Pitäisi varmaan siirtyä nikoniin... tänään alkoi hermostuttaa kun harkitsin 5D1'n ostamista ja linssi tarkensi ihan mihin sattuu ja illalla sitten kaverinkanssa jutellessa se kertoi että normaalia canon 5D1 / mk2 kameroilla, olin kyllä lukenut että alle 2.8 aukkoisilla ei aina mene oikeaan, mutta oletin sen olevan vähän vähemmän väärin tarkennettua :D
Ja just olin vajaa kuukausi sitten myynyt 550D'n pois kun se ei tarkentanut kunnolla (parilla isoaukkoisella testattu). Ja nyt kuulin että se itseasiassa tarkentaa paremmin :D
No himaan päästyäni testasin naapurin d600+50mm, niin siitähän se ajatus lähti, se nimittäin tarkensi todella nätisti just siihen mihin tahdoin :D
Ainoa oikea ongelmahan on raha ja pitäisi saada korvaaja Sigma 50mm/1.4 ja canonin 70-200mm/f4 laseille.
Koska nyt vähän olen fullframeen ihastunut tuon 50mm/1.4 lasin kanssa, niin nikonillekkin saisi saman lasin, mutta cropin kanssa taas saisi parhaan osan teleputkesta. Se vaatisi sitten jonkun noin 35mm suuriaukkoisen jos sisäkuvia haluaisi ottaa, joiden kuvanlaadut ei testien mukaan hirveästi innosta ja kalliiltakin tuntuivat.
Eli fullframesta varmaan d600 voisi olla budjettiin sopiva, tuskin d700 kameraa kannattaa iän takia paljoa miettiä?
Cropeista taas tulee mieleen vain d300, jonka rungon saisi varmaan käytettynä 400€ hintaan?, mutta onkohan tuosta aika ajanut jo vähän liikaa ohitse?
En todellakaan tiedä kumman tarttisin, vaikka suurin osa on 70-200mm lasin maksimi polttovälillä otettu ulkona joten croppi toimisi... ellen sitten kuvaa maisemia joissa olen käyttänyt canonin kittin 18mm päätä ja sisätiloissa sigma on liian kapea croppikennoisella, mutta parempaakaan ei ole :/
Teoriassa jos yrittäisin pitää nex-5N kameraa ja siinä olevaa 16mm/2.8 lasia sisäkuvauksessa, voisin keskittyä ihan croppiinkin. En tiedä :(
Tärkeimpänä se että se tarkentaa ja siinä on *pakko* olla AF-assist valo.
Edit: Ainiin, mukava optio olisi focusing screenin vaihto?
Canonista nikoniin?
-