Mä olen pistänyt sormen eteen ja käänellyt kameraa sivuttain ja säätänyt kameraa edes/taakse kiskolla kunnes tausta alkaa pysyä paikallaan. Ja sitten sama nyökkäämällä ja kameran säätöä ylös/alas tuolla sivukiskolla, kunnes maisema pysyy samassa kohdalla vaakatasossa olevan sormen takana. Kun halua hifistellä, ottaa sormen tilalle läheisen puun rungon tai oksan (tulee hieman tarkempi säätö). Tarkkuus on tuntunut riittävän panoraamojen parsimiseen hyvin (lähikohdekuvista, Pelkkiä kaukokohteitahan kuvaa ilman panoraamapäätäkin aivan hyvin).
Nää operaatiot tekee helposti jokaisen kuvaussession aluksi, eikä tarvi muistella säätöarvoja. Zoomin kanssahan ne joutuu tekemään jokaiselle valitulle polttovälille.
100mm objektiivi on vaatinut 200mm kiskon ja 50mm näyttää menevän myös kakssataamillisellä (se ei näy ainakaan kuvassa), mutta 140mm on hieman sopuisamman näköinen. Myös toi mun laajiszoomi 17-40mm menee kummallakin kiskolla.
Mulla on tällainen panoraamakuvauskalusto (joku kutsui sitä jo "raanaksi"):
Tämä muuten kantaa myös mun 150-600mm zoomin, mutta kiskot ei riitä virittämään parallaksia pois. En kyllä uskaltaisia kokeillakaan virittää kameraa riittävän taakse.