Halvin 85mm potrettilasi kinoon...

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
aikaarska

* -17C, pakkastesti, halpis 85/1.8 *

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Tänään on ihan rapsakat pakkaskelit, ja oli mahtava aurinkoinen talvisää.

Päätin vähän ulkoiluttaa kameraa, ja samalla testata miten halpa kiinalainen "no name" MF 85/1.8 pärjää pakkasessa. Jämähtääkö mekaniikka, halkeileeko muoviosat...

Kuvanoname85mmF18kuva by Aika Arska, on Flickr

Pari erittäin miellyttävää yllätystä alkuun. Lasi tekee mukavan terävää jälkeä, eikä CA vaivaa edes lumimaisemissa. Se on jo positiivista!
Tosin mikään täysi ihme ei tämäkään ole. Pistemäinen aurinko aiheutti vähän flarea, ja samalla kontrasti kärsi.

1. tässä flare esimerkki

Kuvanoname85f8pic2 by Aika Arska, on Flickr

2. Lumi ei aiheuttanut minkäänlaista ongelmaa, tämä f/2.5 aukolla:

Kuvanoname85f25pic1 by Aika Arska, on Flickr

...Sitten lisää lumista maisemaa.

3.

Kuvanoname85f45pic2 by Aika Arska, on Flickr

4.

Kuvanoname85f18pic1 by Aika Arska, on Flickr

5. Täydellä aukolla muistaakseni

Kuvanoname85f25pic2ver by Aika Arska, on Flickr

Sitten oli vajaa pari tuntia vietetty pakkasessa. Aurinko alkoi painumaan mailleen. Objektiivi toimi ihan hyvin edelleen. Itseasiassa tämä on aika kiva manuaalitarkennettava. Ainoastaan mountissa pikkuinen millin klappi.

6.

Kuvanoname85f45pic1 by Aika Arska, on Flickr

7.

Kuvanoname85f16pic1 by Aika Arska, on Flickr

Yhteenveto. Kyllä voi käyttää pakkasessa. Satasen objektiiviksi oikein mainio. En tarvits ekovin usein tätä polttoväliä, joten ajaa asiansa. Kevytkin vielä .

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama

Re: Halvin 85mm potrettilasi kinoon...

Viesti Kirjoittaja temama »

hahahhahaha!

Mä ostin mustaperjantaina hyvin saman tyyppisen , mutta opteka merkkisen Canonille. Aika rupunen ulkoisesti, mutat ei maksanut kuin 49€. Olen kokeillut sitä canon adapterin kanssa sonyssa. otinäskettäin sen jallusinappikuvan sillä!
Mutta hyvä tietää, että toimii pakkasessa, epäilen, että on periaatteessa sama halpatuote kuin toi sun!

Ja muuten; on aika pirun hyvän näköisiä nää sun sämplet. peukkua.

ps. se opteka on siis tän näköinen purkki, ei ihan samanlainen kun sun, mutta melkein. Ja vastavalosuojaa en saanut;

https://tightcamera.com/opteka-85mm/
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
aikaarska

Re: Halvin 85mm potrettilasi kinoon...

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, ton halvemmalla ei saa mitään, ei edes 50 vuotta wanhaa takumaria.

Luulen, että opteka tulee ihan samalta sylttytehtaalta kuin minun "no name" 85/1.8, laatu vaikuttaa samalta. Eri värinen rengas vain kiertää. Ja minun on siis Sony E-mount versio. Mikä tarkoittaa, että objektiivin perään on vain kiinnitetty ylimääräinen tuubi minkä toisessa päässä on E bajonetti.

Mutta suosittelen vahvasti sitä vastavalosuojaa. Hommaa siihen joku kierrettävä tötterö vaikka. Vastavalosuoja on nimittäin tämän objektiivin kohdalla erittäin tärkeä. Ottaa niin helposti hittiä valonlähteistä ja kontrasti kärsii silloin. Mulla on vastavalosuoja tässä kokoajan kiinni.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin