aikaarska kirjoitti: ↑Helmi 08, 2025 18 : 43
jperala kirjoitti: ↑Helmi 08, 2025 17 : 32
Maffer kirjoitti: ↑Helmi 08, 2025 17 : 29
Sun SER-jäterungossa on vähemmän dynyä kuin 2012 vuoden D800:ssa. Ei se sen ihmeellisempää ole.
Vähän lapsellinen taas ? onko nyt voittaja olo ? jatketaan nyt siitä miten puheena olevat kennot ei toimi, avaa asiaa vähän enemmän. Lähti taas ihan laukalle kun ei noi nikonit ole tämän ketjun aihe.
En halua missään tapauksessa ottaa osaa kinasteluun, mutta mafferilla on pointti. Nikon D800 kamerassa on erittäin hyvä 36mp kinokenno. Se ei ole niin nopea kuin vaikka uusissa peilittömissä kuten Nikon Z5, mutta kuvanlaatu rokkaa.
Laskennallisella kuvantamisella (monivalotus) taas pystytään kasvattamaan kuvan dynamiikkaa ja pienentämään kohinatasoja.
En minäkään joo välitä kinastella. Varmistaisin vaan jos ennen tuota Nikon-pointtia laskennallisesta kuvantamisesta ja dynamiikan kasvattamisesta on kyse:
Maffer kirjoitti: ↑Helmi 08, 2025 17 : 07
Laskennallisuus olisi voinut olla jotain enemmän. Vaikkapa se HDR-RAW suoraan kamerasta. Nyt on jotain pseudohöttöä mistä tehty taas iso numero. Lineaariset ongelmajätekennot eivät vaan enää toimi - niistä on saatu irti mitä on voitu. Observatorioiden tarpeisiin löytyy jo tarpeeksi tieteellisiä instrumentteja.
...että onhan noissa Olympuksissa ollut laskennallinen HDR-kuvantaminen käytössä jo varmasti ainakin E-M5 mkII mallista saakka eli jo ainakin 10 vuotta, muistelen että ehkä E-M1:ssäkin olisi ollut ennen sitä. E-M5 mkII mallissa sille on jopa defaulttina varattu nappi - tosin itse olen aina siirtänyt sen fn1 -nappiin etten painaisi sitä vahingossa. Kamera siis ottaa useamman kuvan eri valotusasetuksilla haarukoiden, hyödyntää kennovakaajaa paikoittamaan kuvat paikoilleen ja yhdistää ne halutessaan jo kamerassa HDR-kuvaksi. Kennovakaaja liittyy tuohon siten, että tuo onnistuu siis suoraan käsistä, ei tarvita jalustaa. Haarukointia voi säätää, ja saa sen halutessaan jättää tietokoneellekin tehtäväksi. Mm. kuvatessani erään asunnon myyntikuvat, kuvasin lähes kaikki HDR:nä suoraan kamerasta jotta sain vältettyä ikkunoista näkyvän maiseman puhkipalamisen, ilman hillitöntä lisävalojen virittelyä. Tuo toimii ihan järjettömän hyvin, laajentaa dynamiikkaa todella paljon. Myös vastavalossa, maisemissa yms. En tiedä onko Mafferille tuo tuttu. Harvoin rawia käytän, mutta kyllä tuo 10 vuotta vanha E-M5 mkII vain yhden HDR-rawin näyttää siitä HDR-kuvasta tekevän, joka näyttää esikatselussa samalta kuin JPG, eli monta kuvaa se jotenkin on siihen yhdistellyt [edit. ei vissiin ole RAW kuva yhdistelty HDR kuva, näytti esikatselussa vissiin vain JPG:n]. En tiedä sitten onko tuo Olympuksella jo niin vanha juttu, ettei sitä uusimmissa jakseta erikseen edes mainostaa. Eli joko tuo ominaisuus on ollut Olympuksella jo 10 vuotta tai sitten Maffer kaipailee kameraan, jota ei koskaan aio ostaa, jälleen jotain paljon fancympaa kuin mitä minä olen koskaan tarvinnut