Pitkää putkea lintukuvaukseen? Canon 400mm 5,6 ??

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Kuvaatko jalustalta/monopodilta vai ennemmin käsivaralta? 400/5.6 ilman vakaajaa on kyllä vain ja ainoastaan keskipäivän kuvailuihin sopiva, jos käsivaralta kuvaat. Keskellä päivääkin on yleensä metsässä liian hämärää siihen hommaan.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
-Antti-

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Guru kirjoitti:On kyllä harmi että hintaluokassa on 2000e jälkeen aika iso hyppäys seuraavaan. Seuraavana tulee noi 300mm 2,8 tai sigman 500mm 4,5, mutta siihen on kyllä omassa hintaluokassa muutaman tonnin matka.
Se on harmi ja ei ole pelkästään rahakysymys, myös painon kannalta hyppäys menee luokkaan 3kg, ainakin jos laskee 3-satasten vaativan jatkeensa. Jollain kamerafoorumilla kerättiin aikanaan ihan tosissaan adressia Canonille että tekisivät 500/5.6L IS lasin... Tietysti löytyy 400DO lasi 1.9kg, mutta sekin on @ 560mm telejatkettu ja kun DO tekniikka vie sekin siivunsa laadusta, niin ei DO tavis 500/5.6 primeä korvaisi. Ja kilohintaahan DOdolla on todella reippaasti.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Guru kirjoitti: Kerran kokeilen talvella tammikuussa korppien kuvausta piilokojussa, vierekkäin oli 300mm/4 IS +1,4x ja 400mm/5,6 Musta tuntui että 400mm oli aavistuksen nopeampi lumisateessa tarkentamaan ja pysymään tarkennuksessa kuin kuin 300mm. Onko se näin?
Itse olet päässyt vertailemaan vierekkäin, vastaa itse hyvä mies ;-)

Luulisi olevan helppoa, jos molemmissa oli sama runko kiinni.
--------
Aves!
masinasi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masinasi »

Guru kirjoitti: Lintuja tulee kuvattua pääasiassa telttakojuista, autosta, kävellen.

Voisinko luopua tavasta että 300mm kanssa on kiinni melkein kokoajan 1,4x telejatke?
Minä olen kuvannut kohta 6 vuotta 300 F/4 L IS putkella eikä valittamista ( vakaajan päivitystä ootellessa) 1.4x jatke ollut paikallaan joku 5 kertaa. Kuvaan 90% kojuista ja säädän kulissit niin, että millit riittää :-)
Tulevan kesän uudet kojut ( 3kpl ) rakakennan kulissit niin, että riittää uusi 70-200 F/2.8 L IS II kohteisiin ;-)

Käy vilkaseen sivujeni kotkakuvat, 300mm ja 70-200mm tötteröillä kuvattu !
ppie

Viesti Kirjoittaja ppie »

Ei nyt kyllä pidä täysin paikkaansa. Olen kuvannut nyt helmi-maaliskussa 400/5,6 kakkulalla ilman jalustaa metsässä tai metsän läheisyydessä olevien pienten aukeiden laidalla. Suurin osa lentokuvistani on otettu klo 15:00-17:30 välillä. Pönöjä otettu vielä auringonlaskun aikaan ja jälkeenkin.

Kun digitaalisten kameroiden ISO-herkkyys on jatkuvasti parantunut, on tästä Canonin pimeästä ja vakaajattomasta tullut todellä käyttökelpoinen lasi.

ppie

kribe kirjoitti:Kuvaatko jalustalta/monopodilta vai ennemmin käsivaralta? 400/5.6 ilman vakaajaa on kyllä vain ja ainoastaan keskipäivän kuvailuihin sopiva, jos käsivaralta kuvaat. Keskellä päivääkin on yleensä metsässä liian hämärää siihen hommaan.
-Antti-

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

400/5.6L tarvii karkeasti ottaen vähintään 1/250s. valotusajan käsistä järkevään työskentelyyn, 1/500s. jos pitää vähän hösätäkin. Nämä kokemukset crop-rungolla. Kannattaa kattoa ja miettiä otettujen kuvien suljinaikoja, soveltuuko omaan käyttöön vai ei. Kevyenä lasina kulkee kyllä jalustan nokassa olalla, sitten onnistuu kaikki valotusajat. :-)
Vastaa Viestiin