Maffer kirjoitti: ↑Helmi 08, 2022 14 : 15 En suurentele. Katson vain miltä isommat vedokset näyttävät. Suosikkini Sony-zoomeista ei kyllä ole tämä tai mikään GM, vaan 16-35/2.8 ZA mikä on valtava jööti adapterin kanssa.
Nimittäin, tuo vanha zoomi piirtää kuten .Zx sarjan classic distagonit. Ei lainkaan kuten modernimmat kliinisemmät putket.
Kontrastia on suoraan kamerasta jo posketon määrä.
Sony FE 16-35 mm F4 ZA OSS
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Sony FE 16-35 mm F4 ZA OSS
Voe vitsi näitä vanhoja hyviä aikoja!! Jos mafferssillakin olisi ollut huikkasen malttia niin olis säästynyt monelta turhalta kokeilulta ja säästänyt tukun riihikuivaa. Ja ottaisi edelleen laadukkaita valokuvia Sonyn kalustolla, pari runkoa erikoismodattuna ja silleen.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Sony FE 16-35 mm F4 ZA OSS
Joo, noh, mä koitin tulla toimeen niiden protokameroiden kanssa kyllä. Ehkä mielipide voisi olla erilainen jos tarttuisi nykypäivän neloseen ensimmäisenä peilittömänä.
Kyllä tämä f-nelonenkin ihan asiallinen on. Habannaama osti käypäsen kakkulan. Kannattaa vain selvittää ~äärettömän paikka sopivasti sillä elektronisella etäisyysasteikolla niin saa ihan kelpoisesti f/8 ison osan teräväksi kun tarkennusalue on maisemahommaan sopivan vänkä. Samalla kikalla saa aukko auki myös yötaivaasta tarkan kun lasi näyttää olevan aikas vakio sen suhteen missä tarkennus on ja mitä asteikko näyttää. Pelkkä asteikon tarkastus riittää kun kerran osuu äärettömään ja kahtoo missä viiva oli.
Se mitä meinaan 35mm päällä on se, että toisin kuin tuo f/2.8 mörkö ZA mikä on selvä suttu, niin tässä on sellaista huntua 35mm päässä kunnes stoppaa n. f/8. Eli kontrasti on vähäsen laimeahko. 16-21mm parasta aluetta. Mut aika monessa muussakin 16-35:ssa näin on.
Kyllä tämä f-nelonenkin ihan asiallinen on. Habannaama osti käypäsen kakkulan. Kannattaa vain selvittää ~äärettömän paikka sopivasti sillä elektronisella etäisyysasteikolla niin saa ihan kelpoisesti f/8 ison osan teräväksi kun tarkennusalue on maisemahommaan sopivan vänkä. Samalla kikalla saa aukko auki myös yötaivaasta tarkan kun lasi näyttää olevan aikas vakio sen suhteen missä tarkennus on ja mitä asteikko näyttää. Pelkkä asteikon tarkastus riittää kun kerran osuu äärettömään ja kahtoo missä viiva oli.
Se mitä meinaan 35mm päällä on se, että toisin kuin tuo f/2.8 mörkö ZA mikä on selvä suttu, niin tässä on sellaista huntua 35mm päässä kunnes stoppaa n. f/8. Eli kontrasti on vähäsen laimeahko. 16-21mm parasta aluetta. Mut aika monessa muussakin 16-35:ssa näin on.
-
- Viestit: 5432
- Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35
Re: Sony FE 16-35 mm F4 ZA OSS
Sen verran "hifistiä" minussakin asuu, että siirsin illalla muutaman tuolla otetun kuvan 65" OLED:iin ja sehän näyttää oletuksena sen kuvan näytölle sovitettuna, eli hieman kun tarkemmin katsoo, niin sellaista sahalaitaista väkisin skaalattua sgeidaa.
Mutta sen saa siihen myös todellisen kokoisena alkuperäistiedostona, jolloin se näyttää kuvan 65" näytöltä kuvasta vain osa-alueen, kun koko se kuva on "piilossa" näytön ulkopuolella (näyttää sen koko kuvan pienenä näytön alakulmassa, josta sinisenä sen osan, joka näkyy 65" alueella ja siitä kursoria liikutellen voi tarkastella haluamaansa aluetta kuvasta.
Varsin armoton tapa tarkastella kuvaa, mikä on suttua ja mikä ei.
Kyllä tuon piirtokyky minulle riittää, enkä nyt tarkoita etteikö parannettavaa olisi, ei tuo nyt sentään mikään Zeiss:n Otus ole (ei mitään hajua, mutta eikös ne ole jonkinlainen synonyymi laadulle...).
Tällä tarkoitan sitä, että mun kuvaustyylillä ja räpsyillä se on aivan se ja sama, onko siinä rungossa kiinni tuo tai Otus, kunhan ei nyt sentään mikään Tamron ole (huonoja kokemuksia), sillä henkilökohtaisesti mun preferenssini on sellaiset kuvanlaadullisesti, että niin kauan kuin romun piirtokyky ei huitele Tamronin ja Meiken välimaastossa, niin kaikki on hyvin.
