Nikon D40 ongelmia...!

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
5480

Nikon D40 ongelmia...!

Viesti Kirjoittaja 5480 »

Ostin Nikon D40:n muutama viikko sitten. Pari ongelmaa:

1. Pitkällä valoitusajalla (yli 2 sek.) kuvan lähelle kuvan keskustaa mutta aina samaan paikkaan tulee pieni musta täplä. Lyhyellä valoitusajalla ongelmaa ei esiinny. Poistan kuvan iPhoton retouche-komennolla.

2. Tietyn vaalean sävyt (esim. lumi tietyissä olosuhteissa) välkkyy välillä mustana, välillä alkuperäisen värinä kun otettua kuvaa katsoo kameran omasta ikkunasta. Välkkyminen ei esiinny enää tietokoneella.

Vienkö kameran takaisin kauppaan korjattavaksi?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
bobotti

Re: Nikon D40 ongelmia...!

Viesti Kirjoittaja bobotti »

2. Tietyn vaalean sävyt (esim. lumi tietyissä olosuhteissa) välkkyy välillä mustana, välillä alkuperäisen värinä kun otettua kuvaa katsoo kameran omasta ikkunasta. Välkkyminen ei esiinny enää tietokoneella.
Tämä on Nikonin varoitusjärjestelmä joka siellä vilkkuu varoittaen puhkipalamis vaarasta eli kuvaan tulee valkoisia sävyttömiä länttejä. Mitä laajempi se välkkyminen on sitä todenäköisimmin olet menettänyt sävyjä. Sen varoituksen saa pois päältäkin.

1. Pitkällä valoitusajalla (yli 2 sek.) kuvan lähelle kuvan keskustaa mutta aina samaan paikkaan tulee pieni musta täplä. Lyhyellä valoitusajalla ongelmaa ei esiinny. Poistan kuvan iPhoton retouche-komennolla.
Roska? Montako pikseliä ko täplä on?
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
5480

[quote]1. Pitkällä valoitusajalla (yli 2 sek.) kuvan lähelle kuvan keskustaa mutta aina samaan paikkaan tulee pieni musta täplä. Lyhyellä valoitusajalla ongelmaa ei esiinny. Poistan kuvan iPhoton retouche-komennolla.[/quote]
Roska? Montako pikseliä ko täplä on?[/quote]

Ei se roska ole koska se esiintyy vain pitkällä valoitusajalla. Pikseleistä en tiedä mutta täplän koko on ehkä lankaneulan reiän koko (jos 10 x 15 cm kuva).
bobotti

5480 kirjoitti: Ei se roska ole koska se esiintyy vain pitkällä valoitusajalla. Pikseleistä en tiedä mutta täplän koko on ehkä lankaneulan reiän koko (jos 10 x 15 cm kuva).
Minun hoksottimeni eivät ainakaan nyt heti ymmärrä mikä se voisi olla. Kysäses ostoliikeestä/ joku viisaampi täällä voisi tietää.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Kennolla roska mikä näkyy vain pienellä aukolla kuvattaessa -> pitkä valotusaika?
--
5480

[quote="seppot"]Kennolla roska mikä näkyy vain pienellä aukolla kuvattaessa -> pitkä valotusaika?[/quote]

Riippumaton aukon koosta. 2 esimerkkiä:

1. Keskellä päivää pienimmällä mahdollisella aukolla kuvasin virtaavaa vettä jotta saa siitä liukkaan (eli 2 sek.); täplä nakyi.

2. Iltapimeässä kuvasin kuuta suurimmalla mahdollisella aukolla (10 sek. valoitus); täplä nakyi.

Täplä näyttää olevan aukon koosta riippumaton.
seppot

Jos se täplä on reunoiltaan terävämpi pienellä aukolla kuin suurella niin se on roska kennolla. Kokeile onko vaikutusta asiaan jos long exposure NR on päällä tai ei.
--
5480

[quote="seppot"]Jos se täplä on reunoiltaan terävämpi pienellä aukolla kuin suurella niin se on roska kennolla. Kokeile onko vaikutusta asiaan jos long exposure NR on päällä tai ei.[/quote]

Suurella aukolla täplä on himmeämpi, epämääräisempi. Pienellä aukolla se on terävämpi.

