Mikä objekti Canon 400D kameraan?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
nokku

Viesti Kirjoittaja nokku »

Mä näkisin asian niin, että sä pärjäät tällaisten kuvauskohteiden osalta nykyisellä kamerakalustolla ihan hyvin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Aali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aali »

Kuten joistakin kuvista huomaa niin kamera on ollut valitettavasti ollut hyvinkin rajoittava tekijä kuvan onnistumisen kannalta
Kannattaa muistaa että hyvä kuva on paljon muutakin kuin teknisesti onnistunut otos. Huonolla ja halvallakin saa hyviä kuvia jos on silmää ja kokemusta. Ainakin mulla pullonkaulana nimenomaan olen minä itse, ei kameravarustus (350D + sälää). Voi tulla pettymys jos olettaa kuvien automaattisesti parantuvan uusien lelujen myötä. Kameran kikkojen opetteluun menee myös aikaa.
snowman82

Viesti Kirjoittaja snowman82 »

nokku kirjoitti:Mä näkisin asian niin, että sä pärjäät tällaisten kuvauskohteiden osalta nykyisellä kamerakalustolla ihan hyvin.
Valitettavasti valotuksien säädöt jne. eivät onnistu IXUS55 kameralla. Kuvauskohteiden puolesta pärjäisin ehkä nykyisellä kameralla, mutta haluan parempia kuvia jatkossa. Kuten sanoin, yökuvaus on lähellä sydäntä, joten IXUS55 ei täytä toiveitani lähellekään tässä suhteessa.
snowman82

Aali kirjoitti:Kannattaa muistaa että hyvä kuva on paljon muutakin kuin teknisesti onnistunut otos. Huonolla ja halvallakin saa hyviä kuvia jos on silmää ja kokemusta. Ainakin mulla pullonkaulana nimenomaan olen minä itse, ei kameravarustus (350D + sälää). Voi tulla pettymys jos olettaa kuvien automaattisesti parantuvan uusien lelujen myötä. Kameran kikkojen opetteluun menee myös aikaa.
Teknisesti onnistunut otos ei aina tarkoita, että se olisi taiteellisesti onnistunut kuva. Olen itsekin nähnyt kaverin ottamia kuvia vanhemmalla IXUS-kameralla, jossa pystyy säätämään valotusasetuksia ja täytyy myöntää, että osaava kuvaaja todellakin saa hyvää jälkeä myös halvalla. Valitettavasti nykyinen kamerani ei salli kovin paljon asetuksien muuttamista, joka on suuri rajoittava tekijä omassa kuvaamisessani.

En tosiaankaan oleta jollain 400D kameralla otettujen kuvien olevan automaattisesti parempia, mutta en usko että ne ovat juurikaan huonompia, jos vertaa vanhempiin kuviin mitä olen ottanut. Parempi kalusto takaa kuitenkin paremman onnistumisprosentin kuvien ottamisessa. Käytän myös aika paljon automaattiasetuksia, joten automagian täytyy myös toimia hyvin valitsemassani kamerassa, koska monesti ei ole aikaa säätää asetuksia ja vaan kuva on otettava hyvin nopeasti, joka tietysti merkitsee sitä että riski huonoon kuvaan kasvaa huomattavasti.

Ottamani kuvat ovat kuitenkin lähinnä muistoja itselle ja muille ihmisille elämän vaiheista, tarkoitus ei ole pistää näyttelyä pystyyn, myydä kuvia tai julkaista niitä missään esittämistarkoituksessa. Omaksi iloksi siis vain, onnistuneita ja säväyttäviä kuvia on kuitenkin mukavampi katsoa myöhemmin kun huonoja, tärähtäneitä ja muutenkin epäonnistuneita otoksia.
Aali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aali »

En tosiaankaan oleta jollain 400D kameralla otettujen kuvien olevan automaattisesti parempia, mutta en usko että ne ovat juurikaan huonompia, jos vertaa vanhempiin kuviin mitä olen ottanut. Parempi kalusto takaa kuitenkin paremman onnistumisprosentin kuvien ottamisessa.
Hyvä, odotusarvot kohdallaan. Kunhan muistat sen että siirtyminen pokkarista järkkäriin sisältää väistämättä opetteluajan. Etenkin sitten kun innostut niistä ei niin automaattisista ominaisuuksista joista järkkärissä useimmiten maksetaan. Itse en ole tainnut pyöräyttää valintakiekkoa automatiikan puolelle ensimmäisen kuukauden jälkeen kertaakaan (tein n vuosi sitten samankaltaisen laitteistopäivityksen).

