Nikon 24-70 f2.8 G vs. Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

TiRy kirjoitti:... , onko Tamroni arkikäytössä koon ja painon puolesta sen parempi kuin tuo tankki?
Vertaatko nyt Nikonin VR-versioon? Eikös Tamron ole isompi kuin vanha 24-70mm f/2.8G?
mremonen kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Moirea puskee D800:n kanssa takatelkkariin.
Eihän kasisatasessa mitään moire-ongelmaa pitäisi olla...
No ei ehkä ongelmaa, mutta saa silläkin Moiré:a aikaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Rockford kirjoitti:Vertaatko nyt Nikonin VR-versioon? Eikös Tamron ole isompi kuin vanha 24-70mm f/2.8G?
Tuota vanhaa. On se hieman lyhyempi ja kevyempi, lisäksi vvs on paljon pienempi.

https://www.google.fi/search?q=nikkor+2 ... zZW3YXM%3A
Rockford
Viesti:

Ah, jäänyt jotenkin väärä mielikuva kun Tamronia aikoinaan hypistelin.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Rockford kirjoitti:Ah, jäänyt jotenkin väärä mielikuva kun Tamronia aikoinaan hypistelin.
Olisiko syynä se, että Nikonin G malli antaa kuvaajalle vaikutelman melko kompaktista objektiivista koska se on aika ohut ja painopiste on ilmeisen lähellä kameraa. Vastavalosuojan antama vaikutelma ulkopuolisille onkin sitten tasan toisenlainen ;-)
Rockford
Viesti:

Jep, paksuus oli juurikin se mikä jäi Tamronista päällimmäisenä mieleen. Nikkorin parhaus on juuri siinä että se zoomaa VVS:n sisällä kun Tamron työntää VVS:ää etulinssin kera ulospäin. Mieluummin isokin mötikkä jonka visuaalinen koko ei vaihtele jos minulta kysytään.

Ja nykymittapuulla eli Nikkorin VR-versiolla mitattuna vanha G-malli onkin jo melko kompakti.
jara65

Viesti Kirjoittaja jara65 »

No ny ois käytetty tiedossa. On ostettu -12 ja takuukorjattu, koska aukko ei ollut sitä, mitä piti ts. tuli yli- tai alivalotuksia. Kuulemma "tyyppivika", joskin harvinainen... Ja tämäkös se rupesi minua vaivaamaan! Onko kukaaan kuullut tällaisesta ja uskaltaiskohan ostaa..??
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Taas kun olin eilen kuvaamassa pakkasessa, niin huomasin kuinka hyvä asia on, että kaikissa laseissa oli 77-millinen etulinssi. Ei tarvinnut sohkata linssinsuojusten kanssa kun vaihtoi laseja. Siirsi vain lasista toiseen. Käytössä oli 18-35, 24-70, 70-200 ja 80-400.

Toinen juttu on, että mun nykyiseen "tetsariin" (Lowepro Street&Field) ei 82-milliset todennäköisesti sovi vv-suojan kanssa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Turmio

Viesti Kirjoittaja Turmio »

mremonen kirjoitti:Ei tarvinnut sohkata linssinsuojusten kanssa kun vaihtoi laseja.
Tässä yksi hyvä syy miksi käytän uv filsuja laseissa.
Voi huoletta heittää reppuun ilman että joutuu tumput kädessä taiteilemaan linssisuojaa paikoilleen.
TiRy

Turmio kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Ei tarvinnut sohkata linssinsuojusten kanssa kun vaihtoi laseja.
Tässä yksi hyvä syy miksi käytän uv filsuja laseissa.
Voi huoletta heittää reppuun ilman että joutuu tumput kädessä taiteilemaan linssisuojaa paikoilleen.
Edustan itse kolmatta koulukuntaa. En käytä juuri linssinsuojia ja en kuuna päivänä mitään uv-filttereitä. Vastavalonsuoja on paras keino suojata etulinssiä naarmuilta. Se myös vaimentaa tärähdyksiä mitä optiikka saattaa saada, kun kuljet kamera olalla ja se kopsahtaa johonkin. Tästä puhuttiin juuri yhden kuvaajakaverin kanssa. Hänellä on kuulemma pudonnutkin 5dmk3+24-105 f/4-setti vastavalonsuoja edelle maahan, josta se vain ponnahti ylöspäin. Mitään vahinkoa ei aiheutunut eikä linssiryhmät siirtynyt. Voin kuvitella kuinka siinä tilanteessa olisi ollut uv-filtterit palasina ja optiikka kierossa jos ei olisi ollut vastavalonsuojaa pehmentämässä iskua.

