Tässä lähes sama tilanne muutaman sekunnin välein. Toinen 20 mm f1.4 ja toinen 150-400 mm f4.5. Olen muutaman vuoden ajan kuvannut lintuja ääripolttoväleillä kun ennen oli aina se pisin polttoväli käytössä. Välillä 12-100 mm f4, 20 mm f1.4, 60 mm f2.8 macro, 40-150 mm f2.8 ja valtaosa kuvista kuitenkin 150-400 mm f4.5. Olen huomannut että mitä lähempänä kamera on kohdetta sitä kolmiulotteisemman vaikutelman kuvilleni saan, joten Setälän opein jatketaan siirry askel lähemmäksi kohdetta.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Molemmissa on kyllä pointtinsa. Onhan se kiva nähdä välillä linnun ympäristöäkin laajemmin. Mut tonaliteetti on hienosti hanskassa ja linnusta erottuu paljon erilaisia sulkien sävyjä. Kovan valon lintukuvissa sävyjä on yleensä 1-4 vs. kunnon valossa otetut kuvat ja siihen päälle toimiva käsittely.
Näihin keskipäivän jyrkkiin valoihin tuli muutama viikko sitten oiva parannus kun Lightroomiin ilmestyi Adaptive profiili. Se pelastaa aika paljon vaikeita jyrkkiä valoja. Tässä huuhkaja vähän eri kuvakulmasta 20 millisellä ja lähes täydellä aukolla.
Se minua ottaa tässä kaukolaukaisin kuvauksessa pattiin kun pitää kuvata täydellä P asetuksella ja Auto Isolla. Kamera aina tahtoo väkisin himmentää ja laukoa väärillä suljinajoilla. Olis kätevää kun kaukolaukaisimesta voisi myös säätää kameraa. Tässäkin kamera turhaan himmensi aukoksi f1.8 ja ISO oli vain 1000 valotuksen ollessa 1/400 sek. Jos olisin käsin säätänyt niin aukko olisi ollut f1.4 ja ISO 1600, jolloin siipien liike-epäterävyys olisi jäänyt kokonaan pois. Huuhkaja kuvattu viime viikolla 20.3 klo 18.54 eli juuri auringonlaskun jälkeen.
Testasin just luurilla. Kyllä OISharella voi puhelimen luutuutti ja/tai WiFi-yhteydellä luurista säätää aukkoa, aikaa, ISOa, ja luurin näyttöön näpäyttämällä valita tarkennuskohdan. Nopeella kirjotuspöytätestillä kuvanottokin tapahtu niitä aikoja kun luurista komensi, mutta en osaa varmasti sanoa, tuleeko tositilanteessa laukasuviive epämääräseksi, eikä oo käyttökelpoinen. Ootko villaristi testannu puhelinta kakena?
Katukahvilassa vois viattoman näkösesti laittaa kameran pöydälle, istua ite kokonaan toiseen rintamasuuntaan, ja räplätä puhelinta niiko kaikki muutkin istujat. Ja todellisuudessa puhelimen näytössä kameraa lähestyvät pahaa-aavistamattomat neitoset tarttus kennolle just oikeella hetkellä...
En oo vielä testannu tätäkään. Tuossa syöttöpaikalla muutaman kuvan otin alkutalvemmalla. Ja sama noituminen oli nytkin, enneko osasin laittaa luurin ja kameran etäyhteyden kuntoon, ja yhtä epämääräsesti se kävi nytkin, eli luultavasti sama eessä taas seuraavalla kerralla. Niin alas ei sentään tarvinut nöyrtyä, että ois käyttö-ohjeet kaivanu tietsikasta esille...
Jaakko
PS. Mie ja sattumalta törmäsin niihin tekoäly-profiileihin männä viikolla. Arvelin, että hyvinkin noille saattaa käyttöä löytyä, paikassa tai toisessa. Vähemmän vakavassa kuvanlaadun tavoittelussa yksinkertasesti voip käyttää tarjolla olevia ADOBEn valmiita profiileita, ja säästää koneaikaa rutkasti, ja vaativammassa käytössä jos osaa ja jaksaa laatia mieleisiä profiileita kerran, säästyy taas aikaa ja vaivaa jatkossa.
