Samyang 14mm F/2.8 manuaalitarkenteinen automaatiksi

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Cumbo

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

JKyytinen kirjoitti:
Cumbo kirjoitti:Enpä taida itsekään vaivautua tuota sirua laittamaan. Live View tosiaan toimii ja se saa riittää. Aukkotiedot olisi ollut kiva saada, mutta enpä taida alkaa säätämään.
Eihän sirulla saa kuin sen yhden ohjelmoidun aukon?
Ahaa, no sitä paremmalla syyllä jätän sitten laittamatta. :)
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

PekkaSav kirjoitti:
nomad kirjoitti: Eli ilman sirua mennään.
Siis sinä menet. Maailmalla noita asennetaan paljonkin.

-Matriisimittaus, myös halpisrungoissa.
-Aukon säätö rungosta. Sanovat 80-luvulle jämähtäneet mitä tahansa, niin mukavampaa se on kuin renkaan hapuilu bajonetin juuresta. Varsinkin, kun vanhoissa optiikoissa aukkorengas ja sen lukitus tuppaavat takkuamaan.
-AF-linssin emulointi. Mahdollistaa mm. trap-focus kuvaamisen. Tämähän onnistuu esim. Pentaxissa ilman sirukikkailuja ja helpottaa kummasti kuvaamista.
-Tarkennuksen hienosäätö.

Kyllä mä noista sen pari kymppiä maksan mielelläni.
Jos valita saa niin minäkin mielummin säädän aukkoa rungosta. Mutta toisaalta kun Ai-mallin objektiivissa ei ole himmenninrinkulan lukkoa, että pysyisi pienemmällä aukolla, niin siitä tulee yksi ERR-mahdollisuus lisää. En ole vaivautunut.

Munt kysyi Noct-Nikkorista. Siinähän on todella maksimaalisen kokoinen takalinssi. Mahtaako siru enää edes mahtua?
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Munt kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Munt kirjoitti:mä en ollut kuullut, että nikonin rungot tunnistaa mille aukolle mf lasit on himmennetty vain silloin, kun niihin liimataan tietty ohjelmoitu siru.
Joo, lisäksi et edes lue mitä sinulle vastataan ;-)
Voit vapaasti täsmentää alle mitä meni ohi tänään:

..
Voit vapaasti lukea mitä sinulle on vastattu, kerraten itse, ettei muiden tarvitse neljättä kertaa selittää samaa ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Mä olen juuttunut nikonistien kanssa samaan ketjuun. Saan yhtä paljon tolkkua, kuin olisi thaimaalaisten kanssa marjametsässä. Kommenttia lentää, mutta kaikki on yhtä puutaheinää.
Liimatkaa vaan niitä siruja ja säätäkää aukkoa rungosta, mutta en mä ymmärrä onko tuossa järkeä.

..
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Munt kirjoitti:Mä olen juuttunut nikonistien kanssa samaan ketjuun. Saan yhtä paljon tolkkua, kuin olisi thaimaalaisten kanssa marjametsässä. Kommenttia lentää, mutta kaikki on yhtä puutaheinää.
Liimatkaa vaan niitä siruja ja säätäkää aukkoa rungosta, mutta en mä ymmärrä onko tuossa järkeä.

..
...ja aukkoahan ei rungosta saa säädettyä, jos objektiivissa ei ole moottoria sille.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Munt

JKyytinen kirjoitti:
Munt kirjoitti:Mä olen juuttunut nikonistien kanssa samaan ketjuun. Saan yhtä paljon tolkkua, kuin olisi thaimaalaisten kanssa marjametsässä. Kommenttia lentää, mutta kaikki on yhtä puutaheinää.

..
...ja aukkoahan ei rungosta saa säädettyä, jos objektiivissa ei ole moottoria sille.
Älä nyt, kun just kaverit tässä on asian seitsemän kertaa jo selittäneet, että saahan sen. Sehän säätyy automaattisesti vivulla, kun on nikon.

..
nomad

JKyytinen kirjoitti:

..
Muntille tiedoksi, että Nikonissa saa :-)
Munt

nomad kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:

..
Kyllä mä tajusin jo seitsemännellä kerralla, mutta mietin tässä miten runko tunnistaa sen valitun aukon sirulla ja ilman, jos kerran aukon himmennys toimii rungosta joka tapauksessa, mutta ilman sirua se ei kuitenkaan osaa kertoa exif tietoihin mikä aukko on valittu.
Tyhmempi luulisi tässä kohtaa, että tottahan runko tajuaa missä asennossa aukkorengas on, kun se kerran sitä vivustoa käyttää, mutta ilmeisesti canonistin logiikassa on joku sumea piste tai sitten emme vain ymmärrä keltaisella kirjoitettua tekstiä?