Optiikkaa pidän laukussa etupää pohjaa kohti, jolloin etulinssi ei voi saada mitään kontaktia.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

TiRy kirjoitti:En käytä juuri linssinsuojia ja en kuuna päivänä mitään uv-filttereitä. Vastavalonsuoja on paras keino suojata etulinssiä naarmuilta. Se myös vaimentaa tärähdyksiä mitä optiikka saattaa saada, kun kuljet kamera olalla ja se kopsahtaa johonkin. Tästä puhuttiin juuri yhden kuvaajakaverin kanssa. Hänellä on kuulemma pudonnutkin 5dmk3+24-105 f/4-setti vastavalonsuoja edelle maahan, josta se vain ponnahti ylöspäin. Mitään vahinkoa ei aiheutunut eikä linssiryhmät siirtynyt. Voin kuvitella kuinka siinä tilanteessa olisi ollut uv-filtterit palasina ja optiikka kierossa jos ei olisi ollut vastavalonsuojaa pehmentämässä iskua.
Sama taktiikka minullakin.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:Taas kun olin eilen kuvaamassa pakkasessa, niin huomasin kuinka hyvä asia on, että kaikissa laseissa oli 77-millinen etulinssi. Ei tarvinnut sohkata linssinsuojusten kanssa kun vaihtoi laseja. Siirsi vain lasista toiseen. Käytössä oli 18-35, 24-70, 70-200 ja 80-400.
Aika usein (etenkin pakkasessa tai kiireessä) laitan vaihto-objektiivit laukkuun ilman linssisuojusta. Jos vv-suoja on paikallaan, niin melko akateemisen pieni mahdollisuus, että jokin tai mikään pääsisi vaurioittamaan etulinssiä.

Sitten kuvausreissun jälkeen voi taas näpertää linssisuojat paikalleen :-)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

nomad kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Taas kun olin eilen kuvaamassa pakkasessa, niin huomasin kuinka hyvä asia on, että kaikissa laseissa oli 77-millinen etulinssi. Ei tarvinnut sohkata linssinsuojusten kanssa kun vaihtoi laseja. Siirsi vain lasista toiseen. Käytössä oli 18-35, 24-70, 70-200 ja 80-400.
Aika usein (etenkin pakkasessa tai kiireessä) laitan vaihto-objektiivit laukkuun ilman linssisuojusta. Jos vv-suoja on paikallaan, niin melko akateemisen pieni mahdollisuus, että jokin tai mikään pääsisi vaurioittamaan etulinssiä.

Sitten kuvausreissun jälkeen voi taas näpertää linssisuojat paikalleen :-)
Näinpä, mutta jos luottaa uv:n ilman vastista, voi laukussa ollakin kivasti sirpaletta keikan jälkeen.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

OskuK kirjoitti:Näinpä, mutta jos luottaa uv:n ilman vastista, voi laukussa ollakin kivasti sirpaletta keikan jälkeen.
Ei ole tapana itsellä poistaa vv-suojaa. Ilman tuota linssisuojaa tulee itsekkin mentyä kun kuvailee.

Ps. Ei ole hajonnut yksikään uv.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tommonen tiukka pinnoitettu lasi pärähtää niin tuhannen päreiksi, kokemusta on polasta ja ND:stä että ei enää ikinä säilytyksen ajaksi kiinni.
mremonen
Viesti:

Mun tetsariin ei 70-200 eikä 80-400 uppoa vv-oikeinpäin. Siten ainoat vaihtoehdot on kääntää vv ympäri ja joko pudottaa lasi pussiin etulinssi alaspäin (ei hyvä) tai etulinssi ylöspäin (ei hyvä, mutta parempi). Kolmas on sitten tuo linssinsuojus, jossa on omat ongelmat siinäkin pakkasessa lapaset kädessä.

Kuvatessa vv suojaa linssin niin kauan kun ei kuvaa hitsaamista, rälläkällä ajoa tai hiekkamyrskyä vastatuuleen. Ja koska en noita ole juuri kuvannut, olen luopunut ylimääräisestä lasista kuvaa suttaamasta. Ja keskiviikon perusteella voinkin todeta, että saan suttuaa aikaiseksi ilman sitäkin...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
TiRy

mremonen kirjoitti:Mun tetsariin ei 70-200 eikä 80-400 uppoa vv-oikeinpäin. Siten ainoat vaihtoehdot on kääntää vv ympäri ja joko pudottaa lasi pussiin etulinssi alaspäin (ei hyvä) tai etulinssi ylöspäin (ei hyvä, mutta parempi). Kolmas on sitten tuo linssinsuojus, jossa on omat ongelmat siinäkin pakkasessa lapaset kädessä.

