Sakke_K kirjoitti:Ok, asennuksessa on paljon käsityövaiheita... mutta niin on toki muillakin valmistajilla. Eikö kaikki lopulta kasata osittain käsin, mm. massatuotanto-autot ym., vaikka robotit tekevät suurimmat ja tarkimmat työt?
Tämä vähän riippuu. Niin valmistajat kuin alihankkijatkin kasaavat osakokonaisuuksia käsin tai koneilla. On olemassa tiettyjä tehtäviä, jotka kannattaa antaa automaateille, koneille, kuten piirikottien ladonnat. Näin tehdään Sigmallakin. Onko piirikortin asentaminen putken sisään ja fleksin juottaminen tarkennusmoottoriin käsin kustannustehokasta? Millä ehdoilla?
Konenäkö + automatisoitu tehdas vs. silmät ja liukuhihna, kumpi on edullisempi? Millä ehdoilla?
Kokonaisen tehtaan automatisointi on hyvin arvokasta - toki tuotteesta riippuen. Olen nähnyt tehtaita, joissa kasataan miljoonia lopputuotteita vuodessa - käsin. Jos työvoima odottaa portilla, kannattaako hankkia vikaantuvia robotteja maapallon toiselta puolelta? Niin, millä ehdoilla?