Sigma 35mm f/1.4
-
-
- Viesti:
Jep.. Kokenut kuvaajahan osaa siirtää kameraa taaksepäin sen tarvittavan 6mm siinä samalla kun kääntää kameraa ;-)Speedou kirjoitti:1.4 aukolla tuo keskipisteen käyttö ja uudelleen sommittelu on aika riskipuuhaa. Kun täällä nyt kovasti sitä suositellaan...
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Jos kääntää kameraa tarkennustason ympäri, niin eihän sen etäisyys kohteesta muutu.kribe kirjoitti:Jep.. Kokenut kuvaajahan osaa siirtää kameraa taaksepäin sen tarvittavan 6mm siinä samalla kun kääntää kameraa ;-)Speedou kirjoitti:1.4 aukolla tuo keskipisteen käyttö ja uudelleen sommittelu on aika riskipuuhaa. Kun täällä nyt kovasti sitä suositellaan...
-
Holden kirjoitti:Jos kääntää kameraa tarkennustason ympäri, niin eihän sen etäisyys kohteesta muutu.kribe kirjoitti:Jep.. Kokenut kuvaajahan osaa siirtää kameraa taaksepäin sen tarvittavan 6mm siinä samalla kun kääntää kameraa ;-)Speedou kirjoitti:1.4 aukolla tuo keskipisteen käyttö ja uudelleen sommittelu on aika riskipuuhaa. Kun täällä nyt kovasti sitä suositellaan...
Kunhan ovat lukeneet Digg Lloydin analyysit tarkennustason kaarevuudesta ;-)Speedou kirjoitti:Tietenki. Kyllähä nää tän foorumin gurut sen osaa :)
-
Oon itseasiassa joskus miettiny, millanen olis kuvata obiskalla, joka ei pyrkisi tuottamaan tasomaista terävyysaluetta vaan ihan reilusti kaarevan. Voisi tulla melko jännää jälkeä :)
On toi Sigma vaan nautinto kuvata, ei voi mitään. Eilen repokuvia räpsiessä taas pohti miten täydellisesti tuo on suunniteltu 6d:n nokalle. Ihan niinkun kittilinssiksi tehty, tasapainottuu niin hyvin ja on vielä suhteellisen kevyt kombo.
Tossa Sigmassa jo pelkkä vastavalosuojan jämäkkyys ja laatu verrattuna vaikkapa Canonin vastaaviin on melkoinen.
On toi Sigma vaan nautinto kuvata, ei voi mitään. Eilen repokuvia räpsiessä taas pohti miten täydellisesti tuo on suunniteltu 6d:n nokalle. Ihan niinkun kittilinssiksi tehty, tasapainottuu niin hyvin ja on vielä suhteellisen kevyt kombo.
Tossa Sigmassa jo pelkkä vastavalosuojan jämäkkyys ja laatu verrattuna vaikkapa Canonin vastaaviin on melkoinen.
-
Objektiivien pyrkimisistä en tiedä, mutta eikös tasomainen terävyysalue ole aika harvinainen. Ehkä makroissa? Laajiksissa setarkennustaso kuitenkin pullottaa yleensä melko selvästi ja voipa myös kurvailla lierihattumaisesti.AMA kirjoitti:Oon itseasiassa joskus miettiny, millanen olis kuvata obiskalla, joka ei pyrkisi tuottamaan tasomaista terävyysaluetta vaan ihan reilusti kaarevan. Voisi tulla melko jännää jälkeä :)
Zeissin 28mm/2 lienee yksi kuuluisimmista objektiivista joka on saanut mainetta erikoisen tarkennustasonsa ansiosta. Teknisesti se ei ole em. asian vuoksi mikään huippu, mutta toisto voi olla kiinnostavaa.
-
- Viesti:
Eli tässä lasissa on kaareva tarkennustaso?Holden kirjoitti:Jos kääntää kameraa tarkennustason ympäri, niin eihän sen etäisyys kohteesta muutu.kribe kirjoitti:Jep.. Kokenut kuvaajahan osaa siirtää kameraa taaksepäin sen tarvittavan 6mm siinä samalla kun kääntää kameraa ;-)Speedou kirjoitti:1.4 aukolla tuo keskipisteen käyttö ja uudelleen sommittelu on aika riskipuuhaa. Kun täällä nyt kovasti sitä suositellaan...
