Sigma 50mm 1.4 ART HSM

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Munt kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti: Muutama bokeh-esimerkkikuva on kyllä jossain jo ollutkin.
En muista nähneeni ensimmäistäkään samplea.
Laita linkkiä, jos kerran olet nähnyt.
Mistäs hitosta sen enää löytää... oli täyden aukon kuvia jostain huoneesta.
--------
Aves!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

Munt kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:
Munt kirjoitti: Minusta se on silloin julkaistu, kun paiskataan lehdistötiedote naamaan:

http://www.dpreview.com/news/2014/1/6/s ... lens#press

Tosin livenä sillä otettuja kuvia ei ole kukaan nähnyt, paitsi joku saatanan hämärä testisivusto, joka oli satavarmasti kusetus eikä mitään muuta...

..
Kertausta englannin kielestä, Munt... tai nykykäytännöstä. Nokia julkisti ensimmäiset Androidpuhelimensa kuukausi sitten. Ovatko ne myynnissä?
Niin ja mitä sitten?
Julkaisu tarkoitta edelleenkin sitä, että tavara kerrotaan tulevan myyntiin ja näytetään vaikkapa livenä malikappaletta. Julkaisu ja tavaran tulo myyntiin kauppoihin ei ole sama asia.

..
Niin mutta missään universumin laissa ei sanota että julkaisun yhteydessä tulisi toimittaa testikuvia. Kaikkimullehetinyt.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Mä en tajua.
Kinataanko me siitä onko tämä objektiivi julkaistu vai ei?

..
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Tuossapa google löydös kiinan hinnoista.
Tuo 4500 juanin, eli 525e hinta kuulostaisi oikealta.
Mikähän tuo vieressä oleva 2710juania oikein on?

http://www.gldrgs.com/f3doc.htm

Edit: Tämä gldrgs taitaa olla hintaseuranta.
Sakke_K

Munt kirjoitti:Mä en tajua.

..
Sun mielestä samplekuvia pitää olla jo julkaisuvaiheessa, muiden mielestä ei :-P
--------
Aves!
Munt

Sakke_K kirjoitti:
Munt kirjoitti:Mä en tajua.

..
Sun mielestä samplekuvia pitää olla jo julkaisuvaiheessa, muiden mielestä ei :-P
Ei tartte, mutta julkaisusta on jo aikaa ja kohta lasit tulee kauppoihin, kun ennakkoon myydään jo, mutta ilman yhtään esimerkkikuvaa tai oikeita käppyröitä eri aukoilla. Mitä helvettiä tällainen peli on?
Tässä myydään täyttä ilmaa.

..
Sakke_K

Munt kirjoitti:Tässä myydään täyttä ilmaa.

..
Älä osta.
--------
Aves!
Munt

Sakke_K kirjoitti:
Munt kirjoitti:Tässä myydään täyttä ilmaa.
..
Älä osta.
Yritän parhaillaan löytää hyvää 50 millistä AF lasia, joten tämä tulee varmasti taloon, jos tää toimii kuten on kehuttu ja hinta on jossain 750 eurossa. Sikäli harmittaa, kun tuntuu siltä, että lasia viilataan viimeiseen asti ja yritetään saada jotain ongelmaa korjattua. Nykyäänhän tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että asiakkailla maksatetaan laitteiden testaus ja vasta aikaa myöden on saatavilla oikeasti toimivaa ja hyvälaatuista tavaraa. Tässäkin on historian valossa tiedossa ongelmia tarkennuksen kanssa, joten kokemuksia odotellessa. Optinen rakenne antaisi kyllä odottaa, että tässä ei olisi vanhalle mallille tyypillistä focus shiftiä...

..
Sakke_K

Munt kirjoitti:Nykyäänhän tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että asiakkailla maksatetaan laitteiden testaus ja vasta aikaa myöden on saatavilla oikeasti toimivaa ja hyvälaatuista tavaraa. Tässäkin on historian valossa tiedossa ongelmia tarkennuksen kanssa, joten kokemuksia odotellessa.
En tiedä mihin tuo olettamuksesi perustuu, mutta olen ostanut Sigmalta tuoreeltaan markkinoille tulon jälkeen 150mm makron, 50/1.4sen ja 35/1.4 eikä niissä ole ollut tarkennusongelmia. Ei Canonilla eikä Nikonilla, eli ei muuta kuin ostoksille jos on tarvetta ;-)
--------
Aves!
Munt

Sakke_K kirjoitti:
Munt kirjoitti:Nykyäänhän tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että asiakkailla maksatetaan laitteiden testaus ja vasta aikaa myöden on saatavilla oikeasti toimivaa ja hyvälaatuista tavaraa. Tässäkin on historian valossa tiedossa ongelmia tarkennuksen kanssa, joten kokemuksia odotellessa.
En tiedä mihin tuo olettamuksesi perustuu, mutta olen ostanut Sigmalta tuoreeltaan markkinoille tulon jälkeen 150mm makron, 50/1.4sen ja 35/1.4 eikä niissä ole ollut tarkennusongelmia. Ei Canonilla eikä Nikonilla, eli ei muuta kuin ostoksille jos on tarvetta ;-)
Kaikissa näissä on raportoitu tarkennusongelmia.
150mm tarkennus voi olla keskialueella kohdallaan, mutta mennä lähellä taakse ja kaukana jäädä eteen tai toisinpäin, 50mm on karmea focus shift optisena ominaisuutena ja näistä on hyvin suuri osa kalibroitu fokalla takuuseen, koska ovat tarkentaneet väärin. Lisäksi tuo 35mm osalta on jonkun verran takuukorjauksia, mutta kokonaisuutena se on näistä paras.

