Nikon 24-70 f2.8 G vs. Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD
-
Täällä on verrattu ihan lyhyesti Tamroniin. Nikonin vanha 24-70 taitaa olla aikalailla samoilla tasoilla noiden mtf käyrien suhteen. Uusi on tietenkin sitten jo hintansa puolesta ihan eri asia. Mutta tosiaan tokinassa eniten arveluttaa, ovatko saaneet vielä omaa tarkennusmoottoriaan muiden tasolleRockford kirjoitti:Onko tuota jossain verrattuna Nikonin vanhaan 24-70:een tai nykyiseen VR-malliin?Pexi kirjoitti:Tuossa kolmas vaihtoehto. Optisesti lienee kolmikon paras. Tokinan objektiivin tarkennusmoottori vähän kysymysmerkki, mutta nopeaksi tarkentajaksi tuota kehutaan.
-
- Viesti:
Harmi että näissä uusissa on 82-millinen suodinkierre. Olen vähän tuumiskellut, että pitäisikö vaihtaa vanha 24-70/2.8G johonkin uudempaan. Tokina näyttää optisesti olevan huippua, mutta mitenhän tuon mekaaninen kesto. Mun nykyinen 24-70/2.8G on vuodelta 2008 ja nähnyt maailmaa aika paljon, mutta mekaniikan puolesta ole valittamista. VR-laseissa olisi sitten taas yksi rikkoutuva komponentti lisää.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Minulle vanha 24-70mm G on ollut asiansa ajava ja hyvä objektiivi. Ei tule mieleen kuvaustilannetta jossa se olisi minut pahasti pettänyt. Vaikea ajatella, että haluaisin sitä mihinkään vaihtaa.mremonen kirjoitti:Harmi että näissä uusissa on 82-millinen suodinkierre. Olen vähän tuumiskellut, että pitäisikö vaihtaa vanha 24-70/2.8G johonkin uudempaan. Tokina näyttää optisesti olevan huippua, mutta mitenhän tuon mekaaninen kesto. Mun nykyinen 24-70/2.8G on vuodelta 2008 ja nähnyt maailmaa aika paljon, mutta mekaniikan puolesta ole valittamista. VR-laseissa olisi sitten taas yksi rikkoutuva komponentti lisää.
Eri asia on sitten se jos olisin puhtaalta pöydältä ostamassa normizoomia. Nyt on nämä Tamronin ja Tokinan vaihtoehdot tarjolla ja lisäksi hieman ristiriitaisen vastaanoton saanut Nikonin VR malli. En kuitenkaan näe, että vanha 24-70 G olisi tässäkään tilanteessa mitenkään toivoton valinta.
-
- Viesti:
Vajaa kaksi vuotta tuon edellisen viestin kirjoituksesta ja olen tässä välissä vaihtanut Tamronin Nikoniin. Kokeilin jossain kohtaa kaverin Nikkoria ja kyllähän siinä pinttyi ajatus Tamronin pois vaihtamisesta. Viime syksynä sitten ostin pränikän G-version. Piirtotarkkuus on kuitenkin askelen paremmalla tolalla. Tarkennusnopeus että hämärässä tarkennus kaksi askelta.miikkaj kirjoitti:Tästä ketjusta ja jaetuista linkeistä rohkaistuneena ostin tuon Tamronin. Vielä en ole kokeilemaan päässyt kun kamera on JASilla. Ensimmäinen asia johon kiinnitin huomiota, oli koko. Onhan tuo söpöihin pikkuzoomeihin ja 35 mm:een tottuneena aika järkäle, mutta en usko hetkeäkään sen olevan haitaksi. Suurimman osan ajasta nokalla on ollut kuitenkin 70-200 mm, joten kevyeltä paketiltahan tuo tuntuu :)
-
No niin, tätä miettinyt itsekkin, että jos suoraan ostaiskin tuon Nikkorin, tosin käytettynä... Toimiko Tamron kuitenkin teknisesti hyvin?miikkaj kirjoitti:Vajaa kaksi vuotta tuon edellisen viestin kirjoituksesta ja olen tässä välissä vaihtanut Tamronin Nikoniin. Kokeilin jossain kohtaa kaverin Nikkoria ja kyllähän siinä pinttyi ajatus Tamronin pois vaihtamisesta. Viime syksynä sitten ostin pränikän G-version. Piirtotarkkuus on kuitenkin askelen paremmalla tolalla. Tarkennusnopeus että hämärässä tarkennus kaksi askelta.miikkaj kirjoitti:Tästä ketjusta ja jaetuista linkeistä rohkaistuneena ostin tuon Tamronin. Vielä en ole kokeilemaan päässyt kun kamera on JASilla. Ensimmäinen asia johon kiinnitin huomiota, oli koko. Onhan tuo söpöihin pikkuzoomeihin ja 35 mm:een tottuneena aika järkäle, mutta en usko hetkeäkään sen olevan haitaksi. Suurimman osan ajasta nokalla on ollut kuitenkin 70-200 mm, joten kevyeltä paketiltahan tuo tuntuu :)
