Zoomista kiintään. Suosituksia Please.

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
effeuno

Viesti Kirjoittaja effeuno »

rtfm kirjoitti:Kuten yllä todettiin, jokaisen on itse käytävä tämän suon läpi.
Hommaa helpottaa jos viitsii käydä läpi vanhat kuvat jollakin työkalulla ja selvittää millä polttoväleillä on eniten kuvannut.
Tein tuon harjoituksen kun luovuin 24-70/2.8G :stä.
Nyt on käytössä Nikon 24/1.4G ja Sigma 35/1.4. 85mm:stä olen suunnitellut hankkivani varmaan reilun vuoden mutta loppujen lopuksi 70-200VR2 on korvannut sen.
Hyvä ehdotus RTFM, joten kävin läpi parin reissun kuvat ja...
Haarukka osui enimmäkseen 28 - 80 välille. Yllättävää oli se, että olen käyttämyt 120 mm suhteellisen paljon. Enemmän kuin olisin ilman tsekkausta edes uskonut. Tämä tieto lisää vain tuskaa koska pitäisi olla myös joku pikkutele.

MAPPE kirjoitti:
Zeissien kanssa kannattaa muistaa että ne ovat MF laseja ja tarkennus vaatii liveview käyttöä isoilla aukoilla, etsimestä menee arpomiseksi.
Kiitos Mappe tuo oli hyvä huomio, joten asia ilmeisesti helpottuu huomattavasti. Liveview on kauhistus minun kuvauksissa. En edes pokkarilla kuvaa sitä kautta.

Moska kirjoitti hyviä kommentteja. Erityisesti tuo 20 mm kommentti oli todella hyvä.

Ehkä 35 - 85 - ja 130-150mm paikkeilla sopiva yhdistelmä.

Effeuno
Viimeksi muokannut effeuno, Joulu 28, 2014 11 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
effeuno

mappe kirjoitti:
effeuno kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Jos oletetaan että pelimerkeistä ei niin tarvi välittää niin käsittääkseni terävimmät setit tarjoilee seuraavat putkelot:

AF-S 14-24/2.8G
Sigma 35/1.4 Art
Zeiss Otus 55/1.4 tai Sigma 50/1.4 Art
Zeiss Otus 85/1.4 tai AF-S 85/1.4G
Zeiss Apo Sonnar T* 135/2 tai Sigma 150/2.8 OS Macro

Itse vetelen menemään 35/1.4 Artilla ja 85/1.4G:llä kun kiinteillä mennään. Nämä on hyvä paketti.
Kiitos Ville-K kommentista en muuten tiennyt, että noita Zeissin optiikkoja saa myös Nikoniin. Ilmeisesti toimivat Nikonin rungon kanssa kutenpitääkin. Laitetaan lähempään tarkasteluun.
Effeuno
Zeissien kanssa kannattaa muistaa että ne ovat MF laseja ja tarkennus vaatii liveview käyttöä isoilla aukoilla, etsimestä menee arpomiseksi.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ville^K kirjoitti:
mappe kirjoitti:Zeissien kanssa kannattaa muistaa että ne ovat MF laseja ja tarkennus vaatii liveview käyttöä isoilla aukoilla, etsimestä menee arpomiseksi.
Juurikin näin.

Laitoin korvaavat automaattitarkenteiset laadukkaat putket Zeissien perään.
Tykkään kuvata mf-objektiiveilla. Etenkin maisemakuvaksessa ne ovat kivempia kuin af-obiskat. Mutta niin kauan kun peilijärkkärit ovat käytössä pidän rajana, että vain alle 28-35mm polttovälejä käsitarkenteisena. Itseasiassa jo 35mm/2 menee sille rajalle, että ei millään näe etsimestä (ja Nikonilla apuvaloista) missäkohden tarkennus on.

Saas nähdä koska Sony A7 II:n hinta tippuu tonniin? :-)

effeunolle. Nykyisin Nikonilla, Canonilla sekä myös Sigmalla on nopeasti automaattitarkentavat ja vakaajalla varustetut 105mm makrot. Nehän on myös aivan mainioita yleisobjektiiveja.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

nomad kirjoitti:Mutta niin kauan kun peilijärkkärit ovat käytössä pidän rajana, että vain alle 28-35mm polttovälejä käsitarkenteisena. Itseasiassa jo 35mm/2 menee sille rajalle, että ei millään näe etsimestä (ja Nikonilla apuvaloista) missäkohden tarkennus on.
En minä ainakaan näe 14/2.8:lla yhtään mitään tarkennuksen onnistumisesta jos kuvaan yli 50cm päästä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

