Tarkenuksesta
-
Re: Tarkenuksesta
mattimi kertoi:
"Takanäytön tökkiminen makrokuvauksessa ilman jalustaa ei pelitä. - Ois kai pitänyt aloittaa nämä hommat silloin kun oli vielä nuori ja notkea. Minulla, kuten monella muullakin, innostus kuvaamiseen on herännyt vasta eläkevuosina."
Niinhän se on, tuo macrokuvaus. Nuorena innostuin siihen, oli loittoputkia, palje, (muuten on kätevä laite) painava jalusta ym. Silloin ei ollut varaa laukoa yhteen kohteeseen koko rullaa, piti saada kerrasta tai kahdesta.
Ajattelin aloittaa uudestaan, n 40 vuoden jälkeen, nythän on "ilmaista" kuvata. Ostin käytetyn Zuiko 60:sen ja yrittelin; ei tullut edes makrokuvailijaa, myin sen pois yhden kesän jälkeen. Oon liian kankea ukko ;-/
"Takanäytön tökkiminen makrokuvauksessa ilman jalustaa ei pelitä. - Ois kai pitänyt aloittaa nämä hommat silloin kun oli vielä nuori ja notkea. Minulla, kuten monella muullakin, innostus kuvaamiseen on herännyt vasta eläkevuosina."
Niinhän se on, tuo macrokuvaus. Nuorena innostuin siihen, oli loittoputkia, palje, (muuten on kätevä laite) painava jalusta ym. Silloin ei ollut varaa laukoa yhteen kohteeseen koko rullaa, piti saada kerrasta tai kahdesta.
Ajattelin aloittaa uudestaan, n 40 vuoden jälkeen, nythän on "ilmaista" kuvata. Ostin käytetyn Zuiko 60:sen ja yrittelin; ei tullut edes makrokuvailijaa, myin sen pois yhden kesän jälkeen. Oon liian kankea ukko ;-/
-
No mutta joka suuntaan kääntyilevä takanäyttöhän mahdollistaa makrokuvailun vaikka kiikkustoolista. ;-) Ja Olylla kuvien pinoaminenkin onnistuu vaikka käsivaralta.iikkoo kirjoitti:Ajattelin aloittaa uudestaan, n 40 vuoden jälkeen, nythän on "ilmaista" kuvata. Ostin käytetyn Zuiko 60:sen ja yrittelin; ei tullut edes makrokuvailijaa, myin sen pois yhden kesän jälkeen. Oon liian kankea ukko ;-/
-
Joopa joo. Olylla on makrokuvauksessa ongelma raskaampiin kameroihin nähden. Koska Oly on niin kevyt, sillä ei ole massaa, joka vastustaa pieniä liikeitä. Tarkennuksen jälkeen kamera heilahtaa tai käsi "vapisee" sen verran, että tarkennus on siirtynyt eri kohtaan, mikä makrokuvassa pilaa otoksen. Kysehän ei ole kuin milleistä. Olen havainnut sen omalla kohdallani usein ja siksi yrittänyt opetella tukemaan kameran tai käden johonkin kiinteään. Kiikkustoolia en ole vielä kokeillut :-). Kaipa senkin aika tulee. (:-
Mikko
Mikko
Kukka- tai ötökkäkuvia kun olen kokeillut, samoihin asioihin törmännyt. Polvilleen pääsee jotenkin, mutta niihin polviin koskee kohta. Ja ylös ei enää ihan helposti pääse... seitenkymppiset vasta häämöttää suunnilleen kuukauden päässä, ja silti jo tämmöistä. CE kortistakin jo luovuin... moottoripyörä sentään vielä on tallissa.
Mutta tämä ketju on ollut jälleen kerran antoisa. Tuli huomattavasti uutta oppia, kun aloin tutkia tuota tarkennuspisteen ohjaamista syvällisemmin. Samoin tuossa testatessa laitoin kameran takanappi-tarkennukselle, ja sekin herätti ajatuksia; jossain kuvauksessa voisi olla parempi tapa? Samoin tein Mikon kanssa saman huomion siitä, että jos sen vaikka manuaalitarkennuksella laittaa hehtaarille, automaatin osumatarkennus paranee, sahaaminen vähenee.
Ei vielä viittä vuotta ole tuo Emma meillä asunut, ja monet toiminnat jo selvinneet... vielä kun muistais tarvitessa...
Jatketaan harjoituksia, ja jaetaan kokemuksia, ja opitaan uutta joka päivä! (Kiihtyvällä tahdilla, muistin huonontuessa...)
