jiihaa2 kirjoitti:
Sigman CEO siis tarkoitti että pikselitason detaljien kontrastista on hiukan annettu periksi jotta aavistuksen karkeammat rakenteet olisi kontrastikkaampia.
Canonin ja Zeissin yksi suurista eroista on juurikin se, että canon toistaa sitä karkeampaa rakennetta paremmalla kontrastilla (=terävyydellä), kun taas zeiss toistaa sitä tekstuuria paremmin. Käytännössä asian huomaa kuvaamalla aitan seinään niitattuja sanomalehtiä Planar 85mm 1.4 vs Canon EF 85mm 1.2 L II, jolloin canon toistaa otsikot terävämmin, mutta zeiss erottelee artikkelin tekstiä ja tiheitä toistuvia kuvioita selvästi paremmin. Tämä parempi makrokontrasti näkyy Canonissa varsinkin täydellä aukolla ja himmentäessä zeiss menee kokonaisuutena ohi canonin.
Nyt epäilen, että Sigmalla on pyritty täydellä aukolla parempaan reunapiirtoon suuremmissa objekteissa juuri siksi, että se kohde nousee taustasta täydellä aukolla paremmin. Eli ihmisten ja esineiden erottaminen taustasta tavalla, joka myös tekee sitä 3D fiilistä. Ei kannata erotella hiuksia, jos malli hukkuu taustaan...
jiihaa2 kirjoitti:Kokeiltuani kuvata eräällä saksalaisvalmisteisella kakkulalla rantakiviä vastavaloon tajusin vihdoin mitä Munt tarkoittaa niillä usein esiintyvillä jutuillaan koskien aihetta.
Tässä kohtaa täytyy tunnustaa, että luettuani aikani Nasse-sedän tilitystä bokehista seurasi tajunnan menetys. Nykyään sudin menemään käsivaralta tunteella. Tässä niille jotka haluaa ottaa välimerkin väkisin ja miksen muillekin, jotka ovat kiinnostuneita siitä miksi kuvaustoverin silmät aina verestää aamuisin... ;)
http://www.smt.zeiss.com/C12567A8003B8B ... keh_en.pdf
btw: kannattaa kyllä lukea sitä aukon muodon vaikutusta bokehiin, kun kaikki ei tunnu millään ymmärtävän asiaa... ;)
..