JKyytinen kirjoitti:No, nyt olin yhteydessä EdMikaan, ja kertoi, että ei sitä tarvitse purkaa ollenkaan, paitsi kun kalibroi tarkennuksen äärettömään.
Meinaatko kalibroinnilla sitä että tötterön asteikko vastaa ääretöntä, vai tarkentaako kakkula äärettömään jos vain vaihdan bajonetin EFäksi?
Jos olen oikein Wikipediaa tulkannut niin pitäisi saada kameran kenno kauemmas putkesta että tarkentaa äärettömään. Tuohan voisi olla kohtalaisen helppo toteuttaa ihan loittorenkaalla vai onko mitenkä tarkkaa puuhaa?
VilhoM kirjoitti:
Meinaatko kalibroinnilla sitä että tötterön asteikko vastaa ääretöntä, vai tarkentaako kakkula äärettömään jos vain vaihdan bajonetin EFäksi?
Siirrän tarkennuselementtiä.
VilhoM kirjoitti:Jos olen oikein Wikipediaa tulkannut niin pitäisi saada kameran kenno kauemmas putkesta että tarkentaa äärettömään. Tuohan voisi olla kohtalaisen helppo toteuttaa ihan loittorenkaalla vai onko mitenkä tarkkaa puuhaa?
Juuri päinvastoin, eli kenno pitäisi olla lähempänä putkea.
JKyytinen kirjoitti:Mitäs suosittelette, kun se tarkennuksen rajoittimen rajoitinpala ei irtoa paikaltaan?
Ja Muntille: Tämä ei ole itkemistä...
Menit sössimään nuo ruuvit piloille? Niissä on usein lukitetta ja vaativat erityistoimia jotta avautuu. Eli kunnollinen meisseli johon saa momenttia, juuri oikeankokoinen kärki ettei lipsu ja pieni napautus päähän tarvittaessa.
Ei tuossa ole ehkä muuta vaihtoehtoa kuin porata ruuvit pois.
tonskulus kirjoitti:
Menit sössimään nuo ruuvit piloille? Niissä on usein lukitetta ja vaativat erityistoimia jotta avautuu. Eli kunnollinen meisseli johon saa momenttia, juuri oikeankokoinen kärki ettei lipsu ja pieni napautus päähän tarvittaessa.
Ei tuossa ole ehkä muuta vaihtoehtoa kuin porata ruuvit pois.
Osta ensin uusi ja sopiva laatumeisseli. Pieni vääntö päälle ja pari terävää napautusta meisselin päähän niin eiköhän se irtoa.
Noita ei kannata vanhoilla ja kuluneilla meisseleillä yrittää.
Objektiivien kanssa kannattaa käyttää just sopivia ja laadukkaita työkaluja, koska monia ruuveja joutuu metsästämään ja tilailemaan netistä ja ne maksaa jopa hyvää ruuvaria enemmän.
Screw grab voi ehkä auttaa mutta nuo kannat ovat jo aika huonossa kunnossa. Lukite vaatii hyvän meisselin, voimaa ja osaavan avaajan. Poraus voi jättää kierrettä jenkaan ja helicoilin tai isomman kierteen teko noin pieneen paikkaan on taidetta. Puhumattakaan kaikesta kurasta, joka valuu optiikkaan.
Antaisin tuon just nyt ammattilaisen käsiin, jotta vahingot minimoituisivat. Toisilla on jumalainen taito, toisilla helvetillinen into.
Näyttää siltä, että olisi vielä avattavissa tismalleen oikean kokoisella päällä. Painetta vaan tarvitsee kantaan, ettei pääse luistamaan ja hemmetin tasainen vääntö.
Pistä obiska mulle jos et saa sille itse mitään tehtyä, löytyy oikeanlaiset työkalut. Oli muuten melko työ ja tuska löytää riittävän laadukkaita pienoismeisseleitä, ostin kait 10 erilaista sarjaa joista vain yksi osoittautui riittävän hyväksi näihin kamera/objektiivikorjailuihin.
Se on todellakin niin että jos joku kriittinen ruuvi menee piloille niin joutuu ojasta allikkoon.
tonskulus kirjoitti:Oli muuten melko työ ja tuska löytää riittävän laadukkaita pienoismeisseleitä, ostin kait 10 erilaista sarjaa joista vain yksi osoittautui riittävän hyväksi näihin kamera/objektiivikorjailuihin.
Kuulisin mielelläni, kenen tuotteet osuivat parhaiten? Wera, Wiha, Stahlwille, Bergeon tai joku ihan muu?
pemi58 kirjoitti:Kelloseppien ym. hienomekaniikan taitajien tukuista löytyy monenlaisia ja käytössä kestäviä työkaluja.
Aivan. Valitettavasti kaupat ja nettikaupat on täynnä halpoja ja keskihintaisia "kellosepän työkalusarjoja", joilla menee vain hermot. Joskus hyvän tuotteen löytäminen on tosi vaikeaa.
pemi58 kirjoitti:Kelloseppien ym. hienomekaniikan taitajien tukuista löytyy monenlaisia ja käytössä kestäviä työkaluja.
Aivan. Valitettavasti kaupat ja nettikaupat on täynnä halpoja ja keskihintaisia "kellosepän työkalusarjoja", joilla menee vain hermot. Joskus hyvän tuotteen löytäminen on tosi vaikeaa.
..
Ei tosiaan helppo homma löytää kunnon työvälineitä mutta jos ei muuten niin vaikka kelloseppien luo kysymään mistä niitä voi ostaa.
Omat yhteystietoni ikivanhoja, pääasiassa 80-luvulta kun rakentelin pienoismalleja ja, HUOM! jopa purin ja kasasin vanhoja kameroita. :D
Kello- ja kultasepillä käytössä muutenkin kaikenlaisia kivoja työkaluja ja aineita monenlaiseen askarteluun.
Itse oon sähköduunia tehnyt kymmeniä vuosia ja ja mikään hatuta niin kuin kulmiltaan pyöreeks menneet meisselit.
No niin...
Nyt yhtäkkiä tuli semmoinen pulma, että tarkennusrengas pysähtyy ennen ääretöntä. Tarkensin ensin lähietäisyydelle, ja sen jälkeen rengas stoppasi hieman 15 metrin merkin jälkeen, eikä liiku siitä pidemmälle, ilman että avaan putken, jolloin tarkennus toimii normaalisti. Mikäköhän nyt on vialla?
JKyytinen kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa (tai arvausta), mistä tuo voisi johtua? Putki auki tarkennusrengas kuitenkin pyörii lopuun asti.
Ei meistä kukaan ole tietoinen mitä osia olet vaihtanut ja mitä kiristänyt mihinkin asentoon. Neuvoisin katsomaan kaikki youtuben videot ja googlettamaan ankarasti räjäytyskuvia, sekä kysymään ulkomaalaisilta foorumeilta neuvoa asiaan siten, että otat kuvan ongelmasta ja näytät mitä mistäkin tapahtuu. Voit myös lähestyä kamerahuoltoa asiasi kanssa ja pyytää jonkun ammattilaisen kasaamaan sen kakkulan puolestasi. Turha tässä on asiaa häpeillä, kun ei meistä kukaan sitä paremmin osaa kuitenkaan korjata...
Mutta... tämä oli varmaan herätys, että ilman tietoa asioista ei tällaiset tee itse hommat etene kunnolla. Ja sittenkin tulee yllätyksiä. Riittää sekin, että joku ruuvin kanta on väärän kokoinen tai ruuvi puoli milliä liian pitkä ja kas, ei toimi enää mikään.