..
nomad

Munt kirjoitti:
nomad kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti: ...ja aukkoahan ei rungosta saa säädettyä, jos objektiivissa ei ole moottoria sille.
Kyllä mä tajusin jo seitsemännellä kerralla, mutta mietin tässä miten runko tunnistaa sen valitun aukon sirulla ja ilman, jos kerran aukon himmennys toimii rungosta joka tapauksessa, mutta ilman sirua se ei kuitenkaan osaa kertoa exif tietoihin mikä aukko on valittu.
Tyhmempi luulisi tässä kohtaa, että tottahan runko tajuaa missä asennossa aukkorengas on, kun se kerran sitä vivustoa käyttää, mutta ilmeisesti canonistin logiikassa on joku sumea piste tai sitten emme vain ymmärrä keltaisella kirjoitettua tekstiä?

..
Nikonissa on semmoinen jousi-vipusysteemi jolla aukko tunnistetaan. Systeemi on aivan sama mitä käytetiin jo 70-luvulla ennen kuin objektiiveissa oli minkäänmoista sähköä. Canonin nykyinen bajonetti on uudempi ja siksi nämä ongelmat.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Munt kirjoitti:

..
Tuon vivun liikerata on kaikissa vakio, riippumatta objektiivin maksimi- ja minimiaukosta. Siruun ohjelmoidaan nuo tiedot, jolloin runko ymmärtää missä mennään.
nomad

PekkaSav kirjoitti:
Munt kirjoitti:

..
Tuon vivun liikerata on kaikissa vakio, riippumatta objektiivin maksimi- ja minimiaukosta. Siruun ohjelmoidaan nuo tiedot, jolloin runko ymmärtää missä mennään.
…sanoo sirumies. Me muut laitetaan menun "ei cpu-objektiivi" kohtaan valovoima ja suurin aukko. Saa sitten exifeihin vähän tolkkua. Valotushan noissa menee kyllä oikein vaikka olisi Lensbaby nokalla.
OskuK

Lohduksi voi sanoa että Canonikin toimi fd-aikana.

Waldo's Peoplen Waldo:

PekkaSav

nomad kirjoitti: …sanoo sirumies. Me muut laitetaan menun "ei cpu-objektiivi" kohtaan valovoima ja suurin aukko. Saa sitten exifeihin vähän tolkkua. Valotushan noissa menee kyllä oikein vaikka olisi Lensbaby nokalla.
Jos tykkäät pitää listaa mukana, mille numerolle mikäkin oli tallennettu ja vekslata niitä valikosta aina linssiä vaihtaessa... :)
nomad

PekkaSav kirjoitti:
nomad kirjoitti: …sanoo sirumies. Me muut laitetaan menun "ei cpu-objektiivi" kohtaan valovoima ja suurin aukko. Saa sitten exifeihin vähän tolkkua. Valotushan noissa menee kyllä oikein vaikka olisi Lensbaby nokalla.
Jos tykkäät pitää listaa mukana, mille numerolle mikäkin oli tallennettu ja vekslata niitä valikosta aina linssiä vaihtaessa... :)
Ei minulla ole tätä nykyä kuin 3 Ai-S obiskaa. Ja vain yksi aktiivikäytössä joten probleemia ei oikeastaan ole.
PekkaSav

nomad kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
Ei minulla ole tätä nykyä kuin 3 Ai-S obiskaa. Ja vain yksi aktiivikäytössä joten probleemia ei oikeastaan ole.
Mutta jos Nikon® myisi noihin siruja, niin jokaisesta löytyisi varmasti... ;)
OskuK

PekkaSav kirjoitti:
Mutta jos Nikon® myisi noihin siruja...
Firma, mikä ei myy edes tähyslaseja omiin kameroihinsa?
Se että Nikon tomii ok, ei suinkaan ole nykyNikonin ansiota. Nykyjengi ei vaan tajunnut tehdä Canoneita, vaan aloittivat pakin vasta kun olivat ajaneet metsätietä 6km. Vähän sillain kokoomuksesti.

Waldo's Peoplen Waldo:

PekkaSav

OskuK kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
Mutta jos Nikon® myisi noihin siruja...
Firma, mikä ei myy edes tähyslaseja omiin kameroihinsa?
Se että Nikon tomii ok, ei suinkaan ole nykyNikonin ansiota. Nykyjengi ei vaan tajunnut tehdä Canoneita, vaan aloittivat pakin vasta kun olivat ajaneet metsätietä 6km. Vähän sillain kokoomuksesti.
Nii-i. Ja "piraattivalmistajat" tuovat markkinoille parempaa lasitavaraa puolet halvemmalla...
Vastaa Viestiin