Jaakko
Mutta tämä ketju on ollut jälleen kerran antoisa. Tuli huomattavasti uutta oppia, kun aloin tutkia tuota tarkennuspisteen ohjaamista syvällisemmin. Samoin tuossa testatessa laitoin kameran takanappi-tarkennukselle, ja sekin herätti ajatuksia; jossain kuvauksessa voisi olla parempi tapa? Samoin tein Mikon kanssa saman huomion siitä, että jos sen vaikka manuaalitarkennuksella laittaa hehtaarille, automaatin osumatarkennus paranee, sahaaminen vähenee.
Ei vielä viittä vuotta ole tuo Emma meillä asunut, ja monet toiminnat jo selvinneet... vielä kun muistais tarvitessa...
Jatketaan harjoituksia, ja jaetaan kokemuksia, ja opitaan uutta joka päivä! (Kiihtyvällä tahdilla, muistin huonontuessa...)
Jaakko
-
Kokeilin vielä sen kynän kuvaamista jalustalta. Tarkennus onnistui vielä huonommn kuin käsivaralta. Syynä on ilmeisesti se, että käsivaralta voi hakea helpolla sopivaa kohtaa, jossa olisi voimakkaampi kontrasti. Jos jalustalta ensin tarkensi seinään ja sitten yritti tarkentaa kynään, niin tarkenuusta ei osunut kynään lainkaan. Kynä oli sen verran paksu, että pienin tarkennuspiste jäi kokonaan kynän sisälle. Yritin myös kohdistaa reunaan siten, että puolet pisteestä oli kynän päällä ja toinen puolikas seinän päällä. Ei se auttanut mitään. Kokeilin myös suuremmalla tarkennuspisteellä. Sillä tarkennus toimi yhtä huonosti kuin pienellä. Kokeilin vielä eri aukkoja, mutta totesin, että aukolla ei tässä tapauksessa ollut vaikutusta.
Lopputulema tästä kokeilusta on, että EM 10 ei kykene ko tilanteessa tarkentamaan oikein. Ilmeisesti EM1 ja EM5 ovat parempia, kuten Jaakon testit osoittivat. Tietysti on mahdollista , että minun kamerarunkoni on jotenkin viallinen yksilö.
Terv. Mikko
Lopputulema tästä kokeilusta on, että EM 10 ei kykene ko tilanteessa tarkentamaan oikein. Ilmeisesti EM1 ja EM5 ovat parempia, kuten Jaakon testit osoittivat. Tietysti on mahdollista , että minun kamerarunkoni on jotenkin viallinen yksilö.
Terv. Mikko
-
60 millisellä makrolla tarkennustarkkuuteen ja -nopeuteen vaikuttaa todella paljon kun valitsee obiskasta asianmukaisen tarkennusalueen. Ja samalla tietysti huolehtii siitä, ettei rungossa ole tarkennusalueen rajoittimia käytössä (onko M5:ssa tai M10:ssä sitä mahdollisuutta?).
-
tervehdys
Useammin kuitenkin kohde on epävakaa, kesällä tuli koitettua kukka, kukissa olevien ötököiden kuvausta. Kun näennäisen tyynellä ilmalla käytti 7x tai 10x suurennusta tarkennuksen kohdistukseen niin eipähän kukku ollutkaan paikoillaan.
Saahan siihen jalustaruuviin lisäpainona vaikka kuinka jos arvelet sen avittavan, pikku kokeilulla voi vielä muokata painopistettäkin.mattimi kirjoitti:Joopa joo. Olylla on makrokuvauksessa ongelma raskaampiin kameroihin nähden. Koska Oly on niin kevyt, sillä ei ole massaa, joka vastustaa pieniä liikeitä. Tarkennuksen jälkeen kamera heilahtaa tai käsi "vapisee" sen verran, että tarkennus on siirtynyt eri kohtaan, mikä makrokuvassa pilaa otoksen. Kysehän ei ole kuin milleistä. Olen havainnut sen omalla kohdallani usein ja siksi yrittänyt opetella tukemaan kameran tai käden johonkin kiinteään. Kiikkustoolia en ole vielä kokeillut :-). Kaipa senkin aika tulee. (:-
Mikko
Useammin kuitenkin kohde on epävakaa, kesällä tuli koitettua kukka, kukissa olevien ötököiden kuvausta. Kun näennäisen tyynellä ilmalla käytti 7x tai 10x suurennusta tarkennuksen kohdistukseen niin eipähän kukku ollutkaan paikoillaan.
-
Kyllä, näinhän se menee. Siksi luotettava ja nopea tarkennus onkin oleellinen, kun kohteet eivät poseeraa kameralle, eikä fiilistelyyn ole aikaa.
Jalustaruuvin lisäpaino onkin mielenkiintoinen idea, täytyy sitä kokeilla.
Jalustaruuvin lisäpaino onkin mielenkiintoinen idea, täytyy sitä kokeilla.