-
- Viesti:
Tamronin toiminnassa ei ollut mitään pahaa sanomista. Suht laadukkaan oloinen putki rakenteeltaan. Ja olihan siinä pitkä takuukin. Nuo aikaisemmin kertomani asiat vaan riitti vaihdon syyksi. Melko paljon tuli Tamronilla ruutuja otettua, ja kun ensimmäisen kuvan Nikonilla otin, oli ero kuitenkin tuntuva. En saisi vieläkään öisin unta jos en olisi vaihtanut :)jara65 kirjoitti:No niin, tätä miettinyt itsekkin, että jos suoraan ostaiskin tuon Nikkorin, tosin käytettynä... Toimiko Tamron kuitenkin teknisesti hyvin?
-
- Viesti:
Eikös Tammukan pitänyt pyyhkiä pöytää tuolla vanhalla G-maliilla? Eikös sen nyt nimenomaan pitänyt olla parempipiirtoinen?miikkaj kirjoitti:Piirtotarkkuus on kuitenkin askelen paremmalla tolalla. Tarkennusnopeus että hämärässä tarkennus kaksi askelta.
Jos vanha G-malli piirtää paremmin, ei vaihtoon kyllä ole mitään rationaalista syytä. Ja uuteen Nikonin VR-malliin vaihtamisessa joutuu heittämään helposti toista tonnia väliä. Melkein sitten kannattaa ostaa Tammukka tuohon rinnalle VR-käyttöä varten.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Riippuu itse kunkin parkinsonin asteesta, mutta ei kai se VR nyt sentään niin välttämätön ole normizoomissa. Ei ainakaan still-kuvaajalle. Jos jotain vakautettua Tamronia on näille polttoväleille ostettava, niin ehkäpä 45mm prime olisi varmempi valinta.mremonen kirjoitti:Eikös Tammukan pitänyt pyyhkiä pöytää tuolla vanhalla G-maliilla? Eikös sen nyt nimenomaan pitänyt olla parempipiirtoinen?miikkaj kirjoitti:Piirtotarkkuus on kuitenkin askelen paremmalla tolalla. Tarkennusnopeus että hämärässä tarkennus kaksi askelta.
Jos vanha G-malli piirtää paremmin, ei vaihtoon kyllä ole mitään rationaalista syytä. Ja uuteen Nikonin VR-malliin vaihtamisessa joutuu heittämään helposti toista tonnia väliä. Melkein sitten kannattaa ostaa Tammukka tuohon rinnalle VR-käyttöä varten.
-
Onko mahdollista, että se sun tammukka olisi ollut joku maanantai/perjantai-iltapäiväkappale? Näitä kahta olen tosissani pohtinut itsekin ensi kesää varten.miikkaj kirjoitti:Tamronin toiminnassa ei ollut mitään pahaa sanomista. Suht laadukkaan oloinen putki rakenteeltaan. Ja olihan siinä pitkä takuukin. Nuo aikaisemmin kertomani asiat vaan riitti vaihdon syyksi. Melko paljon tuli Tamronilla ruutuja otettua, ja kun ensimmäisen kuvan Nikonilla otin, oli ero kuitenkin tuntuva. En saisi vieläkään öisin unta jos en olisi vaihtanut :)jara65 kirjoitti:No niin, tätä miettinyt itsekkin, että jos suoraan ostaiskin tuon Nikkorin, tosin käytettynä... Toimiko Tamron kuitenkin teknisesti hyvin?
-
- Viesti:
Näin se varmaan taitaa olla. Eipä tuota kauheasti ole tullut kaipailtua, mutta onhan aina välillä tilanteita joissa se voisi olla tapreen. Paljonko sitten tuollaisesta "joskus silloin tällöin" tarpeesta kannattaa maksaa, onkin toinen juttu.nomad kirjoitti:Riippuu itse kunkin parkinsonin asteesta, mutta ei kai se VR nyt sentään niin välttämätön ole normizoomissa. Ei ainakaan still-kuvaajalle.