Jos se on roska:

Miten roska voi joutua kennolle?
Voiko sen puhdistaa alan liikkeessä vai meneekö se maahanhuoltajalle? Meneekö sen puhdistus takuuseen?
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

5480 kirjoitti:Jos se on roska:

Miten roska voi joutua kennolle?
Voiko sen puhdistaa alan liikkeessä vai meneekö se maahanhuoltajalle? Meneekö sen puhdistus takuuseen?
Kun yhdenkin kerran korkkaat kittilasin rungosta, se on siinä. Saattaa toki olla tuotantolinjaltakin.

Voi sen puhdistaa alan liikkeessä, itsekin. Ei mene takuuseen.
seppot

5480 kirjoitti:Suurella aukolla täplä on himmeämpi, epämääräisempi. Pienellä aukolla se on terävämpi.

Jos se on roska:
Roska se on. Jos vika olisi itse kennossa ei käytetyllä aukolla olisi mitään vaikutusta. Ainoa mikä ei täsmää yhtälöön on valotusajan pituus eli sen pitäisi näkyä vaikka 1/500s f/16 jos valo muuten riittää. Joissain on ollut roska jo vakiovarusteena, mutta siihen riittää yksi pieni pölyhiukkanen ja sen voi saada jos kerrankin on kittilinssi irti ja kiinnihän se ei alunperin ollut vai mitä?

Jotkut on vieneet ostoliikkeeseen ja siellä on putsattu takuuseen, mutta on tainnut olla hiukka enempi roskia kuin yksi, siis vakiovarusteena.

Kennonpuhdistuksesta on tällä foorumilla muutama sata kirjoitusta. Itse hain apteekista isopropyleeniä ja yksittäispakattuja haavasiteitä ja putsailin niillä noin 9000 kuvan jälkeen. Haku paljastaa tarkemmat ohjeet.
--
5480

[quote="seppot"][quote="5480"]Suurella aukolla täplä on himmeämpi, epämääräisempi. Pienellä aukolla se on terävämpi.

Jos se on roska:
[/quote]
Roska se on. Ainoa mikä ei täsmää yhtälöön on valotusajan pituus eli sen pitäisi näkyä vaikka 1/500s f/16 jos valo muuten riittää. Joissain on ollut roska jo vakiovarusteena, mutta siihen riittää yksi pieni pölyhiukkanen ja sen voi saada jos kerrankin on kittilinssi irti ja kiinnihän se ei alunperin ollut vai mitä?

Kennonpuhdistuksesta on tällä foorumilla muutama sata kirjoitusta. Itse hain apteekista isopropyleeniä ja yksittäispakattuja haavasiteitä ja putsailin niillä noin 9000 kuvan jälkeen. Haku paljastaa tarkemmat ohjeet.[/quote]

Kittilinssi oli irti ja ruuvasin sen itse paikoilleen. Kamera oli "exposed" ehkä 10 sekunttia. Onko kenno samoin "exposed" kun suojakuvun ruuvaa pois, putkea varten?
seppot

5480 kirjoitti:
seppot kirjoitti:
5480 kirjoitti:Suurella aukolla täplä on himmeämpi, epämääräisempi. Pienellä aukolla se on terävämpi.

Jos se on roska:
Roska se on. Ainoa mikä ei täsmää yhtälöön on valotusajan pituus eli sen pitäisi näkyä vaikka 1/500s f/16 jos valo muuten riittää. Joissain on ollut roska jo vakiovarusteena, mutta siihen riittää yksi pieni pölyhiukkanen ja sen voi saada jos kerrankin on kittilinssi irti ja kiinnihän se ei alunperin ollut vai mitä?

