Sigma 35mm f/1.4

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Hienoja kuvia paaton sulla, eli näyttäisi sopivan sulle toi 35mm aika täydellisesti.
paaton kirjoitti:No nyt on vähän enemmän kokemusta sigmasta. Kiva objektiivi elämisen kuvailuun, varsinkin sisällä. Yleensä tarkennus napsahtelee hyvin kohdilleen ja epäilen virheidenkin johtuvan enemmän rungosta..
Itsellä tulee paljonkin virheitä ihan syväterävyyden pienuudesta johtuen. Kun kuvat on sitten isoja, niin niistä helposti huomaa virheet liiankin helposti.
paaton kirjoitti:Valotuksen korjausta pidän yleensä +0.7- +1.3 välillä, mutta kuvat ylivalottuvat kyllä sitten joskus reilustikkin. Tuo ikkunasta kurkistus sample oli tälläinen. Luulen tämänkin johtuvan tosiaan laajahkosta kuvakulmasta ja reilusta vinjentoinnista. 35/1.4 tai 24/1.4 nikonin omistajat voivat kommentoida onko tämä normaalia nikkoreillakin.
..
En ole ajatellut tuollaista eli en pidä suuremmin korjausta D600:ssa. Vanhassa D200 sai aika paljon sitä korjausta käyttää. Toki lightroomissa sitten säädöt menee aika uusiksi. Voihan olla etten ole ajatellut asiaa suuremmin kun kuvia katson vasta lightroomissa. Vinjetointi on ainakin erittäin suurta Nikkorissa, jota sitten tarvittaessa tulee vähennettyä ohjelmallisesti jos se ei sovi kuvaan.

Valotusta korjattu +0,15 ja vinjetointia poistettu ja muutenkin kuva käsitelty lightroomissa.
Kuva
Nikkor 35mm, 1,4f käytössä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Fuskaat emerik. d600:ssa on epäreilun tarkka kenno. :)
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

paaton kirjoitti: Käytätkö itse valotuksen korjausta? Minulla se on tosiaan lähes aina +0.7 arvossa.
Häh, miksi ihmeessä? Pidä mieluummin -0,7 jos kuvaat digirungolla...

Aika karmea bokeh tuossa ekassa ;-)
--------
Aves!
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Sakke_K kirjoitti:
paaton kirjoitti: Käytätkö itse valotuksen korjausta? Minulla se on tosiaan lähes aina +0.7 arvossa.

Tässä on varmaan ajateltu, että vielä on lunta maassa.
paaton

Tuo sigma on ainoa, jolla olen huomannut käyttäväni korjausta lähes aina. Sakkehan on varmasti huomannut saman omassa sigmassaan?
Speedou

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Itse en korjausta ole kaivannut linssissä, käytetty 7D ja 6D nokalla.
-speedou-
paaton

Speedou kirjoitti:Itse en korjausta ole kaivannut linssissä, käytetty 7D ja 6D nokalla.
Juu, tuo korjaus johtuu tosiaan varmasti vaan laajemmasta kuvakulmasta. Pitäisi alkaa käyttämään keskustapainotteista mittausta. Nyt pulkkamäkeen...
Sakke_K

paaton kirjoitti:Tuo sigma on ainoa, jolla olen huomannut käyttäväni korjausta lähes aina. Sakkehan on varmasti huomannut saman omassa sigmassaan?
No en ole. Mun mielestä nuo esimerkkikuvasi ovat ylivalottuneita, eli miksi et kuvaa ihan kuten muillakin? Puhki palanutta ei pelasta, vähän ali ei haittaa useimmiten yhtään mitään.
--------
Aves!
Sakke_K

nomad kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:

Tässä on varmaan ajateltu, että vielä on lunta maassa.
On tuossa joo pojalla valkoinen pusero, mutta kyllä Nikonin pitäisi tuo hoitaa kotiin. Alemmassa kuvassa nyt ei ainakaan ole lunta :)
--------
Aves!
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

D800:n kanssa ei ole ollut tarvetta valotuksenkorjaukselle. Toki joissain tilanteissa on viisasta käyttää keskuspainotteista mittausta. Mutta ei mitenkään poikkea muista omistamistani optiikoista tuon osalta
Jääkaappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jääkaappi »

Tässä sigma 35mm tositoimissa! Voin suositella todella lämpimästi vähäänkää harkitseville!