-
Eiköhän siinä vähän kaarevuutta ole - mutta kuten sanoin, jos en ongelmaa itse havaitse niin en halua siitä ruveta väkisin vääntämäänkään. Pitihän se arvata ettei internetissä kannata sanoa mistään asiasta mitään, koska väittelyksihän se väkisinkin menee.kribe kirjoitti:Eli tässä lasissa on kaareva tarkennustaso?Holden kirjoitti:Jos kääntää kameraa tarkennustason ympäri, niin eihän sen etäisyys kohteesta muutu.kribe kirjoitti: Jep.. Kokenut kuvaajahan osaa siirtää kameraa taaksepäin sen tarvittavan 6mm siinä samalla kun kääntää kameraa ;-)
-
- Viesti:
Mun pointti oli se, että jos tarkennustaso ei ole kaareva, niin kapealla syväterävyydellä tuo keskipisteellä tarkentaminen ja jälkeenpäin sommittelu ei toimi kovin hyvin jos oman akselinsa ympäri kääntyy. Mitä pidempi polttoväli, sitä vähemmän tuolla on vaikutusta. FF + 35mm kuvatessa tarkennustason reunaan on reippaasti pidempi matka kuin tarkennustason keskelle. Siksi keskipisteellä tarkentaessa ja jälkeenpäin sommiteltaessa tarkennustaso jää kohteen taakse.Holden kirjoitti:Eiköhän siinä vähän kaarevuutta ole - mutta kuten sanoin, jos en ongelmaa itse havaitse niin en halua siitä ruveta väkisin vääntämäänkään. Pitihän se arvata ettei internetissä kannata sanoa mistään asiasta mitään, koska väittelyksihän se väkisinkin menee.kribe kirjoitti:Eli tässä lasissa on kaareva tarkennustaso?Holden kirjoitti: Jos kääntää kameraa tarkennustason ympäri, niin eihän sen etäisyys kohteesta muutu.
-
6mm väärin tarkentunut? Vai miten se meni? Jos kohde on vaikka 2 metrin päässä ja tarkennustaso liikahtanut 6mm väärään suuntaan, niin voin sanoa etten tule huomaamaan ongelmaa, enkä jaksa siitä välittää. Todennäköisempää on, että ulommaisilla pisteillä saan sutta.kribe kirjoitti:Mun pointti oli se, että jos tarkennustaso ei ole kaareva, niin kapealla syväterävyydellä tuo keskipisteellä tarkentaminen ja jälkeenpäin sommittelu ei toimi kovin hyvin jos oman akselinsa ympäri kääntyy. Mitä pidempi polttoväli, sitä vähemmän tuolla on vaikutusta. FF + 35mm kuvatessa tarkennustason reunaan on reippaasti pidempi matka kuin tarkennustason keskelle. Siksi keskipisteellä tarkentaessa ja jälkeenpäin sommiteltaessa tarkennustaso jää kohteen taakse.Holden kirjoitti:Eiköhän siinä vähän kaarevuutta ole - mutta kuten sanoin, jos en ongelmaa itse havaitse niin en halua siitä ruveta väkisin vääntämäänkään. Pitihän se arvata ettei internetissä kannata sanoa mistään asiasta mitään, koska väittelyksihän se väkisinkin menee.kribe kirjoitti: Eli tässä lasissa on kaareva tarkennustaso?
-
- Viesti:
Tuo 6mm oli vain heitto. Kohtuu lähelle tarkentaessa täydellä aukolla voidaan jo puhua useasta sentistä, jonka tarkennustaso on kohteen takana. Katoppa tuota Savolaisen kissakuvaa ja mieti jos siinä olisi tarkennus pari senttiä silmän takana.. Olisiko kiva kuva? :)Holden kirjoitti:6mm väärin tarkentunut? Vai miten se meni? Jos kohde on vaikka 2 metrin päässä ja tarkennustaso liikahtanut 6mm väärään suuntaan, niin voin sanoa etten tule huomaamaan ongelmaa, enkä jaksa siitä välittää. Todennäköisempää on, että ulommaisilla pisteillä saan sutta.
Mutta jos itse tarkentelet niin kauas ettei tuo vaikuta mitään, niin kiva sulle. Mun tulee noin laajalla ja valovoimaisella putkella kuvattua enimmäkseen sisätiloissa, missä aukko on usein levällään ja kohteet lähellä. Siinä sillä on oikeasti merkitystä.
-
En minä ole tuosta saanut ongelmaa itselleni millään etäisyydellä. Kun käännän kameraa, niin ei se tarkennustaso liiku niin montaa milliä että se kuvassa näkyisi.kribe kirjoitti:Tuo 6mm oli vain heitto. Kohtuu lähelle tarkentaessa täydellä aukolla voidaan jo puhua useasta sentistä, jonka tarkennustaso on kohteen takana. Katoppa tuota Savolaisen kissakuvaa ja mieti jos siinä olisi tarkennus pari senttiä silmän takana.. Olisiko kiva kuva? :)Holden kirjoitti:6mm väärin tarkentunut? Vai miten se meni? Jos kohde on vaikka 2 metrin päässä ja tarkennustaso liikahtanut 6mm väärään suuntaan, niin voin sanoa etten tule huomaamaan ongelmaa, enkä jaksa siitä välittää. Todennäköisempää on, että ulommaisilla pisteillä saan sutta.
Mutta jos itse tarkentelet niin kauas ettei tuo vaikuta mitään, niin kiva sulle. Mun tulee noin laajalla ja valovoimaisella putkella kuvattua enimmäkseen sisätiloissa, missä aukko on usein levällään ja kohteet lähellä. Siinä sillä on oikeasti merkitystä.
-