä näet. Suurempi ongelma sinulla on siinä että etsin näyttää vain jotain tyyliin 92%
Teoriassa mutta jos kuvaan minimi matkasta 48mm ja 52mm objektiivilla
kylläpä kuviinkin eroa tulee ja tuon ei etsimessä näkyvän osaan jo
kyllä aika hyvin huomioida.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

JPQ kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
JPQ kirjoitti: ei muulloin paitsi jos rajaat kuvan suoraan kuvatessa. (mä mieluiten
teen näin tai yritän aina omista syistäni)
Sehän on ihan sama onko polttoväli 28mm vai 280mm jos kerran rajaa valmiiksi sen mitä näet. Suurempi ongelma sinulla on siinä että etsin näyttää vain jotain tyyliin 92%
Teoriassa mutta jos kuvaan minimi matkasta 48mm ja 52mm objektiivilla
No sekin on enemmän kiinni lähimmästä tarkennusetäisyydestä kuin polttovälistä. Ja siitä faktisesta kuvakulmasta.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kmb
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kmb »

JPQ kirjoitti: Teoriassa mutta jos kuvaan minimi matkasta 48mm ja 52mm objektiivilla
Mutta ethän sinä kuvaa samaa kuvaa 48mm:n ja 52mm:n polttoväleillä, kuvaat oletetussa tilanteessa vain toisella. Näin ollen voit rajata kuvan kyseiselle polttovälille sopivaksi, tietämättä tarkalleen että mikä se on (tai valita toisen polttovälin). Eli esim. 52 mm:n tapauksessa voit zuumata takaisinpäin ne kaksi milliä jos tuumaat, että tarvittee widempää. Tai sitten siinä 52 mm:n kohdalla voit sommitella kuvan just niinku haluat, riippumatta siitä, että millainen kuvasta tulisi jos polttoväli olisikin 48 mm.

48 millin osalta ei tietysti voi enää kasvattaa polttoväliä jos se 48 on raja ja tarttee saada tiukempi kuva, mutta kannattaa nyt silti miettiä onko tuo mahdollinen vajaaksi jäävä 4% johonkin toiseen objektiiviin välttämättä niin tärkeä juttu verrattuna muihin aspekteihin (ainahan se polttoväli jossain tilanteessa loppuu kesken). Ehkä se sitten on, mikäpä minä olen siihen mitään sanomaan.

Ymmärtääkseni muuten monen (kaikkien?) objektiivien polttoväli muuttuu jonkin verran riippuen tarkennusetäisyydestä, myös kiinteiden.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

kmb kirjoitti:
JPQ kirjoitti: Teoriassa mutta jos kuvaan minimi matkasta 48mm ja 52mm objektiivilla
Mutta ethän sinä kuvaa samaa kuvaa 48mm:n ja 52mm:n polttoväleillä, kuvaat oletetussa tilanteessa vain toisella. Näin ollen voit rajata kuvan kyseiselle polttovälille sopivaksi, tietämättä tarkalleen että mikä se on (tai valita toisen polttovälin). Eli esim. 52 mm:n tapauksessa voit zuumata takaisinpäin ne kaksi milliä jos tuumaat, että tarvittee widempää. Tai sitten siinä 52 mm:n kohdalla voit sommitella kuvan just niinku haluat, riippumatta siitä, että millainen kuvasta tulisi jos polttoväli olisikin 48 mm.

48 millin osalta ei tietysti voi enää kasvattaa polttoväliä jos se 48 on raja ja tarttee saada tiukempi kuva, mutta kannattaa nyt silti miettiä onko tuo mahdollinen vajaaksi jäävä 4% johonkin toiseen objektiiviin välttämättä niin tärkeä juttu verrattuna muihin aspekteihin (ainahan se polttoväli jossain tilanteessa loppuu kesken). Ehkä se sitten on, mikäpä minä olen siihen mitään sanomaan.

Ymmärtääkseni muuten monen (kaikkien?) objektiivien polttoväli muuttuu jonkin verran riippuen tarkennusetäisyydestä, myös kiinteiden.
Polttoväli asiassa lienet oikeassa mun tietojen valossa ja kun just ja
tiukempaa rajausta just mä mietinkin toinen tokihan helppo ratkaista
kuten sanoit varsinkin kun yleensä kohteet odottaa. vaikka joskus
valaistus on luokkaa 5-30sekunttia se hieno.
OskuK

JPQ kirjoitti:
Polttoväliasiassa lienet oikeassa mun tietojen valossa ja kun just ja
Hmm?

Waldo's Peoplen Waldo:

JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

OskuK kirjoitti:
JPQ kirjoitti:
Hmm?
Mitä hmm? voisit tarkentaa ettei viestistäsi jäävä kuva jää epäselväksi.
OskuK

JPQ kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
JPQ kirjoitti:
Hmm?
Mitä hmm? voisit tarkentaa ettei viestistäsi jäävä kuva jää epäselväksi.
Näinhän sitä voisi kuvitella. Jätä toki oman viestisi tarkentaminen myös muille.

Waldo's Peoplen Waldo:

Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Hasselin insinöörit saivat mitattua tämän ketjun zoomille polttoväliksi 17-49 mm...
--------
Aves!
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Sakke_K kirjoitti:Hasselin insinöörit saivat mitattua tämän ketjun zoomille polttoväliksi 17-49 mm...
Hyvä tietää eli tosi lähellä jo 50mm asentoa ja eihän se ole taattu että 50mm primekään olis 50mm ja tai kitti nikkorin 55mm olis 55mm......
OskuK

JPQ kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Hasselin insinöörit saivat mitattua tämän ketjun zoomille polttoväliksi 17-49 mm...
Hyvä tietää eli tosi lähellä jo 50mm asentoa ja eihän se ole taattu että 50mm primekään olis 50mm ja tai kitti nikkorin 55mm olis 55mm......
Nimenomaan -mihin siis vertaat? Ja lisäksi polttoväli muuttuu vielä tarkennuksen mukana.

