temama kirjoitti: ↑Touko 17, 2021 17 : 02
Jotkut onnelliset saa myös perintöjä, tosin voi joutua odottamana hetken.
Onhan niitä muitakin edullisi atapoja hankkia laseja kuin ostaa samypjongeja!? Esim. vähän vanhempia käytettyjä!
Tottakai voi ostaa. Tai voi olla kokonaan kuvaamatta ja siirtyä harrastamaan joogaa - tarvii kuin maton. Tai miksi kukaan remontoi keittiönsä, mut ennenkaikkea miten ihmeessä tuolla s-marketissa on noin montaa eri sorttista kermajuustoa. Suunnitelmataloudessa olis sellanen mafferin ja parin muun dcnetin jäsenen muodostama komitea, joka määrittelee millasia linssejä ja kameroita seuraavat 5v pitää tuottaa - markkinataloudessa tai siis korporatiivisessa feodalismissa valmistajat joutuu kokeilemaan ja toivomaan miten kuluttajat tarjontaan vastaavat (toivoa voi vähän avittaa hyvällä mainoksella ja parilla yt-videolla).
Itelle samyangit ovat täyttäneet tehtävänsä - itseasiassa niihin olen ollut varsin tyytyväinen - ehkä mun odotusarvot poikkeaa radikaalisti tän foorumin kuvaajista tai mulla on käynyt vaan tuuri. En mä silti omien pienien kokemuksieni perusteella tee kovin suuria johtopäätöksiä siitä, et miten tulis toimia, mikä on oikea tapa tai oikea hetki ostaa - mun ei onneksi tarvii ratkoa kuin omat haasteeni ja maailmanparannuksessakin uskon vaan toimintaan - en lätinään. Sit on vielä erikseen nää valaistuksen kokeneet, jotka omasta mielestään tietävät löytäneensä oikean polun jota pitkin kaikkien tulee kulkea - siitä saattaa seurata jatkuvaa pään hakkaamista samaan seinään, kun muu maailma ei toimikaan tällä hyväksi havaitulla täydellisellä tavalla - samaan puuhun pään hakkaaminen on toki ihan määritelmän mukaan idiotismia, mut sekin on tässä maailmassa ihan sallittua - se tuottaa suuren ilon vierestä seuraaville ja ilon tuominen on aina lahja.
Ihmisillä on mitä erikoisempia tapoja esim. noi kermajuustot - kameralinssit ei ehkä ole mun asteikolla kovin korkealla ja siksi mä en oikein saa niistä kovin suurta ihmetystä aikaseksi.
ps. Voin kyl ostaa sopivaa välityspalkkiota vastaan teille muille linssit ja rungot.
Nuo kermajuustot ym. vst. ovat kyllä oiva vertaus, menkääpä oikein ajan kanssa johonkin hyvin varustettuun elintarvikeliikkeeseen (temama, en tarkoita sitä elintarvikeliikettä, mikä myy Jaloviinaa !) ja laskekaa huviksenne maitohyllyn kaikki erilaatuiset ja eri valmistajien maidot, on sitten meinaan sen verran hillitön määrä että heikompaa ja hirvittää, kun joku sanoisi että tuotko tullessas maidon.
Siis what, minkä värisen, kuinka paljon rasvaa, maitovalmiste, maito, saako olla laktoosia vai ei, minkä valmistajan, luomua vai ei, minkä kokoinen purkki, perinteinen vai muovikorkilla, vapaana laiduntaneen vai vähemmän vapaan lehmän, jne...
Mutta joo, asiaan, elikäs itse objektiiveihin ja niiden tarpeeseen.
Kuka voi määritellä muiden puolesta mitä kukin tarvitsee/saa käyttää, kun tuntuu että ei välillä oikein itsekään tiedä, ja avaanpa hieman mitä tällä tarkoitan, nimittäin lauantaina kun olin keikalla ja käytin myös mainiota Sonyn 28/2:sta, skarppi näppärän kokoinen ja hiljainen tarkentaja, lähinnä suurin ongelma tuolla melkomoinen linjojen vääristäjä ahtaissa paikoissa, joissa tuota tuli käytettyä polttovälinsä vuoksi ja todettava että jälkikäsittelyssä kun tiettyjen kuvien linjoja lähti suoristelemaan, niin ei tuo niinkään omaa käyttöä häiritse, mutta nuokin kuvat kun laitoin eteen päin asiakkaalle, niin kyllä itseäni jonkinasteisena omien kuvieni kriitikkona hieman häiritsee, että voisihan tuossakin käytössä olla jokin hieman optimaallisemmin toimiva objektiivi ja siitä se ajatus sitten lähti, varsinkin kun katse alkoi jo siintämään syksyn tulevia jo tilattujen kuvauskeikkojen suuntaan.
