Nikkorin 50 mm 1.4

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Pexi kirjoitti:Onhan Sigman 50/1.4 EX DG HSM voittanut paljon 50 millisten vertailutestejä. Eli lienee tosiaan huippulaatuinen lasi. Itse en uskaltaisi ostaa käytettynä yhtään HSM objektiivia ilman perusteellista testausta. Oikein tarkentava Sigma on varmasti hyvä valinta, jos ei pikkasen perus 50 millisiä isompi koko haittaa.
On voittanut, mutta ehkäpä suhteessa Canoniin? Sigma ei ole juuri missään suhteessa mitenkään erityisen hyvä jos sitä verrataan kumpaankaan nykyisistä 50mm Nikkoreista. Voi tuijotella Photozonea tai DxoMarkia jos ei muuten usko.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pexi

Viesti Kirjoittaja Pexi »

nomad kirjoitti:
Pexi kirjoitti:Onhan Sigman 50/1.4 EX DG HSM voittanut paljon 50 millisten vertailutestejä. Eli lienee tosiaan huippulaatuinen lasi. Itse en uskaltaisi ostaa käytettynä yhtään HSM objektiivia ilman perusteellista testausta. Oikein tarkentava Sigma on varmasti hyvä valinta, jos ei pikkasen perus 50 millisiä isompi koko haittaa.
On voittanut, mutta ehkäpä suhteessa Canoniin? Sigma ei ole juuri missään suhteessa mitenkään erityisen hyvä jos sitä verrataan kumpaankaan nykyisistä 50mm Nikkoreista. Voi tuijotella Photozonea tai DxoMarkia jos ei muuten usko.
No meneehän nuo testit vähän ristiin. Muistaakseni dpreviewtaas kehui juuri Sigman 50 millistä. En nyt jaksanut lukea testiä uudestaan läpi, mutta muistikuvani mukaan jopa 50/1.4 Nikkor sai kyytiä.
nomad

Pexi kirjoitti:
nomad kirjoitti:
No meneehän nuo testit vähän ristiin. Muistaakseni dpreviewtaas kehui juuri Sigman 50 millistä. En nyt jaksanut lukea testiä uudestaan läpi, mutta muistikuvani mukaan jopa 50/1.4 Nikkor sai kyytiä.
Kyytiäpä hyvinkin... "Highly recommended" oli Deprivjuun arvio Nikkorista :-)
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_50_1p4g_n15/
Pexi

nomad kirjoitti:
Pexi kirjoitti:
nomad kirjoitti: On voittanut, mutta ehkäpä suhteessa Canoniin? Sigma ei ole juuri missään suhteessa mitenkään erityisen hyvä jos sitä verrataan kumpaankaan nykyisistä 50mm Nikkoreista. Voi tuijotella Photozonea tai DxoMarkia jos ei muuten usko.
Kyytiäpä hyvinkin... "Highly recommended" oli Deprivjuun arvio Nikkorista :-)
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_50_1p4g_n15/
Nikkori saikin "kyytiä" vertailussa sigmaa vastaan, tuossa linkkaamassani sigman testissä. Tottakai Nikkor 50/1.4 on saanut suosittelut jokaisessa testissään. Nyt onkin vähän tälläinen hyvä hyvempi tilanne... Tuskin menee pahasti vikaan hommaa sitten kumman tahansa. (paitsi jos saa tarkennusvikaisen sigmayksilön...)
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:
Onhan noita tuijoteltu ja siksi kiinnostaiskin koestaa itse vielä tuo 1.4G joskus. Vaikka toisaalta varmasti 1.8G ois oiva lasi myös kevyeen "sunnuntaikävelykäyttöön".

Tästä näkynee Dpreviewn tulokset 1.4G:hen verrattuna, tosin Sigma mitattua Canonissa joten en tiedä miten hyvin vertailukelpoisia ovat: http://www.dpreview.com/lensreviews/wid ... on.xml%3F1
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
hanimussu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanimussu »

Sigma on täydellä aukolla ehdottomasti paras ja Nikkorit tulee perässä. Jotain iloa tuntuu olevan Sigman reilusti muita suuremmasta koosta ja painosta. F2 himmennettäessä se ilo loppuu. Sigma on rakenteeltaan myös parempi kuin Nikkorit, Canonista nyt puhumattakaan.
:D
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Hirveä ja onko tuo se vanha 50mm/f1.8 vaiko nykyinen uusin ? tuo ja 35mm/f1.8 oli lasit jotka eniten kiinnostaa. ja koska oma 55mm/f3.5 manuaali makro tekee täydellä aukilla huippu jälkeä tuohon nähden varmaan kohta vain 35mm/f1.8 riittää. onhan sen makroni (55mm/f3.5) bokeh aikaruma mutta täydellä aukolla ok.
d3nso

Viesti Kirjoittaja d3nso »

Ainakin minun Nikkor 1.4G on täydellä aukolla terävä. Myös kulmista.
nomad

Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Onhan noita tuijoteltu ja siksi kiinnostaiskin koestaa itse vielä tuo 1.4G joskus. Vaikka toisaalta varmasti 1.8G ois oiva lasi myös kevyeen "sunnuntaikävelykäyttöön".

Tästä näkynee Dpreviewn tulokset 1.4G:hen verrattuna, tosin Sigma mitattua Canonissa joten en tiedä miten hyvin vertailukelpoisia ovat: http://www.dpreview.com/lensreviews/wid ... on.xml%3F1
Vaikka suoraa vertailua ei voi tehdä niin jotain se kuitenkin kertoo, että deprivjuussa kummat ovat tosiaan highly recommended.