---
blogi
---
blogi
-
Useimmiten tällaiset kokemukset selittää tarkennusvirhe... ei noita piirron perusteella pitäisi kyllä toisistaan helposti erottaa. Ja kumpaan suuntaan lopulta? Eikä kyllä suuria eroja sävyntoistonkaan takia. Nämä tarkennuspulmat on kyllä sinänsä pirullisia, mutta niitä voi tulla kyllä brandin omillakin objektiiveilla.TiRy kirjoitti:Onko mahdollista, että se sun tammukka olisi ollut joku maanantai/perjantai-iltapäiväkappale? Näitä kahta olen tosissani pohtinut itsekin ensi kesää varten.miikkaj kirjoitti:Tamronin toiminnassa ei ollut mitään pahaa sanomista. Suht laadukkaan oloinen putki rakenteeltaan. Ja olihan siinä pitkä takuukin. Nuo aikaisemmin kertomani asiat vaan riitti vaihdon syyksi. Melko paljon tuli Tamronilla ruutuja otettua, ja kun ensimmäisen kuvan Nikonilla otin, oli ero kuitenkin tuntuva. En saisi vieläkään öisin unta jos en olisi vaihtanut :)jara65 kirjoitti:No niin, tätä miettinyt itsekkin, että jos suoraan ostaiskin tuon Nikkorin, tosin käytettynä... Toimiko Tamron kuitenkin teknisesti hyvin?
--------
Aves!
Aves!
-
Onko epäterävän alueen toistosta eli tästä bukeehista jotain painavaa sanaa taikka ihan vain mielipiteitä? Kummassa se nyt on kermaisempi, vai onko tässäkään juuri eroja? Lähinnä nyt olisi tulossa normizoomi 35/50/85-vaihtorumbaa vähentämään hää/hautajais/juhlariittien taltioimiseen. Kiinteillä tietenkin edelleen kiireettömät tapaukset.Sakke_K kirjoitti:Useimmiten tällaiset kokemukset selittää tarkennusvirhe... ei noita piirron perusteella pitäisi kyllä toisistaan helposti erottaa. Ja kumpaan suuntaan lopulta? Eikä kyllä suuria eroja sävyntoistonkaan takia. Nämä tarkennuspulmat on kyllä sinänsä pirullisia, mutta niitä voi tulla kyllä brandin omillakin objektiiveilla.TiRy kirjoitti:Onko mahdollista, että se sun tammukka olisi ollut joku maanantai/perjantai-iltapäiväkappale? Näitä kahta olen tosissani pohtinut itsekin ensi kesää varten.miikkaj kirjoitti: Tamronin toiminnassa ei ollut mitään pahaa sanomista. Suht laadukkaan oloinen putki rakenteeltaan. Ja olihan siinä pitkä takuukin. Nuo aikaisemmin kertomani asiat vaan riitti vaihdon syyksi. Melko paljon tuli Tamronilla ruutuja otettua, ja kun ensimmäisen kuvan Nikonilla otin, oli ero kuitenkin tuntuva. En saisi vieläkään öisin unta jos en olisi vaihtanut :)
-
Bokeh ja keskialueen terävyys taitavat olla Nikkorin vahvuusaluetta. Mielestäni Nikkor toimii hyvin potreteissa - paitsi ihmisten keskellä kyllä hävettää kun vv-suoja on kamala kuuppa.TiRy kirjoitti:Onko epäterävän alueen toistosta eli tästä bukeehista jotain painavaa sanaa taikka ihan vain mielipiteitä? Kummassa se nyt on kermaisempi, vai onko tässäkään juuri eroja? Lähinnä nyt olisi tulossa normizoomi 35/50/85-vaihtorumbaa vähentämään hää/hautajais/juhlariittien taltioimiseen. Kiinteillä tietenkin edelleen kiireettömät tapaukset.
