Jalkazoomi

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

JPu kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:On eri asia saada kulmaa tai saada tavaraa. Perusasiat pitää olla selvillä ja oikein ilmaistuna. Miten muuten luulet ihmisten oppivan?
Perspektiivi vastaan rajautuminen.. aika eri asioita :)

Jos asiaa katsoo vain pääkohteen osalta ei ehkä huomaa muutosta taustoissa/ympäristön piirtymisessä..

Rautalankaa:
1. Perspektiivi tulee etäisyydestä josta kuva on kuvattu (tarkoittaa kuva-alalla näkyvien asioiden suhdetta toisiinsa jos ovat eri etäisyydellä toisistaan)
2. Rajaus riippuu polttovälistä ja kameran tekemästä rajauksesta (croppi). Puhtaasti se mikä rajautuu filmille/kennolle riippumatta siitä kuinka läheltä tai kaukaa kohdetta on kuvattu. Kennon/filmin koolla on merkitystä kuinka laajaa näkymää kuvalle piirtyy. Kuva-alalla esiintyvien objektien suhde toisiinsa nähden ei muutu vaikka kuinka ruuvaisi zoomia.

Asian tekee vaikeaksi se, että on hyvin monta erilaista filmin/kennon kokoa ja jos kävelee lähemmäksi ja samalla zoomailee, niin ei enää hahmota mitä oikeastaan tapahtuu. Eli on tutustuttava asioihin syvemmin, jotta oikeasti ymmärtäisi mistä on kysymys.

Toisaalta mitä väliä, kuin voi kävellä kivan näköiseen perspektiiviin ja rajata sitten siten kun haluaa zoomilla/vaihtamalla polttoväliä :)
Jepulis. Näinhän se on. Sitähän tuolla yritin sanoa, ja saada ihmiset ymmärtämään. Rautalankaa on hyvä vääntää, joskus itse kunkin ;)

Kapa
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
make58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make58 »

kapama-7 kirjoitti:
JPu kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:On eri asia saada kulmaa tai saada tavaraa. Perusasiat pitää olla selvillä ja oikein ilmaistuna. Miten muuten luulet ihmisten oppivan?
Perspektiivi vastaan rajautuminen.. aika eri asioita :)

Jos asiaa katsoo vain pääkohteen osalta ei ehkä huomaa muutosta taustoissa/ympäristön piirtymisessä..

Rautalankaa:
1. Perspektiivi tulee etäisyydestä josta kuva on kuvattu (tarkoittaa kuva-alalla näkyvien asioiden suhdetta toisiinsa jos ovat eri etäisyydellä toisistaan)
2. Rajaus riippuu polttovälistä ja kameran tekemästä rajauksesta (croppi). Puhtaasti se mikä rajautuu filmille/kennolle riippumatta siitä kuinka läheltä tai kaukaa kohdetta on kuvattu. Kennon/filmin koolla on merkitystä kuinka laajaa näkymää kuvalle piirtyy. Kuva-alalla esiintyvien objektien suhde toisiinsa nähden ei muutu vaikka kuinka ruuvaisi zoomia.

Asian tekee vaikeaksi se, että on hyvin monta erilaista filmin/kennon kokoa ja jos kävelee lähemmäksi ja samalla zoomailee, niin ei enää hahmota mitä oikeastaan tapahtuu. Eli on tutustuttava asioihin syvemmin, jotta oikeasti ymmärtäisi mistä on kysymys.

Toisaalta mitä väliä, kuin voi kävellä kivan näköiseen perspektiiviin ja rajata sitten siten kun haluaa zoomilla/vaihtamalla polttoväliä :)
Jepulis. Näinhän se on. Sitähän tuolla yritin sanoa, ja saada ihmiset ymmärtämään. Rautalankaa on hyvä vääntää, joskus itse kunkin ;)

Kapa

Korjasin jo tuossa aiemmin virhettäni kulman ja kuvaan saatavan tavaran suhteen. Ihannetilanne olisi tietysti olla aina ilmaisuissaan täsmällinen, niin muiden ei tarvitsisi korjata, mutta eipä onnistu.

Perspektiivistä en mitään sanonutkaan ja rajaamisella tarkoitan edelleen sitä tosiasiaa, että kun kiinteällä objektiivilla liikut kohti, niin saat tiukemman rajauksen ja toisinpäin.