D700:n kanssa olen kuvannut Nikkorilla huoletta täydellä aukolla, eikä mitään pehmeyttä ole ollut havaittavissa. Suurella aukolla kuvatessa Sigmakin on tosin varmaan oikein hyvä. Eri asia on sitten se, että f/5.6-8 välille himmennettynä Nikkor on myös erittäin hyvä ja kulmiin asti terävä maisemaobjektiivi.

Itse myös tykkään nimenomaan tästä 50mm/1.4 G:stä koska vähän himmennettynä sen jäljessä on jotain erityistä. Olisiko se nyt sitten sitä mikrokontrastia vai mitä pientä "kulmikkuutta". Joka tapauksessa zeissimäiseksi kuvaisin.

Varmaan voisin elää myös Sigman 50mm kanssa. Monet käytännön asiat kuitenkin puhuvat sen puolesta, ettei tässä kohdin ole mitään syytä olla ostamatta Nikkoria. Optisen hyvyyden lisäksi on kivaa kun 50mm prime on pieni ja kevyt ja Sigmaa halvempi. Nyttemmin olen myös arvostanut sitä, että V1:n ja FT1 adapterin kanssa tästä tulee mukava pikkutele. En ole varma automaattitarkentaako Sigma FT1:n kanssa?
Pexi

Tuoltavähän vertailua sigma vs. Nikkorit 1.4 ja 1.8.

Itse pidän kyllä oman 50/1.4 af-D:n bokesta.

Ilmeisesti tuo Sigma on esim. dpreviewin testitaulukuvien perusteella törkeän hyvä täydellä aukolla ja keskeltä, verrattuna muihin yhtä valovoimaisiin.

Käytännön kuvanlaatuerot sigman ja 1.4 valovoimasten Nikkorien välillä lienee kuitenkin niin mitättömät, että virhevalintaa on vaikea tehdä.

Jos joku nyt on sigmaansa pettynyt niin voin vaihtaa päittäin:)
johtaja

Viesti Kirjoittaja johtaja »

nomad kirjoitti: En ole varma automaattitarkentaako Sigma FT1:n kanssa?
Tarkentaa kyllä.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

johtaja kirjoitti:
Tarkentaa kyllä.
Myös firmware päivityksen jälkeen? ( jotkin sigmat olivat lakanneet tarkentamasta )
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Kyllä meikeläisen 50/1.4G on selvästi pehmeämpi täydellä aukolla. Lisäksi kuvassa on eräänlainen hehku ison kontrastin alueilla. Laatu paranee selkeästi kun himmentää aukolle f/2 ja f/2.8 eteenpäin se onkin viimeisen päälle priimaa.
johtaja

Viesti Kirjoittaja johtaja »

Avokid kirjoitti:
johtaja kirjoitti:
Tarkentaa kyllä.
Myös firmware päivityksen jälkeen? ( jotkin sigmat olivat lakanneet tarkentamasta )
Toimii edelleen.
Topsu

Viesti Kirjoittaja Topsu »

Tuossapa Teemu hieman lukemista. Kun molemmat kahlaat läpi, niin alkaa olla kirjainyhdistelmät tuttuja. Tuon 50 mm testin lopulla on myös kirjoittajan omat suositukset viiskymppisen valintaan.

http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/50mm-f14-afs.htm

Omalla pienellä kokemuksella mie oon ollut kyllä tuohon 1.4G:hen tyytyväinen. Pikkumiinuksena tosiaan aukon manuaalivalinnan puuttuminen (jos innostuu videohommista enemmän, valokuvaamisessa en osaa ko. rinkulaa kaivata ollenkaan).

Sigmaakin harkitsin vakavasti (testien yms. perusteella), mutta Sigman melkein kaksinkertainen paino oli miulle aikamoinen dealbreaker.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Minulla on Nikonin 50mm 1.8G ja 50mm f1.4 AF ( ei-D ).
Vanhempi pitää kyllä kovempaa ääntä, mutta omassa käytössäni maisemakuvissa se oli epätieteellisellä testillä jopa inasen parempi nurkista mitä tuo 1.8G. Suurilla aukoilla uusi G-malli voittaa.

Vanha 1.8 AF-D:kin minulla on ollut, mutta sen värivirheet olivat kyllä hirveät isommilla aukoilla. Yllättäen vanhan 1.4:n bokeh on aika kiva esim f2.8 aukolla.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Minulla on nyt nuo kolme yleisintä nikoniin, eli 1.8g, 1.4g ja 1.4 sigma.
Täytyy kuvailla vielä tuolla sigmalla ja nikkorin 1.4:lla pidempään, jotta näkee onko noissa mitään isompia eroja. Tarkennuksen osumisessa en noissa kyllä huomaa oikein mitään eroavaisuuksia. Kaikilla noita huteja näyttää tulevan ja minusta se johtuu enemmän rungosta, mitä objektiivien eroista. 1.4 nikkori on noista aivan selkeästi hitain tarkentamaan ja voi olla, että tämän seikan vuoksi valovoimainen nikkori ei jää hyllyyn.
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Ei ainakaan minun oma yksilöni noin huono ollut.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

jmjh kirjoitti:
Ei ainakaan minun oma yksilöni noin huono ollut.
Muistot kultautuvatkin helposti, eikä välttäömättä jokainen ole testannut omaasa vastavalossa. Tiiliseinä näyttäisi paremmalta ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

No juu... Kyllä tuo nikkorin 50/1.4 taitaa jäädä hyllyyn hitaasta af:sta huolimatta. Jälki on kuitenkin bokeltaan nätimpää himmennettynä, eikä koko kasva juuri lainkaan 1.8geehen verrattuna. Onneksi samat nd filsutkin käyvät.
Vastaa Viestiin