Kuvatessa vv suojaa linssin niin kauan kun ei kuvaa hitsaamista, rälläkällä ajoa tai hiekkamyrskyä vastatuuleen. Ja koska en noita ole juuri kuvannut, olen luopunut ylimääräisestä lasista kuvaa suttaamasta. Ja keskiviikon perusteella voinkin todeta, että saan suttuaa aikaiseksi ilman sitäkin...
Pitempien tuuttien kanssa ymmärrän linssinsuojat täysin. Käytän myös 70-200:n kanssa sitä silloin kun jaksan sen laukkuun edes ottaa. Se on kyllä aika harvinaista, jos en välttämättä tiedä tarvitsevani yli 85 millin polttoväliä...
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Nuo miten kukin kuljettaa on toki yksilökohtaisia juttuja. Itsellä nyt 35mm ja 85mm käytössä, joten se koko ei ole ongelma sen vv-suojankaan kanssa. Jos laitan nasselaukkuun tuon kameran yhdellä objektiivilla, niin silloin tuo vv-suojan hyöty korostuu vain. Toki joskus vv-suojan voi jättää poiskin, mutta silloin on syynä huomaamattomuus tai tarkoitus on käyttää suotimia. Harmaa/pola on tullut kuljetettua koteloissa, kun lasien vähyyden vuoksi nuo ei vie tilaa paljoa.
TiRy

Noniin päivitelläänpäs omat kokemukset. Mulla kävi tuo Nikkori lainassa, olihan se jämy ja kaiken puolin asiansa ajava. Ei mitään "wow-efektiä", muttei mitään huonoakaan. Mutta sitten natsas kaupat sattumalta tosta Tamronista. Olin instana positiivisesti yllättynyt kun tuon käteen otin.

Paljon pienempi kuin Nikkori, josta ISO plussa. En hirveästi odottanut, kun olen vain nuilla "paremmilla" oman merkin laatuzoomeilla vedelly, mutta nyt pääs yllättämään Tamroni takavasemmalta; Mekaaninen laatu on PRIIMAA, mielestäni muka jämympi kuin Nikkori!? Tarkennus ja kuvanvakaaja on hiljaisia ja toimii hyvin. 70-200 VR:n vakaajan rinnalla piti muutaman kerran varmistaa onko koko vakaaja edes päällä. Tuo VR1 pitää jonkun verran meteliä, Tamroni on käytännössä äänetön. Tarkennus nasahti kaikilla polttoväleillä just niin kuin pitää, liiikkuvaa kohdetta (kameraa kohti juoksevaa koiraa) kokeilin muka sihtailla, mutten päässyt vielä kärryille optiikan toimivuudesta tässä suhteessa. Tarkennus on kuitenkin joka tapauksessa minulle nopea. Kuvaan paljon kiinteillä, siinäpä se syy.

Lisäksi yllätyin, että objektiivissa lukee Made In Japan :D Totta tuokin on jo katoavaa kansanperinnettä. Uskon, että tuosta tulee ihan mukava turistilasi reissuille sekä kiinteiden vaihtorumbaa helpottamaan tapahtumakuvauksiin. Valtavamman onnen tunteen tämä aiheutti, kuin isokokoinen ja hieman tylsän tasainen Nikkori.
jara65

Viesti Kirjoittaja jara65 »

Joo, päädyin itse Nikoniin. Käytettynä ostin. Kyllä pitää sanoa, että kyllä on kuvat skarppeja... Ei ole vakaajaa, mutta enemmän maisemakuvausta, nii ei niin väliä. Olen kyllä tyytyväinen laatuun!!
mremonen
Viesti:

jara65 kirjoitti:Joo, päädyin itse Nikoniin. Käytettynä ostin. Kyllä pitää sanoa, että kyllä on kuvat skarppeja... Ei ole vakaajaa, mutta enemmän maisemakuvausta, nii ei niin väliä. Olen kyllä tyytyväinen laatuun!!
Myöskään mekaaniseen kestoon ei tarvitse pettyä. Tuo 24-70/2.8G on ainoa lasi minulla mikä on seurannut mukana siitä lähtien kun tähän digimaailmaan tosissani lähdin D700:n myötä joskus 2008/2009. Lasi on sen myötä nähnyt maailmaa ja maastoa eikä valittamista.
---
blogi
Vastaa Viestiin