Aloin miettimään tuolle vaihtoehtoa, sellainen joka palvelisi ahtaissa tiloissa, ei kuitenkaan liian laaja, kohtuu hyvä kuvanlaatu, toimisi myös valovoimansa puolesta ilman salamaa, olisi kompromissi jokapaikanhöylänä kun haluaisin ryhmäkuvia, mutta myöskin tarkentaisi lähelle jos haluan yksityiskohtia kuvata ja siinä kohtaa kohtuu taustan sumennus ja kaiken tämän lisäksi myös menisi ihan reissuobjektiivina maailman tuulissa ja tuiskuissa ja olisi prime.
Olisi siinä pähkäilemistä mihin päätyisin, kun persaukisena ei hillot riitä mihinkään Sonyn GM-sarjalaisiin (en edes haluaisi, mielestäni halvemmalla saa samantasoista kuvaa esim. Sigmalta), mutta omien kokemuksieni mukaan Fuji-ajoilta yhden Meiken (sain käytetyn puoli-ilmaiseksi) kokeilleena sanoisin, ei kiitos.
Samaisilta Fuji-ajoilta kolme Samyangia läpikäyneenä sanoisin, että hyvä/hieno vaihtoehto, jäin ainoastaan miettimään valovoiman ja polttovälin kombinaatiota ja päädyin sitten vaihtoehtoon x, vuorokauden pohdinnan jälkeen, jonka johdosta sitten eilen lähtikin uusi objektiivi tilaukseen ja Sony 28/2 meni vaihdossa.
Tuo pienimuotoinen tarina siksi, että omien itse itselleni asettamien preferenssien pohjalta kun valinnan varaa kuitenkin on, ei se valinta aina niin simppeliä ole, entä sitten kun ja jos joku kameramaailman diktaattori päättäisi että kaikki objektiivit pitää sinun roviolla polttaman ja saat käyttää ainoastaan näitä muutamaa jotka hän on hyväksynyt niin voi morjens, ei kiitos, hippasen jäisi itseäni kaivertamaan, koska haluan toteuttaa omaa näkemystäni juuri niinkuin itse asiat koen, eikä kukaan muu.
Haluan valinnanvapauden ja oikeuden ja mahdollisuuden määrittää omat tarpeeni omista lähtökohdistani, sillä niin kuin ylläoleva todistaa, olemme yksilöitä ja vastaavassa tilanteessa henkilö x olisi tehnyt päätöksensä sekunnissa ja valinnut täysin toisen tuotteen kuin minä, sillä hänen näkemyksensä saattaa omien preferenssiensä johdosta poiketa täysin omastani.
Kolme hurraa huutoa valinnan vapaudelle mahdollisuudelle toteuttaa se, HURRAA, HURRAA, HURRAA !!!
Kuinka vastuullista on Meiken, Viltroxin ja muiden pölynimuripussien (siltä merkki kuulostaa) valmistajien toimintatapa? Ovatko ne mielestänne päivänvaloa sietäviä? Eikö vastuullisuus ole päivän juttu?
Vanhoja rautapatoja tursuaa kameratorit yli äyräiden ja kuvanlaadussa ne ovat tod.näk. jopa parempia. Miksi siis tuottaa kalliimmalla uusia turhakkeita?
Samyangin Premium-sarjaan pääsevät ne kakkulat, joille varmasti tehdään jonkinlainen laatutarkistus ja hinnassa ne ovatkin sitten Tamron & Sigma osastoa. XP-sarjan olemassaolo on ainakin selvä vihje ettei perusmallista seuraa kuin lisää rahanmenoa.
Maitovertaus on outo. Kaupoista puuttuu edelleen raskasmaito, eli musta tölkki ja jossa sisällön rasvapitoisuus vähintään 20%. Kaikenlaisia dieettilitkuja siellä on, mutta ei niillä kukaan laihdu.
Maffer kirjoitti: ↑Touko 18, 2021 9 : 51
Kuinka vastuullista on Meiken, Viltroxin ja muiden pölynimuripussien (siltä merkki kuulostaa) valmistajien toimintatapa? Ovatko ne mielestänne päivänvaloa sietäviä? Eikö vastuullisuus ole päivän juttu?
