Tamron AF Di 70-200 mm f/2,8

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Rekka-Timppa
Viesti:

Re: Tamron AF Di 70-200 mm f/2,8

Viesti Kirjoittaja Rekka-Timppa »

jakiiskila kirjoitti:
Rekka-Timppa kirjoitti: Minulla oli Sigman vastaava putki ja siitä en pitänyt joten sen myin pois, nyt minulla on mahdollisuus ostaa tuo Tamronin versio ja sen vuoksi siitä tietoa hieman kaipaisin.
Ystävälliset kumarrukset täältäkin suunnasta ja vastakysymys;
- mikä tuossa Sigmassa ei ollut hyvää?
- onko autofocus toiminut?
- kuinka äänekäs se tarkennus oikeasti on?

Itsellä olisi mietinässä nyt joko tuo
- Sigma 70-200
- Tamron 70-200
- Canon 70-200/4L
- Canon 70-300 IS USM
Mikä noista nyt olisi oikeasti järkevin? Rungoksi APS-C kennolla oleva Canon 7D, jos sillä nyt on merkitystä.
Niinkuin aikaisemminkin sanoin niin Sigma oli mielestäni "rautamötikkä" joka ei sopinut käteen ei sitten millään, ja mielestäni sillä en saanut ensimmäistäkään kuvaa onnistumaan mutta siihen voi olla syynä sekin että noin vuosi sitten kun minulla toi Sigma oli niin minua ei hirveästi kiinnostanut lukea mm. kameran käyttöohjeita ja minulla ei ollut edes perustietoja kameran asetuksista, en sano että on vieläkään mutta olen ilmeisesti oikeaan suuntaan menossa.

Tamronin autofocus on mielestäni toiminut hyvin ja ainakin paremmin kuin Sigmassa koska muistan useita kertoja hallissa kuvatessani kun Sigma sahasi edes takaisin, Tamron ei sitä ole tehnyt.

Ei tuo mielestäni äänekäs ole, normaali ääni siitä mielestäni kuuluu.

Minä en pysty enkä halua kenellekkään neuvoa mikä objektiivi sopisi kun minulta puuttuu edelleenkin sitä tietoa ja taitoa tarpeeksi jotta uskaltaisin jotakin suositella.

Tänään olin taas hallissa kuvaamassa ja parin ensimmäisen kuvan jälkeen MAAILMA KIRKASTUI, halliin laitettiin kaikki valot päälle,siinä mulla vasta basmat menikin sekaisin kun jouduin taas miettimään säätöjä uusiksi, mutta mielestäni kuvat onnistuivat ja ovat ainakin parempaan päin.

Otin neljästä ottelusta arviolta nelisensataa kuvaa (niinkuin eilenkin) ja melkein kaikki laitoin esille käsittelemättömänä koska minulta pyydettiin jo eilisissä matseissa että jos voisin laittaa kaikki kuvat esiin jotta mahdollisimman moni pääsisi kuvaan.

Eli ei kannata käydä katsomassa kuvia koska on aika puuduttavaa ja toistensa toistoa, mutta ne kenelle tai mitä varten kuvia otan niin ne on iloista katseltavaa, näin olen antanut iselleni kertoa.En ole edes rajannut enkä muutakaan kuville tehnyt joten......

Yhden kuvan liitän tämän päivän matsista ja painotan että on vain muutettu RAW:sta JPG:ksi, itse olen tyytyväinen ja jos kohteet on myös tyytyväisiä niin olen ainakin osaksi onnistunut.

Kamera: Canon EOS 500D Objektiivi: 70-200mm Pvm: 21.03.2010 13:24:15 ISO: 1600 Valotus: 1/320 Aukko: f/2.8 Polttoväli: 96mm Salama: Ei
Kuva
http://www.timoniemi.fi/

En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.
TImo Niemi 2009
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Nyt varmaankin jo hieman lisä kokemusta Tamronista tullut, vai heititkö vesilintua?
Entä tuo tarkennuksen paikkansa pitävyys, ilmeisesti toimii hyvin.
Rekka-Timppa
Viesti:

Sahaaja kirjoitti:Nyt varmaankin jo hieman lisä kokemusta Tamronista tullut, vai heititkö vesilintua?
Entä tuo tarkennuksen paikkansa pitävyys, ilmeisesti toimii hyvin.
Eläinrakas kun olen niin olen vesilinnut jättänyt rauhaan ja varsinkin nyt kun lintujen muutto on pikkuhiljaa alkamassa joten kyllä pysyy putki minulla ja veikkaan että pitkään. ;)

Jonkun verran ehtinyt kokeilla, arviolta noin tuhannen kuvaa räpsinyt ja olen sitä ulkoiluttanut niin kaupungissa, korkeasaaressa, kuin luonnossakin ja tietysti jäähallissa.