Jos sinulla on 3 kpl ehjiä Sigmoja, niin se ei todellakaan tarkoita, että kaikki Suomen 50mm 1.4 DG lasit tarkentaisi hienosti. Samoin on turha tulla väittämään olettamukseksi tietoa, että suuri osa 50mm DG laseista tarkentaa pieleen, kun asia on moneen kertaan puitu ja selvä juttu.

..
Sakke_K

Munt kirjoitti:Kaikissa näissä on raportoitu tarkennusongelmia.
..
No ei sulla ole luotettavasta tiedosta pulaa, jos kaikkiin raportoituihin ongelmiin uskot ;-)
--------
Aves!
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Sakke_K kirjoitti:
Mulla on ollut/on näistä uudemmista 150mm macrot vakaajalla ja ilman, 180/2.8 OS macro, 70-200/2.8 OS, 50/1.4 sekä 35/1.4.

D700:lla ja D800:lla kaikkien tarkennus on toiminut siinä missä Nikkorienkin.
Munt

Sakke_K kirjoitti:
..
No ei sulla ole luotettavasta tiedosta pulaa, jos kaikkiin raportoituihin ongelmiin uskot ;-)
No jos täällä palstallakin moni kertoo lähettäneensä Sigman 50mm 1.4 DG:n fokalle säädettäväksi takuuseen, niin pitäisikö väittää heitä valehtelijoiksi? Onko näiden ihmisten kokemukset ja kommentit silkkaa mielikuvitusta??

..
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

Munt kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:
..
No jos täällä palstallakin moni kertoo lähettäneensä Sigman 50mm 1.4 DG:n fokalle säädettäväksi takuuseen, niin pitäisikö väittää heitä valehtelijoiksi? Onko näiden ihmisten kokemukset ja kommentit silkkaa mielikuvitusta??

..
Oma S35 kävi ensin tarkennuksensäädössä Fokalla, sitten tarkennusmoottorin vaihdossa ja sen jälkeen taas tarkennuksensäädössä. Viimeisellä kerralla kävin itse toteamassa säädön haastavuuden, tietyssä valossa osuu, jos valoa muutetaan niin taas ei osu. Huoltomies sanoikin että saat tämän paremmin kohdalleen itse dockilla (olettaen että sitä osaa käyttää). Kaiken tämän jälkeen en oikein osaa luottaa tuon lasin tarkennukseen. Erityisesti vastavaloon kuvatessa tarkennus hyökkää taustaan helposti, samoin sisävalossa ongelma nostaa päätään. Myös servo seuraa huonommin kuin Canonin natiivilasit.
Toki tämä on yksilötapaus, mutta ei tarvitse kauaa googlata niin löytyy pitkiä ketjuja vastaavista ongelmista.

Ihan huolettomiksi ostoksiksi en näitä vielä sanoisi. Monelle on toki sattunut laakista toimiva yksilö, mutta monelle ei.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

mappe kirjoitti:
Munt kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti: No ei sulla ole luotettavasta tiedosta pulaa, jos kaikkiin raportoituihin ongelmiin uskot ;-)

..
Oma S35 kävi ensin tarkennuksensäädössä Fokalla, sitten tarkennusmoottorin vaihdossa ja sen jälkeen taas tarkennuksensäädössä. Viimeisellä kerralla kävin itse toteamassa säädön haastavuuden, tietyssä valossa osuu, jos valoa muutetaan niin taas ei osu. Huoltomies sanoikin että saat tämän paremmin kohdalleen itse dockilla (olettaen että sitä osaa käyttää). Kaiken tämän jälkeen en oikein osaa luottaa tuon lasin tarkennukseen. Erityisesti vastavaloon kuvatessa tarkennus hyökkää taustaan helposti, samoin sisävalossa ongelma nostaa päätään. Myös servo seuraa huonommin kuin Canonin natiivilasit.
Toki tämä on yksilötapaus, mutta ei tarvitse kauaa googlata niin löytyy pitkiä ketjuja vastaavista ongelmista.

Ihan huolettomiksi ostoksiksi en näitä vielä sanoisi. Monelle on toki sattunut laakista toimiva yksilö, mutta monelle ei.
Samoja kokemuksia 35/1.4 ja 50/1.4 laseista löytyy tältäkin palstalta jonkin verran.