Höpötys vastuullisuudesta on päivän juttu joissain marginaaliporukoissa. Mutta tosielämässä maailman suurimpia ja tuottavimpia firmoja ovat halpakrääsän valmistajat ja kauppiaat. Joten se siitä haihattelusta. Ja jos sinä koet tarpeelliseksi leijua ekohipsterinä, niin keksi joku vähän uskottavampi ongelma kuin kameraromut. Tämä on kuoleva toimiala joka on jo marginaaliseksi kuihtunut. Agitoi vaikka puhelimia tai autoilua vastaan. Ne toimialat kuluttavat uudenvuoden päivän aamuvuoron alkuun mennessä enemmän luonnonvaroja kuin kamerateollisuus koko vuonna.
Maitovertaus on outo. Kaupoista puuttuu edelleen raskasmaito, eli musta tölkki ja jossa sisällön rasvapitoisuus vähintään 20%. Kaikenlaisia dieettilitkuja siellä on, mutta ei niillä kukaan laihdu.
Se on oranssissa purkissa, jonka kyljessä lukee "kuohukerma". Vähemmän yllättäen sitäkin on montaa laatua, mutta kyllä sieltä yleensä oikeakin kerma löytyy (vihje: se ei ole yleensä se mitä on hyllyssä eniten eikä se mikä on halvinta).
Enhän minä tuota vastuullisuutta omasta vinkkelistä kirjoittanutkaan. Se on tuubaa isojen yritysten viestissä. Ehkä siihen joku peilin vastustajahippi kuitenkin reagoi.
Aamusesta asti leikannut nurmikoita yhden pysähdyksen taktiikalla ja päätin pitää sen paussin nyt ja ei muuta kun sumppi tippumaan, on muuten vastuullisesti tuotettua Arvid Nordquist:n Giusto:a, piruksteen maukasta espresso-laatuista jumalten nektaria, saa kylläkin pelkästään papuina, mutta munpa toimistokoppini on viimotten päälle varustettu, vaan itse asiaan, tai niin no, ei tää mitenkään asiaan liity vaan siihen että räjähdin totaalisesti nauramaan lukiessani mitä ketjuun ilmestynyt, villi veikkaus että tästäkin ketjusta saa heittämällä 197 056 sivuisen episodin, joka on kuin David Lynchin Mullholland Drive, kun kukaan ei tiedä mitä "tässä oikein tapahtui"... =)
Joo'o. Tässä vähän raskasmaitoa eli ihan perus välipala:
Pitäisi saada noita litran tölkeissä, ei tuollainen pikku kippo mihkään riitä. Valikoima ei lähikaupassa ole yleensä kummoinen ja nämäkin litkut pilattu jollain laktoositon-touhulla. Mikähän siinäkin on että myydään 100% RAW -patukoita mutta enää et saa sellaista kameraan? Eli niinkun BareRaw-kamera.
Maffer kirjoitti: ↑Touko 18, 2021 9 : 51
Vastaus: n. 5,3 m (+- 0,4m) vastuullisia. Hyvin noi päivänvaloa sietää, mut mä säilytän mun Meiken rf-adapteria pääosin laukussa tai muuten vaan valolta suojassa - kuinka pitkään pitäs altistaa auringonvalolle, et se saa dcnetin virallisen päivänvalokestostatuksen? Voiko ämpäritestillä testata myös päivänvalonsietoa?
Maffer kirjoitti: ↑Touko 17, 2021 12 : 54
Ostamalla näitä tinapannuja palaatte siihen DSLR-aikaan ja vielä ilman autofokusta. Siis siihen, mikä on niin taantuvaa ja menneisyyttä. Uuteen Teslaan Nankangit alle ja 140 km/h vesisateeseen motarille eikö?
Kenestä teistä tässä on kyse joihin viittaat? Jos ne ollaan me muut niin ketä sinä sitten luulet olevasi? Tai onhan se tässä jo aikaa sitten käynyt selväksi..
Kyllä on niin kurvit suoristettu taas tässäkin ettei käy kateeksi tuollaista ajatusmaailmaa, ei todella.
Maffer kirjoitti: ↑Touko 18, 2021 14 : 20
Mitä horiset? Paljonko Animal Eye-AF auttaa kun lapasessa on muovinen Viltrox? Se ainoa hyöty siinä Sonista meni sen siliän tien.
Se auttaa 6,4 kg. Hanskojen kanssa 6,2 kg ja paljain käsin 6,9 kg.
Caol-Ila kirjoitti: ↑Touko 16, 2021 21 : 45Toi Sonya agressiivinen markkinointi ja “Kertakäyttörungot” vaan tökkää aika pahasti. Kertakäytöllä tarkoitan tuota, että uusia malleja ja versioita tulee lähes puolen vuoden välein ja vanha runko on kahdessa vuodessa lähes ongelmajätettä.
