Vakaajaa vai valovoimaa?
-
"Tämä tarkoittaa sitä, että jos tuon telejatkeen laittaa kiinni objektiiviin, minkä valovoima on pienempi kuin 5.6, ei kamera suostu automaattitarkentamaan. Tämä on ohjelmallisesti estetty, mutta sen voi kiertää ja joskus automaattitarkennus jopa toimii. Osa objektiivin pinneistä pitää peittää, ettei kamera tunnista kokonaistilannetta ja tarkentelee vain :)"
Miksi tuollainen ohjelmointi on muuten tehty että af ei toimi?
Jos aukko pienenee niin voisko tarkennuksen hidastuminen myös olla ohjelmallisesti tehty, eli ostatetaan kalliimpaa ja valovoimaisempaa?
Tuskin näin on mutta tuli vain mieleen.
Oliko esim. Sonyssä joku juttu että että vain oman firman tc:n käyttö luvallista, mutta Kenko tais kuitenkin toimia..........?
Jotain tälläista.
Miksi tuollainen ohjelmointi on muuten tehty että af ei toimi?
Jos aukko pienenee niin voisko tarkennuksen hidastuminen myös olla ohjelmallisesti tehty, eli ostatetaan kalliimpaa ja valovoimaisempaa?
Tuskin näin on mutta tuli vain mieleen.
Oliko esim. Sonyssä joku juttu että että vain oman firman tc:n käyttö luvallista, mutta Kenko tais kuitenkin toimia..........?
Jotain tälläista.
-
Valovoimaa. VR-lasit eivät toimi kamerassani (F3), ja sen lisäksi VR:ää tuntuu olevan lähinnä kalliissa ja pitkissä (hinnat alkaen 4000e) primeissä. Halpaa VR:ää halutessaan tarvitsisi tyytyä zoomiin, mikä taas ei ole kovin kiihottavaa :)
Film is dead. | Flickr
-
Otsikkoon lyhyesti vastaten: Valovoima.
Vakaaja toki _lisäksi_ jos mahdollista. Valovoimaisemmissa yleensä myös kuvanlaatu parempi (kontrasti, bokeh, värit, ei välttämättä / vain terävyys). Tästä voi alkaa ihan vapaasti väittelemään jos haluaa, yleistyshän tuo.
Vakaaja toki _lisäksi_ jos mahdollista. Valovoimaisemmissa yleensä myös kuvanlaatu parempi (kontrasti, bokeh, värit, ei välttämättä / vain terävyys). Tästä voi alkaa ihan vapaasti väittelemään jos haluaa, yleistyshän tuo.
#EOS @ Ircnet - Canonistien oma kanava
-
- Viesti:
Paha sanoa, pitää kysyä Canonilta, että miksi... Ehkä siksi, että tarkentuminen ei enää ole luotettavaa ja jos tätä ei ymmärrä ja kamera tarkentelisi mihin sattuu, niin syyteltäisiin kameraa, vaikka kyseessä onkin hyvin vähäinen valo..Sahaaja kirjoitti: Miksi tuollainen ohjelmointi on muuten tehty että af ei toimi?
Jari Puranen
-
- Viesti:
-
-
-
Taitaa mennä vähä ot.. Mutta kun täällä haukutaan esim halvempien zoomien (esim sigma 70-300) piirtoa varsinkin telepäässä, kuinka 'huonoja' ne oikeasti on? Itse olisin jotain zoomia ostamassa ja tottunut superzoompokkari 12x zoomiin, niin onko joku 200-300 zoomi obiska minkälainen verrattuna pokkareiden zoomeihin?
-
Kyllä niillä pärjää. Piirto ei ole priimaa, mutta kyllä niillä hyvät kuvat saa otettua.oikkeli_s3 kirjoitti:Taitaa mennä vähä ot.. Mutta kun täällä haukutaan esim halvempien zoomien (esim sigma 70-300) piirtoa varsinkin telepäässä, kuinka 'huonoja' ne oikeasti on? Itse olisin jotain zoomia ostamassa ja tottunut superzoompokkari 12x zoomiin, niin onko joku 200-300 zoomi obiska minkälainen verrattuna pokkareiden zoomeihin?
Vauhti korjaa virheet
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Vakaaja vain suoraan runkoon niin ei tarvitse sen kilpailla valovoiman kanssa lasitavarassa.
Vain jomman kumman tapauksessahan se kumpi on hyödyllisempi riippuu aivan siitä mitä kuvaa.
Vain jomman kumman tapauksessahan se kumpi on hyödyllisempi riippuu aivan siitä mitä kuvaa.
No nuo halpapokkarithan ovat kaikkea muuta kuin priimaa niin tuskinpa siinä suurta ongelmaa on.oikkeli_s3 kirjoitti:Itse olisin jotain zoomia ostamassa ja tottunut superzoompokkari 12x zoomiin, niin onko joku 200-300 zoomi obiska minkälainen verrattuna pokkareiden zoomeihin?
