Sigma 35mm f/1.4

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Ettei olisi tarkennusvirhe kuvaajan päässä tai kamerassa? Se tarkennuspistehän ei ole välttämättä just sen sensorin kokoinen ja pieni kameran liike voi... ;)
Lisää testikuvaa koneeseen ja tuomitaan sitten lopuksi.

..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jgr

Viesti Kirjoittaja jgr »

Mua kiinnostas nähdä iltahämärissä täydellä aukolla otettuja maisema/katukuvia. Kuinka tiukka syväterävyys on täydellä aukolla!?
Vocifer

Viesti Kirjoittaja Vocifer »

jgr kirjoitti:Mua kiinnostas nähdä iltahämärissä täydellä aukolla otettuja maisema/katukuvia. Kuinka tiukka syväterävyys on täydellä aukolla!?
Täydellä aukolla 30 senttiin tarkennettuna syväterävyys on noin puoli senttiä. Hämäryyden aste ei tosin muuta asiaa suuntaan eikä toiseen.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jgr kirjoitti:Mua kiinnostas nähdä iltahämärissä täydellä aukolla otettuja maisema/katukuvia. Kuinka tiukka syväterävyys on täydellä aukolla!?
Jos kuvaat 35 millisellä katukuvaa, niin ujot suomalaiset tuntien kohde jää helposti sen verran kauas, ettei syväterävyys ole mitenkään järkyttävän lyhyt. 50mm/1.4 tai 85mm/1.8 saattaisi olla vaikuttavampi.

Mutta ihan täysin kuvausetäisyydestähän tuossa on kyse...
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Eiköhän se syväterävyys ole kaikilla 35mm 1.4 laseilla suht samanlainen ja niitä kuvia voi nähdä internetissä:

http://500px.com/search?utf8=%E2%9C%93&q=35mm+1.4

Tuon sivun alareunassa on numeroita ja klikkaamalla seuraavaa numeroa se sivu vaihtuu.

..
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Ei tarvitse arvailla!

Katso itse:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Syväterävyyden määrä riippuu tarkennusetäisyydestä.

Dofmasterilla näet esim. mikä se syväterävyyden määrä kokonaisuudessaan on (Depth of field /total)!
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

mobiilisti kirjoitti:Voi helvata... Oliko tämä ongelma jo tiedossa vai miksi osasit kysyä?
Olihan tuo tiedossa oleva ongelma, eli ainakin uusien nikoneiden kanssa af:ssa on ongelmia reunimmaisten pisteiden kanssa. Oletin vain, että nyt ongelmat olisi jo korjattu.

Jos löydät jostain vaikkapa d700 rungon, niin testaappa onko sen kanssa ongelmia.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Minä olen tämän linkin tainnut kertaalleen jo tässä ketjussa pistää, mutta tässä hämärässä Helsingin kaduilla otettuja kuvia täydellä aukolla:
https://www.dropbox.com/sh/z032z66zectl7qm/lHSZf6yKMn
mare12

Viesti Kirjoittaja mare12 »

mobiilisti kirjoitti:
paaton kirjoitti:
mobiilisti kirjoitti:Muutama hätäinen testikuva löytyy, jos kiinnostaa:

http://arimakinen.kuvat.fi/kuvat/Testit ... 1.4+testi/

Lightroom4 perusasetukset ja hiukan kroppia, ei muuta. Kamerana siis tuo mainio D600 :)

Ensivaikutelma on, että onpa hitonmoinen tarkkuudeltaan, ja bokeh todella miellyttävän "pehmoista". Kooltaanhan tuo on melkoisen iso ja heavy.
Rajalalla taitaa olla jo sigmaa verkkokaupassa nikoniinkin? Testailehan miten af toimii laitimmaisillakin pisteillä. Olen kyllä aika varma, ettei mitään ongelmia enää näissä uudemmissa ole.
täähän tarkentaa reunoistaan päin helvettiä...
http://arimakinen.kuvat.fi/kuvat/Testit ... 0979-2.jpg
tuossa tarkennus oli kameran vasempaan kulmaan, mutta tarkka kohta on jalustapannan ruuvissa. Oikeaan laidan tarkennuspiste kyseessä. Isompi kuva löytyy myös galleriasta. Otettu rungon salamalla. Vasen tekee saman. Voi helvata... Oliko tämä ongelma jo tiedossa vai miksi osasit kysyä?