PS2. Mitä noihin milleihin tulee, niin oon alkanu aavistaa kaikessa kuvauksessa tuon perspektiivin merkityksen; ei ookaan vain siitä kyse, että tarvii zuumilla säätää kuvan reunat kohilleen. Eniten on tullut oppia koronan seurauksena siihen asiaan; siis en oo ite sairastanu, mutta kun uutisissa etähaastatellaan poliitikkoja, ja näillä on luuri pöydällä kamerana alle puolen metrin päässä pärstästä, ja ultralaajis käytössä, niin komeita on nenät naamarissa, hienosti korostuu kolmiulotteisuus kasvoissa! No, siinä se ei ehkä ole aina haastateltavalle eduksi, mutta villaristin huuhkajassa on; hieno kuva!
Tuo OiShare on kuin vanhan miehen vehje - ei mitään vikaa vaan ei silti toimi. Toimi yli 10 v sitten vanhoilla WiFi laitteilla jotenkin, mutta nykyisin kantama on max. 5-10 m.
Kuvasin yli 10 v sitten karhuja paljonkin Pen kameroilla ja OISharella mm. yksi tuon aikaisista kuvistani päätyi VLK-kirjan kansikuvaksi. Viive on viikkoja ja etäisyys turhan hepponen. Pitää olla radio-ohjattu joten etäisyyttä kameraan voi olla jopa 1000 m ja tällä nykyiselläni pystyy käyttämään myös ProCapturea. Paristotkin kestävä kuukausitolkulla.
Jätin kameran "konttoriin" itekseen, ja kävelin talosta ulos luuri kourassa. Parinkymmenen metrin päässä talosta - ovet ja ikkunat kiinni - alko tökkimään, noin 30 metrin päässä ei enää ollut yhteyttä. Kun kävelin takaspäin, yhteys taas löytyi. Ei aivan noin huono kuin sinun kokemukset. Kun oli äärirajoilla, ja otti kuvan kertatulella, meni useita sekunteja saada valmis kuva kännykkään, ja taas useita sekunteja saada kamera takaisin kuvausvalmiuteen. Mutta vielä lähes 20 metrin päässä toimi joutuisasti, ja siis normaalin omakotitalon seinän läpi? Nyt en kyllä oikein tiedä, meneekö yhteys Wifin vai Bluetoothin kautta; jos se menee talon Wifiverkon kautta, eihän se verkko yllä tuon edemmäs millään vehkeillä, eikä ole tarkoituskaan?
Ei ehkä lintukuvaukseen, mutta moneen muuhun paikkaan vois toimiakin. Kiitokset herätteestä, tulipahan taas kokeiltua jotain, minkä kohta unohtaa...
Oon vuosien varrella kokeillut kaikkea muuta paitsi en vaaria ja pyöröovessa hiihtämistä, mutta etäkuvaukseen ei sovellu kuin radio-ohjaus ja triggeriksi IR-tunnistus. Benro Polaris on vielä kokeilematta ja speksit siinä on kovat kun sitä voi ohjata puhelimella, sillä tuossa motoroidussa kuulassa on paikka simm-kortille. Tonnin hinta vähän hirvittää jos ei toimikaan?
Villaristi kirjoitti: ↑Maalis 24, 2025 12 : 20
Se minua ottaa tässä kaukolaukaisin kuvauksessa pattiin kun pitää kuvata täydellä P asetuksella ja Auto Isolla. Kamera aina tahtoo väkisin himmentää ja laukoa väärillä suljinajoilla.
Miksi P, jossa et itse voi kontrolloida mitään? M-asetuksella kontrolloit itse kaikkea ja AutoISO hoitaa valotuksen.
