Pitkää putkea lintukuvaukseen? Canon 400mm 5,6 ??
-
- Viesti:
-
Se on harmi ja ei ole pelkästään rahakysymys, myös painon kannalta hyppäys menee luokkaan 3kg, ainakin jos laskee 3-satasten vaativan jatkeensa. Jollain kamerafoorumilla kerättiin aikanaan ihan tosissaan adressia Canonille että tekisivät 500/5.6L IS lasin... Tietysti löytyy 400DO lasi 1.9kg, mutta sekin on @ 560mm telejatkettu ja kun DO tekniikka vie sekin siivunsa laadusta, niin ei DO tavis 500/5.6 primeä korvaisi. Ja kilohintaahan DOdolla on todella reippaasti.Guru kirjoitti:On kyllä harmi että hintaluokassa on 2000e jälkeen aika iso hyppäys seuraavaan. Seuraavana tulee noi 300mm 2,8 tai sigman 500mm 4,5, mutta siihen on kyllä omassa hintaluokassa muutaman tonnin matka.
-
Itse olet päässyt vertailemaan vierekkäin, vastaa itse hyvä mies ;-)Guru kirjoitti: Kerran kokeilen talvella tammikuussa korppien kuvausta piilokojussa, vierekkäin oli 300mm/4 IS +1,4x ja 400mm/5,6 Musta tuntui että 400mm oli aavistuksen nopeampi lumisateessa tarkentamaan ja pysymään tarkennuksessa kuin kuin 300mm. Onko se näin?
Luulisi olevan helppoa, jos molemmissa oli sama runko kiinni.
--------
Aves!
Aves!
-
- Viesti:
Minä olen kuvannut kohta 6 vuotta 300 F/4 L IS putkella eikä valittamista ( vakaajan päivitystä ootellessa) 1.4x jatke ollut paikallaan joku 5 kertaa. Kuvaan 90% kojuista ja säädän kulissit niin, että millit riittää :-)Guru kirjoitti: Lintuja tulee kuvattua pääasiassa telttakojuista, autosta, kävellen.
Voisinko luopua tavasta että 300mm kanssa on kiinni melkein kokoajan 1,4x telejatke?
Tulevan kesän uudet kojut ( 3kpl ) rakakennan kulissit niin, että riittää uusi 70-200 F/2.8 L IS II kohteisiin ;-)
Käy vilkaseen sivujeni kotkakuvat, 300mm ja 70-200mm tötteröillä kuvattu !
Ei nyt kyllä pidä täysin paikkaansa. Olen kuvannut nyt helmi-maaliskussa 400/5,6 kakkulalla ilman jalustaa metsässä tai metsän läheisyydessä olevien pienten aukeiden laidalla. Suurin osa lentokuvistani on otettu klo 15:00-17:30 välillä. Pönöjä otettu vielä auringonlaskun aikaan ja jälkeenkin.
Kun digitaalisten kameroiden ISO-herkkyys on jatkuvasti parantunut, on tästä Canonin pimeästä ja vakaajattomasta tullut todellä käyttökelpoinen lasi.
ppie
Kun digitaalisten kameroiden ISO-herkkyys on jatkuvasti parantunut, on tästä Canonin pimeästä ja vakaajattomasta tullut todellä käyttökelpoinen lasi.
ppie
kribe kirjoitti:Kuvaatko jalustalta/monopodilta vai ennemmin käsivaralta? 400/5.6 ilman vakaajaa on kyllä vain ja ainoastaan keskipäivän kuvailuihin sopiva, jos käsivaralta kuvaat. Keskellä päivääkin on yleensä metsässä liian hämärää siihen hommaan.
-
400/5.6L tarvii karkeasti ottaen vähintään 1/250s. valotusajan käsistä järkevään työskentelyyn, 1/500s. jos pitää vähän hösätäkin. Nämä kokemukset crop-rungolla. Kannattaa kattoa ja miettiä otettujen kuvien suljinaikoja, soveltuuko omaan käyttöön vai ei. Kevyenä lasina kulkee kyllä jalustan nokassa olalla, sitten onnistuu kaikki valotusajat. :-)