Rajalalle oli tullut 5 lasia tietojeni mukaan.
Tänään saapui telefotolle mun tilaama Sigma 35mm Nikonille. Keskipiste tarkensi oikein kaikki muut pisteet etäisyydestä riippuen noin 10-120cm taakse. Runkona D300s. Linssi jäi kauppaan. Harmittaa, uusi lelu ois ollu kiva.

Mare
paaton

Täytyypä laittaa kotiin päästessä google käyntiin ja etsiskellä, josko softa päivitys olisi jo tullut saataville. Foka tuskin tietää asiasta, mutta kysymällähän sekin selviäisi.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

paaton kirjoitti:Täytyypä laittaa kotiin päästessä google käyntiin ja etsiskellä, josko softa päivitys olisi jo tullut saataville. Foka tuskin tietää asiasta, mutta kysymällähän sekin selviäisi.
Vai olisiko vika sittenkin Nikonin tarkennusjärjestelmässä...

Googlen perusteella myös Nikonin 35/1.4:n tarkennuksen toimivuus on vähän niin ja näin.
paaton

Tuotahan ei saa sanoa ääneen. Nikonhan ei osaa käyttää valovoimaisten lasien aukkoa hyväkseen, af toimii aina f5.6 mukaan. Sulannon blogissa on hyvät kuvat.

Tosin ei tämä laitimmaisten pisteiden ongelma tästä johdu, canonissakin f2,8 sensorit taitavat olla ainoastaan keskellä...

Tuossa mirandan ketju nikonin ongelmista, ratkaisua ei taida vielä olla.

www.fredmiranda.com/forum/topic/1180988/3#lastmessage
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Juu, tarkennus f/1.4 -laseilla ei ole tuon tarkennussensorin vahvuuksia:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... 2721-12406
paaton

Mirandan ketjussa oli kuvattu testit eri rungoilla.
Tässä d800:n

http://horshack.smugmug.com/photos/i-rd ... xDtS-O.jpg
paaton

On kyllä taas pakko ihmetellä sigman toimintaa. Miksi prkleessä tämä nikonin versio laskettiin takaisin myyntiin, vaikka ongelmaa ei ole korjattu? Samaa tuubaa aina vaan...
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Holden kirjoitti:Juu, tarkennus f/1.4 -laseilla ei ole tuon tarkennussensorin vahvuuksia:
As of this writing, I've not sorted out why f/1.4 lenses seem to bring about poorer AF system performance with the D4, or if there is a magic combination of AF settings that might alleviate the problem. With this camera, like the D3S before it, I've sidestepped the matter entirely by focusing in Live View instead. This has been a manageable workaround, at least for static subjects, but it's not much of a long term solution.
Ei hyvää päivää. Lausuakseni asiasta samaan tyyliin, kuin edellinen herra tapaa virkkoa "on kyllä taas pakko ihmetellä Nikonin toimintaa. Miten tuollaista tuubaa on laskettu myyntiin?!!11!!"
paaton

arn kirjoitti:
Holden kirjoitti:Juu, tarkennus f/1.4 -laseilla ei ole tuon tarkennussensorin vahvuuksia:
As of this writing, I've not sorted out why f/1.4 lenses seem to bring about poorer AF system performance with the D4, or if there is a magic combination of AF settings that might alleviate the problem. With this camera, like the D3S before it, I've sidestepped the matter entirely by focusing in Live View instead. This has been a manageable workaround, at least for static subjects, but it's not much of a long term solution.
Ei hyvää päivää. Lausuakseni asiasta samaan tyyliin, kuin edellinen herra tapaa virkkoa "on kyllä taas pakko ihmetellä Nikonin toimintaa. Miten tuollaista tuubaa on laskettu myyntiin?!!11!!"
Aika rajut oli tosiaan väitteet, mutten ainakaan itse voi noita tyrmätäkkään, en ole päässty vertaamaan d4:n tarkennusta vaikkapa 1dx:n vastaavaan. Olen kyllä kuullut aiemminkin nikonin af ongelmista valovoimaisten laajisten kanssa.