Sigmojen toiminta jatkuvalla tarkennuksella staattisiin kohteisiin yli 10 Sigman kokemuksella on huonoa: hakee pikkasen kokoajan. Sigmoilla tarvitsee aina vaihtaa kertatarkennuksen ja jatkuvan tarkennuksen välillä kohteen mukaan, Nikkoreiden kanssa voi huoletta olla jatkuva tarkennus kokoajan päällä kun BBF on päällä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

kribe kirjoitti:Sigmojen toiminta jatkuvalla tarkennuksella staattisiin kohteisiin yli 10 Sigman kokemuksella on huonoa: hakee pikkasen kokoajan. Sigmoilla tarvitsee aina vaihtaa kertatarkennuksen ja jatkuvan tarkennuksen välillä kohteen mukaan, Nikkoreiden kanssa voi huoletta olla jatkuva tarkennus kokoajan päällä kun BBF on päällä.
Mielenkiintoista, en ole tuollaista koskaan tajunnut testailla, mutta sen kyllä voin allekirjoittaa että Sigma 50mm EX DG HSM on aika kova hakemaan focusta jatkuvalla tarkennuksella. Tuosta jatkuvan tarkennuksen osumisesta staattisiin kohteisiin pitäisi kyllä muutenkin tehdä itse testiä omilla laseilla kun tuntuu että välillä on eniten väärin tarkentuneita juuri noissa staattisissa kohteissa. Mutta mun tapauksessa voi kyseessä olla hyvinkin kuvaajan huolimattomuus, eli huolettomuus siitä että kun kerran liikkuvaan kohteeseen yleensä tarkentelen niin kyllähän staattisiin pitäisi osua vähemmälläkin yrityksellä.

Toisaalta olen ollut silti tyytyväinen siihen miten Sigma 50mm EX DG HSM parhaimmillaan kuitenkin ehtii tarkentaa nopeisiin kohteisiin aika läheltäkin, vaikka itse tarkennustapahtuma tuntuu olevan melkoista edestakaisin sahausta ja moottorin tärinää Nikonin laseihin verrattuna.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
paaton

Minä vaihtelen s ja c moodeja jatkuvasti, sen mukaan liikkuuko kohde vai ei. Vanhoilla nikoneilla tämä onnistuu helposti.
Ei tarvitse miettiä kumpi moodi on päällä ja af tilaa voi vaihdella samaan aikaan, kun säädät vaikkapa aukkoa kohteen liikkuessa lähemmäs.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

paaton kirjoitti:Minä vaihtelen s ja c moodeja jatkuvasti, sen mukaan liikkuuko kohde vai ei. Vanhoilla nikoneilla tämä onnistuu helposti.
Ei tarvitse miettiä kumpi moodi on päällä ja af tilaa voi vaihdella samaan aikaan, kun säädät vaikkapa aukkoa kohteen liikkuessa lähemmäs.
Näyttääpi tuossa uudessa kamerassa olevan tarkennuksessa myös AF-A moodi. Olisiko tuosta sitten mitään hyötyä. En ole tullut koskaan kokeilleeksi kun olen S ja C tiloihin niin tottunut.

Sigman pumppauksen täytyy olla softan yhteensopimattomuutta. AF-S objektiivien ideanahan on, että tarkennusmoottori osaa pysähtyä laakista kohdalleen. "Tyhmät" AF-D oniskat joskus tekivät sen vastaliikkeen kun tarkennus oli ensin heilahtanut yli.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Kävin juuri kuvaamassa kuusiviikkoisia kissanpentuja - siis sellaisia, jotka istuvat sekunnin paikallaan ja säntäävät taas liikkeelle.

Sigma 180/2.8 OS pitää toki pientä tärinää af-c moodissa, mutta oli heti mukana, kun pentu lähti liikkeelle. 85/1.8 G:llä ei onnistunut yksikään kuva vastaavista tilanteista, vaan siinä vaiheessa kun tarkennus heräsi, oli kohde jo kaukana.
paaton

PekkaSav kirjoitti:Kävin juuri kuvaamassa kuusiviikkoisia kissanpentuja - siis sellaisia, jotka istuvat sekunnin paikallaan ja säntäävät taas liikkeelle.

Sigma 180/2.8 OS pitää toki pientä tärinää af-c moodissa, mutta oli heti mukana, kun pentu lähti liikkeelle. 85/1.8 G:llä ei onnistunut yksikään kuva vastaavista tilanteista, vaan siinä vaiheessa kun tarkennus heräsi, oli kohde jo kaukana.
Samaa asiaa mietiskelin itsekkin sigmojen kanssa. Ne vaan reagoivat todella pieneen liikkeeseen aina. 85/1.8g on kyllä niin tolkuttoman hidas, ettei se ehdi mihinkään nopeaan liikkeeseen läheltä kuvatessa. 70-200 taas toimii vikkelästi, eikä se kuitenkaan hakkaa sigman telejen tapaan.

No, kun käyttää af-s/c valintaa, niin ongelmia ei ole millään laseilla. Lyhempien sigmojen, kuten uuden 35/1.4n kanssa en ole huomannut mitään ongelmia servollakaan.
Vastaa Viestiin