olli R kirjoitti:Minusta noista kuvista näkyy, että suurin heikkous on kameran pikselien koko, ei niinkään objektiivin huono piirto.
Mutta tuotahan et voi tietää, koska testaat kokonaisuutta.
Lisäksi tietty koska katsot JPEG-kuvaa, vaikuttaa myös värienmuodostusalgoritmi ja kuvan terävöinti tuohon.
Kun katsoo noita kuvia, niin minusta noi pikselit siinä näkyy. Siis kameran pikselit.
Kyllä mä arvioin kuvia Lightroom:ssa ja raw-muodossa. Tänne kun laitan noita 100% kroppeja jpg-formaatissa, niin säilyy toi ulkonäkö jotakuinkin samanlaisena. Ei kun siis korjaan: Olen ottanut Lightroom:n näytöltä kuvankaappauksia. Näytöllä on lisäksi ollut suurennetu kuva alueesta. Joten jpg-pakkauksella ei ole juurikaan vaikutusta.
olli R kirjoitti:Nyt kun olet jo löytänyt tuon pääongelman katseenvaraisissa testissä, niin nyt olisi varmaan hyvä hetki tutustua Imatest-ohjelmistoon. Se poistaa tuon ongelman ja osaa käyttää mitä tahansa testikuvaa, jossa on vinossa oleva kontrastiraja. Käyttäessään Raw-kuvaa, eivät kameran asetukset ja värikonversio vaikuta. Kertoo myös monenlaista muuta asiaa kuvasta. Imatest-Studio -lisenssi ei maksa edes kunnon objektiivin hintaa. Ja sitä voi kokeilla 30 päivää ilmaiseksi.
Sitten kun alat saada kunnon lukuja, voikin alkaa keskittymään testijärjestelyn tekoon kunnolla. Kunnon testipenkkiä ei voita mikään ja hitsaustaito on muutenkin hyvä olemassa. Tämän jälkeen muutkin voisivat tuoda objektiivit testattavaksi ja saataisiin oikeasti vertailukelpoisia lukuja.
Käyttäköön kaupallisia testejä, jotka tosissaan tekee testejä ja vielä julkaistavaksi. Mua kiinnostaa se, mitä saan irti tällaisella yksinkertaistetulla mallilla. Kuinka toistettava siitä tulee, kuinka samanlaisiin tuloksiin visuaalinen arvio johtaa. Ja kuinka lähelle sillä päästään kaupallisten testien tuloksia. Muutamalla eurolla, tai mitä noi printit nyt maksaa itse kullekin.
Saatan mina tosin lopulta intoutua tekemään ihan täysverisen testiohjelmankin - ihan vaan verytelläkseni sormia:). Mutta eläkeläisenä en sitoudu mihinkään.
Otin muutaman makrokuvan aikaisemmassa viestissä testikuvatuista resokuva-printeistä, ja kyllähän niissä eroja on (klikkaa kuvaa jos haluat täyskokoisen):
Kuva: Samsung ML-1640 printti melko huonolaatuiselle paperille.
Kuva: Painotalon printti, sanoivat käyttäneensä painokonetta jossa 1200dpi. Paperi puolimatta ja hyvännäköistä laatua.
Makrokuvat on otettu kaikkein tiheimmästä päästä käyrästöjä (4000 LW/PH). Vierekkäisten (musta ja valkoinen) viivojen väli on printillä (valkoisen keskiviivasta mustan keskiviivaan) noin 0,24mm (kuvien korkeus on siten luokkaa 0,8 mm printillä).
Kuriositeettina: Käytin paljetta ja Nikonin mikroskooppiobjektiivia. Syväterävyys on melkoisen kapea, enkä jaksanut kauheasti hakea parasta etäisyyttä saati pinota laajempaa terävyysaluetta.
Painokoneen mustat viivat on levinneet (valkoisen ja mustan pitäisi olla samanlevyiset), mutta sen voisi korjata; Mun ohjelmaan voi antaa viivojen leveyssuhteen koetulosteessa (kohdassa 4000LW/PH), jolloin se kaventaa svg-tiedoston mustaa viivaa tarvittavan määrän. Mä mittasin näytöltä valkoisen leveyden olevan 3cm ja mustan 5,5cm (suhde 1:1,83).
Todettakoon, ettei tuo tekijä juurikaan vaikuta noilla alueilla, mihin mun kamera pystyy. Oli objektiivi mikä vaan.