Miten saat manuaalin vaihtamaan suljinnopeudet välille 1 sek - 1/6400 sek. Olen juuri kojussa Limingassa ja olen täällä lähes vuorokauden edes käymättä ulkona. Päivällä kohteena taistelevat kanahaukat ja yöllä tähtitaivas ja huukajat. Ei taida maailmassa olla niin joustavaa valotusaikaa M-asetukselle että toimisi. Ainoa mahdollisuus on kaikki automaatille eli P.
Villaristi kirjoitti: ↑Maalis 25, 2025 14 : 30
Miten saat manuaalin vaihtamaan suljinnopeudet välille 1 sek - 1/6400 sek. Olen juuri kojussa Limingassa ja olen täällä lähes vuorokauden edes käymättä ulkona.
No olisit heti sanonut, niin ei tarvitsisi arvailla.
Vielä jatkoa tuohon A-asetuksiin. Olen asettanut Auto-Iso rajoiksi 640-12800 ja mielestäni tämä on homman pahin ongelma. Se alkaa herkkyyttä nostamaan aivan liian myöhään. Sulkimelle ISO aloitus on 1/250.
Yötä varten tarkennus pitää olla manuaali mutta päivällä olisi kiva käyttä AF:ää. Ainoa mikä helpottaisi kuvaamista sekä yöllä että päivällä olisi se että pääsisi etänä säätämään kameraa. Sellaista hyvää mikä toimisi ideaalisti päivällä ja yöllä ei taida löytyä?
Nämä tämän illan kuvat parhaiten kertokoot radiolaukaisun hyvät ja huonot puolet.
Hyvää on se että laite on järjettömän nopea, mutta huonoa on kuten em. se että hämärässä kamera ei nosta ISOa tarpeeksi ylös ja kaiken lisäksi vielä himmentää, joten suljinnopeudet eivät riitä pysähdyttämään liikettä. Toisen haukan ohi lentävä haukka ISO 640, f3.5 1/500 sek. klo 18.46 eli melko hämärässä.
Haukka päivänvalossa. ISO 640 f6.3 1/1600 sek. klo 16.18
Näistä kuvista näkee että kamera pyrkii aivan turhaan himmentämään eikä nosta ISOa kuin vasta aivan pimeässä. Kun valot menevät mailleen niin silloin ISO nousee aivan oikein jopa asettamaani maksimiin eli 12800 ja aukko aukeaa täyteen f1.4.
Jotain matoja tässä on ja syvällä?
Jos kameran laittaa M-moodiin, ja kamerasta laittaa Wifin/Bluetoothin päälle, niin kännykällä voi etänä säätää kaikkia valotukseen vaikuttavia, eli ISOa, aukkoa ja aikaa OISharen kautta. Jos puhelimesta katkaisee Wifin, jääkö kamera edelleen virrankulutustilaan? Yhteys syntyy uudelleen, kun puhelimesta käynnistää OISharen, vaikka kamerassa ei tehdä mitään, sen juuri testasin. Eli OISharen voisi käynnistää aina silloin puhelimesta, kun hämäryystilanne tai kuvattavat kohteet muuttuvat niin, että aikaa ja/tai aukkoa pitää muuttaa, siis ISO koko ajan AUTOlla, eli valotuksen automaattisäätö tapahtuu ISOlla. Ja kun säädöt on muutettu, yhteys poikki kännykästä, ja laukaisu sillä radiotrickerillä.
Jos kameraan jää wifi/bluetooth skannaus päälle, vaikka puhelimesta on yhteys poikki, ei tilanne auta mitään virtasyöppöyteen.
Jos ymmärsin oikein, tarvetta M-moodilla kuvatessa ei kuitenkaan olisi koko ajan muuttaa noita valotuksen arvoja, vaan vasta sitten, kun olosuhteet muuttuvat niin paljon, että annetut ISOn rajat eivät riitä, vai ymmärsinkö oikein?
Jos muuten toimii, mutta akku kuluu liian nopeasti, olisi vielä mahdollisuus ulkoiseen virtalähteeseen kameralle?
Vai voiko tuo valmius kännykän ja kameran väliselle yhteydelle olla yhtä aikaa päällä, kun radiotrickeri on käytössä? Okahan kertoi käyttävänsä juuri näin omaansa?