Kennonpuhdistuksesta on tällä foorumilla muutama sata kirjoitusta. Itse hain apteekista isopropyleeniä ja yksittäispakattuja haavasiteitä ja putsailin niillä noin 9000 kuvan jälkeen. Haku paljastaa tarkemmat ohjeet.
Kittilinssi oli irti ja ruuvasin sen itse paikoilleen. Kamera oli "exposed" ehkä 10 sekunttia. Onko kenno samoin "exposed" kun suojakuvun ruuvaa pois, putkea varten?
Kenno ei näy vaikka objektiivin (tai suojatulpan) ottaa irti. Se mikä näkyy on peilikammio. Kenno on silloin sulkimen takana. Sen saa auki menun kautta mistä valitaan asetusvalikosta peilin lukitus, siis puhdistusta varten. Jos pölyhiukkanen tai muu ilmassa leijuva karva tai nöyhtä pääsee linssinvaihdon yhteydessä peilikammioon niin kun kuva otetaan peili nousee ylös ja suljin avautuu. Peilin liike aiheuttaa suljinkammiossa ilmavirran mikä saattaa etenkin pidemmillä suljinajoilla kuljettaa pölyhiukkasen kennon pintaan. Voi se sinne kennolle lyhemmilläkin ajoilla mennä, ei se siitä ole kiinni, mutta jos suljin on auki vaikka 2 sekuntia, se on melko paljon pidempi aika mita 1/200 sekunti.
--
tuomash

Viesti Kirjoittaja tuomash »

Roskia tulee järjestelmäkameran kennolle tämän tästä. Mun mielestä ei ehkä kannata viedä kameraa liikkeeseen tai käyttää mitään sen erikoisempia puhdistusmenetelmiä yhden pölyhiukkasen takia. Hommaa vain Giotto's Rocket Blower pumppu (hinta noin 10-15€) ja puhalla sillä muutamia kertoja kameran kennoon (kennoon millään tavoin koskematta). Itse olen saanut tällä tavalla kaikki sitkeimmätkin pölyhiukkaset irti kennolta useita kertoja ja tuo pumppu on ollut kyllä hintansa väärti ehdottomasti. Puhdistuksen jälkeen kannattaa ottaa varmistukseksi kuvia esim. sinisävyisestä taivaasta. Sellaisessa kuvassa erottuu pölyhiukkaset todella hyvin. Sit vain zoomailee kuvat läpi tietokoneella ja tarkistaa niistä jäikö pölyä vielä kennolle.

Rocket blower on todella yksinkertainen ja helppo käyttää. Se on käytännössä kumisäiliö, jota puristaessa säiliön suiposta päästä tulee ilmaa kovalla paineella. Sillä ei ainakaan voi vahingossakaan vioittaa sensoria ellei nyt jostain järjettömästä syystä ala tökkimään pumpun muovipäällä sensorin pintaa. Sensoriin ei kannata ikinä koskea millään ellei ole todella varma siitä mitä tekee. Suosittelen, että ei edes silloinkaan.

Esim. Digitarvikkeessa myydään kyseistä pumppua hintaan 11,90€: http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=2f2676

Itselläni on ollut digijärkkäri nyt noin puolitoista vuotta ja olen tarvinnut kyseistä pumppua lukuisia kertoja. Käytännössä se kulkee aina kameralaukussani, joten se on tosiaan ollut hyvä ostos. Siitä on ollut muutenkin apua. Puhdistin esim. tietokoneeni sisustan pölystä sen avulla aika tehokkaasti.

- Tuomas
bobotti

Kyllä se meikäläisenkin kennonpuhdistukset tähän mennessä on pumpulla sujuneet.
5480

Esimerkki "roskasta"

Kts. vasemman puoleisen koskikiven mustaa täplää; se on se 'roska":

http://bp1.blogger.com/_J8aVWJnBw3o/Ree ... C_0221.JPG
JPQ

Re: Esimerkki "roskasta"

Viesti Kirjoittaja JPQ »

5480 kirjoitti:Kts. vasemman puoleisen koskikiven mustaa täplää; se on se 'roska":

Kylläpä onkin isohko ja näyttää kyllä musta vain ja ainoastaan pölyltä. ps. harmi kun aika hyvän kuvan pilannut.
Artistic

Re: Esimerkki "roskasta"

Viesti Kirjoittaja Artistic »

JPQ kirjoitti:
5480 kirjoitti:Kts. vasemman puoleisen koskikiven mustaa täplää; se on se 'roska":

Kylläpä onkin isohko ja näyttää kyllä musta vain ja ainoastaan pölyltä. ps. harmi kun aika hyvän kuvan pilannut.
No eipä tuon korjaamiseen mene montaa sekuntia Photarilla...
Vastaa Viestiin