Timo

ps. ei sisällä tiiliseinäkuvia

edit. linkki toimivaksi.
Viimeksi muokannut Jääkaappi, Maalis 23, 2013 14 : 11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
antnis

Viesti Kirjoittaja antnis »

Jääkaappi kirjoitti:Tässä sigman 35mm tositoimissa! Voin suositella todella lämpimästi vähäänkää harkitseville!

Timo

No ei sisältänyt paljoa muutakaan... :D
Jääkaappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jääkaappi »

antnis kirjoitti:
Jääkaappi kirjoitti:Tässä sigman 35mm tositoimissa! Voin suositella todella lämpimästi vähäänkää harkitseville!

Timo

bokehin ystävänä koen, että sisältää ja niinkuin aikaisemmin mainittu lasi on todella mukava käyttää sisätiloissa ja tarkennus osuu!

Timo
joonaniemi

Viesti Kirjoittaja joonaniemi »

antnis kirjoitti:

Timo

Not Found
Apologies, but we were unable to find what you were looking for. Perhaps searching will help.
paaton

Hienosti toimii ulkoleikkien kuvauksessa. ND4 menee kyllä heti hankintaan. Näin laajalla saa kuvata melkein aukko levällään, jotta taustaa saa edes hieman blurrattua, eikä /8000 aika tahdo riittää. No, huomenna mutka verkkokauppaan.

Laajempi kuvakulma on kyllä kiva salaman kanssa. Pienempikin softari piisaa ja salamassa riittää tehot kohtuullisesti. Tuossa ensimmäisessä oli salama käytössä, kuten ehkä tarkasti katsomalla huomaakin, muttei se oikein toiminut ilman nd filsua. Tausta meni siltikin puhki.

Vähän oli yllättäen kirkasta valoa keskipäivällä, niin säätelin sitten claritya huolella alaspäin ja vääntelin namikoita muutenkin normaalia enemmän.
Kuva
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Nonii, nyt on lasi elementissään. Pulkkakuvassa lumikin vähän lentää... :)

..
paaton

Munt kirjoitti:Nonii, nyt on lasi elementissään. Pulkkakuvassa lumikin vähän lentää... :)

..
Oikea pulkkamäki oli vasten aurinkoa. Olisin mielelläni kuvannut salaman kanssa siitä, muttei hommasta tosiaan tullut oikein mitään ilman nd filsua.

On kyllä näppärä ja nopea käyttää tuo 40x40 softari kädessä. Muutama minuutti, niin se on pakattuna tuon aw-10 mini repun sivutaskuun. Ostin sen lastoliten salama kiskonkin, jolla tuon boxin saa ylös ja molemmat kädet kameraan, mutta se on niin hidas kasata ja painava käyttää, että taitaa jäädä kaappiin pölyyntymään muiden romujen sekaan.

Täytyisi ehkä lueskella tuota kameran/salaman manuaaliakin. Olen aiemmin kuvannut pelkästään langattomalla TTL:llä, mutta paremman välkkymisen toivossa ostin ihan johdon tuohon väliin. En tietenkään harjoitellut käyttöä kotona. Salamassa vilkkuu nyt ihan erillaisia merkkejä. :) Jotenkin tuo nikonin langaton systeemi on vaan niin yksinkertainen. Valaisusta ei oikeastaan tarvitse tietää yhtään mitään.
Sakke_K

Munt kirjoitti:Nonii, nyt on lasi elementissään. Pulkkakuvassa lumikin vähän lentää... :)

..
Uskallan olla kyllä eri mieltä: suora auringonpaiste on muutenkin haaste, puhumattakaan tästä Sigmasta jossa on hirmu kontrasti ja mikrokontrasti...!

Suora auringonpaiste lumella ei ole elementti kyllä millekään hyvälle objektiiville?
--------
Aves!
paaton

Jep. Pienensin vieläkin clarity arvoa. Nyt -45. Itse kyllä tykkään tälläisesta jäljestä.

http://www.flickr.com/photos/janipesone ... /lightbox/

Pakkohan sitä on auringossakin kuvata. Ilman nd filsua esimerkiksi d600:n /4000 suljin aika on kyllä aika avuton. Tuossakin kuvassa aukko on f/2.8 ja aika /8000.
Sakke_K

paaton kirjoitti: Pakkohan sitä on auringossakin kuvata.
On toki, jos muistoksi pitää saada muutakin kuin muistokuvia ja toki pitää saada. Tarkoitin vain sitä, että tällaisissa valoissa huippuvehkeiden potentiaalista ei ole mitään hyötyä :)
--------
Aves!
Vastaa Viestiin