Tuossa rautalankamallin 2.-kohdassa mainittu zoomin ruuvaaminen ei kyllä oikein osu, kun puhutaan kiinteistä... Ja lisäksi rajaus, tai se mitä minä sillä käsitän, riippuu ensi sijassa siitä mitä kuvaaja kuvaan valitsee (visuaalisesti rajaamalla).

Opettaa saavat tosiaan ne, joilla siihen on talenttia. Kokemuksistaan saa kertoa jokainen, joilla niitä on.

Threadin otsikko kun oli jalkazoomi, niin mitähän mahtaisi maksaa 30-85mm F/1.4-1.8, jos sellainen olisi? Nythän se kolmella erillisellä objektiivilla on vähän niinkuin 3-portainen manuaalivaihteinen vastaan automaatti (=zoom). Hitaampi vaihdettaessa, mutta nopeampi käytössä ja maksaa n. 750 €.
Make
lelukamera

Viesti Kirjoittaja lelukamera »

Digijärkkäriin mulla on yksi kiinteäpolttovälinen, 35-millinen. Se vastaa 350D:ssä suunnilleen 50-millistä, joka mulla on vanhassa Jassikassa. Tuo on mainio polttoväli yleislinssiksi - perspektiivi on luonnollinen ja jalkazoomia piisaa molempiin suuntiin kohtalaisesti. Aika harvoin sillä tulee tilannetta, että polttovälin takia kuva jäisi ottamatta. Eikä tartte zoomata, kun ei voi! Linssi on myös pieni, halpa, ja kohtuullisen laadukas.

Valovoima on kova juttu joskus, kun haluaa erottaa kohdetta taustasta tai valo vain ei piisaa muuten, mutta kun minä tykkään yleensä ottaa kuvia, joissa on syväterävyyttä, niin pitää kumminkin himmentää. Siksi en ole kiinnostunut alle kahden valovoimasta, kunhan putki muuten on laadukas.

Jos valovoima on neljän hujakoilla, kuten kittilinssillä, salamalla voi kuvata Tv:llä ja vallitseva valo on hyvin hyödynnettävissä ja hallittavissa. Kakkosen valovoimalla on salamakuvaus hoidettava manuaaliasetuksilla, jottei aukko mene liian suureksi ja syväterävyys pieneksi. No, ei tämä mikään ongelma toki ole, ja on se valovoima joskus tarpeenkin, ei sillä.

Make
350D, 550D
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Valovoimasta on muutakin iloa. Sen avulla af toimii paremmin, ja sen avulla kameran läpi katselu on mukavampaa. Tosin siitä on huonojakin puolia: niille, jotka eivät käytä syväteävyydetarkistusta antaa etsin aika tavalla väärää informaatiota otettavasta kuvasta.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
lelukamera

Viesti Kirjoittaja lelukamera »

OskuK kirjoitti:Tosin siitä on huonojakin puolia: niille, jotka eivät käytä syväteävyydetarkistusta antaa etsin aika tavalla väärää informaatiota otettavasta kuvasta.
Heh...

Kirjoitin tähän jo melekosen meriselityksen, mutta pyyhin sen pois. Todettakoon vain, että kukin kuvaa tyylillään (perstuntumallaan), ja lopputulos on ainut oleellinen asia. Mun ei kuitenkaan _yleensä_ tarvitse tarkistaa syväterävyyttä napilla, mutta jos jollain sellainen tarve on, niin en estele.

No, ehkä olen ajastani jäljessä, mutta olen opetellut kuvaamaan kameralla, jossa ei ollut juuri muita nappuloita kuin ajan ja aukon säätö.

350D:n etsin ja muut vastaavat auttavat lähinnä kuvan rajaamisessa. Pärjään kyllä silti sen kanssa mainiosti, mutta on siin ä eroa aika lailla, jos vertaan vanhan vilimjärkkärini etsimeen tai vaikka 1D:n tai D200:n etsimeen.

Make
350D, 550D
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

lelukamera kirjoitti:
No, ehkä olen ajastani jäljessä, mutta olen opetellut kuvaamaan kameralla, jossa ei ollut juuri muita nappuloita kuin ajan ja aukon säätö.
Hmm, 60-luvun lopussa ja 70-alussa edistyksellisiin yksisilmäisiin tuli täyden aukon mittaus, joten tätä ennen ei tarvittu moista nappia ja tämän jälkeen se oli yleisempi kuin minkään luvun näyttö etsimestä neulan lisäksi.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin