niffe kirjoitti:Ei ne kuvat ole kivannäköisiä, jos voi laskea huokoset ja mustapäät sekä ihonvärien laikullisuus tulee esiin.
Makuasia. Riippuu siitä tavoitellaanko kasvokuvalla/potretilla yli-idealisoitua vaikutelmaa vai sitä, että jokin tai useampi piirre henkilössä näkyy mahdollisimman todenmukaisena ja sitä kautta merkittävänä. Eli kyse on siitä kuinka kapeasti tai laajasti näkee potrettigenren.
Otan esimerkin:
Arska kuvaa potretteja koulukuvaajana + valokuvaamon potrettimaakarina esim. yo- ja rippikuva- sekä hääkuvaruuhkissa. Suurin osa asiakkaista haluaa yli-idealisoituja kuvia. Arska haluaa että työmäärä per liukuhihnalla oleva potretti on minimaalinen. Tällöin olet oikeassa.
Mutta muistutan että jos Arska käyttää mikrokontrastiltaan huikeaa lasia, niin hän voi tyrkätä sen keulalle halpis-uv-suotimen, minimaalisen denierimäärän sukkahousut tms. ja mikrokontrastihan putoaa heti. Suodinvalinnalla voi valita mikrokontrastin pudotusta, muttei sen paranemista.
Reiska kuvaa omia lapsiaan, vaimoaan, sukulaisiaan jne. Kotona, miljöössä, harrastaessa... Hän hakee kuviin elämänmakuisuutta ja särmää yhdistettynä omaan taiteellisuuteensa. Tällöin pehmeä mikrokontrasti yksinkertaisesti tuhoaa kuvien parhaan terän. Vähän kuin hankkisi keittiöön huikean hyvät veitset, käyttäisi niitä muovisilla alustoilla, pesisi tiskikoneessa ja terottaisi vähän sinnepäin.
Potrettigenre ei ole kapea yhtä tiettyä asiakastyön peruslinjaa tuottava polku. Se on valtavan laaja. Jo pelkästään journalistisen potrettikuvaamisen sisällä on kymmeniä eri osa-alueita, joista yksikään ei vastaa tuota kuvaamaasi lähtökohtaa että heikompi mikrokontrasti tuottaisi helpomman säätämisen/käsittelyn ja paremman lopputuloksen.
Ajankohtainen esimerkki voisi olla vaikka tiukkaan paikkaan joutunut hikoileva ja punertava ministeri selittämässä miten kaikki muut valehtelevat tai erehtyvät paitsi hän. Kuvan journalistinen ja esteettinen terä tylsyisi heti kaikesta mikä heikentää mikro- tai makrokontrastia.