chiefl kirjoitti:Hmm, mielenkiintoista. Valotapa, Jyrbba, mulle 80-luvulla oppinsa saaneelle ammattilaiselle tuota tumman pään nostamista harmaaksi. Siis onko se jokin "muoti-ilmiö" ja "in" tällä hetkellä? Mulle opetettiin aikanaan, että teknisesti hyvässä kuvassa on musta ja valkoinen ja mahdollisimman paljon sävyjä siltä väliltä. Olen selaillut nuoremman polven hääkuvaajien gallerioita ja trendi näkyy olevan juuri tuollainen värien ja kontrastin tuhnuisuus, jota noissa sun vappukuvissakin on.
Aika eri silmin siis katselemme ammattikuvaa, me eri sukupolvet, minusta nämä tuhnut (en puhu nyt terävyydestä lainkaan) eivät vain ole kaunista katseltavaa : )
Tässä vähän omaa avautumista aiheesta :)
Tämä johtunee osittain Instagramin suuresta suosiosta. Instagramin filttereitä käytetään peittämään kännykameroiden heikkoa teknistä laatua ja samalla saadaan kuvista retron näköisiä. Instagram-kuvat näyttävät tutulta ja kun siihen lookkiin on tottunut sitä haluaa myös kunnon vehkeiltä.
Nämä dynamiikaltaan tuhotut ja väreiltään paskotut kuvat näyttävät monen mielestä ihanan retrolta ja kaikenlainen retroilu on nykyisin kova juttu muutenkin (pinup, rockabilly, jne.)
Lisäksi värien ja kontrastin paskominen vähentää yksityiskohtien määrää kasvoissa (erityisesti ihossa) tehden niistä sileämmän näköiset jolloin ihmiset "näyttävät paremmalta" selfieissä.
Välillä kyllä tulee itsekin kajottua curves-säätimeen edellämainitulla tavalla, koska maltillisesti käytettynä tuo lisää kuvaan sopivasti pehmeyttä ja jonkinlainen sävytys saa sen näyttämään vähän erilaiselta todellisuuteen nähden. Tritän kuitenkin pitää omat editit selvästi erinäköisinä kuin instahipstat.