temama kirjoitti: ↑Helmi 20, 2021 20 : 16
Blääh. Focus shift? Hommansa osaava kuvaaja osaa ottaa focus shiftit (ja field curvaturet) huomioon kun ottaa valokuvaa. Tai sitten tekee manuaalitarkennuksen suoraan himmennettynä halutulle aukolle.
Itse olen ottanut lähes kaikki maisemakuvani, joitakin telemaisemia ja yökuvia lukuunottamatta laittamalla objektiivin himmenninaukoksi f/8-16 ja käyttämällä kameran automaattitarkennusta niin, että kaikki tarkennuspisteet ovat valittuna, jolloin kamera laskee kuvaan terävyysaluetta niin, että sitä riittää reilusti koko kuva-alalle, etualasta nurkkiin saakka ja hieman ylikin.
Samalla, kun ottaa useampia kuvia perättäin, tarkentamalla välillä uudestaan, tulee myös kuvasarjaan eräänlainen automaattinen terävyysalueen haarukointi. Yleensä otan kuvat vielä käsivaralta, jolloin kuvanvakaaja nousee objektiivissa suureen arvoon. Tarvittaessa olen valmis nostamaan myös kennon herkkyyttä ISO 100 natiivista ylöspäin, jos suljinaika menee muuten liian pitkäksi.
Tällä tavoin olen kyennyt nopeaan ja tehokkaaseen työskentelyyn jo pelkästään sen takia, ettei aikaa ole tärvääntynyt jalustan kanssa nujuamiseen. Kuvaan tosiaan nykyisin pienemmän kennokoon Nikon D500:lla myös maisemat, koska saan näin "täyden kennokoon" kameraa helpommin koko kuva-alan kattavan terävyysalueen maisemiin myös telekuvissa ja kameran tuottamat laadukkaat 20 MP RAW-kuvat riittävät minulle mainiosti.
Jotkut kuvaajapösilöt voivat tuomita objektiiveja väärin perustein sutuiksi, vaikka todellisuudessa itse tyrivät parhaan terävyyden kuvista käsitarkennustärimisellään. :)