veka kirjoitti: ↑Heinä 22, 2021 11 : 40
Onko sulla lisää kuvia tosta epäskarpista perhosesta, tai muista vastaavista? Myös mun ymmärryksen mukaan syynä lienee kohteen heiluminen, jota 1/640s ei ole ihan pystynyt pysäyttämään. ISO 125 lienee vähän turhaa hifistelyä, esim. ISO 1600 antaisi lisää pelivaraa.
Pitänee paikkansa, että ei tuossa tai noissa muissakaan käsivaralta otetuissa kuvissa tuolla focus siftillä ole suurta osuutta. Kuvaajasta ja olosuhteista lähinnä taitaa nuo lievät puutteet johtua.
Tässä vielä lyhyemmällä ajalla oleva kroppi samalta päivältä. Tämä kaveri laskeuti kädelle ja nautiskeli sillä kuvaajan hikeä pitkän tovin. Kuvausasento ei ollut ihan paras, kun perhonen oli oikella kädellä ja pidin kameraa vasemmassa kädessä ylösalaisin yrittäen ottaa kaverista kuvaa. Muutamassa sain osumaan tarkennuksen silmään.
Canon EOS R5, RF100mm F2.8 L MACRO IS USM, 1800 × 1200 – 1,8 Mt, 100.0 mm, f/4, ISO 500, 1/3200 s
Havaitsemasi focus shift on hyvä huomio, mutta paljonko sillä on merkitystä käytännössä? Myös f4 ja f5,6 kuvissa tarkennuskohta näyttää sentään olevan terävyysalueella. Netin syövereistä löysin kaksi muuta havaintoa samasta asiasta, joten tätä on varmaan hyvä seurata.
Ei ollut minun alkuperäinen huomio. Sivuston uutisissa oli tästä maininta ja piti kokeilla itse miten näkyy. Ainakin tuossa noin 0.5x suurennoksella olevissa viivotinkuvissa sen havaitsee.
Taisi olla tuolla ensimmäinen havainto tästä:
https://www.the-digital-picture.com/Rev ... -Lens.aspx
Vielä kysymys. Voiko R5:n ja RF 100mm macron kaikki vakauttimet kytkeä pois päältä, jolloin niiden mahdolliset sählingit saa eliminoiduksi? Joku 1/1000s tai 1/2000s lähikuvauksessakin riittää yleensä pysäyttämään myös kameran tärinän maastossakin. Netin viisaiden mukaan obiskan kytkin ilmeisesti nollaa myös rungon vakautuksen, mutta ihan selvää tietoa ei löydy. En siis ihan luota edes Canonin systeemeihin tässä. Taas on kehitetty jotain uutta hybridivakautusta, josta ei käytännön kokemusta vielä ole.
jka71 ehtikin tähän vastaamaan, eli voi. Kytkee vaan linssistä vakaajan pois, niin se kytkee myös rungon vakaajan pois päältä.