janne. kirjoitti:Eli kameralle polttovälin ja aukon kertova piiri maksaa liki satasen? Vai liekö tuossa muuta eroa edeltävään malliin?
Jo jälleenmyyntiarvon nousun takia tuon maksaa, vaikka itsekään en tarvitse moista sähköpiiriä. Onhan se kiva että voi myydä objektiivia vähän laajemmalle piirille kuin pelkille AI-kameran omistajille.
Tommonen piiri on Canonissa kätevä, jos kameramalli tukee exposure simulationia liveview-tilassa. 5d2:ssa tuo toiminto ei toiminut oikein, jos ei obiskassa ollut tuommoista chippiä. Reippaasti 100e arvoinen omituisuus ainakin Canon-leirissä.
Oletteko saaneet mac käyttäjät tuon em. profiilin toimimaan. Itsellä ei mitenkään onnistu.
KLopioin tiedoston kansioon
Library - Application Support - Adobe - CameraRaw - LensProfiles - 1.0 - Downloaded
, kuten neuvottiin jossakin tekemään, mutta ei vain näy lightroomissa Samyangia valittavana. Olen mielestäni kokeillut kaikki virhevaihtoehdot.
Kokeilin muuttaa tekstistä sen kohdan "False" "true" :ksi, mutta ei vaikutusta.
Enkö vain osaa, vai pitääkö jotakin muuta tehdä lisäksi?
Tuon mä löysinkin, mutta oonko käsittänyt oikein että lens correction profiili pitäisi kopioida tuollaiseen kansioon C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\LensProfiles\1.0\
Ei multa ainakaan tuollasta polkua löydy koneelta.
kari55 kirjoitti:Aloittelijan kysymys tähän linssiin liittyen: yritin joitain sisäkuvia 2.8 aukolla, mutta jäivät kovin pimeiksi. Suljinnopeuttahan tuossa voi säätää käsin (M asennolla), vaikuttaako se valovoimaan? Mulla näytti olleen jotain 1/20-100, johtuuko pimeys tuosta?
Aukko, aika, herkkyys. Noita kun puljaat niin alkaa hahmottua kompromissin luonne.
Sisäkuva on aika suhteellinen käsite. Jos puhutaan normaalista (eli yleensä kuvaukseen varsin hämärästä) huonevalosta ilman ulkoa tulevaa valoa, niin 1/30 suljinaika kuulostaa ihan hyvältä lähtökohdalta jos 2.8 aukon lisäksi sulla on valittuna vähintään ISO 1600.
1/30, f2.8, ISO 1600
=
1/15, f2.8, ISO 800
=
1/15, f4, ISO 1600
...
Ja tosiaan, M-asennossakin valotusmittari toimii ja antaa vinkkiä mihin valotus on kallellaan.
Jossain on ollut nyrkkisääntö käsivaralta otettuihin kuiviin että maksimi suljinaika on 1 s/ polttoväli [mm]. Esim. 200 mm putkella pitäisi suljinaika olla maksimissaan 1/200 s.
Olen kuitenkin huomannut että esim. 8 mm fisulla pystyy ottamaan hätätapauksessa ihan skarppeja kuvia jopa 1s valotusajalla kun painaa kameraa kunnolla otsalumpioon ja painaa laukaisijaa varovasti pitäen napin pohjassa koko valotuksen ajan. Olettaisin että tuolla 14 mm polttovälillä onnistunee sisäkuvaus vaikka 1/4 s valoitusajalla suht mallikkaasti.
Kokeilemallahan sen sitten löytää että onko jälki parempaa ISO 200 ja 1/4 s, ISO 400 1/8s vai peräti ISO 1600 ja 1/30s.
APu72 kirjoitti:
Olen kuitenkin huomannut että esim. 8 mm fisulla pystyy ottamaan hätätapauksessa ihan skarppeja kuvia jopa 1s valotusajalla kun painaa kameraa kunnolla otsalumpioon ja painaa laukaisijaa varovasti pitäen napin pohjassa koko valotuksen ajan. Olettaisin että tuolla 14 mm polttovälillä onnistunee sisäkuvaus vaikka 1/4 s valoitusajalla suht mallikkaasti.
Kokeilemallahan sen sitten löytää että onko jälki parempaa ISO 200 ja 1/4 s, ISO 400 1/8s vai peräti ISO 1600 ja 1/30s.
Arvaas?
Nikonilla on vakaaja 16-35mm laajiksessa. Ja vaikka 16mm antaa täyskennon kanssa aikalailla laajan kuvakulman, niin kyllä yli 1/4 sek valotusajat ovat arpapeliä. Joskus onnistuu, toisinaan sitten taas ei. Jos kuvasta pitää saada laakista terävä, niin kyllä minä pyrkisin laajiksellakin 1/25sek luokkaa oleviin valotusaikoihin.
Tuolla olisi käytetty laajista ja IR-filtteriä aika hienoin tuloksin. Liekköhän muita vaihtoehtoja kun tuntuu hurjalta teippailla kameran sisuksiin kalvoja?
fotom kirjoitti:Liekköhän muita vaihtoehtoja kun tuntuu hurjalta teippailla kameran sisuksiin kalvoja?
Tässä pari kuvaa omasta turauksesta. Eli lyhensin hiukan vastavalosuojaa ja modasin tuollaisen Cokin P suodinpidikkeen lasin eteen. Pidike on ainoastaan "napsauttamalla" kiinni tuossa vastavalosuojassa , mutta pysyy paikoillaan ellei mitään hirveän rajuja liikkeitä / kolhaisuja tee.
Ei missään nimessä kaunein ratkaisu , mutta kohtalaisen helppo ja ihan toimiva.