Otsikkoa voisit kyllä korjata, puhe lienee kuitenkin objektiiveista eikä objekteista :)
puuma

Viesti Kirjoittaja puuma »

snowman82 kirjoitti:Itse olen aina sillä periaatteella liikkellä, että ostan aina uusinta uutta, eli en koske vanhoihin vehkeisiin.
Mikäs siinä, mutta tosiasia on se, että jos rahaa on rajallinen määrä niin ehkä tinkimällä ihan viimeisimmästä mallista (ja ostamalla käytettyä) saat aika varmasti kokonaisuutena paremman setin. Mieluummin 350D runko ja hyvä linssi kuin 400D runko ja huono linssi. Mutta hanki teitty ihan mitä itse haluat... ;)
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

puuma kirjoitti:
snowman82 kirjoitti:Itse olen aina sillä periaatteella liikkellä, että ostan aina uusinta uutta, eli en koske vanhoihin vehkeisiin.
Mikäs siinä, mutta tosiasia on se, että jos rahaa on rajallinen määrä niin ehkä tinkimällä ihan viimeisimmästä mallista (ja ostamalla käytettyä) saat aika varmasti kokonaisuutena paremman setin. Mieluummin 350D runko ja hyvä linssi kuin 400D runko ja huono linssi. Mutta hanki teitty ihan mitä itse haluat... ;)
Tämänhän takia pullotettu vesi on niin myyty.
huppe

Viesti Kirjoittaja huppe »

snowman82 kirjoitti:Itse olen aina sillä periaatteella liikkellä, että ostan aina uusinta uutta, eli en koske vanhoihin vehkeisiin. 350D on varmasti ihan ok, mutta miksi ostaa vanha kun uusikin on saatavilla? Tiedän, hintaerolla saa parempaa objektiivia, mutta niin saa myös 400D:een myöhemmin. Erityisesti 2,5" näyttö painaa paljon vaakakupissa.

Laitoin jonkin verran näytille ottamiani kuvia, niitä ei ole käsitelty millään tavalla (yhtä kuvaa lukuunottamatta), joten ammattilaiset varmaankin näkevät niistä kuvaustarpeeni, objektiivin tarpeen ja yleensäkin millaisia kuvia itse otan. Kuten joistakin kuvista huomaa niin kamera on ollut valitettavasti ollut hyvinkin rajoittava tekijä kuvan onnistumisen kannalta, mutta noita kuvia olen ottanut useammalla eri kameralla, kaikki alle 300e hintaluokassa, joten jos sitten hankin yli 800 euron vehkeet niin odotan myös rahalle vastinetta.

Osoite on siis http://jumu.1g.fi/kuvat/samples/
Häh, toinen kerta tänään kun näen samat kuvat. Taidat kirjoitella toisellakin foorumilla :D
Sitä saa mitä tilaa
hanimussu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanimussu »

Ostappa manuaalinen filmijärkkäri, niin olet kaikkein onnellisin.
:D
HQ

Viesti Kirjoittaja HQ »

Hei!
Ehdotan, että ostat uutuudenkalliin 400:n sijasta "poistomyynnissä" olevan 350:n. Loput rahat sijoittamalla optiikkaan saat paremman lopullisen kuvanlaadun ja lisää valovoimaa hämäriin hetkiin. (Saatatpa saada niitä yökuvia vaikka ilman jalustaakin satunnaisesti)

Sigma 18-50/2.8
Tamron 17-50/2.8

Jos tarvitset mielummin pidempää zoomia, ja tulet toimeen yhtä epä-laajakulmaisella kuvakulmalla kuin esim ixuksessa, niin sitten tuo sigman 24-70/2.8 tai jopa tamronin 28-75/2.8. Viimemainittu olisi kuvanlaadultaan paras ja kaikenlisäksi halpa, mutta laajakulmapään kinovastaavuus on croppirungossa 42mm, mikä eim kyllä ole enää mikään laajakulma.

Tokina AF 193 19-35mm f/3.5-4.5 olisi edullinen ja kelvollinen objektiivi täydentämään 28-75 millistä, mutta en tiedä, löytyykö ko. kakkuloita nykyään mistään.

Olethan tsekannut? : http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
http://www.fredmiranda.com/reviews/
snowman82

huppe kirjoitti:Häh, toinen kerta tänään kun näen samat kuvat. Taidat kirjoitella toisellakin foorumilla :D
Kyllä vain huppe. ;)
snowman82

Kävin tänään vähän katselemassa 350D kameraa ja onhan se aika hirveä järkäle kun on tottunut IXUS kameraan. ;) Näyttö on kyllä mielestäni armottoman pieni, kyllä 2,5" täytyy olla uudessa kamerassa, vaikka olisi millainen etsin tahansa.

Aion selvitä myös yhdellä yleispätevällä objektiivilla aluksi, koska en yksinkertaisesti halua kantaa mukana monia objektiiveja, kameran tulee mahtua kaulalla/olalla kannettavaan kameralaukkuun.

Taidan siis jäädä tutkimaan mitä yleiskäyttöisiä objektiiveja markkinavat tarjoavat tällä hetkellä, hinta ja nettisivujen arvostelut vaikuttavat päätökseen.

