Hyvä ehdotus RTFM, joten kävin läpi parin reissun kuvat ja...rtfm kirjoitti:Kuten yllä todettiin, jokaisen on itse käytävä tämän suon läpi.
Hommaa helpottaa jos viitsii käydä läpi vanhat kuvat jollakin työkalulla ja selvittää millä polttoväleillä on eniten kuvannut.
Tein tuon harjoituksen kun luovuin 24-70/2.8G :stä.
Nyt on käytössä Nikon 24/1.4G ja Sigma 35/1.4. 85mm:stä olen suunnitellut hankkivani varmaan reilun vuoden mutta loppujen lopuksi 70-200VR2 on korvannut sen.
Haarukka osui enimmäkseen 28 - 80 välille. Yllättävää oli se, että olen käyttämyt 120 mm suhteellisen paljon. Enemmän kuin olisin ilman tsekkausta edes uskonut. Tämä tieto lisää vain tuskaa koska pitäisi olla myös joku pikkutele.
MAPPE kirjoitti:
Zeissien kanssa kannattaa muistaa että ne ovat MF laseja ja tarkennus vaatii liveview käyttöä isoilla aukoilla, etsimestä menee arpomiseksi.
Kiitos Mappe tuo oli hyvä huomio, joten asia ilmeisesti helpottuu huomattavasti. Liveview on kauhistus minun kuvauksissa. En edes pokkarilla kuvaa sitä kautta.
Moska kirjoitti hyviä kommentteja. Erityisesti tuo 20 mm kommentti oli todella hyvä.
Ehkä 35 - 85 - ja 130-150mm paikkeilla sopiva yhdistelmä.
Effeuno