Mä olen kerranki mafferin kanssa samaa mieltä. Noi suojafilsut on aika kovaa matskua suhteessa etulinssiin ja noihin saa ihan kivat jännitteet aikaan. Ja kivi ei oo niin kovaa matskua ku ajattelis. Eli voi olla, et kandee ottaa osuma ennemmin suoraan linssiin kuin suotimeen. Osaavimmat voi tehdä sellasen taulukon, missä on sarakkeissa/riveissä suojasuotimen hinta, ilman lämpötila, etulinssin korjauskustannukset ja vakuutusmaksut - ja tietenki rikkoutumistodennäköisyys eri tilanteissa. Sit vaan lukee oikealta riviltä, et kandeeko tänään laittaa suodin vai ei.
Mun ja Jaskan yhteenlasketun kokemuksen muodostamalla tilastollisella analyysillä olen päätynyt olemaan käyttämättä suojasuodinta - mä kun en hengaa keskikaupungilla taksijonossa viikonloppuöinä, ajan suunnilleen nopeusrajotusten mukaan, elän onnellisessa parisuhteessa ja ruumiini massa on suositusrajoissa (+ syön aika terveellisesti), voin hyvin hyppiä liukkailla rantakallioilla kameran kanssa ilman suodinta.
Protector uhka vai mahdollisuus
-
-
Re: Protector uhka vai mahdollisuus
Mullakin on tuolla kaapin pohjalla läjä suojafilsuja, mutten niitä kyllä käytä. Odottelevat jotain projektia kun pääsee lätkimään niihin jotain vaseliinia tms.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
- Viesti:
Rannalla tai missä vaan kun vesi tai kura roiskuu, suotimet on ihan hyviä ja tarpeellisia. Kunhan ottaa ne sit irtikin. Vahinkotilanteet itsellä on olleet yhtä lukuun ottamatta sellaisia, että kuvaajakin on ottanut osumaa ja siinä hetkessä ei kyllä kalustoa mietitä. Ennemmin jalusta ja kamera kiveen kuin polvi kiveen keskellä ei mitään.
-
Ei asia olekaan ihan yksinkertainen. Omassa objektiivissä on ollut polarisaatiosuodin kiinni, ja kun putken laittaa ilman linssinsuojusta kameralaukkuun, se suodin on ikään kuin kulunut siellä kameralaukussa. En ole kiertänyt tätä muuten kuin pitämällä vastavalosuojaa aina käyttöasennossa myös laukussa. Eli en juurikaan käytä linssisuojuksia, jotka tässä tapauksessa ajaisivat suojasuotimen asiaa. Voihan se olla, että etulinssin materiaali kestäisi polarisaatiosuodinta paremmin laukussa hangaamisenkin, mutten ole kokeillut.
Omissa objektiiveissä ainoastaan laajakulmazoomissa pidän suojasuodinta. Vuosia sitten olen yhden objektiivin pudottanut, ja siitä opin kerrasta, ettei niitä kannata pudottaa tai kolhia. Hyvälaatuinen suojasuodin ei ole kuvissa haitannut, ja kun suurin uhka on naarmuuntuminen kameralaukussa tai jonkun töytäisy väentungoksessa, niin pidä sitä perustellusti siinä kiinni. Voi olla, että sekin tekee hieman huolellisemmaksi, kun en maksa turhia vakuutusmaksuja.
Omissa objektiiveissä ainoastaan laajakulmazoomissa pidän suojasuodinta. Vuosia sitten olen yhden objektiivin pudottanut, ja siitä opin kerrasta, ettei niitä kannata pudottaa tai kolhia. Hyvälaatuinen suojasuodin ei ole kuvissa haitannut, ja kun suurin uhka on naarmuuntuminen kameralaukussa tai jonkun töytäisy väentungoksessa, niin pidä sitä perustellusti siinä kiinni. Voi olla, että sekin tekee hieman huolellisemmaksi, kun en maksa turhia vakuutusmaksuja.