Vielä vähän offtopicia, ihan mielenkiinnosta: miten vanhempi Powershot G6 sijoittuu laadullisesti halvimpiin järkkeihin nykyään?
ippa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ippa »

snowman82 kirjoitti:Kävin tänään vähän katselemassa 350D kameraa ja onhan se aika hirveä järkäle
Heh, 350D on naurettava ruipelo ;)

Mutta ettei mene aivan offtopic niin:
Itse ostaisin sinuna käytetyn 20D:n ja siihen 50/1.8II ja jos rahaa jäisi niin ostaisin vielä sigman 18-50/2.8:n.

Siinä olisi mukava aloitus setti oikeeseen kameraan, eikä mihinkään japskituristi pokkariin.
Portfolioni:
www.koistinen.fi

Harhakuva - Suomalainen taideyhteisö
www.harhakuva.org
snowman82

ippa kirjoitti:Itse ostaisin sinuna käytetyn 20D:n ja siihen 50/1.8II ja jos rahaa jäisi niin ostaisin vielä sigman 18-50/2.8:n.
Kuten sanottua niin:

-ostan kameran uutena (jolloin tiedän, että se on 100% toimiva)
-1,8" näyttö on liian pieni

Muuten hyvä yritys. Kiitos kuitenkin objektiivivinkeistä. Jään siis seuraavaksi tutkimaan arvostelujai:

Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD
Sigma AF 18-50mm f/2.8 EX DC
350D on naurettava ruipelo
Kummasti se alkaa vain kaulassa painamaan, kun on reilut +40C ulkona ja koko päivän sitä kameraa kannat mukana... :)
-EeKe-

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

snowman82 kirjoitti:Jään siis seuraavaksi tutkimaan arvostelujai:

Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD
Sigma AF 18-50mm f/2.8 EX DC

Jos saat sen (rungon kanssa yhteen) 100% toimivan yksilön niin veikkaan notta et huomaa mitään eroa otat kumman tahansa. Sitten kun hankit useampia objektiiveja ja aloitat kunnollisen kalustorunk* naapurin tiiliseinällä ja Liisalla niin mahdollisia eroja voi syntyä. Näkyykö ne sitten 650px leveässä alle sataan kiloon pakatussa nettikuvassa tai Martta-tädille lähetetyssä kymppikuvassa on toinen tarina.

Osta nyt hyvä mies jotain niin pääset kuvaamaan. Kunhan olet itse tyytyväinen ja harrastaminen on kivaa. Mielipide.

PS. kanna olalla, älä roikuta kaulassa ;)
ltuuri

Viesti Kirjoittaja ltuuri »

snowman82 kirjoitti:Kummasti se alkaa vain kaulassa painamaan, kun on reilut +40C ulkona ja koko päivän sitä kameraa kannat mukana... :)
Kaulahihnat pitäisi kieltää, haittaavat kuvaamista ja soveltuvat huonosti kantamiseen mutta hyvin kameran rikkomiseen.

Canon E-1 tai vastaava rannehihna kameraan ja kamera laukkuun. Yhtenä vaihtoehtona vaikkapa joku reppu/olkalaukkuhybridi.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

snowman82 kirjoitti: Vielä vähän offtopicia, ihan mielenkiinnosta: miten vanhempi Powershot G6 sijoittuu laadullisesti halvimpiin järkkeihin nykyään?
Aivan turha kysymys, koska G6 on pienikennoinen pokkari, ja sen takia syväterävyyden hallinta aivan erilaista (miltei mahdotonta ;-)). Samoin kohinataso on selvästi korkeampi jne.

Muuten kuvanlaatu riittää mihin käyttöön vain, jos selviää edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi hitaammalla mutta täysin käyttökelpoisella tarkennuksella.

Laadukas peli tuo G6 on.
--------
Aves!
Lastu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lastu »

snowman82 kirjoitti:Näyttö on kyllä mielestäni armottoman pieni, kyllä 2,5" täytyy olla uudessa kamerassa, vaikka olisi millainen etsin tahansa.
Hyvälaatuiseen etsimeen kyllä kannattaa panostaa, koska sen kautta sitä kohdetta joudut tihrustelemaan. Pienemmästäkin näytöstä näkee kuitenkin kuvan suurinpiirtein.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Lastu kirjoitti:
snowman82 kirjoitti:Näyttö on kyllä mielestäni armottoman pieni, kyllä 2,5" täytyy olla uudessa kamerassa, vaikka olisi millainen etsin tahansa.
Hyvälaatuiseen etsimeen kyllä kannattaa panostaa, koska sen kautta sitä kohdetta joudut tihrustelemaan. Pienemmästäkin näytöstä näkee kuitenkin kuvan suurinpiirtein.
Eikä isommastakaan näe tarkennusta, eikä valotusta. Eikä mitään, jos aurinko paistaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

OskuK kirjoitti:
Lastu kirjoitti:
Eikä isommastakaan näe tarkennusta, eikä valotusta. Eikä mitään, jos aurinko paistaa.
Isommasta näkee paremmin, Ja RGB-histogrammi & luuppi on hyvä tarkistusapuväline valotukselle kirkkaassa auringonpaisteessakin.
Vastaa Viestiin