Jos taas luet tuosta mirandan ketjusta edes osan, niin huomaat että sigma on tosiaan laittanut myyntiin täyttä kuraa nikonin bajonetille.

Tälläinen vastaus on saatu 29.1

"Ya, sorry, we don't have a fix for that yet, Japan is working on it."
paaton

Varmaa tietoa internetistä, brittien sigman huolto on saanut softapäivityksen.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1189782
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

paaton kirjoitti:
arn kirjoitti:
Aika rajut oli tosiaan väitteet, mutten ainakaan itse voi noita tyrmätäkkään, en ole päässty vertaamaan d4:n tarkennusta vaikkapa 1dx:n vastaavaan. Olen kyllä kuullut aiemminkin nikonin af ongelmista valovoimaisten laajisten kanssa.
Sigma joutuu päättelemään Nikonin (kuten muidenkin kameravalmistajien) tarkennuksen logiikan reverse engineering menetelmällä. Ja aivan varma voidaan olla, etteivät kameravalmistajat tee Sigulin elämää yhtään helpommaksi kuin mitä on aivan pakko. Jokainen uusi kameramalli ja jokainen firmawarepäivitys on periaatteessa uhka yhteensopivuudelle. Hyvä että valmistaja itse saa omat objektiivinsa toimimaan oikein kaikissa kameramalleissaan...

Tätä taustaa vasten ongelmat eivät ole yllättäviä. Mutta onneksi on usb-telakka ja puuhakkaat kameraharrastajat. Ei muuta kun Sigman inssit kiireesti koodaamaan jotain firmware-päivitettävää!
vilpertt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vilpertt »

nomad kirjoitti:
paaton kirjoitti:
arn kirjoitti: Ei hyvää päivää. Lausuakseni asiasta samaan tyyliin, kuin edellinen herra tapaa virkkoa "on kyllä taas pakko ihmetellä Nikonin toimintaa. Miten tuollaista tuubaa on laskettu myyntiin?!!11!!"
Sigma joutuu päättelemään Nikonin (kuten muidenkin kameravalmistajien) tarkennuksen logiikan reverse engineering menetelmällä. Ja aivan varma voidaan olla, etteivät kameravalmistajat tee Sigulin elämää yhtään helpommaksi kuin mitä on aivan pakko. Jokainen uusi kameramalli ja jokainen firmawarepäivitys on periaatteessa uhka yhteensopivuudelle. Hyvä että valmistaja itse saa omat objektiivinsa toimimaan oikein kaikissa kameramalleissaan...

Tätä taustaa vasten ongelmat eivät ole yllättäviä. Mutta onneksi on usb-telakka ja puuhakkaat kameraharrastajat. Ei muuta kun Sigman inssit kiireesti koodaamaan jotain firmware-päivitettävää!
Vaikka olenkin suuresti sitä vastaan että tuota "objektiivipaketin osaa" myydään(rahastetaan) lisävarusteena, niin olen silti iloinen että nyt käyttäjällä on mahdollisuus huolehtia tarkennus/muu toiminta paremmin kohdilleen ilman huoltokäyntiä. Tuossa siis se typeryys että jos kerran osalla käyttäjistä on ilmeinen ongelma saada objektivia toimimaan oikein ilman softapäivitystä(joka tehdään lisävarusteella), niin miksei se kuulu jo normaaliin myyntipakkaukseen mukaan?

mutta mutta... pikatestien perusteella oma yksilö tarkentuu oikein(nikon). Nyt äkkiseltän väittäsin että edes rungon omaa hienosäätöä ei tarvitse säätää oletuksista(D700, testattu satunnaisilla tarkennuspisteillä keskeltä ja laidoista)
Blogi
Portfolio
Naamakirja
Hää -ja muita kuvauksia kaakkois-Suomessa
Vastaa Viestiin