-
Jaa, no itse uskalsin hankkia Tamronin testien ja varsinkin tämän http://blog.dlancer.net/2012/11/tamron- ... mples.html sivun kuvien takia. Toki jos bokehin laatu on kriteeri nro1, niin zoomia ei kannata yleensä käyttää. Itse en ole Nikonin vastaavaa käyttänyt...nomad kirjoitti:Bokeh ja keskialueen terävyys taitavat olla Nikkorin vahvuusaluetta. Mielestäni Nikkor toimii hyvin potreteissa - paitsi ihmisten keskellä kyllä hävettää kun vv-suoja on kamala kuuppa.TiRy kirjoitti:Onko epäterävän alueen toistosta eli tästä bukeehista jotain painavaa sanaa taikka ihan vain mielipiteitä? Kummassa se nyt on kermaisempi, vai onko tässäkään juuri eroja? Lähinnä nyt olisi tulossa normizoomi 35/50/85-vaihtorumbaa vähentämään hää/hautajais/juhlariittien taltioimiseen. Kiinteillä tietenkin edelleen kiireettömät tapaukset.
--------
Aves!
Aves!
-
- Viesti:
On hyvin mahdollista, että tuo kokemus heikommasta piirtotarkkuudesta on tullut osittain Tamronin tarkennuksen hitauden vuoksi. Kuvasin sillä paljon urheilua, eikä tarkennus välttämättä ehtinyt aina siihen mitä olisi halunnut. Mitään empiiristä testailua en koskaan tehnyt, mutta vaikutuin siitä, miten paljon terävämpää jälkeä Nikon tekee. Jokainen kokeilkoot itse jos siihen tulee mahdollisuus :)TiRy kirjoitti:Onko mahdollista, että se sun tammukka olisi ollut joku maanantai/perjantai-iltapäiväkappale? Näitä kahta olen tosissani pohtinut itsekin ensi kesää varten.miikkaj kirjoitti:Tamronin toiminnassa ei ollut mitään pahaa sanomista. Suht laadukkaan oloinen putki rakenteeltaan. Ja olihan siinä pitkä takuukin. Nuo aikaisemmin kertomani asiat vaan riitti vaihdon syyksi. Melko paljon tuli Tamronilla ruutuja otettua, ja kun ensimmäisen kuvan Nikonilla otin, oli ero kuitenkin tuntuva. En saisi vieläkään öisin unta jos en olisi vaihtanut :)jara65 kirjoitti:No niin, tätä miettinyt itsekkin, että jos suoraan ostaiskin tuon Nikkorin, tosin käytettynä... Toimiko Tamron kuitenkin teknisesti hyvin?
All-around-lasihan tuo on, enkä minä ainakaan odotakaan mitään kermaista bokehia tai superterävää jälkeä. Lähinnä sellainen "varma valinta" kuvituskuviin tai kaupungille.
-
- Viesti:
Vanha ja pieni "demokuva", mutta laajassa päässä täydellä aukolla olen ollut tyytyväinen piirtoon ja muutenkin, 50+mm alueella kuvaan useimmiten kiinteillä ja onhan ne kyllä parempia siellä.miikkaj kirjoitti:All-around-lasihan tuo on, enkä minä ainakaan odotakaan mitään kermaista bokehia tai superterävää jälkeä. Lähinnä sellainen "varma valinta" kuvituskuviin tai kaupungille.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Nikkorin 24-70 nyt testissä. Onhan tuo ihan naurettavan terävä. Moirea puskee D800:n kanssa takatelkkariin. Ainoa mikä mietityttää on tuo paino ja pituus. Tuleeko tuota kannettua mukana vai veteleekö silti mielummin 14/35/50/85-linjalla. Onko joku testaillut näitä molempia, onko Tamroni arkikäytössä koon ja painon puolesta sen parempi kuin tuo tankki?
-
- Viesti:
Eihän kasisatasessa mitään moire-ongelmaa pitäisi olla...TiRy kirjoitti:Moirea puskee D800:n kanssa takatelkkariin.
---
blogi
---
blogi
-
Itellä sama kamera ja tuo Nikoni on nyt minulla etsinnässä, mutta ei vaan tunnu juuri nyt olevan kaupan siistiä yksilöä... Laatu painaa aina!! Ite kuvaan lähes pelkästään luonnossa, mutta terävyyden pistän etusijalle...TiRy kirjoitti:Nikkorin 24-70 nyt testissä. Onhan tuo ihan naurettavan terävä. Moirea puskee D800:n kanssa takatelkkariin. Ainoa mikä mietityttää on tuo paino ja pituus. Tuleeko tuota kannettua mukana vai veteleekö silti mielummin 14/35/50/85-linjalla. Onko joku testaillut näitä molempia, onko Tamroni arkikäytössä koon ja painon puolesta sen parempi kuin tuo tankki?