Mielestäni tarkennus toimii niinkuin pitää, paitsi kun kokeilin huvin vuoksi ottaa pari kuvaa pimeässä, eli illalla parvekkeella niin kyllä tarkennus sahaa edes takaisin mutta sen verran vähän tulee otettua kuvia pimeässä että allekijoittanutta ei tuo häiritse.

Jos siitä jotakin vikaa pitää löytää on siinä se että takatulppa on erittäin "ahdas" ja vaikea saada paikoilleen mutta kun tuo nyt tällä hetkellä on melkein kokoajan kiinni kamerassa niin eipä tuokaan haittaa.

Viimeisistä kiekkokuvista olen saanut erittäin paljon positiivista palautetta ja varsinkin niiden määrästä ja "laadusta" johon myös itse olen tyytyväinen eli minulle riittää tuo ja jos tuosta vielä pääsen eteenpäin niin tietysti hyvä homma mutta näillä menen tällä hetkellä. Ja muistakaa nyt että kenelle ja minkä takia kiekkokuvia otan, eli en pyri "täydellisyyteen" ja kohteina mielummin itse pelaajat kuin tapahtumat ja myös siitä olen sitä positiivista palautetta saanut.

Lopputuloksena voin sanoa että olen tyytyväinen niin kuvan laatuun kuin toimivuuteenkin sekä käytettävyyteen.

Eli en tuota haukkua voi, en sitten millään.

TImo Niemi 2009
kuke

Viesti Kirjoittaja kuke »

Tämä on ollut mielenkiintoinen ketju seurata, sillä itsellä on harkinnassa joku 70-200, joko sigma, Tamron tai sitten canon. Omat käyttötarkoitukset on lähinnä koiranäyttelyt, ja nyt kesän lähestyessä nuo näyttelyt ovat ulkosalla jolloin valoa ja tilaa riittää, kun taas talvikausina näyttelyt ovat usein hunosti valaistuissa sisätiloissa, ja yleensä nuo kehät ovat ahtaita. Nyt olen kuvaamisen hoitanut sisänäyttelyissä tuolla 50mm/f 1.8 canonin kakkulalla joka onkin ollut tarkoitukseen sopiva. Canon 70-200/4L ilman vakaajaa on ollut tähän asti hankintalistalla ykkösenä juurikin hyvän tarkennuksensa vuoksi, mutta pitää tosissaan alkaa harkitsemaan tätä Tamronia ihan tuon valovoiman vuoksi, canonin 2.8 versioon ei valitettavasti kukkaro ihan riitä, ainakaan vielä.
keke ek

Viesti Kirjoittaja keke ek »

Hyvä Timppa !

Harrastajakuvaaja parhaimmillaan.
Halu kehittyä kuvaajana päällimmäisenä tarkoituksena tuottaa itselleen ja kanssaihmisille mielihyvää onnistuneiden kuvien kautta ja huomata, että "hitto vie minähän olen kehittynyt harrastuksessani".
Kyllä varmaan tuntuu palkitsevalta saada kiitosta pieniltä "Teemu Selänteiltä" ja heidän vanhemmiltaan hyvistä pelikuvista.

Lisäksi järkevä suhde kalustoon eli sellaiset välineet joilla on mahdollista päästä itseään miellyttävään lopputulokseen ilman turhaa vouhotusta.
Rekka-Timppa
Viesti:

keke ek kirjoitti:Hyvä Timppa !

Harrastajakuvaaja parhaimmillaan.
Halu kehittyä kuvaajana päällimmäisenä tarkoituksena tuottaa itselleen ja kanssaihmisille mielihyvää onnistuneiden kuvien kautta ja huomata, että "hitto vie minähän olen kehittynyt harrastuksessani".
Kyllä varmaan tuntuu palkitsevalta saada kiitosta pieniltä "Teemu Selänteiltä" ja heidän vanhemmiltaan hyvistä pelikuvista.

Lisäksi järkevä suhde kalustoon eli sellaiset välineet joilla on mahdollista päästä itseään miellyttävään lopputulokseen ilman turhaa vouhotusta.
Kiitos kommentista.