effeuno kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mulle tärkeysjärjestys: 85, 50, 24, 100 makro....35 ja 135 mm.
Viimeksimainittua ei (vielä?) ole ja tokavika on aika köppänen.
Merkki on eri, mutta väliäkö sillä.
Hannu KH;n ehdotus olisi todella kattava, mutta sitten tulee se määrä ja paino reissussa.
Miten 105 makro toimii yleisoptiikkana?
Effeuno
Mulle kiinteiden tärkeysjärjestys kinokennoisella on tuo. 2 ensimmäistä on oltava tai sitten vähintään niiden kattava zoomi. Muut kiinteät sitten mahdollisuuksien mukaan.
Makro, ihanhyvin 105:kin toimii ihan hyvin yleisoptiikkana kunhan varautuu mahdolliseen tarkennuksen hitauteen. Käytän sitä 85 rinnalla, niiden polttovälin ero yllättävän suuri henkilökuvissa.
24 mm on aikalailla laajin mitä tarvitsen, 28 ei ihan riitä.
Reissukäyttö ei mulla kovin oleellista, joten mun ehdotuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Kuitenkin Nikonillakin on melko hyviä kohtuukokoisia kiinteitä joten ei setti ihan mahdottomia paina. Pikkupeilittömät tietysti on reissukameroita, jos koko ja paino on tärkeä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
sahe69

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

effeuno kirjoitti: Ehkä 35 - 85 - ja 130-150mm paikkeilla sopiva yhdistelmä.

Effeuno
Tuossa jälkimmäisessä osassa on Sigman 150mm makro oikein hyvä kandidaatti, joko vakaajaton tai vakaajallinen. Vakaajaton on halvempi, kevyempi ja omasta mielestäni hieman skarpimpi, ja vakaajallisessa on sitten se vakaaja :)

Mainittakoon kasivitosista myös Sigman 85/1.4, oikein kelpo optiikka etenkin kun ottaa hintaeron vastaavaan Nikkoriin huomioon.
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Minulla toimivaksi setiksi D810:n kanssa on osoittautunut:
- laaja Nikkor 14-24/2.8, vaikea löytää parempaa, painava ja iso
- normaali/laaja Sigma 35/1.4 art, vaikea löytää parempaa
- pikkutele Nikkor 85/1.8, huippupiirto
- tele Nikkor 135/2, King of bokeh, huippupiirto
lisäksi must objektiivi mielelestäni D810:n kanssa on Nikkor 24-70/2.8, jolla loppujen lopuksi pärjää ihan yksinkin melkein aina.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mulle on osoittautunut zeiss 28 f2 ja canon fd 85 1.2l aikas timanttiseksi setiksi. Laukkuun kun usein vielä mahtuu yksi niin se on aina joku tilaisuuden vaatima erikoislelu. Noilla kyllä saa hauskaa pidettyä.
VilhoM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilhoM »

Zeissiä ottaisin jos D800 on runkona, polttoväli oman maun mukaan, mutta jättäisin myös tsuumin reissulinssiksi.
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

nsamppa kirjoitti:Mulle on osoittautunut zeiss 28 f2 ja canon fd 85 1.2l aikas timanttiseksi setiksi. Laukkuun kun usein vielä mahtuu yksi niin se on aina joku tilaisuuden vaatima erikoislelu. Noilla kyllä saa hauskaa pidettyä.
Minulla on kanssa 28mm/2 Zeiss ja täytyy sanoa, että se on kiehtova objektiivi. Ei virheetön, mutta siinä on luonnetta. Lempinimi on Hollywood Distagon ja sen huomaa kyllä kun kuvaa suurilla aukoilla. Himmennettynä 28 millinen on taas sitten normaali skarppi ja värikäs Zeiss.
effeuno

Kiitos kaikille vastanneille.

Sain paljon varteenotettavaa vihjettä joten nyt sitten on se pähkäilyn aika.

Vanhat on jo myynnissä.

Kiittäen, Effeuno
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Minulle sarja olisi tuon tilalle varmaan joku 24,50,100mm ja vika vois olla et tarttisi oikeastaan olla itselleni makro. Tarkempia laseja en jaksa ajatella kun oma fullframeilu :) jos totetuu toteutunee ehkä 6-xxx vuoden päästä riippuu hinnoista yms.
Vastaa Viestiin