R 25.10.2018
RP 14.3.2019
Ra 6.11.2019
R5 9.7.2020
R6 9.7.2020
Tulossa R3, R1 jne
Tosiaan, vain Sonyn "ongelma".
Canon, tuo kameroiden harmaa Toyota. Tuosta en tiedä mitään koska en koskaan ole edes harkinnut merkkiä.
Canon vs. Sony Kylmä Sota on selvästi lähtenyt käyntiin ja sieltä sitä viritystä pukkaa tiheään tahtiin runkopuolella. Ehkä tuuhein puhallus oli A9 mk2, jonka elinkaari jäi hämmästyttävän lyhyeksi hyperintamalla.
Mutta siitä viis, nämä kiinaromut eivät ole mitenkään perusteltavissa moderniin peilittömään. Se mitä modernisoinnilla on viime vuosina haettu, eli hutilointimentaliteetin korostaminen (AF), ei toteudu lainkaan näillä krääsäobjektiiveilla. Glönksissä ei ole AF:aa lainkaan ja "harmaissa" objektiiveissa (Samyang) se toimii vain osittain ja jotkin kehittyneemmät AF-moodit eivät pelitä. Päivitetään parempaan ja huononnetaan se huonommaksi kuin mistä lähdettiin ostamalla tällainen halpiskiinari.
30fps ja Viltrox. Check. 30fps väärin tarkentuneita nurkkasuttuja olkaa hyvä. Samaan lopputulokseen pääsee vaikka hankkimalla satasella käytetty Pentax K10D ja 18-55 kittiputki.
Many new Chinese lens makers have taken one of two paths: 1) they stick with developing manual focus lenses, which avoid the complications of both autofocus and electronics in lens design or 2) they take the Yongnuo route and build clones of existing lenses (an approach I have little respect for).
Very strong vignette
Mild distortion but a complex pattern
No in camera corrections
No weather sealing
Kyllähän halvimmastakin motonetin subbarista jotain kuuluu.
Maffer kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 14 : 26
Niin ostiko se itselleen sen vai mitä häh?
Many new Chinese lens makers have taken one of two paths: 1) they stick with developing manual focus lenses, which avoid the complications of both autofocus and electronics in lens design or 2) they take the Yongnuo route and build clones of existing lenses (an approach I have little respect for).
Very strong vignette
Mild distortion but a complex pattern
No in camera corrections
No weather sealing
Kyllähän halvimmastakin motonetin subbarista jotain kuuluu.
Odotat siis Genelec - laatua Motonetin hinnalla, ei siinä mitään.
Mutta itse Abbotti totesi linssin toimivaksi, tässä kohtaa uskon häneen enemmän kuin motonet - narratiiviin.
Ja kun unohdit tosta yhteenvedosta osan niin jeesataas vähän:
Pros:
Nice construction of mostly metals
Nice aperture ring
Well executed, smooth manual focus ring
Upgraded USB port to USB-C
Quiet, effective autofocus
Good center sharpness wide open
Excellent sharpness across the frame when stopped down
Good control of chromatic aberrations in most situations
Good flare resistance
Good price
Ever evolving features makes this the most complete Samyang yet
Incredibly lightweight
Unique astro application for focus hold button genuinely works
Weather sealed
Autofocus is fast, quiet, and accurate
Extremely sharp wide open
Coma well controlled
Low aberrations
Low distortion
Good coma performance
Awesome price to performance ratio
Niin ostiko se nuo itselleen vai mitä? Ei reviewer saa mitään arvosteltavaa jos ei kehu niitä mitä lähetetään. Käy nyt hakemassa vaikka viisi noita Samyangeja ja raportoi sitten montako suoraa ja ehjää tuli. Ei kai yksikään valmistaja vinoa lähetä kokeiluun.
Maffer kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 14 : 50
Niin ostiko se nuo itselleen vai mitä? Ei reviewer saa mitään arvosteltavaa jos ei kehu niitä mitä lähetetään. Käy nyt hakemassa vaikka viisi noita Samyangeja ja raportoi sitten montako suoraa ja ehjää tuli. Ei kai yksikään valmistaja vinoa lähetä kokeiluun.
Älä mua kivillä heitä, viskaa Abbottia. Voihan sille heittää tuon epäilyksesi riippumattomuudesta.
Mun viimeisin Samyang on priima, tervetuloa kokeilemaan.
Mutta ei mulla siihen mitään rakkaussuhdetta ole, lasi mikä lasi.