Juuri tuohon pyrin että itse ja ne "selänteet" sukulaisineen ovat tyytyväisiä, sillä minä saan oman mielen hyväksi ja se on tarkoitukseni kuvaamisen harjoittelulla, saada hyvä mieli (liikunnan lisäksi).

Kokeilin muuten tuota Tamronia vähän erinlaiseen kuvaukseen ja laitan tuloksen tähän alle. Tamronin lisäksi käytössä oli 12mm ja 36mm loittorenkaat. Vähän oli painava yhdistelmä tuollaiseen kuvaamiseen ja kun ei ollut jalustaa mukana niin sai hieman harjoitella hengityksenkin pidättämistä.......

1:
Kuva

2:

Kuva
Viimeksi muokannut Rekka-Timppa, Huhti 28, 2010 12 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TImo Niemi 2009
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Nämähän kait rajaamattomia ja millä aukolla ja miten piirrtää mielestäsi? siis loitoilla ilman on loistava muistelen.
Rekka-Timppa
Viesti:

JPQ kirjoitti:Nämähän kait rajaamattomia ja millä aukolla ja miten piirrtää mielestäsi? siis loitoilla ilman on loistava muistelen.
On näitä rajattu silmään paremmin sopivaksi, aukko oli 5,6 ja ylimmässä valkotasapaino oli 5200 K ja toisessa 6000K ja tarkoituksella. Mielestäni piirtää hyvin, sen mitä nyt olen ehtinyt tuota kokeilla.

Ilman loittoja mahtava peli mutta toimii myös loittojen kanssa, se mikä siinä on ongelma on se sen paino ja pituus jos haluaa loittoja käyttää eli jalusta tulisi olla kyllä matkassa mukana.

TImo Niemi 2009
Sahaaja

Piti taas kaivaa aihe pinnalle kysyä miten on Tamron toiminut ja mitkä on mietteet nyt kun kyseisestä kapineesta on varmaankin käytännön kokemusta jo melko paljon?

Onko ilmennyt mitään mainittavaa käytössä huomattua, suuntaan tai toiseen?

Tuliskohan tuosta kohta uudempi malli nopeamalla tarkennuksella niin menisi tämä malli sitten alennusmyyntiin ja minunkin kukkarolle sopivaan hintan.
Rekka-Timppa
Viesti:

Joo kyllä kokemusta on tullut ja paljon mm. viime viikonloppuna otin lähes kaksi tuhatta kuvaa semmoisesta kansainvälisestä kiekkoturnauksesta jossa pelasi noin 11-13 vuotiaat pelaajat Suomesta, Ruotsista,Latviasta,Venäjältä eli yhteensä 16 joukkuetta.

Parin kymmenen kuvan koosteen voi nähdä: http://jalbum.net/browse/user/album/576987/

Tuossa koosteessaa kaikki paitsi viimeinen kuva on otettu 70-200 mutta se viimeinen on otettu Tamron 18-270 putkella.

Mitä tulee putken toimintaan niin enpä siihen ole mitään lisää keksinyt eli ei kehuja eikä haukkuja, paitsi nyt viikonloppuna kerran huomasin että tarkennus jäi sahaamaan paikoilleen kun olin ottamassa kuvaa. Muuten on tominut kuin unelma ja olen edelleenkin sitä mieltä että tämä oli paras ostokseni kuvaamiseen liittyen.

Sen verran olen tyytyväinen Tamroniin että pysyttelen jatkossakin Tamronin tuotteissa ja nyt olisi mietinnän alla macroputki ja tietysti Tamron, mutta tämän hetkinen työvoimapoliittinen statukseni estää uusien obiskojen hommaamisen.

En tiedä olisikohan tuosta tulossa uutta mallia mutta eikai noi hirveästi enää ainakaan käytettynä maksa kun uusikaan ei ole kuin reilut kuusisataa euroa tarjouksessa, jossakin oli justiinsa tarjous muistaakseni 650€ tai jotakin sinne päin mutta en nyt muista missä se tarjous oli.

TImo Niemi 2009
Sahaaja

Asiallista jälkeä näkyy tulevan kaikinpuolin!

Makroista 90/2.8 ilmeisesti hemmetin hyvä ja uusi 60/2 kanssa näyttää testien perusteella hyvältä?
Jos polttoväli passaisi niin monelle menisi varmaasti myös normaalina valovoimaisena kiinteänäkin mikäli nopea tarkennus ei välttämätön.

Pittää joskus päästä johonkin liikkeseen ottamaan käytännön tuntumaa 70-200 Tamronista.
Vastaa Viestiin