Toki onhan se todettava, että paha sanoa kun ei paremmastakaan tiedä, mutta erilaisia SER-jätteitä läpikäyneenä, vaikkeivat nekään mitään alansa huippua ole edustaneet, niin osasin hieman mieleni sopukoissa asettaa itselleni jonkinlaiset "suuntaviivat" mitä haluan ja todettava, että erittäin positiivinen kokemus omiin tarpeisiini kyseinen kakkula ja täyttää tarpeeni paremmin kuin hyvin.
Kullakin meillä on omat tapamme edetä kaluston suhteen, varmaan fiksuinta olisi mennä heti maaliin asti, mutta mistäs sen tietää ilman kokemuspohjaa ja kun tapana mielipiteet omankin pään sisällä laitteiden osalta muuttua, kun tarpeet eivät aina niin kristallin kirkkaina itsellekään ole selville, niin tämä SER-jätteen kierrätys on mitä on.
Varsinkin kun kaikki nämä romut tulee hankittua 99% käytettyinä (Sigma ART 50/1.4 on ainut uutena hankkimani), niin tietyllä tapaa sopivan tilaisuuden kyttäämistä, kun oiva hetkiä luopua vanhasta ja välittömästi tilalle toinen vaihtoehto.
Kyllä tämä tulee jäämään luottopakiksi yleiskäyttöön/reissuille, kuvanlaadullisesti itselleni se mitä olen hakenutkin ja tällä tarkoitan sitä, että kun omistanut Sony 28/2:n (luovuin ainoastaan tynnyrivääristymän vuoksi) ja "vastaavan" Sigma ART 24/1.4:n, niin kyllä minä Sonyn pikkuihmeen kuvanlaadusta pidin enemmän kuin Sigmasta ja tuo kokemusero toimi tämän uuden Sonyn kohdalla tietyllä tapaa referenssinä, minkä tyylistä kuvanlaatua ajoin takaa...
Mutta sen saa siihen myös todellisen kokoisena alkuperäistiedostona, jolloin se näyttää kuvan 65" näytöltä kuvasta vain osa-alueen, kun koko se kuva on "piilossa" näytön ulkopuolella (näyttää sen koko kuvan pienenä näytön alakulmassa, josta sinisenä sen osan, joka näkyy 65" alueella ja siitä kursoria liikutellen voi tarkastella haluamaansa aluetta kuvasta.
Varsin armoton tapa tarkastella kuvaa, mikä on suttua ja mikä ei.
Kyllä tuon piirtokyky minulle riittää, enkä nyt tarkoita etteikö parannettavaa olisi, ei tuo nyt sentään mikään Zeiss:n Otus ole (ei mitään hajua, mutta eikös ne ole jonkinlainen synonyymi laadulle...).
Tällä tarkoitan sitä, että mun kuvaustyylillä ja räpsyillä se on aivan se ja sama, onko siinä rungossa kiinni tuo tai Otus, kunhan ei nyt sentään mikään Tamron ole (huonoja kokemuksia), sillä henkilökohtaisesti mun preferenssini on sellaiset kuvanlaadullisesti, että niin kauan kuin romun piirtokyky ei huitele Tamronin ja Meiken välimaastossa, niin kaikki on hyvin.
Toki onhan se todettava, että paha sanoa kun ei paremmastakaan tiedä, mutta erilaisia SER-jätteitä läpikäyneenä, vaikkeivat nekään mitään alansa huippua ole edustaneet, niin osasin hieman mieleni sopukoissa asettaa itselleni jonkinlaiset "suuntaviivat" mitä haluan ja todettava, että erittäin positiivinen kokemus omiin tarpeisiini kyseinen kakkula ja täyttää tarpeeni paremmin kuin hyvin.
Kullakin meillä on omat tapamme edetä kaluston suhteen, varmaan fiksuinta olisi mennä heti maaliin asti, mutta mistäs sen tietää ilman kokemuspohjaa ja kun tapana mielipiteet omankin pään sisällä laitteiden osalta muuttua, kun tarpeet eivät aina niin kristallin kirkkaina itsellekään ole selville, niin tämä SER-jätteen kierrätys on mitä on.
Varsinkin kun kaikki nämä romut tulee hankittua 99% käytettyinä (Sigma ART 50/1.4 on ainut uutena hankkimani), niin tietyllä tapaa sopivan tilaisuuden kyttäämistä, kun oiva hetkiä luopua vanhasta ja välittömästi tilalle toinen vaihtoehto.
Kyllä tämä tulee jäämään luottopakiksi yleiskäyttöön/reissuille, kuvanlaadullisesti itselleni se mitä olen hakenutkin ja tällä tarkoitan sitä, että kun omistanut Sony 28/2:n (luovuin ainoastaan tynnyrivääristymän vuoksi) ja "vastaavan" Sigma ART 24/1.4:n, niin kyllä minä Sonyn pikkuihmeen kuvanlaadusta pidin enemmän kuin Sigmasta ja tuo kokemusero toimi tämän uuden Sonyn kohdalla tietyllä tapaa referenssinä, minkä tyylistä kuvanlaatua ajoin takaa...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.