Waldo's Peoplen Waldo:

bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Onko joku muuten määrännyt , että mistä kohtaa se kuvakulma mitataan? Kennosta , bajonetista , obiskan keskeltä vai obiskan päästä? Ja miltä tarkennusetäisyydeltä tämä kuuluisa millimetrikisa niinkuin käydään ja miten se vaikuttaa tavalliseen kuluttajaan? Valokuvauksella ei pyritä mittaamaan objektin X etäisyyttä vaan sitä että saadaan muiden/itse ihasteltavaksi valokuva.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

OskuK kirjoitti:
JPQ kirjoitti:
Nimenomaan -mihin siis vertaat? Ja lisäksi polttoväli muuttuu vielä tarkennuksen mukana.
Vertaan:
Kitti nikkorin 55mm asentoon.
Sakke_K

bobotti kirjoitti:Onko joku muuten määrännyt , että mistä kohtaa se kuvakulma mitataan? Kennosta , bajonetista , obiskan keskeltä vai obiskan päästä?
Sinun mielestäsi se olisi varmaankin hyvä mitata silmän kohdalta 3 mm etsimen takaa ;-)

Ei kait sille nyt ole kuin yksi järkevä paikka mitata.

Onko sillä sitten mitään merkitystä jos Nikonin 300 millinen onkin vain 291 mm? Ei kait.
--------
Aves!
bobotti

Sakke_K kirjoitti:Ei kait sille nyt ole kuin yksi järkevä paikka mitata.
Polttopisteestä - mutta kas kun sekin liikuu riippuen millä etäisyydellä kökkäle on jota kuvataan. Eli mikä olikaan se matka johon tarkennetaan? Ääretön?
Sakke_K

bobotti kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Ei kait sille nyt ole kuin yksi järkevä paikka mitata.
Polttopisteestä - mutta kas kun sekin liikuu riippuen millä etäisyydellä kökkäle on jota kuvataan. Eli mikä olikaan se matka johon tarkennetaan? Ääretön?
Ainakin FOTOn julkaisee äärettömät arviot...
--------
Aves!
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Sakke_K kirjoitti:
bobotti kirjoitti:Onko joku muuten määrännyt , että mistä kohtaa se kuvakulma mitataan? Kennosta , bajonetista , obiskan keskeltä vai obiskan päästä?
Sinun mielestäsi se olisi varmaankin hyvä mitata silmän kohdalta 3 mm etsimen takaa ;-)

Ei kait sille nyt ole kuin yksi järkevä paikka mitata.

Onko sillä sitten mitään merkitystä jos Nikonin 300 millinen onkin vain 291 mm? Ei kait.
ei varmaankaan jos haluttu kuva syntyy silloin ei ole polttovälillä mitään väliä. Näin ainakin oletan tosin joillekkin polttoväli on kaikki kaikessa.
bobotti

300 millisen 9 millisestä heitosta ei kukaan riemastu , mutta jos 12 millinen laajakulma onkin 21 milliä niin siitä riemastuu koko kamerakansa.

Täällähän on se jo moneen kertaan sanottu että laajispäässä se milli pari tuntuu eli mittayksikkö millimetri polttovälinä tässä tapauksessa on varsin epäkäytännöllinen. Eikä kulma-asteetkaan ole hyvä kun se taas kärjistyy telepäässä tuo mittayksikön pienuus asteiden ollessa muutenkin pienet.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

bobotti kirjoitti:300 millisen 9 millisestä heitosta ei kukaan riemastu , mutta jos 12 millinen laajakulma onkin 21 milliä niin siitä riemastuu koko kamerakansa.

Täällähän on se jo moneen kertaan sanottu että laajispäässä se milli pari tuntuu eli mittayksikkö millimetri polttovälinä tässä tapauksessa on varsin epäkäytännöllinen. Eikä kulma-asteetkaan ole hyvä kun se taas kärjistyy telepäässä tuo mittayksikön pienuus asteiden ollessa muutenkin pienet.
Siispa unohtakaamme polttovälit ja toisekseen mm on ok yksikkö ehkä
jos vertaamme niitä prosentteina? tuntuis toimivan ehkä parhaiten.
dille

Viesti Kirjoittaja dille »

Oma linssi alkoi nyt natisemaan sitten hiukan enemmän, kun puhdistin äsken noita suotimia. Siis se muovinen osa, johon kiinnittyy vv-suoja ja suotimet alkoi hölksymään. Mihinköhän tätä nyt kannattaisi kuskata huoltoon? Saksasta tilattu, mutta maahantuoja taitaa hoitaa täälläkin huoltoja?

Toinen probleema ilmaantui myös AF-MF-väkäsen kanssa. Jotain kontaktivikoja siellä taitaa olla koska AF ei menee päälle ellei oikein voimalla työnnä sitä AF:ää kohti.

Lasia on pidetty, kuin kukkaa kämmenellä.
*Kirjoita tähän koko kamera-arsenaalisi*
jupera
Viesti:

Tamronin huolto

Viesti Kirjoittaja jupera »

Käsittääkseni Suomessa ei ole Tamronilla omaa huoltoa. Maahantuoja lähettää Saksaan. Itse ostin elokuussa verkkokaupan kautta ja kuitissa lukee, että takuuhuolto hoituu verkkokaupan kautta.
Vastaa Viestiin