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw
-
- Viesti:
Mutta jos ei ole semmota runkoa, jossa vakaaja on ja muutkin asiat olis kohdillaan.E.T kirjoitti:Vakaaja vain suoraan runkoon niin ei tarvitse sen kilpailla valovoiman kanssa lasitavarassa.
Silloin jää ainoaksi vaihtoehdoksi ostaa vakaajaton runko ja siihen optiikat.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
Minulla oli SX10is supertsuumipokkari, sen kuvanlaatu telepäässä oli ihan ok.
Myöhemmin kokeilin Sigman 70-300mm zoomia, kuvanlaatu oli pettymys kun vertasin pokkarin tuotoksiin..ei sigmalla otetuista kuvista saanu edes terävöityksellä yhtä paljoa yksityiskohtia esiin..paitsi himmentämällä objektiivia jonnekin f/8 tietämille.
Myöhemmin kokeilin Sigman 70-300mm zoomia, kuvanlaatu oli pettymys kun vertasin pokkarin tuotoksiin..ei sigmalla otetuista kuvista saanu edes terävöityksellä yhtä paljoa yksityiskohtia esiin..paitsi himmentämällä objektiivia jonnekin f/8 tietämille.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
- Viesti:
-
1. Jos salamaa voi käyttää, vakaaja.
2. Jos on liikkumaton kohde hämärässä, vakaaja.
3. Liikkuva kohde, valovoima.
Erikoistapaukseksi luulen superteleä - en semmoista vielä omista, mutta olen ajatellut seuraavaa. Jos on esim 400mm kroppikamerassa, nyrkkisäännön mukaan valotusaika on enintään 1/640. Nythän liikettä on monenmoista - maastopyöräilyyn olen käyttänyt esim arvoa 1/200, nopeisiin nelijalkaisiin 1/1000. Tämä siis tärähdyksen estämiseksi. Mielestäni näyttää siltä että vakaajasta on hyötyä liikkeenkin kuvaamisessa. Ja on se aina hyvä olla olemassa, mutta ei tarvita joka objektiivissa.
2. Jos on liikkumaton kohde hämärässä, vakaaja.
3. Liikkuva kohde, valovoima.
Erikoistapaukseksi luulen superteleä - en semmoista vielä omista, mutta olen ajatellut seuraavaa. Jos on esim 400mm kroppikamerassa, nyrkkisäännön mukaan valotusaika on enintään 1/640. Nythän liikettä on monenmoista - maastopyöräilyyn olen käyttänyt esim arvoa 1/200, nopeisiin nelijalkaisiin 1/1000. Tämä siis tärähdyksen estämiseksi. Mielestäni näyttää siltä että vakaajasta on hyötyä liikkeenkin kuvaamisessa. Ja on se aina hyvä olla olemassa, mutta ei tarvita joka objektiivissa.
-
-
Nyt muutaman jääkiekkomatsin kokemuksella uudella rungolla uskallan kertoa oman mielipiteeni aiheesta. Vertailuna 18-200 mm VR ja vanha 35-70 2.8 lasilinssi. Aikuisten matseissa joissa hyvät hallit kunnon valoineen tuo 18-200 on laajan zoominsa takia kelvollinen peli. Junnumatseissa jotka pelataan vaatimattomissa halleissa ja huonoissa valoissa tuo 18-200 tekee huonompaa jälkeä. Kymppikuvia silläkin nappaa mutta jos (kun) on tarve kropata kuvasta tilanne, niin menee jo tuon D7000-rungon ISO 1600 herkkyydellä hieman sutuksi. Junnumatseissa pääsee usein kaukalon laidalle kuvaamaan ja silloin tuo 35-70 lasilinssi on ykköstyökalu. Lasilinssillä otetut kuvat kestävät kroppaamista ja ovat skarpimpia. Eli päivänvaloon kelpaa kyllä laajat zoomit Tamronista alkaen mutta huonossa valossa saa jo olla ihan valovoimainen linssi jos kohde on liiikkuvaa sorttia.
Itse hommasin aiheeseen liittyen Yashinon f:1.4 50mm retrolinssin lähinnä videokuvausta varten. Ensiviikon olen taas työmaalla ja tarkoitus kuvata Havannan iltaa tuolla kokeilulinssillä. Onko raadilla kokemusta noista vanhoista Yashican tai muista vanhoista m42 pro-laseista digikameroissa?
Itse hommasin aiheeseen liittyen Yashinon f:1.4 50mm retrolinssin lähinnä videokuvausta varten. Ensiviikon olen taas työmaalla ja tarkoitus kuvata Havannan iltaa tuolla kokeilulinssillä. Onko raadilla kokemusta noista vanhoista Yashican tai muista vanhoista m42 pro-laseista digikameroissa?