jaava kirjoitti:Shuko kirjoitti:jaava kirjoitti:Kyllä mä tarkensin kaikki kuvat keskelle.
Jos myös nurkkacropit on kuvista, jotka on tarkennettu keskelle, niin miten voit olla varma, että ovat varmasti samalla tarkennustasolla? Nurkkacropit pitäisi tarkentaa siihen cropattavaan osaan, jos halutaan tälleen tarkastella. Näin ei haittaa vaikka kamera ei ole ihan kohtisuorassa tauluihin tai objektiivin tarkennustaso on kaareva (jota TS-laseissa ei pitäisi pahemmin olla?).
Mä ajattelin että pitäähän sen tavaran olla samassa kuvassa fokuksessa kuten luonnossakin. Mä myös ajattelin oikean paikan ja kameran suunnan löytymisen olevan hankalaa tuohon testikuvatasoon, mutta ajatus ei yltänyt noin pitkälle: ratkaistaan ongelma tarkentamalla sinne nurkkaan erikseen. Kiitos Shuko.
Täytyy ottaa noi Samyang TS kuvat uusiksi huomenna, jolloin:
- Säädän luupin diopterin kohdalleen (mulla on silmissä heittoa)
- Tarkennan sekä keskustan että nurkat erillisiin kuviin
Onkohan muuta huomioitavaa?
Voit hyvinkin saada terävämmäksi nurkan jos tarkennat vain siihen kyseiseen nurkkaan, jota myöhemmin tarkastelet koneelta. Mutta oikeastaan ikävin skenaario näiden objektiivien kanssa on myös se, että objektiivissa on joku elementti (tai ryhmä) killissä, eli vinossa. Tällöin, vaikka tarkennat vasemman nurkan tarkaksi, niin vastaava oikea nurkka voi olla ihan pois fokuksesta.
Eli kyllä se on suhteellisen tärkeää, että kamera olisi kohtisuoraan testikuvatason kanssa. Vaikka objektiivi kärsisi field curvaturesta, niin silti esimerkiksi vasemman ja oikean kulman pitäisi olla yhtä teräviä jos tarkennat vasempaan nurkkaan - olettaen että kamera on kohtisuoraan testitasoa kohden.
Vähän pidemmillä tarkennusetäisyyksillä se on helppo tarkistaa myös niin, että tarkennat vaikka vasemman kulman mukaan, ja säilytät saman tarkennuksen, mutta siirrät kameraa sen verran, että sama tarkennuskohde on nyt oikeassa kulmassa. Tällöin kulmien pitäisi olla yhtä teräviä, jos objektiivi on kunnossa.
Samalla voi tarkistaa, että kärsiikö objektiivi edes field curvaturesta pahemmin, eli otat vastaavia kuvia myös keskitarkennuksen kanssa.
Kannattaa siis ottaa monenlaisia testikuvia, ja muistaa merkitä vaikka paperille mitä on ottanut, että on helpompi sitten tarkastella niitä jälkikäteen koneelta.
Minusta tuo objektiivi ei vaikuta niin pahalta. Varsinkin kun näin nyt Canon 100mm macron testikuviasi. Jonkan sentään pitäisi olla oikeasti terävä lasi laidasta laitaan.
Ja mitä tuohon focus shiftiin tulee, niin eikö myös Canon versiossa samyangissa, tarkennus tapahdu aina valitulla aukolla? Silloinhan ei focus shiftiä pääse tapahtumaan. Tietty se voi olla aika haasteellista tarkentaa f/11 aukolla 24mm laajiksella, kun kaikki näyttää melko terävältä.
..En nimittäin ole kokeillut tarkentaa Canon 6D kameralla manuaalisesti.En tiedä miten hyvä siinä on tuo liveview tarkennus.