Hieman lisää kokemuksia TS-E sarjan 90mm makrosta. Olen kuvannut tällä ja 5D4:llä suurimmaksi osin vapaalta kädeltä lähikuvia. Yhtenvetona voisin todeta, että on erinomainen linssi sellaisille kuvaajille, jotka eivät pelkää TS-E linssien säätöjen vaatimaa opettelua objektiivin kaikkien kuvausmahdollisuuksien hyödyntämiseksi.
Jälki on edelleen aivan uskomattoman terävää silloin, kun saa tarkennuksen sinne minne piti. Lähikuvauksessa kuvauspäivien tuulinen sää on laskenut merkittävästi osumatarkuutta perhosia ja pienehköjä eliöitä kuvatessa, joten sillä puolella ei ole paljoa esille laitettavaa. Teknisesti onnistuneimmat kuvat mm. perhosista on taas valokuvalliselta anniltaan liian heikkoja, että niitä viitsisin esille laittaa. Lähikuvauksessa olen säädöistä käyttänyt lähinnä tilttiä (ylös/alas/sivuille/kierroilla) sen mukaan, miten kohde tulisi mielestäni parhaiten esiin. Oikean tiltin määrän asettaminen on vielä vähän hakusessa ja aika paljon tulee vielä huteja näiden osalta. Perstuntuma oikeasta tiltin määrästä tuntuu kuitenkin paranevan kokoajan, joten eiköhän jonkun tuhannen kuvan jälkeen oikeat aseukset ala tulla jo selkärangasta.
Ihan varauksetta en uskalla tätä linssiä kuitenkaan vappalta kädeltä tapahtuvaan ötököiden lähikuvaukseen suositella, sillä riittävän hyvin onnistuneet kuvat vaativat ainakin näin alkuun paljon toistoja ja epäonnistuneita kuvia. Hyvin onnistuneen kuvan tuoma tunne on epäonnisten vastapainoksi sitten myös itselleni ollut merkittävästi muilla linsseillä otettuja onnistuneita kuvia suurempi :P
Jokin aika sitten huomasin tarkennusta helpottavan ominaisuuden ko. kombolla, joka on parantanut tarkennuksen osumista etsimen läpi kuvattaessa merkittävästi. Minulla on 5D4:n tarkennus asetettu takanapeille ja kun tarkennus on servomoodissa ja pidän tarkennusnappia pohjassa kamera väläyttää tarkennuspistettä ja AF-vahvistusvaloa etsimessä tarkennuksen ollessa kohdallaan. Eriyisesti paikallaan olevat tai hitaasti liikkuvien kohteiden tarkennusvirheet on jäänyt tuon ominaisuuden tajuamisen jälkeen pois lähes kokonaan.
Edellämainitun tarkennusnapin käytön jälkeen kuvat henkilöistä on onnistuneet riittävän hyvällä prosentilla, jotta uskalla suositella tätä henkilökuvaukseen ainakin sellaisille kuvaajille, jolla on kokemusta manuaalitarkenteisista objektiiveista. Jälki on minun silmään oikein nättiä niiden vähäisten henkilökuvien osalta mitä tällä olen ottanut. Tilttiä tai muita säätöjä en ole henkilökuvauksessa vielä kokeillut, mutta tarkoitus olisi ainakin kokeilla jossain vaiheessa kuinka tällä saa esimerkiksi hieman sivusta otetttuun kuvaan henkilön molemmat silmät teräväksi.
Linssi toimii myös 1.4x III telejatkeen kanssa. Kuviin ei tosin näytä tallentuvan tietoa jatkeen käytöstä ja kamera näyttää täydeksi aukoksi 2.8:aa, vaikka jatke on käytössä. En ole mitään kunollisia vertailuja tehnyt jatkeen vaikutuksista kuvanlaatuun. Hakkaa kuitenkin kuvien terävyydessä kaikki käytössäni olevat L-sarjan zoomit myös jatkeen kanssa.
Shiftiä olen tässä käyttänyt toistaiseksi vain muutamia kertoja. Eri kierroilla ja shiftin keski- sekä ääriasennoilla saa muodostettua maisemasta 90mm laajemman panoraaman. Saa hyvin lisää pikseliä ilman parallaksi(?) virheitä. Yksittäinen (pienennetty) aloituskuva ja 16 kuvan lightroom panoraama on nähtävissä rajatussa flickr albumissa:
https://www.flickr.com/gp/mvert/217270" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhdeksi huonoimmaksi puoleksi tämän osalta on minulle muodostumassa se, että tämän käytön jälkeen on jo pari kertaa tehnyt mieli ostaa myös muut uudet TS-E objektiivit :)
Mielestäni suurimmaksi todelliseksi puutteeksi on muodostunut se, että kuvatessa olleet tiltin ja shiftin säädöt eivät selviä exif-tiedoista. Varsinkin perhosia ja muita pienehköjä ja liikkuvia kuvatessa en millään ehdi kirjaamaan säätöjä ylös jokaisen kuvan osalta.
Toinen pienempi ongelma on joissain tapauksissa tapahtuva kuvien yli/alivalottuminen. Tätä on tapahtunut muutaman kerran, lähinnä silloin kun säädöt on lähellä ääriasentoa ja kamerassa on käytössä auto ISO. Mitään selkeää syytä en ole tähän keksinyt.